Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Veganere "slår igen"

Grønne Børn

LoneRose
Forum-indlæg: 178
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 13/6 2008 17:08

Thorbjørn fra det andet vegetar forum "dansk vegetarforening" har ladet sig interviewe af ekstra bladet efter den artikel om den 12 årige syge veganer pige udkom. Det er en god artikel men se lige de sørgelige kommentarer fra folk...

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1019653.ece
lullu
Forum-indlæg: 1010
Dato: 13/6 2008 17:13

Jeg så nogle af kommentarerne igår; det er utroligt så uvidende folk er!
Nubia
Forum-indlæg: 67
Dato: 13/6 2008 20:59 | Indlæg redigeret den: 13/6 2008 21:01

Jeg syntes det er en meget følelsesladet diskussion. Jeg er ikke selv vegetar / veganer, spiser kød engang imellem, men jeg mener stadig ikke at denne livstil er farlig, hvis man ellers passer godt på med hvad man spiser og ved lidt om ernæring.

Jeg har en meget god veninde, som er allergisk overfor mælk, æg, svinekød og oksekød. Det har resulteret i at jeg ved meget mere om veganermad idag, da hun elsker god mad, men ikke kan tåle det ovenstående. Hun er pt. højgravid og ser smuk og sund ud.

Jeg kan ikke forklare, hvorfor mennesker der spiser kød er så enormt afvisende overfor vegetarisk kost, men jeg tror, at det kan hænge sammen med den tone der nogen gange er i vegetariske / veganske fora. Når man kalder andre mennesker "lig-gnaskere", at de spiser lig, at man er ved at "brække sig" af lugten / udseendet etc. så tror jeg, at mange folk bakker ud af samtalen og har paraderne oppe.

Men de børn i Ekstrabladet ser sunde og raske ud, og ja meget søde. MEN det er en meget følelsesladet debat, og jeg vil da mene, at nogen i det vegetariske / veganske "miljø" nogen gange kan virke rabiate i deres udtalelser. Men jeg mener stadig, at man sagtens kan være sund og rask når man spiser vegetarisk / vegansk. Tonen kan måske også skyldes, at man som vegetar / veganer er frustret og bare vil gøre noget NU, og åbne folks øjne for den måde dyr behandles på mange steder i verdenen.

Det er ikke et ernæringsmæssigt problem i denne sag, men mere en sag om exceptionelt dårlige forældre.

Mvh
Nubia
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 14/6 2008 13:59

Nubia: ikke for at lyde anklagende, men jeg er nød til at spørge.. ;)

Hvis du ikke er vegetar/veganer/raw osv. hvorfor er du så på vegetarkontakt?
Nubia
Dato: 14/6 2008 14:23

Louise: Det er jeg fordi jeg holder meget af vegetarmad og veganermad, men samtidig også gerne vil have kød engang imellem.

Desuden syntes jeg, at der er nogle gode diskussioner herinde, og det er altid sundt at få udvidet sin horisont. :)
LarsJu
Forum-indlæg: 135
Dato: 14/6 2008 16:19

Jeg syntes det er dejligt at du som kødspiser blander dig i debatten på et kødfrit forum :) og jeg er bestemt enig i at termer som "lig-gnaskere" bestemt ikke er befordrende for en god debat. Men nu hvor jeg lige har læst alle kommentarerne for de 2 eb.dk artikler så er det vist denne gang alle kødspiserne der bruger de grimme gloser ;)
Nubia
Dato: 14/6 2008 17:26

Schumi: har lige genlæst kommentarerne til de to artikler på EB, og må give dig fuldstændig ret! Den debat er virkelig røget af sporet, specielt den med at veganere ikke må få børn!
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 15/6 2008 10:08

I orden, Nubia, jeg undrede mig bare et øjeblik, men fedt du er med her, selvom du ikke er vegetar ;)
millacam
Forum-indlæg: 114
Opskrifter: 12
Dato: 26/2 2009 15:25

Tja.... man kan sige at det er sørgeligt, at det skal gå ud over os alle, vegetarer som veganere... På den anden side, hvis man skal prøve at se noget positivt i det, giver det stof til efter tanke, for des strengere diæt man er på (veganer), jo mere er man nød til at lære og tænke over om man nu får/giver en tilstrækkelig føde til sig selv og sit barn. Selvom mine børn er 4. generations vegetarer, kan jeg godt blive lidt nervøs en gang imellem, over om de nu også får alt det de har brug for?
Sally
Forum-indlæg: 341
Opskrifter: 3
Område: Sjælland
Dato: 27/2 2009 11:01

Jeg er simpelthen så træt af danskere der ikke kan se udover deres egen snude og er så udvidende som nogen kan være. Hvorfor bidrage til noget man ikke ved noget om? Det er simpelthen kun med til at gøre situationen værre. :@
HurraHurra
Forum-indlæg: 59
Dato: 25/3 2009 07:10

Hmm.. er jeg den eneste der synes at det er lidt underligt at være veganer og så kalde sine børn for kashmir om silke?? (ved godt at kashmir også er en del af Indien, men stadig)
TobiasElof
Forum-indlæg: 402
Opskrifter: 3
Område: Odense
Moderator
Dato: 25/3 2009 09:01

haha... ja, man kunne lige så godt kalde dem læder og uldtot
Rumle
Område: Sydjylland
Dato: 25/3 2009 09:50

Skøn artikel!!
Men gud hvor kan jeg faktisk blive sur over folks uvidenhed!!
Katja Ivalu
Forum-indlæg: 913
Opskrifter: 14
Dato: 25/3 2009 12:02 | Indlæg redigeret den: 27/3 2009 13:15

Nu er det sådan at jeg kender Matilde og ved de har levet som veganere i nogle år, men at Silke ikke er født Veg, ved ikke om hvorvidt Kashmir er født ind i det.
Jo det er da lidt spøjst, at de har fået de navne som de har, men jeg syndes også det er fedt, når mennesker finder på originale navne, der er så meget normalitet i dette land og så mange snævertsynet mennesker, som konstant arbejder på og ind ordne sig i samfundet, og ikke skille sig unødigt ud fra massen, så jeg finder det forfriskende :D
Justine
Forum-indlæg: 665
Dato: 27/3 2009 11:02

Når jeg læser sådanne kommentarer så ved jeg ikke om jeg skal grine eller græde :D :(
Catmilla
Forum-indlæg: 52
Dato: 17/4 2009 12:28 | Indlæg redigeret den: 17/4 2009 12:29

Har lige læst artiklen... Jeg kan, som altid, ikke forstå folks negative - nærmest truende kommentarer. Hænger selvfølgelig sammen med, at jeg ikke deler deres overbevisning.
Men det er da pudsigt, at når en vegetar bliver syg, så er det fordi, personen er vegetar, ik? ;) - og når en kødspiser bliver syg...... så er det simpelthen bare livets uretfærdighed?

Personligt har jeg siddet inde på mit kontor hele vinteren og dermed ikke fået set dagens sol + glemt at tage D-vitaminer.
Jeg tog derfor til lægen og fik at vide, jeg skulle købe nogle d-vitaminer, da d-vitaminmangel var/er en folkeepidemi om vinteren.... Jeg tog på apoteket og købte nogle (100% vegetabilske) d-vitaminer.... Farmaceuten sagde, at det var helt utroligt, så mange der købte d-vitaminer i år, men at det selvfølgelig hang sammen med, at der ingen sol var.
Ingen af disse vidste/ved, jeg er vegetar.

Da jeg så deltog i en diskution omkring d-vitaminmangel blandt bekendte, så blev jeg blot fejet af med "Det er sq da klart, eftersom du er vegetar!!"........
..... Sjovt nok kunne de ikke give en forklaring på, hvorfor alle de andre tusindvis af carnivorer havde fået d-vitaminmangel....

De har nok bare været uheldige ;)
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 20/4 2009 19:18

Ja Camilla du har rigtig meget ret!

Jeg forstår ikke at folk kan blive vrede over at andre vælger at leve alternativt...

Jeg ved at det er en rigtig sund, glad og sød familie med masser af kærlighed... Jeg tænker lidt på et par linier fra "ingen fåking kød i mit køkken"

Det er ikke for at fucke med din børnefødselsdag
Men det er ikke sundt for børn at spise syge kræ
Her knægt en pølse fordi du holder kæft
Direkte fra slagtehallen fra svin der har kræft

DET er sygt!!!

Catmilla
Forum-indlæg: 52
Dato: 21/4 2009 19:41

Heeej Polly!

Hvor har du dog det fra? Puha lyder ikke rart :(

Ofte forstår jeg generelt ikke menneskers negativitet... men det er vel i bund og grund bare en primitiv måde at forsvare sig på over for det (for dem) ukendte. Men de må jo virkelig føle sig truet, hvis man skal dømme ud fra deres aggressive/fjendtlige/negative/nedladende reaktion.

Nogle gange føler jeg virkelig, at det er total spildt energi at skulle forklare/forsvare sig over for disse typer. Mener.... til sidst kan man bare høre sig selv gentage den samme svada om og om igen... igen... igen....

*suk*