Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vores læge er imod

Grønne Børn

Appelsin
Forum-indlæg: 4
Område: KBH
Dato: 8/3 2021 09:16

Kære alle,

Jeg skriver efter en samtale med vores ellers fremragende familielæge, da hun har udtrykket bekymring omkring vores søns vegansk kost.
Vores barn fejler intet. Han er nu 10 mdr. og vokser som han skal (og mere). En udmærket vegansk diætist følger os siden han blev født.
Vores læge mener at babyen ikke vil få energi nok til at vokse som alle børn på hans alder og vil have at vi i det mindste give ham fjerkræ og fisk.

Vi er nu også bekymret. Vi vil gerne finde en læge som har en mere åben sind som kan hjælpe os i vores søns opvækst og alle de små og store problem der følger i en lille barns liv.
Kan I anbefale nogen i København?

Tusind tak.
2 bekymrede forældre
Zhcoop
Forum-indlæg: 683
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 9/3 2021 15:41

Hej :]

Det lyder lidt mærkeligt at være bekymret, når der ikke er tegn på sygdom eller dårlig vækst. Hmm.

Jeg tænker umiddelbart Mia Sommer, da hun har tre veganer børn, så tænker hun har en del erfaring. Ved ikke om det er en i allerede er i kontakt med?

Klinisk diætist Maria Felding, er en mulighed, måske?

Tobias Schmidt Hansen er den eneste jeg kan komme i tanke om, som går ind for plantebaseret kost, så vidt jeg ved.

Jeg tænker, så længe der ikke er tegn på begrænset vækst eller sygdom, så er der ikke noget at være bekymret for...?

Håber I finder ud af det :]

Appelsin
Dato: 18/3 2021 08:29

Tak Zhcoop!

Du har nogle gode points, og tak fordi du deler Tobias Schmidt Hansen's navn.

Forhåbentlig de danske læger bliver mere modtagelige over for vegansk kost i de næste par år!

Zhcoop
Forum-indlæg: 683
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/3 2021 20:33

Ja, jeg tror det kommer stille og roligt med tiden.
Lægerne skal jo lige lære det med ernæring først ;]
(der er desværre en del læger der ikke fatter, at det man spiser har noget at sige for helbredet...)

Tålmodighed er en dyd, som man siger :P hehe.
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 5/4 2021 10:34

Hvis du er på Facebook ville jeg overveje at spørge i grupperne Veganske Forældre eller Veganerliv i Kbh.
Jeg bor selv i Kbh, men har ikke noget særligt kendskab til veganervenlige (eller det modsatte) læger pt.
Håber uanset du finder en god én!
Greenday
Forum-indlæg: 30
Område: Ikke oplyst
Dato: 20/6 2021 21:02 | Indlæg redigeret den: 20/6 2021 21:03

I skal selvfølgelig skifte læge, hvis I ikke er trygge ved jeres nuværende.

Når det så er sagt, så er det vel i orden, at en læge udtrykker sin bekymring, hvis det sker på en fornuftig måde. Måske kan I få en snak med jeres læge om, at I gerne vil følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger:

"Små børn, der ernæres vegansk, kan vokse og udvikle sig normalt, hvis de får de rette tilskud til kosten, og energiindholdet er tilstrækkeligt. Det kræver detaljeret viden om kost og ernæringsbehov. Forældrene opfordres derfor til at søge rådgivning ved autoriseret klinisk diætist for at sikre, at barnets kost er sufficient. Desuden bør barnets vækst og udvikling følges nøje af praktiserende læge for at sikre, at barnets vækst ikke påvirkes negativt af den veganske ernæring."

Kilde: https://www.sst.dk/da/viden/ernaering/ernaering-til-spaedboern/vegetarisk-og-vegansk-kost

I har forhåbentlig fundet en løsning, men måske kan andre bruge ovenstående.
1976majbrit
Område: Midtjylland
Dato: 16/7 2021 08:34

Læger er også bare mennesker, og de kan også sagtens tage fejl. Især om noget som vegansk kost, som mange for stærke fordomme omkring. Find en anden læge!