Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Når græsset er

 

Grønne Børn

Sider: 1 2 > >>
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 23/11 2009 12:17 | Indlæg redigeret den: 23/11 2009 12:19

Satya er begyndt at bemærke at hendes mad vuggestuen ikke er den samme som de andres altid, hvilket hun ikke er helt tilfreds med... Hun er jo slet ikke gammel nok til at forstå at hun delvist ikke kan tåle/må få mælk og fisk...

Jeg kunne nok købe noget der ligner fisk til hende, men min erfaring siger hun ikke gider spise soya og seitan produkter, så det egentligt bare ville spild af mad og penge.

Jeg har jo ikke set hendes reaktion og ved ikke i hvilket omfang det er et egentligt problem?
Jeg mener der er ikke noget problem med at hun ikke må få kaffe herhjemme, selvom hun spørger og godtager hurtigt hende the eller andet istedet...

Hun har dog en meget kræsen periode, men får alligevel rundt regnet en nogenlunde alsidig kost.

Glæder mig næsten til hun starter i børnehave hvor alle har madpakker med og derfor spiser forskellige ting ;)

Katja Ivalu
Forum-indlæg: 913
Opskrifter: 14
Område: KBH
Dato: 23/11 2009 13:18

Har hun selv al maden med hjemmefra ?

Brynje ville have deres ost, så han har sin egen soja ost liggende derovre og det fungerer fint, derudover har han ris/soja mælk og en tartex, så der noget til når de har rugbrødsdag, hvis nu du kan få en ugeplan, kan du så ikk supplerer op med noget der minder om det de får, i de dage hvor den er kritisk ?
Måske lave en masse deller som de kan have i deres fryser osv...
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 23/11 2009 19:02 | Indlæg redigeret den: 23/11 2009 19:06

Hun har tartex, "smør", og soyamælk (og soyacousin i køkkenet til madlavning)

Jeg tror mest problemet er at hun ikke får af den samme tærte som de andre, men af hendes egen lille private veganske...

Jeg tror jeg ville sige det samme som dig ;)

Men jeg kan ikke vuderer om de gør et større problemer fordi det er "synd" for hende?

Fordi det lugter mest af en unge der skaber sig fordi sovsen ikke må røre pastaen..
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 23/11 2009 20:53

Det er også helt sikkert fordi hun er den alder.. Matthias er 2,5 og han er bare så kræsen lige fortiden.. selvom han var altædende for bare 0,5 år siden.

Ungerne får heldigvis madpakker med i vuggeren endnu, men det stopper snart hvor de nye madaftaler træder i kræft.

JUNI
Forum-indlæg: 59
Område: KBH
Dato: 24/11 2009 10:33 | Indlæg redigeret den: 24/11 2009 10:36

Der hvor min pige går, starter en ny madordning for børnehavebørn, den 1 januar. Jeg er ved at undersøge om der vil være vegetar mad, eller om jeg skal blive ved med at lave madpakker. Man skal have en læge erklæring, på at barnet ikke må spise kød fisk æg, hvis man laver madpakker selv. Ellers kommer man til at betale for maden. Selv om, hun ikke spiser den...
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/11 2009 11:20 | Indlæg redigeret den: 24/11 2009 11:27

Der hvor min pige går, starter en ny madordning for børnehavebørn, den 1 januar. Jeg er ved at undersøge om der vil være vegetar mad, eller om jeg skal blive ved med at lave madpakker. Man skal have en læge erklæring, på at barnet ikke må spise kød fisk æg, hvis man laver madpakker selv. Ellers kommer man til at betale for maden. Selv om, hun ikke spiser den...


Nej det kan simpelthen ikke være rigtigt! Skal man straffes på pengepungen for at være vegetar er lyst og ikke af nød?





PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/11 2009 11:47

Hvad koster en vuggstueplads/børnehaveplads hvor man skal have madpakke med?

De koster ca. 2900 kr/md i københavn med mad, jeg får så heldigvis et tilskud til betalingen :D
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 24/11 2009 11:54

i sorø koster en vuggestueplads 2700 uden mad, maden kommer til at koste mellem 360 og 400kr om måneden for de nye ordninger. Det er ikke helt fastlagt.
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/11 2009 12:29

Vildt nok...... Der er vist noget med nogle ting børnehaverne/vuggestuerne selv må bestemmepå nuværende tidspunkt...

Feks skal vi selv have bleer med, men der er grstis sutter (hvis altså ungen gad deres dumme sutter ;))

Ligenu arbejder de på hvad de skal spare væk i Satyas vuggstue og de truer med at holde op med at pudse næser for at spare personale-timer.. nåe jah og lukke kl 15 om fredagen istedet for kl 16
Katja Ivalu
Forum-indlæg: 913
Opskrifter: 14
Område: KBH
Dato: 24/11 2009 13:19

I hele KBH kommune starter den nye madordning pr 1 januar, vuggestuerne kommer ikke til at blive så berørt af det, da de allerede er i stand til at leverer maden (som regl)

I vores børnehave har de ikke et ordentligt køkken, så de er nød til at få det udefra, så vi står nu som veganere med et stort problem, man skal have allergi for at få speciel kost, og det kræver lægeerklæring fra en børnelæge !
Prisen stiger med en 300-400,- om md, så vi overvejer nu, på det kraftigeste at flytte kommune hurtigst muligt, vi betaler allerede 3200,- hver md for 2 pladser, hvis vi så også skal til at betale for kødmad, der efterfølgende skal smides i skraldespanden, hvor er vi så henne !!!
Jeg har da på ingen måde lyst til at donerer mine penge til deres kødgryder...
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 24/11 2009 13:45

Det er virkelig virkelig frustrerende.. vi skal også til selv at have bleer med fra 1. januar. Heldigvis søger vores kommune om udskydelse til igangsættelse af madordningerne, så de først træder i kræft fra 1. januar 2011. Så der er da et helt år endnu. Hvis de altså får lov til at udskyde det.. de gør det nettop fordi der er så mange utilfredse forældre. Der er også blevet skåret hæftigt ned i vores vuggestue. SUK

Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Opskrifter: 7
Område: KBH
Dato: 24/11 2009 15:45

Katja: har du prøvet at spørge din læge om hun er frisk på at skrive en erklæring? Jeg har selv en læge som er rigtig cool, hun er ret forstående overfor det meste. Det kunne jo være hun var forstående????
Katja Ivalu
Forum-indlæg: 913
Opskrifter: 14
Område: KBH
Dato: 24/11 2009 18:51

Anja - Jeg fik at vide i BH at ens egen læge ikke må udstede lægeerklæringen, det skal være en børnelæge !?
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/11 2009 21:40 | Indlæg redigeret den: 24/11 2009 21:44

Jeg tror vi må kæmpe hårdt for at blive accepteret som ansvarlige forældre....

Jeg tror at nogle børnehaver/vuggstuer selv finder på reglerne...

Ellers vil jeg gerne se den lov!!!!

ER der nogen der kan overskue hvem vi skal kontakte af øvremyndighed for at få de helt konkrete regler for special mad?

Så vi har noget konkret at kæmpe for/imod?

Fordi som det ser ud er det lidt som om reglerne er lidt som vinden blæser!!!
Nitya
Forum-indlæg: 35
Område: KBH
Dato: 24/11 2009 22:38

HAr lige lyst til at sige at hvis dr kommer sådan en regel i min vuggestue hvor jeg arbejder, er pædagog, så vil jeg gå imod den med alt hvad jeg kan, og jeg støtter til enhver tid forældre som har et anderledes madønske end gennemsnittet. Og tager gerne snakken med min kolleger, som ikke forstår det.

Men er godt klar over at der sikkert er svært mange steder at komme igennem med sine ønsker og svært at finde forståelsen, eller bare accepten.

Ville bare lige sige at i min inst skal der være plads til alle slags børn og forældre... :)
TobiasElof
Forum-indlæg: 403
Opskrifter: 3
Område: Odense
Moderator
Dato: 24/11 2009 23:12

Dvf og Anima burde nok kunne komme med deres mening om tingene. Jeg mener, man kunne vel nok få støtte fra deres side i form af breve til ansvarlige.
_Mia_
Forum-indlæg: 601
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 25/11 2009 17:05

I Furesø Kommune, hvor vi bor, har de heldigvis udskudt ordningen til 2011. Men jeg synes også, at det er helt hul i hovedet at lave sådan en madordning, som ikke er frivillig. For vuggestuebørnene fortsætter madordningen, som den plejer, forældrene skal bare betale 500 kr. mere om måneden. For børnehavebørnene kommer menuen til at stå på rugbrødsmadder, og det bliver også cirka 500 kr. mere om måneden. Som om forældrene ikke hellere vil smørre de rugbrødsmadder selv og spare 500 kr.!
Jeg glæder mig bare over, at det først starter i 2011, og vi kommer sandsynligvis heller ikke til at betale så meget, for vi får allerede tilskud til vuggestuepladsen, fordi vi er på SU og dermed ikke tjener så meget.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/11 2009 20:24 | Indlæg redigeret den: 25/11 2009 20:39

Kopieret fra: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=122280

Lov om ændring af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven)
(Frokostmåltid i daginstitutioner m.v.)


VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:

Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:

§ 1

I lov nr. 501 af 6. juni 2007 om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven) foretages følgende ændringer:

1. Efter § 16 ophæves overskriften:
»Forældrebetalt madordning«

2. Efter § 16 indsættes:
»Mad i daginstitutioner

§ 16 a. Der skal i alle daginstitutioner omfattet af § 19 tilbydes et sundt frokostmåltid til alle børn som en del af dagtilbudsydelsen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at forældre kan medbringe barnets frokost hjemmefra mod en reduktion i forældrebetalingen, jf. § 32, stk. 2, hvis barnet har en lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som kræver en specialkost, og kommunalbestyrelsen vurderer, at den ikke på forsvarlig vis kan tilbyde barnet et frokostmåltid efter stk. 1.«

3. § 17, stk. 1, affattes således:
»Kommunalbestyrelsen kan for dagtilbud omfattet af § 19, stk. 2 og 3, beslutte at give mulighed for forældrebetalte madordninger for den mad, der ikke udgør frokostmåltidet efter § 16 a. Kommunalbestyrelsen fastsætter de overordnede rammer for disse forældrebetalte madordninger i kommunen.«

4. § 25, stk. 1, affattes således:
»Kommunalbestyrelsen skal ved manglende overholdelse af pasningsgarantien med virkning fra den 1. i den følgende måned hæve tilskuddet efter § 32, stk. 1, til mindst 73 pct. og tilskuddet efter § 32, stk. 2, og § 33, stk. 1, til mindst 78 pct. for alle børn i dagtilbud i kommunen, indtil pasningsgarantien kan opfyldes og kommunalbestyrelsen har fastsat nye tilskudsprocenter og egenbetalingsandele.«

5. § 31, stk. 2 og 3, affattes således:
»Stk. 2. Tilskud efter stk. 1 fastsættes i forhold til de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbud, bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse.
Stk. 3. Tilskud og egenbetaling fastsættes på grundlag af dagtilbuddenes vedtagne budgetter.«

6. § 32 affattes således:
»§ 32. Tilskud til kommunale daginstitutioner og selvejende daginstitutioner, jf. § 31, stk. 1, skal udgøre mindst 70 pct. og forældrenes egenbetaling højst 30 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter efter § 31, stk. 2, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Ved reduktion af forældrebetalingen efter § 16 a, stk. 2, skal tilskuddet efter § 31, stk. 1, udgøre mindst 75 pct. og forældrenes egenbetaling højst 25 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter, jf. § 31, stk. 2.
Stk. 3. Ved optagelse i en kommunal eller selvejende daginstitution beregnes kommunalbestyrelsens tilskud og forældrenes egenbetaling på grundlag af de budgetterede bruttodriftsudgifter for den enkelte daginstitution eller på grundlag af de gennemsnitlige budgetterede bruttodriftsudgifter for daginstitutioner af samme type i kommunen.«

7. § 33 affattes således:
»§ 33. Tilskud til kommunal dagpleje, jf. § 31, stk. 1, skal udgøre mindst 75 pct. og forældrenes egenbetaling højst 25 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter, jf. § 31, stk. 2.
Stk. 2. Ved optagelse i kommunal dagpleje beregnes kommunalbestyrelsens tilskud og forældrenes egenbetaling på grundlag af de gennemsnitlige budgetterede bruttodriftsudgifter for den kommunale dagpleje.«

8. I § 36, stk. 2, ændres »og § 21, stk. 2 og 3« til: »§ 21, stk. 2 og 3, og §§ 31-34, jf. dog §§ 43 og 44«.

9. I § 41, stk. 3, ændres »§ 31, stk. 2, og §§ 32-34, jf. dog §§ 42-44« til: »§§ 31-34, jf. dog §§ 42-44«.

10. I § 41, stk. 5, ændres »§ 31, stk. 2, og §§ 32-34« til: »§§ 31-34«.

11. § 57, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Tilskud og egenbetaling fastsættes på grundlag af fritidshjemmenes vedtagne budgetter.«

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Dagtilbudslovens § 31, stk. 3, og § 57, stk. 3, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5 og 11, træder i kraft den 1. januar 2009.

§ 3

Stk. 1. Kommunalbestyrelsen kan med virkning for alle daginstitutioner i kommunen, jf. dagtilbudslovens § 19, beslutte, at der i perioden fra den 1. januar 2009 til og med den 31. december 2009 skal tilbydes et sundt frokostmåltid til alle børn som en del af dagtilbudsydelsen.
Stk. 2. Træffer kommunalbestyrelsen beslutning i medfør af stk. 1, skal kommunens tilskud til kommunale daginstitutioner og selvejende daginstitutioner omfattet af dagtilbudslovens § 19, stk. 2 og 3, udgøre mindst 70 pct. og forældrenes egenbetaling højst 30 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbud, bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at forældre kan medbringe barnets frokost hjemmefra mod en reduktion i forældrebetalingen, hvis barnet har en lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som kræver en specialkost, og kommunalbestyrelsen vurderer, at den ikke på forsvarlig vis kan tilbyde barnet et frokostmåltid i daginstitutionen. I disse tilfælde finder dagtilbudslovens § 31, stk. 2, anvendelse.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan for dagtilbud omfattet af dagtilbudslovens § 19, stk. 2 og 3, beslutte at give mulighed for forældrebetalte madordninger for den mad, der ikke udgør frokostmåltidet. Kommunalbestyrelsen fastsætter de overordnede rammer for disse madordninger.
Stk. 5. Hvis kommunalbestyrelsen ikke overholder pasningsgarantien, jf. dagtilbudslovens §§ 23-25, skal tilskuddet efter dagtilbudslovens § 25, stk. 1, til børn i daginstitutioner omfattet af dagtilbudslovens § 19, stk. 2 og 3, hæves til mindst 73 pct. For de forældre, som medbringer barnets frokost hjemmefra mod en reduktion i forældrebetalingen, finder dagtilbudslovens § 25, stk. 1, anvendelse.

Givet på Amalienborg, den 3. december 2008
I Dronningens Navn:
JOACHIM
Prins til Danmark
Rigsforstander
/ Karen Jespersen
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/11 2009 20:30 | Indlæg redigeret den: 25/11 2009 20:41

Se også flg. notat »Budgettering vedr. madordninger i 2010« af 11. september 2009 fra Kommunernes Landsforening:

http://www.kl.dk/ImageVault/Images/id_39303/ImageVaultHandler.aspx

som slutter:

Krav til indholdet af madordningerne
Kommunerne har store frihedsgrader i tilrettelæggelsen af madordningerne. Eneste krav er, at frokostmåltidet skal serveres alle åbningsdage i institutionerne, og at frokosten lever op til de til enhver tid gældende officielle danske anbefalinger for næringsindholdet i mad til de respektive aldersgrupper. Kommunerne er derfor forpligtet til at følge Fødevarestyrelsens anbefalinger for sund frokost i daginstitutioner.
Fødevarestyrelsen har primo september 2009 udsendt materialet med anbefalingerne for sund frokost, som kommunerne er forpligtet til at følge. Materialet indeholder anbefalinger for meget andet end næringsindholdet i selve frokosten. Selvom Fødevarestyrelsens materiale også indeholder anbefalinger vedr. mellemmåltider, mad til personale og maden som en del af det pædagogiske arbejde, er det vigtigt at være opmærksom på, at der fortsat ikke er krav om sådanne elementer. Kommunerne er udelukkende forpligtede til at tilbyde frokost og kun til børnene.

Fødevarestyrelsens anbefalinger er her:

http://www.altomkost.dk/NR/rdonlyres/83F3D5B7-06B8-4EAF-BD20-F9FEC1902CCA/0/Det_faelles_frokostmaltid.pdf
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/11 2009 20:43 | Indlæg redigeret den: 25/11 2009 20:45

Måske kan Fødevarestyrelsens udtalelse om vegetarmad bruges som »kampredskab«?

»Det kan sagtens lade sig gøre at sammensætte en vegetarkost, som sikrer, at man får de nødvendige vitaminer, mineraler og proteiner. Men vegetarkost er ikke automatisk sund mad. Vegetarer bør lige som alle andre spare på fedt og sukker og sørge for at spise varieret.«

http://www.altomkost.dk/mad_hjemme/vegetarer/forside.htm

Kodeordet er »sagtens«! God kamp!
Sider: 1 2 > >>