Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Dåbsgave

Grønne Børn

Signeeriksen
Forum-indlæg: 1
Område: KBH
Dato: 31/8 2018 12:39 | Indlæg redigeret den: 31/8 2018 17:15

Hej alle sammen,

Jeg blev officielt helt veganer i oktober 2016, og har levet den veganske livsstil lige siden. Jeg er rigtig stolt af det, og vil rigtig gerne videreføre denne livsstil til mine børn.

Min nuværende plan for barnedåben er kun at servere veganske anretninger, da jeg ønsker at min familie og venner får øjnene op for at vegansk mad faktisk kan smage rigtig dejligt. Jeg har tænk mig at invitere min egen og min mands familie og venner over til aftensmad efter dåben.
Jeg tror jeg laver nogle veganske pizzaer, da det er nemt og hurtigt, nu hvor vi bliver 25 gæster. Men jeg er lidt i tvivl om, hvilke veganske lækkerier jeg skal lave, da det ikke er noget jeg har gjort mig særlig meget i. Jeg overvejer lidt en klassisk chokoladekage, men jeg synes måske det bliver en smule kedeligt, nu når det er en barnedåb.
Så jeg vil rigtig gerne høre, om I har nogle all-time-favorite veganske desserter eller andre lækkerier, som i kan anbefale?

Jeg håber, at i får en dejlig dag, og nyder de sidste solstråler inden vi indtræder efterårsperioden.
Med venlig hilsen Signe Eriksen.
Curator
Forum-indlæg: 617
Område: KBH
Dato: 31/8 2018 17:36

Jeg gør mig ikke i lækkerier men ville i din situation evt. gå på biblioteket og låne

Vegansk til højtider og fest
af Ditte Gad Olsen

(som har skrevet herinde)

Ja, de sidste solstråler glæder vi os til, og god dag til dig også.
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 587
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 2/9 2018 21:19

Hej Signeeriksen!

Tillykke med din lille ny, og tillykke med dåben. Det er dejlig anledning til at samle familie og venner - dog undrer jeg mig lidt over at du vil samle til aftensmad, dåb plejer da at foregå om formiddagen eller midt på dagen - og så tænker jeg i frokost, og jeg tænker samtidig at den lille nydøbte vil være friskere om dagen til at være midtpunkt, frem for om aftenen, hvor både du og den lille sikkert vil være trætte?

Chokoladekage er da aldrig kedeligt - og du kan evt. løfte niveauet lidt ved at pynte kagen med friske bær, måske også lidt marcipanpynt, hvis du er kreativ, samt servere vegansk is til (vegansk is kan købes mange steder i større supermarkeder, så du ikke behøver at få ekstra arbejde af det). Du kan også lave chokoladekagen til en lagkage (eller flere lagkager), eller evt. til islagkager ved at komme vegansk is mellem kagelagene og fryse den ned til lidt før serveringen.

Skal de være super festligt vil jeg foreslå kransekage, det plejer jeg selv at bage til særlige lejligheder (mine børns konfirmationer, runde fødselsdage, og faktisk også til mit egen bryllupsreception). Er du kreativ kan kransekagen formes som en lille vugge, og pyntes med marcipanfigurer, bånd og sløjfer.

Jeg ønsker dig, den lille og familien en dejlig dåbsdag.