Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Børnebase- hjælp søges

Grønne Børn

Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 19/9 2008 09:23

Jeg kunne godt tænke mig at lave en videnbase med børnevenlige vegansk/vegetarisk madopskrifter fra den første vælling over madpakker til aftensmad, link til veganske modermælks erstatninger, hvordan man får de rigtige vitaminer, mineraler og proteiner i evt krisne små øgler...

Derfor vil jeg gerne have alle jer vegenheimer og andet godtfolk med gode ideer til at bidrage med jeres erfaringer...

Jeg synes der er alt for lidt information at finde og MAN skulle jo nødigt ende op med at stikke røde pølser i halsen på dem, fordi det bliver FOR uoverskueligt...

Håber I har lyst til at deltage i projektet....

Evt osse lidt hjælp fra folk der i sagens tjeneste, kan finde ud af at opbygge en hjemmeside, jeg ved nemlig kun hvordan tingene kunne se ud, men aner ikke en skid om resten (medmindre det er de der 123 så har du en hjemmeside)

Skriv til mig enten her eller på mostergerda@hotmail.com eller ring på 2937 4840
Knoldselleri
Dato: 20/9 2008 17:30

Jeg har iøvrigt oprettet en gruppe på det berygtede facebook, der hedder grønnebørn...
I skal være mere end velkommen til at komme og deltage...
OG I må også meget gerne addé mig :D
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Dato: 20/9 2008 22:46

Det er super godt det du har lavet derinde Polly! Er det stadig meningen at du vil lave en decideret hjemmeside, eller er facebook blevet løsningen?

For god ordens skyld linker jeg lige til facebook gruppen her:

http://www.new.facebook.com/profile.php?id=555191469#/group.php?gid=35174513831

:)

Knoldselleri
Dato: 21/9 2008 09:18 | Indlæg redigeret den: 21/9 2008 09:20

Hej Luna

Nej det er absolut stadig planen og lave en hjemmeside...
Jeg tænker at jeg kan samle materiale af alle de gode og erfaringer disse skønne mennsker kan bidrage med..

Så det er rigtig fedt at se så stor opbakning til projektet :D

Polly
Marianne
Forum-indlæg: 404
Opskrifter: 3
Dato: 21/9 2008 14:50

Jeg vil rigtig gerne bidrage, men har ikke forstand på at opbygge hjemmesider. Jeg har skrevet lidt om vegetarmad og børn, og lagt nogle opskrifter på:

http://mamogensen.wordpress.com

Du er velkommen til at copy-paste hvis der er noget du kan bruge
Knoldselleri
Dato: 22/9 2008 10:55

Mange mange tak Marianne.... Jeg vil helt sikkert benytte mig af nogle af dine opskrifter etc :D
Snyn
Forum-indlæg: 253
Opskrifter: 6
Dato: 24/9 2008 17:42

Det er et rigtig godt initiativ!
Jeg ved desværre meget lidt om det, men hvis jeg finder noget relevant, vil jeg da bidrage.
Nu har jeg ikke planer om at få børn lige i nærmeste fremtid. Men jeg har da tænkt over, når jeg får børn, og jeg vil gerne have noget mere viden omkring vegetariske/veganske børn. Også bare fordi jeg tit bliver spurgt om jeg vil have mine børn skal være vegetarer/veganerer og om det ikke er farligt o.s.v.
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Dato: 27/9 2008 12:17

Jeg har lige lånt en opskriftbog der hedder: Økologisk mad til børn. Den er ikke vegetarisk, men der er super mange opskrifter som ER vegetariske og veganske, og så er der nogle hvor man bare kan skifte mælken ud med vegetabilsk altenativ. Jeg var bare nysgerrig omkring hvad man gav babyer efter de har fået mælk.. :) Blev klogere af det.. og lidt jaloux på dem der har små børn, hehe. Hvor må det være fedt med nogle at prøve opskrifterne af på .. .hehehe.
cyrene
Forum-indlæg: 139
Opskrifter: 1
Dato: 9/10 2008 01:06

Hej

Også jeg er yderst positiv for din ide og beundre det du laver! Det er meget fint og helt sikkert noget der vil være til stor glæde og gavn. Hatten af for det.

Jeg vil meget gerne hjælpe og tror da også at jeg kan give et og andet til dit projekt - om ikke andet så noget til overvejelse og eftertanke men forhåbentligt også en del til inspiration.

Min datter er efterhånden 7 år og har i alle årene levet vegetarisk så det er helt utroligt som tiden går - og hvor godt det går!

Der er slet ikke alle de problemer jeg frygtede men jeg vil også sige at jeg/vi har gjort os mange tanker og forberedt os og mon ikke det er en god ide med omtanke og planlægning?!

Kun i vuggestuen var der visse pædagoger der ikke kunne tackle kosten men det var få. Men indrømmet - vi følte os trådt på.

Så gør man sig endnu større anstrengelser og egentlig er det jo ikke rimeligt at man tit forud for alting er i forsvarsposition. Men vi følte at vi ville gardere os.
Og vi ville præstere det bedste af det bedste for at undgå at nogen kunne sætte en finger på vores datters madpakke - og sådan er det den dag i dag. Vi er meget obs på hendes vægt og passer på at hun hverken vejer for lidt eller for meget. Og samtidig så skal maden også være en nydelse og glæde. OG DET ER DEN!

Vores datter på 7 år har et fint forhold til mad og vil gerne med i køkkenet og skrælle, rive og hakke - og røre rundt, vende deller og især smage til!!!

I sommer hvar hun på Madskole og det var en stor succes. Jeg skriver gerne et indlæg om madskolen hvis der er ønske om det. Så sig til.
Det er noget 4 H og en række af de store mastodonter indenfor fødevareindustrien afholder men med frivillige instruktøre og al maden er jf. kotsrådene så der er masser af frugt og grønt. Det er med mad og motion fra 8- 16 hver dag i en uge + en overnatning. Og eskursion. I år på mejeri.
De laver alt fra morgengrød, kartoffelpizza, æggesalat til kødretter og frugtshakes.

Vi har oplevet at kammeraterne er nysgerrige og nogle tror at vegetarisk er "farligt" eller at de kommer sådan lidt i forsvarsposition og siger at "vi spiser alså næsten heller aldrig kød" fordi de har forstået at det handler om at det ikke er godt at dyrene lever under dårlige forhold tit og ofte på mange landbrug så en del af de mere modne piger er meget åbne og synes det er lidt sejt at vi ikek spiser kød.
Men vi siger så at det da er rigtig godt at de fx. køber kødet ude på en gård, eller at de spiser meget fjerkræ (det er jo da trods alt et eller andet sted vel nok bedre end køer og grise) eller at det lyder positivt at de får fisk to gange om ugen eller at de godt kan lide salat - vi tager fat i det der er positivt og roser det og går i en bue uden om det andet. Vi siger at det er rart for os at leve uden kød og vi ved at mange andre har det på samme vis. Og at man ikke mangler noget. Hvis de så spøger "hvad med frikadeller elelr leverpostej" så kommer vi med alternativerne og spørger om de ahr lyst at smage lidt - og tit har de! Men nogle er generte.

I forhold til børnefødselsdage så spørger vi hvad menuen er når vi ringer og siger at vores datter kan komme. Så siger vi at vores datter godt kan spise pitabrød uden kødfyld men bare med grøntsager men hvis det er pasta med kødsauce så spørger vi om hvad de helst ser: at hun bare spiser pasta eller at de evt. har noget ketchup eller om hun skal tage noget linsesauce med der ligner. Så giver folk jo svar. Og på samme vis med alle mulige andre ting. Der er altid alternativer.

Jeg har en hel masse at sige og skrive vedr. overgang fra grød og så hele vejen op - det vil jeg vende tilbage til. Men det må blive på et andet tidspunkt.

Biblioteket er altid en super god inspirationskilde men man skal da også bare gå på antikvariaterne og købe en masse nye og gamle bøger og bruge dem - BRUGE dem dvs skrive i dem, lave tilføjgelser, kommentare, notater, strege ud, føje til og rette. Kogebøger er brugsbøger.
Og når børnenen er små 5 år så er de vilde med at kigge i kogebøger og lad dem endelig. Så kan I rigtig få talt om hvordan I skal lave maden.

Lad barnet komme med i køkkenet fra det er 2 år. Ja det lyder måske vildt i visse øre men giv det en chance og blive ved og hold ud. Nogle børn kan endda lidt tidligere. De kan jo altid gnaske og smage. Men lad dem. Og de kan røre og dufte og sanse. Det er så vigtigt.

Og lad sødmen/sukker bane vej for det der kan være svært at spise. Kål og den slags er tit kraftig mad for en barnemund. Men lad lidt sødmen formilde det. Der er så mange eksempler på at 1 spsk sukker i en hel portion til fire kan betyde at de spiser det dobbelte af hvad de ellers ville have spist hvis det var foruden den lille smule søde.
Men det kan også være lidt æblejuice eller appelsinjuice.
Tænk på rosenkål, spinat, grønkål og hvidkål. Sidstnævnte kan man gøre med som i Vendsyssel og servere stuvet med kanelsukker - jo! Det er godt og ungerne kan meget bedre ldie det. Hvor meget hvidkål ryger der lige ned i en råkost? Og variaton er jo altid godt.
Men prøv også en coleslaw der er hjememlavet og tilsæt lidt sukker og friske æbletern. Det er skønt. Når ungerne blvier 5-6 år er det måske andre ting og metoder der skal til. Nu spiser min datter coleslaw a la tzatiki fordi hun elsker hvidløg.

Det leder mig hen på at ungerne skal have en mulighed for at prøve alle smage - tidligt! Og vi skal stikek vores egne "fordomme" og traditionelel tankemønstre i lommen. Fedt hvis ens dejlige unge kan lide hvidløg som 3årig. Eller tidligere.

Min datter er vild med hvidløg og ingefær. Men karry hader hun. Ulogisk for mig. Men det fortæller mig at vi skal stikke de ideer om hvordan det "er" i skraldespanden. Bare fordi man er til stærke sager som løg, hvidløg og ingefær behæver man altså ikke at være til alm. karry.
Min datter kan så i øvrigt nogenlundt godt lide currys hvor man jo har lavet sin egen karry på sin vis og det smager helt, helt anderledes end karry som allle jo ved.

Men altså der er så mange skønne ting med de unger og jeg har som også I en del erfaringer og byder gerne ind med det. Nu kom der noget spontant og jeg beklager at det er så ustruktureret. Noget skulle helt sikkert være skrevet under dit indlæg om Børnemad. Beklager.

Gode hilsner
Cyrenes
Malkavia
Forum-indlæg: 746
Opskrifter: 6
Dato: 9/10 2008 07:58

Jeg forstår SLET IKKE, hvordan du kan mene, at det er bedre at spise fjerkræ end okse- og svinekød!???!
cyrene
Forum-indlæg: 139
Opskrifter: 1
Dato: 9/10 2008 10:52

Hej

Alt er relativt! Og man skal selvfølgeligt høre et i den rette kontekst. Det er da klart.

Så jo; i visse sammenhænge anser jeg det som bedre at spise fjerkræ end køer, kalve og grise og svin. Men jeg vil da klart foretrække at alle undlader at spise dyr.

Fx. hvis pigen fortæller at de havde kyllinger "ude hos mormor" og hendes storebror har været med til at slagte dem og hun har været med til at plukke og tage indmad ud. Så vil jeg alt andet lige mene at det er bedre end at de sætter tænderne i en pakke treimlet gris. Jeg tror de høns har gået og haft det meget, meget bedre end 99,999% grise har mulighed forog jeg tror tilmed at det er meget væsentligt at den familie har et mere naturligt forhold til liv og død - og de børn ikke tror at der vokser kyllingefilet på træerne! Og det må alt andet lige være godt for dyerne - give respekt. Håber jeg. Men måske er jeg naiv.

Men der kan være rigtig mange forskellige sammenhænge.

Altså at det er en af de her særlige Vestjyske økologiske kyllinger der har et bestemt navn og der er lavet hele tv-udsendelser om dem - og de har det det godt. Meget, meget bedre end alm øko.kyllinger . De lever i gode omgivelser med masser af plads og de kan gå ud og sandbade og der er sådan nogle filosofier med hvornår de skal slagtesog inden så får de en bestemt omsorg så de er mere rolige og ikke stresser - og de køres ikke rundt til flere steder men direkte til slagteri.

Jeg er meget, meget ked af at skulle diskuttere de her ting. Det er IKKE derfor jeg er på det her forum. Jeg magter det ikke og føler ikke at det bringer mig nogen steder. Hvad skal det til for? I der er her kender jo også jeres ståsted så det skaber jo bare polimik og det gør ikke meget godt efter min opfattelse.

Jeg vil gerne respekteres for det standpunkt jeg har uden at skulle tvinges til at forklare og argumentere eller måske endda komme med dokumentation foundersøgelser der viser at kyllinger og høns er laverstående individer end pattedyr og føler mindre smerte. Jamen de undersøgelser findes men jeg ved lige så godt som jer at INGEN af os ved hvordan den enkelte høne eller kylling oplever det og føler det. Og selvfølgeligt bør man lade tvivlen komme dyret til gode.
Men for mig handler det jo i denne her konteks med Børnebasen jo om at jeg er blevet mor og så har jeg forandret mig enormt meget. Jeg har ikke så stplfaste holdninger mere. Jeg søger dialog og ikke at være fordømmende eller at diktere at der skal spise sådan og sådan. Jeg vil jo heller ikke finde mig i at nogen siger at jeg skal skrotte bilen, det store hus, se at komme ud og løbe hver dag, melde mig ind i lokalpolitik eller gå i kirke eller melde mig som u-landsfrivilig. Min pointe er at vores normer er meget forskellig og det er jo faktisk et gode at vi er så manfoldige.
Vi der lever grønt synes at det er den rette sag men der er mange gode sager.
Og når man er i en god sag så er det en proces hvor man udvikler sig og måske på et tidspunkt finder ud af at man selv opnår det man gerne vil ved at være mere imødekommende overfor de andre. Me det kommer jo også an på alder og segment etc.

Vær sikker og vist på at jeg ikke har givet køb på mine holdninger. Jeg har bare ændret taktikken lidt og fare ikke frem med bål og brand. Ikke at jeg har gjort det med overdrivelse fremmer jo forståelsen. Jeg har bare fundet ud af at hvis man roser de gode ting folk gør så gør de endnu mere af det. Og man skal vise dem de sikre succer og ikke komme med opskifter med bælgfrugter der skal udblødes hvis de aldrig har set eller smagt bælgfrugter. Så må man sige: Dejligt at I holder af en grøntsagsuppe - Har I tænkt på hvor rart det er når man laver ekstraportoion eller to? Så har man lige det i fryseren og kan nemt lune det. Eller man fortæller hvad der findes af færdige produkter i den lokale Brugs.

Jeg beklaer meget er på falderebet at jeg har genret eller provokeret med min udtalelse. Den er ikke skrevet for at lægge op til debat. Det er et indlæg vedr. børn og det at være en familie.
Hvis jeg ønskede at indgå i en dyreetisk debat eller filosofisk for den sags skyld så ville jeg skrive andet steds i forum.
Men jeg respektere dine holdninger også. Fair nok. Det er da dejligt at du brænder så meget for dyrene at du ikke kan lade være med at ytre dig når jeg skriver noget du reagere på. Men jeg vil så gerne have lov til at sige nej tak til en hel masse diskussion om dyr og det der dertil høre. Håber det er okay?

Hilsen fra
Cyrene