Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Børns Weekend- og ferie-venner: Vegetarer?!?!

Grønne Børn

cyrene
Forum-indlæg: 139
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 3/10 2008 12:33

"Reserve kusiner eller reserve fætre” - Børns weekend- & ferie-venner

Jeg søger en en fast Reserve Kusine og/eller Reserve Fætter til mit barn og du/I får omvendt en Reserve Kusine til jeres søn/datter!

Baggrunden for min ide er at vi selv er en tilflytterfamilie og har et barn i indskolingen. Altså et enebarn! Måske har du/I også det.
Vores netværk er meget, meget lille hvad angår familie. Det betyder at vores barn ikke kommer på weekend og ferie hos bedsteforældre eller moster, onkel, faster og den slags. Det er jo et afsavn og en mangel kan man sige. Økonomisk har vi ikke mulighed for at tage på weekendophold og den slags. Vores barn må tit være hjemme i efterårsferien, vinterferien og alle de små og store ferier i foråret – eller kommer meget i SFOen.
Måske kender du/I det? Og har også lyst til at tilbyde dit barn/børn et godt og meget bedre alternativ?!
Fx. besøg hos en anden vegetarisk familie som har masser af interesser og en positiv stemning i hjemmet.

Jeg er igang emd at oprette neværk for den slags. Men pt. er jeg også ved at finde den rette reserve kusine og/eller fætter til min egen datter på 7 år - og da min datter er vegetar og har været det fra fødsel er det helt naturligt at vi ønsker at finde en vegetarisk familie som os - derfor leder vi her!

Jeg er sikker på at et netværk hvor man kan finde sig en eller to reserve eller erstatnings kusine/r (eller fætre) vil være til meget stor glæde. Så vil barnet kunne komme hjemmefra og være sammen med en anden familie og opleve noget sammen med dem uden større omkostninger og få (flere) nære relationer. Ens egne forældre eller forælder (hvis denne er enlig) vil få et pusterum eller frirum, når ens barn besøger sin Reserve-kusine eller Reserve-fætter. Omvendt vil man ikke have større besvær, når man åbner sin dør får ens barns Reserve-kusine eller Reserve-fætter.

Jeg tror det vil være en win-win situation som man så populært siger.

Os der ikke har så meget at tilbyde i ferierne sædvanligvis, fordi vi ikke kan rejse sydpå i efterårsferien eller friste med en skiferie i vinterferien, vil nok også opleve at der er mere for ens barn at se frem til, når det skal være sammen med sin reserve-kusine eller Reserve-fætter trods alt! Og selvfølgeligt skal de underholdes og ud og opleve lidt - men man vil da klart mærke og se at de har stor gensidig glæde - især for dem af os som har enebørn! Der vil det være ekstra godt.

Personligt kommer min datter på gode ferier i sommeren i udlandet eller et uger i sommerhus med alt hvad dertil hører, men hun mangler da rigtig meget som enebarn og uden familie. Den situation er ikke nestående. Så langt fra. Det ved jeg fra Børns Voksenvenner som hun er med i. Men de frivillige der er jo mest ældre eller singler med stort overskud så dér møder hun ikke andre børn (og har ikke mulighed for at overnatte mere end et par gange på årsplan). Og man har jo brug for andet netværk end kammeraterne i skolen og fra fritidsintersserne. Det er sikkert og vist.
Der er noget særligt ved at skulle til en anden by eller ud på landet til en reserve ven eller kusine/fætter og bagefter få vedkommende på besøg hjemme hos sig selv - det er jeg sikeker på.

Håber at høre fra familier med et barn dreng eller pige på 6-9 år og I kan bo i hele Danmark minus brofaste øer.

skriv til os og hør om vores datter på 7 år der går i 1. klasse. Hun har meget interesse for dans, svømning og rope skipping men elsker også udeliv. Madlavning er en stor fornøjelse for hende. Hun har to hunde og en kat. Internet, computersppil, nintendo, playstation, bøger, brætspil, terningespil, kortspil, rulleskøjter, kreative ting, sang, musik og meget andet optager hende meget.

Gode hilsner
Cyrene
cyrene77@gmail.com

Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/10 2008 19:15

Super god idé..... Vores datter er kun 4 mdr. (om 3 dage)
Ellers havde vi da helt sikkert været friske....

Vi har Tamaswini vores uægte teenages datter;)
Som vi skal kultiverer nok engang fra næste lørdag :D

Marianne
Forum-indlæg: 404
Opskrifter: 3
Dato: 5/10 2008 08:24

Jeg synes også det lyder rigtig dejligt, men København er nok for langt væk, trods alt.
JensD
Forum-indlæg: 2350
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 5/10 2008 19:24

Hvor er det smart tænkt. Nej, jeg har desværre ikke børn. Jeg blev bare så begejstret at jeg gerne ville ønske dig held og lykke. :D
cyrene
Forum-indlæg: 139
Opskrifter: 1
Dato: 7/10 2008 20:52

Det er dejligt at I indtil nu er nogle stykker der er positive og er så søde at ytre det selv om I ikke lige har et barn i den aldersgruppe som mit barn.

Men jeg vil meget, meget gerne foreslå at andre der evt. har børn i en alder som falder udenfor og måske helst vil have kontakt med en dreng eller ønsker et bestemt geografisk område men som synes ideen er god kommer på banen så der kan om muligt blive knyttet bånd med andre familie der matcher.

Mit mål og ønske er skam slet ikke kun at finde en weekend/ferie veninde eller ven til min egen datter men også meget, meget gerne at min ide kan inspirere så andre kommer igang ude omkring i landet.

Jeg tror at rigtig mange børn/unge og deres familier vil kunne få stor glæde og gavn af dette frivillige initiativ som udspringer af vores egen lyst, engagement og virkelyst.

Men tusind tak for støtte og opbakning indtil nu. Det er dejligt og betyder meget.

Gode grønne hilsner
Cyrene

ps. jeg vil lige tilføje for god ordens skyld at vi selvfølgeligt vil lave mad jf. den kostform dit/jeres barn lever efter. Vi har levet både vegansk og vegetarisk så vi er dus med det meste og kender også til andre former (makrobiotisk, soja-fri, middelhavskost etc.).