Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Blefrit spædbarn?

Grønne Børn

Sider: 1 2 > >>
RebeccaKruse
Forum-indlæg: 39
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 20/7 2010 21:40

Med lidt under 2 uger til termin! Igår faldt jeg over termen "blefri baby" og efter at have googlet videre om det, blev jeg lidt klogere. Det er altså muligt at træne sig selv og sin baby til at nå på toilettet inden bleen bliver taget i brug. Men det kræver tid, tålmodighed, åbenhed og opmærksomhed i stor stil. Til gengæld får man en tæt kommunikation fra begyndelsen og for mig at se en dybere respekt for barnet, som et velfungerende, intelligent væsen, der ønsker at kommunikere med dig. :) Tænk at kunne befri sit barn for at slæbe rundt med en stor, akavet ble netop som den har allermest brug for at lære at bevæge sig! Og at undgå rød numse og at lave i sine egne "bukser". Er det i virkeligheden noget baby ikke helst ville vælge fra, hvis han/hun kunne? Hmm... jeg tænker ihvertfald lidt over det.
Imens vil jeg supergerne høre, om der er folk herinde, der har erfaring med sådan en blefri baby? Hvornår startede I og hvordan er det gået? Hvad oplever I af fordele og ulemper?

Tak!

Rebecca
PAX
Forum-indlæg: 595
Område: KBH
Dato: 20/7 2010 22:57

Og jeg forstår ikke spørgsmålet ?!?

Hvad dækker begrebet baby, i din termologi ?

At befri sit barn for at slæbe rundt med en stor akavet ble netop som den har allermest brug for at lære at bevæge sig, omhandler i mit hovede ikke babyer, men små børn.

Er det ble afvænning du taler om, eller er det mit barn sakl slet ikke igang med ble, vi har gang i ?

Min erfaring er at, den første sommer barnet kan gå, ryger bleen af af sig selv, fordi de ikke gider "hæfle" rundt i den i varmen, og fordi de mærker det er upraktisk at lave ned over lårene.

Derimod er det min erfaring at pottetræning med babyer er omsonst, idet babyer, psykologisk ikke er selvstændige individer, men en symbiose af moderen.

Det er nok ønsketænkning at man får et bedre forhold og større respekt for sit barn, ved at undgå "de onde" bleer.
Ditte_Ka
Forum-indlæg: 320
Opskrifter: 3
Dato: 21/7 2010 06:52

Jeg havde vilde intentioner om at Billie (nu ni uger) skulle være blefri. Det er helt sikkert rigtigt at han i starten altid ordnede sagerne når bleen blev taget af. Men der var bare ikke overskud til det, med gulsot, ammeproblemer, søvnproblemer, efterveer (hvorfor er der ingen der nogensinde nævner dem?? AAV!) og overspisning (Billie, vist ikke mig). Men hvis man kan, ville det helt sikkert være ideelt i starten. Er stadig overbevist om at det er en smart ide. Det kommer dog også an på hvornår barnet tisser-skider. Billie gør det inden måltidet, hvilket derfor er ret svært at forudse.
Men vi lader ham stadig have en del blefri tid hvor vi forsøger at følge tappen med en klud :)
Held og lykke med det i hvert fald, og husk at fortælle hvordan det går
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/7 2010 08:36 | Indlæg redigeret den: 21/7 2010 08:38

Jeg synes bestemt blebørn skal have bar numse i så vidt omfang som muligt.

Dog synes jeg i den første periode hvor de skider hele tiden de må blive for surt at holde øje med det hele tiden, de gør det jo osse når de sover, hvilket for mange er mellem 16-22 timer i døgnet.

Satya lå tit den første sommer på et tæppe med håndklæde og plastik under...

Først da hun var noget ældre havde jeg en klar fornemmelse af hvornår hun tissede. Lidt senere havde hun selv.

Hun har hygget sig på potten siden hun var 8 mdr gammel, men ikke med den forventning om hun skulle lave der, nogle gange gjorde hun det dog andre gange ikke...

De sidste måneder har hun næsten ikke haft ble på EFTER hun har skidt om morgenen/formiddagen (hun vil nemlig helst gøre det ubemærket i et hjørne alene). hun sjattisser nemlig ikke mere, så hun holder sig længe, en sjælden gang imellem tisser hun i bukserne andre gange husker hun potten.

Jeg har dog ikke følt hun har været bevægelseshæmmet grundet hendes ble, det handler jo om at finde den rigtige der passer til barnets numse og behov.
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 21/7 2010 10:53

Wow store ambitioner;) Jeg synes det er flot hvis du har overskud til det, og helt klar noget du skal prøve. Vil gerne hører mere om dine erfaringer. Har termin til september, så måske du kan nå at overbevise mig om at det er vejen;)

Min ældste er 3 år og 3mdr, og han gidder slet ikke smide bleen, vi har prøvet og prøvet men uden held. han får forstoppelse af at holde sig, og laver konstant uheld, og virkre meget ulykkelig. Så nu har jeg sat det på stand-by.

Held og lykke
RebeccaKruse
Dato: 28/7 2010 20:41

Jeg har lige bestilt et par diaper-free bøger på biblioteket, så vi kan få noget mere indblik i det hele. Lige nu har vi jo slet heller ingen anelse om hvad det vil sige at have et spædbarn, så måske er det slet ikke et projekt vi vil prioritere, når det endelig er. Men spændende lyder det. Vi har arvet alle min søsters stofbleer, så om ikke andet er vi sikrede på den led.
Til Hopla: Det er baby, som i spædbarn... altså slet ingen ble, vi har gang i. ;) Du kan læse mere om det på nettet, hvis du googler blefri baby. Det er ved at blive ret stort i USA, hvor de har konsulentgrupper rundt om i landet til forældre og deres kommende blefri børn.
Skal nok holde jer opdaterede, hvis vi beslutter os for at prøve med det!

?
Forum-indlæg: 964
Dato: 28/7 2010 20:50 | Indlæg redigeret den: 28/7 2010 20:52

Det ville jo være rigtigt godt for miljøet, hvis I kunne undgå bleer. Der bliver
vel brugt en halv regnskov på bleer hvert år, kunne jeg forestille mig.

Men min svoger fortalte mig en lille historie fra Norge (han er nordmand).
Han var på stranden med min søster, da et barn på 1-2 år kommer forbi
og pludselig sætter sig ned og skider ud for dem. Men et par skridt
bagefter kommer hans far med en sort plastikpose og samler lorten op.

Min svoger syntes dog ikke, at dette var videre delikat...
PAX
Dato: 28/7 2010 21:04

Hvornår startede I...
spurgte du i dit oprindelige indlæg.
Det var bare derfor jeg skrev:
Er det ble afvænning du taler om, eller er det mit barn sakl slet ikke igang med ble, vi har gang i ?
Jeg var simpelthen bare i tvivl, om hvad det egentlig var du ville.

Kender godt teorierne, som man så kan finde ud af om man vil bruge, eller om man har andre ting at prioritere.
Der er desværre et kedeligt begreb i USA, der hedder "super mom", kedeligt fordi disse kvinder stiller sig frem og praler med hvor gode mødre de er. Jeg frygter den praksis med bleerne kan være noget der opdyrkes og forgyldes i disse kredse, så man indirekte kan prale for andre, med sit overskud. Derfor er det ikke noget der lige siger mig at det skulle være specielt godt, fordi du siger at det breder sig i USA.
Tror desværre bare det her er "potte træning" i nyt betræk, og med mange flere ambitioner, fra moderens side, på barnets vegne.
OliverH
Forum-indlæg: 449
Område: Odense
Dato: 28/7 2010 21:05

Black-: Det fungerer ellers fint med andre mindre pattedyr. Såsom hunde.
PAX
Dato: 28/7 2010 21:15

Ja, tænkte også lige på, at det da er underligt at mennesker synes, at hundelort er mere delikat end den fra mennsker.

Det er de færreste der brokker sig selvom en hund står og skider en halv meter fra dem, men er det et barn, så brokker de fleste sig, incl. mig. (men jeg brokker mig nu også hvis en hund skider indenfor min synsvinkel, og ejeren bare står og ser ligeglad på.
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Dato: 28/7 2010 21:26

Jeg er rimelig imun overfor min datters lort...!

Jeg har i pottetræningen osse smidt både hende og den stakkels 3-hjulede cykel i bad, da denne var mere spændende end at huske/bemærke at det var tid til potte :)

Jeg tror de fleste børn og dyr når at skide og pisse lidt på gulvet i denne fase?

PAX
Dato: 28/7 2010 21:32

Jeg er altså også imun overfor at børn kommer til at lave lort, hvor de nu er...

Det jeg forbavses over, er at der kommer rendende sådan en unge, med en "pose-far" i hælene...
det virker da som en unge, der aldrig vil få behov for at tænke selv, fordi far kommer og redder... :@
Ditte_Ka
Forum-indlæg: 320
Opskrifter: 3
Dato: 31/7 2010 14:20

HOPLA: kommer det ikke meget an på barnets alder.. Måske havde den far bare haft mange hunde tidligere :)

Fordi det kræver overskud, er det vel ikke per definition noget forkert?? Og der er stadig flere "ble-fri" babyer, end babyer med ble. Min bedstemor var "ble-fri" (spurgte hende, de sked bare i buskerne, der var skam ikke råd til bleer med 11 børn og en gård at passe). Så det er jo ikke noget nyt, snarere noget genopdaget gammelt. Billie tisser tydeligt oftere med bleen af, end på. Vi har et medfødt instinkt til ikke at gøre os beskidte.. der er jo ingen der brokker sig over at vi udnytter det instinkt hos hunde, katte, fugle etc. Hvorfor skulle det være så slemt at gøre med børn?
Jeg er også helt imun overfor for børnelort generelt, så længe det holder sig nogenlunde renligt :)
Messi
Forum-indlæg: 1
Dato: 7/5 2012 09:17

Hmmm tror nu ikke det er en smart ide at lære sin baby at styre sin tisse og skide trang før de er blevet nogenlunde bevidste individuelle væsener og begynder at forstå hvad det går ud på. Det er uklogt at programmere på sit barn end at lade den naturlige udvikling styre det. Samtidig synes jeg at det er dybt problematisk at sammenligne børns udvikling med hunde, selvom vi mennesker selv er behæftede med en række instinkter, er et menneskes levealder taget i betragtning meget længere end en hunds, og vi er slet ikke på samme bevidsthedsniveau.

Hvis man vil eksperimentere med sine børn med hunde i tankerne end at lytte til de lærde psykologer og pædagoger om emnet er man så vidt fri, men det fratager ikke nogen et ansvar overfor et individ som er ude af stand til at klare sig selv. Af hensyn til barnet er en alder af 2-3 år nok mere det rette, da bevidstheden om jeg'et begynder at blomstre der.

Jeg taler af erfaring, da dette eksperiment blev mig påduttet i alderen 6 mdr var jeg blefri, men har lidt af for megen kontrol over mit underliv som er så vidt gået ud over mit sexliv.

Vil i prøve, så prøv men vig ikke for samvittigheden over at spolere et barns indre biologiske ur og også muligvis en vis vital sexuel funktion senere i livet.
-Nanna91-
Forum-indlæg: 409
Opskrifter: 23
Dato: 8/5 2012 10:41

Nu har jeg ikke lige fået læst alle de svar du har fået, men vil alligevel komme med mit eget indput.. Jeg synes helt klart at tanken om blefri baby lyder rigtig fint for både forældre og bebs ,, men tror det er relativt utopisk, det skal forstås på den måde at baby ikke er selvbevidste før en bestemt alder - udover det er det signal som gør man ved om man skal tisse eller skide først "færdigudviklet" på et bestemt tidspunkt - hvilket er meget individuelt fra barn til barn (2-3 års alderen) (meget forkortet forklaring).
Vil da sige det er et forsøg værd hvis du har overskud til det - men hvis jeg skal være ærlig tror jeg ikke det vil lykkes ..
Kan godt finde dokumentation hvis du ønsker det/mere viden da det er noget jeg er blevet undervist i (læser til sygeplejerske).
Dette indlæg skal slet ikke forstås negativt, da jeg er klar over du har tanken på at dit barn skal have det så godt som overhovedet er muligt :)
RebeccaKruse
Dato: 8/5 2012 19:32

Hej Messi, Nannana og andre interesserede. Det er nu ca. 21 mdr. siden jeg oprettede indlægget og jeg har nu en dejlig bunke erfaring at give videre af mht. emnet.
Det har været en spændende rejse sammen med min søn Robin i denne tid - også på dette område - og det er gået helt som jeg håbede og fornemmede var muligt dengang jeg læste om at hjælpe sit barn med at være blefrit. For jeg vil gerne omformulere den beskrivelse jeg startede ud med. Jeg føler ikke at jeg har \"trænet\" mit barn til at vide hvornår han skulle på toilettet - jeg har bare hjulpet ham med hvordan han skulle kommunikere det ud til sine omgivelser. Hvis han har haft andre ting i hovedet (og det ved Gud sådan et barn har i den rivende udvikling de er i), og har haft modstand på at komme på potten e.lign. har vi bare slappet af med \"projektet\", givet ham en stofble på i en lille periode og givet ham tid og tålmodighed. Jeg oplever at det er MEGET vigtigt at lytte til barnet, så det får en positiv og afslappet oplevelse - netop så barnet oplever at det er et tilbud de kan benytte sig af eller lade være med. Jeg kan kun forestille mig at den øgede kropsfornemmelse vil give et BEDRE sexliv senere i livet, men forestiller mig også at man som forælder virkelig ikke må pådutte barnet de forventninger og det pres, man kan føle når man har besluttet sig for noget man vil. Børn kommunikerer faktisk hvornår de skal tisse eller lave lort helt fra fødslen af (og det er disse bitte små tegn man lærer at læse som forælder) - men hvis barnet oplever at de ikke bliver hørt, så stopper de naturligvis med at fortælle når det er og lukker ned for denne sammenkobling og dermed en vigtig del af ens tidligste kropsbevidsthed.
Jeg har også hørt den teori om at barnet fysiologisk set ikke burde være klar til at \"styre\" den del af sine kropslige funktioner før de når en vis alder, som du skriver Nannana. Men det eneste jeg ved er, at Robin har tisset og lavet lort i potten lige siden vi som forældre lærte at læse hans tegn indenfor de første par måneder af hans liv. Da han så begyndte at forbinde den position som vi holdt ham i med den følelse at tisse/lave lort, så var det som om han simpelthen \"gav slip\", når vi holdt ham sådan. I starten fungerede det hele på at læse de tegn vi så han lavede til os og ren timing. Man lærer jo ret præcist hvornår ens barn skal af med noget, når man enten bruger stofbleer, der med det samme bliver våde - eller simpelthen undgår at give dem en ble på (vi vekslede lidt mellem disse to ting). Såsom lige efter amning, ca. 5 min. efter, ca. 15 min. efter igen, efter enhver lur osv. osv. Det er sikkert meget individuelt og det er her jeg mener at man bliver rigtig god til fra starten af at læse sit barn og \"inviteret\" til at være nærværende istedet for at sidde og se tv, læse, være på nettet, snakke med andre osv. mens barnet ligger i dine arme og har så meget at give. Sovende som vågen. ;) Efter lidt tid begyndte der at ske forunderlige ting i form af at min intuition virkelig trådte i kraft og jeg instinktivt vidste, at nu skulle han af med noget. På nuværende tidspunkt fungerer det delvis ved at han verbalt fortæller os, når han skal, men også på intuitionen (eller ubevidst kommunikation/telepati/udvidet kropsfornemmelse) og vel også stadig på timing.
Ja. Det var vist umiddelbart lige min kommentar til de nyere kommentarer, der er kommet her på det sidste. Og vel også nogle af de gamle. Måske vil det være spændende for jer at vide, at Robin har brugt sit \"cue\" (det ord vi sagde/siger, når han lavede stort: \"caca\" - et af de første ord han kunne udtale), til når han skal på toilettet i ret lang tid nu. På trods af at han hos dagplejemoderen altid har ble på, har det altså lykkes at have ham blefri, når han er sammen med os. Og det virker som noget af det naturligste for ham, og noget han virkelig hygger sig med nu hvor han også har opdaget at bamserne og dukkerne også har brug for at komme med på toilettet! :)
De 3 bøger jeg kender til og har studeret, der findes om emnet på engelsk (endnu ingen på dansk) er rigtig fine og brugbare. Jeg har været glad for dem alle, da de giver noget forskellig viden hver for sig. Ingrid Bauer: \"Diaper Free! The Gentle Wisdom of Natural Infant Hygiene\". Christine Gross-Loh: \"The Diaper Free Baby\". Og den mere omfattende (også teoretisk): Laurie Boucke: \"Infant Potty Training: A Gentle and Primeval Method Adapted to Modern Living\". De to første kan fås via bibliotek.dk - den sidste skal bestilles via nettet. God fornøjelse!
Jeg har forresten termin med nummer to om et par uger og jeg er slet ikke i tvivl om at vi vil gentage succesen med denne baby. Når noget føles godt, så er det som regel rigtig godt, ik?

Mange hilsner herfra
-Nanna91-
Forum-indlæg: 409
Opskrifter: 23
Dato: 8/5 2012 20:09

Hej Rebecca,
tak fordi du gav dig tid til at svare ! Havde slet ikke set det var en gammelt indlæg, men er rigtig glad for at høre opfølgningen.. Det lyder som om du har et virkelig vellykket projekt kørende, og det lyder meget interessant synes jeg! Håber det vil blive ligeså velykket med den næste :)
Tror sagens at helt små børn kan lære at mærke hvornår de skal, det ville ikke undre mig hvis man som forældre kunne fremme denne sans (læs: selvbevidsthed) på den måde som du har praktiseret - og det er da bare skønt at det virker for jer!
Alt godt fremover til jer!!
Vesterbro
Forum-indlæg: 133
Dato: 8/5 2012 21:12

Spændende og horisont-udvidende læsning! Tak :)
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Dato: 8/5 2012 21:50

Dejligt med en update Rebecca! Især pga. den skepsis der, måske ganske "naturligt" kan opstå omkring emnet. Jeg er så glad for at jeg kender jer (Rebecca er min fætters kæreste) og jeg er taknemlig for al den viden og information I kan give videre på området. Allan og jeg glæder os meget til at vise vores søn den samme opmærksomhed og det samme nærvær som I har givet Robin - hvilket du jo så smukt beskriver er hele grundlaget for at det overhovedet kan lade sig gøre.

RebeccaKruse
Dato: 14/5 2012 19:47

Møs møs, Luna - tak for de søde ord!! Og dejligt at I andre kunne bruge læsningen til noget. :)
Sider: 1 2 > >>