Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Gravitamin?

 

Grønne Børn

Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 17/1 2010 19:56

Jeg kunne ikke lige finde det, andet end i indlægget "2 streger", men jeg er midlertidig veganer, så derfor skriver jeg lige det her for at være sikker..

Hvilke gravitaminer har I veganer mødre taget, når i var gravide? Jeg er i uge 6 og skal jo nok ha købt nogle vitaminer i morgen.. har lidt dårlig samvittighed over det, men udbuddet her i byen er meget lille. har kun apoteket og Matas. Jeg prøvet at spise ekstra spinat for at få folat nok, da jeg ikke vil tage folinsyre tilskud.. pga tidligere tråd ;)

Håber I kan give mig nogle gode råd.

-Mette-
Forum-indlæg: 390
Område: KBH
Dato: 17/1 2010 20:30

Tillykke med graviditeten.
Revati
Forum-indlæg: 55
Område: Århus
Dato: 17/1 2010 21:03

Tillykke!!

Jeg er ikke veganer, men har taget veganske vitaminer: Multi Total fra NDS (købt i Helsemin). Jern købte jeg også vegansk (Solgar Gentle Iron), men jeg fik så meget kvalme af dem, at jeg gav op og begyndte med Kräuterblut i stedet.
ER
Forum-indlæg: 397
Opskrifter: 6
Område: KBH
Dato: 18/1 2010 10:06

Tillykke Maria!

Jeg er ikke og har aldrig været gravid, men har gode erfaringer med at købe vitaminer over nettet. Det vil jeg gerne anbefale.
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 18/1 2010 13:07

Tak.. har set på nogle, men de indeholder jo også kunstigt fremstillet folinsyre.. hmm det må vel bare blive det..
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/1 2010 16:57 | Indlæg redigeret den: 18/1 2010 16:58

Top 20 Folat i naturlig mad:

1 Sojamel
2 Mungbønner
3 Sojabønner
4 Grønkål
5 Broccoli
6 Hvide bønner
7 Cornflakes
8 Spinat
9 Kørvel
10 Hvedekim
11 Persillerod
12 Kikærter
13 Kombu-tang
14 Blomkål
15 Karry
16 Asparges
17 Endiviesalat
18 Brune Bønner
19 Hvedeklid
20 Romainesalat

...no problem!
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 18/1 2010 17:43

Leif, jeg tror også at jeg naturligt er dækkert ind på folat.. Derudover har jeg købt B12 og D vitamin.. Er der andet jeg bør købe, så jeg kan undgå gravitaminpiller, med alle mulige kunstige ting i? Hvis man spiser alsidigt og sundt, så er de andre vitaminer vel dækket ind, det mener jeg da..

PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/1 2010 18:11

Først Super Mange Tillykke Med Graviditeten :D

Jeg ville overveje at tage noget jern senere i graviditeten, jeg tror det er omkring uge 16 eller 20 de anbefaler det!?!
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/1 2010 21:16

Jern -

Bælgfrugter:
Sojabønner, mungbønner, linser, kikærter, hvide bønner, gule ærter, brune bønner

Nødder:
Cashewnød, mandler, pistacienød

Kerner og frø:
Fennikelfrø, korianderfrø, hørfrø, birkes, pinjefrø, solsikkefrø

Krydderurter og krydderier:
Karry, peber, tørret tomat, agar-tang, kanelstang, dild, persille

Grøntsager:
Selleriblade, spinat, grønkål

Korn:
Hvedeklid, risklid, cornflakes, rug, knækbrød, hvedekim, hirseflager

Cacao og tørret abrikos er også godt.

Hold da kæft, hvor ser det lækkert ud altsammen! Man bliver helt misundelig! Der skulle vel ikke være én af d\\\'damer, der kunne tænke sig at gøre mig gravid?:)

_Mia_
Forum-indlæg: 601
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 19/1 2010 11:34

Tillykke med graviditeten!! :)

Jeg spiste nogle veganske vitaminpiller, som jeg havde bestilt over nettet. Jeg tog ikke ekstra jern, da pillerne allerede var tilsat jern, og man i virkeligheden ikke har behov for de voldsomme mængder, som anbefales.

Men jeg tror altså ikke, at du har behov for andre tilskud end B12 og D-vitamin, plus at du er opmærksom på at få nok omega 3-fedtsyrer gennem bl.a. knuste hørfrø og valnødder.

Held og lykke med graviditeten!
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 19/1 2010 12:07

Nej det er da ikke sikkert at det er nødvendigt at spise jernpiller, men det kan være nødvendigt!

Men jeg fortrækker også at få vitaminer via min mad frem for gennem piller.

Derfor kan man holdesig for øje at man bør spise fødevarer med et godt C-vitaminer-indhold sammen med de
jernholdige fødevarer.

Så smid noget citrus på din dejlige mad... feks er bulgur og hakket persille med lime/citron smager godt og er godt for dette :)

Koffein og kalk hæmmer optagelsen af jern
Malak
Forum-indlæg: 89
Opskrifter: 6
Område: KBH
Dato: 3/2 2010 23:25

Tillykke :D

Bare lige en sidebemærkning, så i den matas, der ligger i starten af Nørrebrogade ved Elmegade, har de tjekket alle deres vitamintilskud for animalske fedtsyrer osv og sat små skilte op...
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 3/2 2010 23:33

Ej hvor cool Malak.... De er nok træt af alle os freaks på nørrebro der spørger om dit og dat :)

Men sidst jeg købte jernpiller (til egen overraskelse i matas) stod der osse på pakningen at den var egnet til
vegetarer og veganere :D

Jeg synes at jeg er positiv ifht udviklingen på det område de mange år jeg har været veggie, så selvom det går laaangsomt synes jeg der hele tiden bliver mere opmærksomhed på problematikken ;)

Så vi må bare larme endnu mere... skrive flere mails til producenter etc

Så får vi måske en dag veganblomsten på danske produkter osse JA TAK!
Ditte_Ka
Forum-indlæg: 320
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 4/2 2010 08:59

Ja, hvor ville det være meget nemmere, hvis tingene bare var tydeligt markeret.. mere af det.
Smoothie
Forum-indlæg: 58
Område: KBH
Dato: 4/2 2010 21:28

tillykke med graviditeten!
jeg vil bare lige indskyde at det kan være en rigtig dårlig idé ikke at tage folinsyre under graviditeten - min storesøster blev født med tarmene udenfor kroppen, pga en medfødt fejl - som man senere fandt ud af havde noget at gøre med at min mor ikke tog folinsyre under graviditeten (det var ikke anbefalet dengang) - den relativt høje rate af børn med disse typer sygdomme har man senere fundet ud af kan forebygges ved at tage folinsyre under graviditeten.
min søster overlevede ikke, hun blev kun omkring en time. jeg kan virkelig kun anbefale dig at tage et folinsyretilskud. det er bare ikke værd at risikere.
(det er ikke for at gøre dig bange overhovedet! synes bare jeg ville fortælle det)
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 5/2 2010 12:43

Tak Smoothie, det handler jo om at få nok folat, og det er det man skal være klar over hvis man ik tager folinsyre.. Så jeg er opmærksom på at få massere af folat:) Men kan godt se at der kan være stor risiko hvis man ik får nok.. og det er godt med en reminder.. tak for det.. Det må være forfærdeligt at føde et barn som alligevel ik kan overleve.