Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Tynde børn

Grønne Børn

Sider: << < 1 2
LoneRose
Forum-indlæg: 178
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 27/8 2008 18:24

Det lyder godt, det er jeg godt nok glad for.

Vand er også godt, men ikke som erstatning for mælk eller soyamælk. Hvad med at spørge sundhedsplejersken?
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/8 2008 20:28 | Indlæg redigeret den: 27/8 2008 20:31

Jeg kan ikke vride en dråbe mælk ud af mine bryster mere og jeg vil love jer for at kampen for at kunne amme var sej, men knap 2 mdr så var mine bryster løbet tør... Tiltrods for gode råd og tårepressende forsøg. Endte med 45 min amning og derefter kunne hun spise 100 ml i flaske... Og hun var smask hamrende ulykkelig og nærmest søvnløs den sidste uge indtil vi prøvede flaske...

Anyway.... Jeg har tænkt på at man i kartoffelmos og den slags kan putte udkogte røde linser i, om det så virker i praktis skal jeg være usagt..

Jeg har kun akkurat prøvedet at give Satya d-vitamin og MME med ske i dag, da vi formentlig snart skal til at igang med vælling, da hun er et helt ufatteligt SULTEN barn.. Det gik forbløffende godt:D
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Dato: 27/8 2008 20:41

Lyder godt at I har fået løst problemet Polly - jeg kunne heller ikke amme ret længe....

Det med linserne lyder som en rigtig god ide - de er jo rimelig smagsneutrale, så det skulle nok kunne lade sig gøre :D

Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Dato: 28/8 2008 08:22

Man kan også sagtens lave mos kun af linser. De skal bare en tur i blenderen - gerne med dampede grøntsager og krydderier. Vildt lækkert!
LoneRose
Forum-indlæg: 178
Dato: 29/8 2008 17:50 | Indlæg redigeret den: 29/8 2008 18:18

Ja ok, Noah vejede 8.4kg da han var 9 måneder, og der lå han under sin kurve, så jeg kan da godt se hun må være lidt undervægtig..
Storms mor
Forum-indlæg: 4
Dato: 6/2 2009 23:18

Min dreng som er 11 mdr. og veganer vejer 11+ kg, min venindes barn som er 12 mdr og kød+mælke spiser vejer 8 Kg.
Jeg mener bare at det ikke altid har en sammenhæng. Men det skal selvfølgelig tages meget seriøst! Men børn kan også have perioder hvor de ikke vokser så kraftigt pga mental udvikling mv. dertil er der jo også nogle arvelige faktorer der spiller ind. Er du selv slank?
Jeg vil også sige at det vigtigste er at få alt det gode fedt, proteiner, vitaminer og mineraler fra fastføde. Tror det er en dårlig ide' at fylde maven med 'flydende' kalorier som tager plads for det der virkelig mætter og giver energi.
Og så ellers bare brystmælk evt. pumpet ud (hvis man starter job).
Det lyder som om din datter ellers har det godt, vokser fint og får nogle gode fedt, protein og kalciumkilder :)
Held og lykke med det :)
Asta
Forum-indlæg: 715
Dato: 7/2 2009 17:25

Alle mine tre børn har altid ligget udenfor sundhedplejerskens- og lægens vægtkurver...
De har aldrig fået mælk, heller ikke soyamælk eller rismælk.
De har kun fået vand og urteteer. Især brændenældete der er rig på mineraler (kalk) og vitaminer.
De er vegetare fra fødslen, ligesom mig.
Jeg valgte den gang at droppe vægtkurverne og i stedet kigge på mine børn, som aldrig har fejlet noget og altid været nogle glade børn med masser af energi.
De to af dem er voksne nu, den sidste er 13 år.
Knoldselleri
Dato: 8/2 2009 00:07 | Indlæg redigeret den: 9/2 2009 19:22

Nej jeg tror heller ikke man kan stole helt på de kurver eller om ikke andet give den grønne livstil skylden...

Satya ligger i den høje ende af kurven, hun er præcis 8 mdr gammel og vejer ca 9,5 kg, men er så tilsvarende lang.
Marianne
Forum-indlæg: 404
Opskrifter: 3
Dato: 18/2 2009 20:53

Nu er Alva 1½ og vejer 10 kg. Hun er rigtig glad og er begyndt at sige sine første ord. Så jeg er ikke bekymret.

Selvfølgelig er Satya i den høje ende af kurven. Hun er heldig at have en mor, der laver så lækker mad som jeg kan høre du gør.
Efter jeg er startet på arbejde er der lidt for meget pasta med dolmio herhjemme - og rigtig dårlig samvittighed må jeg sige. Men så længe vi er glade er det nok ikke helt forkert tænker jeg.
Knoldselleri
Dato: 19/2 2009 06:45 | Indlæg redigeret den: 19/2 2009 06:46

Som Storms Mor osse er inde på er der osse noget genetisk der spiller ind...

Satya nedstammer fra en flok meget store og sultne kvinder... Jeg er den mindste og vejer 30-40 kg mindre end den næste på stigen, selvom jeg aldrig nogensinde ville blive kaldt et nips :@

Jeg får desuden bestemt ikke altid lavet supergod og lækker mad til hende, hun får i alfald sin andel af rugbrød med smørefigenpålæg og havregrød, når jeg ikke liiige har fået købt ind:(
Så frygter osse hvordan det dog skal gå når jeg skal arbejde igen...
millacam
Forum-indlæg: 114
Opskrifter: 12
Dato: 19/2 2009 17:39

Hej Marianne og I andre :)

Jeg er 3. generations vegetar og har to børn på 10 og 3 år, som også er lakto-vegetarer lige som mig.

Sundhedsstyrelsen anbefaler lakto-vegetarisk kost til børn og fraråder veganerkost, da der ikke findes B12 vitamin og kalk nok i naturlig veganerkost. Vælger man veganer kost til sit barn, bør man i hvert fald undersøge nærmere hvilke kosttilskud man så skal give for ikke at komme til at fejlernære sit barn med risiko for livstruende sygdom. Læs selv mere på sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Den mininale smule mættet fedt, der er i komælk er på ingen måde usund! Det er misforstået hvis man tror at mættet fedt er usundt - det er kun mængden den er gal med! Mættet fedt er faktisk det bedste at stege i, da flerumættede fedtsyrer omdannes til transfedt, når det varmes op - og dermed bliver kræftfremkaldende! Så her er svaret på gåden om, hvorfor en del især veganere men også nogle vegetarer får kræft, selvom de selv mener at de lever så sundt som man kan. Varm ALDRIG flerumættet fedt op! Brug mættet eller i hvert fald kun enkeltumættet fedt, hvis du skal stege noget eller på anden måde varme fedtet op.

For lige at vende tilbage til B12... det findes i mælk og æg. Børn mellem 1 og 10 år har brug for 1 mikrogram om dagen i gennemsnit. Det kan de få enten i 2 dl økologisk letmælk eller 1/2 æg om dagen. Da mælk indeholder mere kalk end æg, anbefaler man mælk og dermed altså lakto-vegetarkost til børn (og voksne for den sags skyld), som ikke ønsker at spise kød.

Som nogen også er inde på, har børn i voksealderen meget brug for kalk til at opbygge sunde stærke knogler og forebygge knogleskørhed i voksenalderen. Det er sandt, at der findes en del kalk i grove grøntsager, men det er altså nemmere at drikke 4 dl mælk og spise et par skiver/stykker ost end at spise lidt over 2 kg broccoli, som der skal til for at dække den samme mængde kalk - mælk indeholder lidt over 3 gange så meget kalk som broccoli, og ost indeholder ca. 6 gange så meget kalk som mælk! Og især hvis barnet i forvejen ikke er til at lokke mere mad i og tilmed vejer lige i underkanten, skal man måske tænke mere på at ændre noget frem for at tilføje mere.

Hvis dit barn vejer "for lidt", hvorfor så ikke bare tilsætte mere fedt i maden? Som tommelfinger-regel skal der være en lidt større mængde ris, pasta eller kartofler end frugt eller grønt i mos/måltider til børn i voksealderen - særligt hvis de er rigeligt slanke. Til voksne skal der være lige meget af hver.

Jeg tror næppe dit barn er blevt slank, fordi du giver det vand - så ville slankefirmaerne vel have solgt vand istedet for pulver ;) - men det er efterhånden ved at være almindelig kendt at frugt og grønt i store mængder har en slankende virkning, da det indeholder meget lidt fedt og masser af gode kostfibre som holder fordøjelsen igang, i modsætning til f.eks. hvedemel, ris, pasta og kartofler.

Hvis du er i tvivl om en fødevarer indeholder nok B12, kalk eller lignende, så klik ind på:

www.foodcomp.dk

Og her kan du læse under hvert vitamin/mineral, hvilken mængde der anbefales dagligt at indtage (for voksne, så læs nærmere på børne-vitamin-pille-glasne, når du er ude at handle, da børn i nogle tilfælde kun anbefales den halve dosis):

http://www.netdoktor.dk/vitaminer/index.shtml

Ellers søg selv videre på nettet.

God fornøjelse!
millacam
Forum-indlæg: 114
Opskrifter: 12
Dato: 22/2 2009 17:13

Og undgå at give barnet fuldkorns produkter! :)
Knoldselleri
Dato: 22/2 2009 18:51

MillaCam... Jeg forstår ikke din tilføjelse, siger du at det er bedre at give ens barn halvtomme kalorier som hvide ris og pasta, hvedebrød olign???????
Bibbi
Dato: 22/2 2009 19:38

Tjaa Polly - det feder mere og man kan jo nøjes med det i en periode og gå gradvist over til fuldkorn, når barnet er "fedet op" :)
Asta
Forum-indlæg: 715
Dato: 23/2 2009 06:41

Den ved jeg ikke lige om jeg hopper på..
Jeg foretrækker fuldkornsprodukterne og mine sunde tynde børn. :D
Bibbi
Dato: 23/2 2009 07:02

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg selv mener om det. Det er ikke noget jeg har taget stilling til, da jeg aldrig har haft problemet og ved jeg aldrig får det.....
Marianne
Forum-indlæg: 404
Opskrifter: 3
Dato: 23/2 2009 11:03 | Indlæg redigeret den: 23/2 2009 11:05

Alva har taget på nu, af en grund tror jeg: Jeg stoppede med at amme, da hun var 16 mdr. Der var formentlig ikke meget mælk tilbage, men hun syntes det var hyggeligt, og derfor blev jeg ved længere end jeg selv følte for. Efter det er hendes appetit vokset enormt, og hun spiser nu som hun skal.
Jeg tror altså ikke det var sammensætningen af maden så meget som det var mængden, der gjorde forskellen.
I mellemtiden er hun så blevet meget kræsen, fordi jeg har givet hende det jeg vidste hun ville have, desværre. Det kan være jeg vender tilbage med en tråd om kræsne børn...

Den med mælkens fortryllende egenskaber, den køber jeg ikke. Der er mange gode grunde til, at vi i Danmark har en mælkekultur, det er i hvertfald en måde at få kalorier på i et land, hvor naturen ellers er nærig med næringen det meste af året. Nu når vi kan få mad fra hele verden, tjener hverken kød eller mælk dette formål.

Jeg vil ikke gå ind i en længere argumentation her, blot konstatere at den vestlige verden med Danmark i spidsen, har verdens højeste forekomst af knogleskørhed. Danske sundhedsmyndigheder er alene optaget af kilder til kalk, ikke kilder til afkalkning (Mælkeprodukter, kød, kaffe m.m.).

Jeg drikker selv et minimum af mælk, mest af vane og fordi det smager godt i kaffen. Alva får mælk af hensyn til min mand, selv er jeg som sagt meget skeptisk.

Spændende oplysning med flerumættede fedtsyrer og stegning, det havde jeg ikke tænkt på. Hvad er der så tilbage at stege i? Smør og olivenolie? Ja i virkeligheden skulle man vel slet ikke stege, men man skal jo også tage hensyn til smagsløgene.
Sider: << < 1 2