Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Tynde børn

Grønne Børn

Sider: 1 2 > >>
Marianne
Forum-indlæg: 404
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 26/8 2008 08:25

Jeg har virkelig brug for hjælp, hvis der er nogen, der ved noget, eller har gode links:
Igår var jeg til 1-års tjek med min datter på knap 14 måneder. Hun var vokset fint i længden, men vejede for lidt. Jeg er meget i tvivl om jeg er på gal kurs med hende, selvom jeg synes at hun spiser godt og varieret og har en sund appetit. Jeg har ammet hende en del, men har på det sidste stort set faset det ud. Hun spiser grød med frugtmos og lidt olie, brød med masser af jordnøddesmør, bidder af ost og tofu. Hun får vand at drikke, måske er det her problemet er. Jeg har værget mig ved at give hende mælk, også sojamælk, da jeg i bund og grund mener, at vand må være sundest, og at næringsstofferne skal komme fra maden.
Jeg er oveni købet under pres fra en meget skeptisk mand, som ved ethvert tegn på problemer begynder at snakke om de nødvendige komplekse proteiner i kødet. Derfor, og fordi jeg bekymrer mig om min lille piges helbred, har jeg brug for alle de gode råd jeg kan få, og meget gerne positive erfaringer fra jer, der selv har børn eller er vokset op vegetarisk.
Det skal lige siges, at Alva i øvrigt er en glad og aktiv pige, hvilket vel er en væsentlig indikator for hendes helbred.
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 26/8 2008 08:35 | Indlæg redigeret den: 19/2 2009 08:13

Jeg ville begynde at give hende soyamælk. F.eks. så hun får ½ af sin væske fra vand og ½ fra soyamælk.

Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Dato: 26/8 2008 09:05

Hvad med juice? Hvis du helst ikke vil give hende for meget soya eller komælk? Ellers kan du jo give hende rismælk/havremælk/mandelmælk etc.
Maria-diætist
Dato: 26/8 2008 09:09

Der er ikke noget, der hedder komplekse proteiner. Der er essentielle proteiner, som kød rigtigt nok har. Men det har jo ikke noget med at skulle op i vægt at gøre.

Som supplemet til frugtgrød, kunne du jo give hende avocado-banan mos. Det elskede jeg, da jeg var lille. Det er jo ikke meningen, at hun skal spise mere, end hun har lyst til, men man kan jo godt sørge for at det, hun spiser, er så energirigt som muligt.
LoneRose
Forum-indlæg: 178
Opskrifter: 1
Dato: 26/8 2008 09:30 | Indlæg redigeret den: 26/8 2008 09:38

Altså de SKAL have mælk, eller soyamælk. Faktisk ret meget. Det er nødvendigt for deres knogler og hurtige vækst. Hvis du slet ikke vil give hende mælk skal du fortsætte med at amme til hun er ihvertfald 2 år.
Min søn på 18 måneder får flaske 3 gange om dagen. Du kan IKKE give juice eller havremælk osv da det slet ikke indeholder det de skal. Det er meget vigtigt hun får mælk, ost, yoghurt osv, men det kan sagtens være soya. Men soya er det eneste der er tilsat de rigtige vitaminer og kalcium som alm komælk.

Jeg er selv meget i tvivl om dette er det rigtige for min søn. Han spiser meget lidt og helst bare brød. Han vil ikke have grøntsager, tofu, linser osv.. Så jeg har lagt hovedet i blød nu.
Marianne
Dato: 26/8 2008 10:05

Maria: Jeg ved godt det med proteinerne. Det er bare et eksempel på, hvad dem der ikke er vegetarer eller har sat sig ind i ernæring kan finde på at sige. Og det er virkelig trættende at skulle argumentere imod gang på gang. Samtidig bliver jeg selv i tvivl, fordi enhver trussel mod mit barns helbred får mig til at panikke fuldstændig, og jeg har ikke selv nogen praktisk erfaring at trøste mig med, kun teori. Derfor kunne det også være fedt at høre andres erfaringer med børn.

Lone: Hvor har du det fra, at børnene skal have enten soya- eller komælk. Jeg tror du måske har ret, men kunne godt tænke mig nogle kilder? Hvordan har din egen vegetardreng det ellers. Vokser han som han skal? Og gider han godt drikke alt det mælk?
JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 26/8 2008 10:45 | Indlæg redigeret den: 26/8 2008 10:52

Jeg ville bestemt ikke give mine børn juice. Der er alt for meget sukker i.

Men jeg synes Marias forslag om avocado/banan-mos er en god ide. Og hvorfor ikke lave nogle smoothies? Det ville jeg da også gøre. Og brød med frugtpålæg - superlækkert. :D

Ellers ville jeg oprette profil på Anima, hvor jeg ved at der er flere som har veganerbørn. De kan helt bestemt give nogle gode råd. Jeg kan godt forstå hvis man bliver lidt usikker, så jeg ville i hvert fald have brug for et netværk hvor jeg kunne få gode råd og udveksle erfaring med andre mennesker der levede på samme måde. :D
Bibbi
Dato: 26/8 2008 10:58

LoneRose - kun modermælk er nødvendigt til børn!!!! Der intet ernæringsmæssigt argument for at børn skal have anden mælk af nogen slags. Jeg foreslog soyamælk p.g.a. fedt og proteiner (flydende kalorier) og i den sammenhæng må soyamælk(umættet fedt) være at foretrække frem for komælk (mættet fedt).
Hvis det er kalk du argumenterer for, er der mere kalk i f.eks. havregryn og broccoli + mange andre vegetabilier, end der er i komælk!

LoneRose
Dato: 26/8 2008 11:14

Der er lidt forskelligt info her. Min info kommer fra Noahs sundhedsplejerske og forskellige bøger om vegetarbørns ernæring. Men ud fra dit indlæg kan jeg se at du er veganer og de opførdrer til at amme i 2 år.

http://www.vegansociety.com/people/lifestyle/families/parenting/vegan_children/breastfeeding.php

http://www.vegfamily.com/babies-and-toddlers/vegan-toddler-food-guide.htm

http://www.altomkost.dk/Mad_hjemme/Spaed_og_smaaboern/Maelk/Maelk_til_boern_mellem_1_3aar/Forside.htm

Soyamælk er den eneste der er beriget med ekstra vitaminer og kalcium som de små har så meget brug for. de kan umuligt spise så meget varieret kost at de får det de skal have uden mælk eller soyamælk. Vand indeholder jo slet ikke det de har brug for!!

http://www.keepkidshealthy.com/WELCOME/treatmentguides/veganchildren.html
MissL
Forum-indlæg: 114
Område: Sjælland
Dato: 26/8 2008 11:22

Der er mange af de vegetabilske kalcium-kilder, som mennesker ikke kan opgtage ret meget kalcium fra, så selvom der er mere kalcium i f.eks. broccoli og andre grøntsager, er det vigtige hvordan biotilgængeligheden er - hvor meget kroppen optager - og fra mælk har vi let ved at optage det og derfor er det en god (men selvfølgelig ikke den eneste sande) kilde....

Hvis man skal have sit barns kalciumbehov dækket fra ikke-mælke kilde, kan det godt lade sig gøre - man er bare nødt til, at investere tid til at sætte sig særdeles grundigt ind i sagerne, læse bøger, læse på nettet mv - sørge for en vis videnskabelig/seriøs dokumentation for det man læser, så man ikke kommer til at skade med sine gode intentioner.

Så altså: Gør det du finder rigtigt, men vid hvorfor du gør som du gør og hvilke positive som negative konsekvenser dine valg får.

Jeg tror i øvrigt, at sundhedsstyrelsen har ret i, at børn under 3 år har brug for mere fedt end os andre - og at det er vigtigt for den videre sundhed, at de får det.

Held og lykke med guldklumpen :)

MissL
Dato: 26/8 2008 11:29 | Indlæg redigeret den: 26/8 2008 14:05

Øhh...jeg har altså ingen anelse om hvorfor mit foregående indlæg bliver vist 400 gange - jeg har kun postet det én gang!?

Dato: 26/8 2008 11:30

Ja ja Solitaire - så har vi læst det!! LOL :D

LoneRose - m.h.t. vitaminer er der jo ikke særlig mange i komælk......anyway, jeg er på arb. nu, men smider lige et link når jeg kommer hjem til min egen putter ;)

LoneRose
Dato: 26/8 2008 11:31 | Indlæg redigeret den: 26/8 2008 12:08

http://www.bbc.co.uk/food/vegetarian_and_vegan/children.shtml

http://www.thelaboroflove.com/articles/raising-a-vegetarian-toddler/

Der står altså overalt at de SKAL have soyamælk med de helt rigtige vitaminer tilsat! Så hvis hun ikke får komælk skal hun have soya

Må jeg spørge hvor meget hun vejer?
Spætte
Forum-indlæg: 240
Opskrifter: 6
Dato: 26/8 2008 11:42

Ikke helt relevant, men jeg vil da lige sige, jeg synes da, det er ret fedt, at BBC ligefrem har en side om Vegetarisk og vegansk mad. I Danmark får medierne det jo tit til at lyde som om, at det nærmest er livsfarligt at leve uden kød.
LoneRose
Dato: 26/8 2008 11:49 | Indlæg redigeret den: 26/8 2008 12:45

Ja der er rigtig meget hjælp herovre både til vegetarer og veganere. Jeg ringede bare til "the vegan society" og fik en hulens masse papirer og opskrifter tilsendt:) Desuden kom sundhedsplejersken med info omkring mit barn:)

Og ja, da vi var hjemme i DK fornyligt virkede det meget "unormalt" at være vegetar. Det var f.eks vildt svært at få vegetarmad, med mindre du var ok med lidt pommes frites eller salat;)
Bibbi
Dato: 26/8 2008 12:08

Ja, jeg føler ofte at folk opfatter vegetarer/veganere som fanatikere, helsefreaks, intolerante, uhøflige, sære, og ja, jeg kunne desværre blive ved..... Tror det hænger sammen med at DK er et landbrugsland med en ufattelig stærk "kød/mælk-mafia :(

LoneRose - vi er bestemt ikke uenige m.h.t. soyamælk! Desuden mener jeg osse at soyamælk tilsat vit. og kalk er helk ok - ellers kan man jo også give vitamindråber :) Det jeg ville frem til var at soyamælk til enhver tid er bedre for et barn at få, end komælk, p.g.a. det mættede fedt.

Maria-diætist
Dato: 26/8 2008 17:48

Det er da sjovt, at så mange børn i Asien og Afrika kan leve uden hverken ko - eller soyamælk....Hmn...
LoneRose
Dato: 26/8 2008 18:18 | Indlæg redigeret den: 26/8 2008 18:18

Nej det er ikke så sært, for der ammer man meeeeget længere end her i vesten. Her er det desværre set som værende enten ulækkert eller upassende at amme sit barn mere end de bittesmå 6 måneder.
Modersmælk har alt hvad de behøver.
MissL
Dato: 26/8 2008 23:13

Tak, Benjamin :)
Marianne
Dato: 27/8 2008 09:14 | Indlæg redigeret den: 27/8 2008 09:19

Ja, hun vejer 8,8 og er 76 cm lang. Jeg skal igang med at arbejde, og har fået nok af at amme. Det har hun vist også, virker rastløs og slipper hurtigt brystet. Derfor er jeg stoppet næsten helt. Jeg har nu bedt dem om at give hende mælk i vuggestuen, og er begyndt at snige sojamælk i hende ved enhver lejlighed. Jeg kan bare ikke helt forstå, at det skulle være forkert med vand, men måske er det pga den korte amning. Nu prøver jeg det lidt, så må vi se om vægten går op.

Og tusind tak for de mange gode svar og links allesammen.
Sider: 1 2 > >>