Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

.... Og hvad skal barnet hedde?

Grønne Børn

Sider: 1 2 3 4 > >>
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 22/7 2010 16:51 | Indlæg redigeret den: 28/7 2010 06:53

Jeg synes det er en vigtig sag at finde et godt navn til ens børn.....

Men tænker på hvad I har kaldt jeres børn og hvorfor?
Hvem har bestemt det ?
Skipper Skræk
Forum-indlæg: 1232
Opskrifter: 1
Dato: 22/7 2010 16:55

Jakob Jr. eller Azazel.
Enigma
Forum-indlæg: 73
Dato: 22/7 2010 18:34

Jeg ville gerne have en Alberte eller en Victor. Det blev så en pige, så ingen Victor, og hende far brød sig ikke om Alberte. Jeg fandt på Isabel, da jeg er rigtig vild med Isabel Allende's bøger. Og det syntes hendes far også var pænt :)
Justine
Forum-indlæg: 665
Dato: 22/7 2010 18:54

hmm... måske kåre?
Knoldselleri
Dato: 22/7 2010 18:56

Jeg kan jo også selv fortælle lidt :)

Vores datter hedder Satya (udtales Sat-ja) det stammer fra sanskrit og filisofien Satyagraha der betyder at fastholde sandheden.
Hendes far forslog det allerede kort efter vi fandt ud af vi skulle være forældrer. Men vi var ikke sikker på det var et navn. Det var det men dog mest anvendt som drengenavn. Vi var dog enige om at vi ikke ønskede at kalde en dreng det, da det på vores breddegrad har lidt klang af Katja, Nadia osv

Vi blev aldrig tilfredse med eller sådan helt enige om et drengenavn, men havde lidt tanke på Askar som betyder menneske og nogle andre navne som Shabir, Bastian og Birk, som jeg dog nedlagde veto imod ikke fordi det er grimme navne, men det skulle min søn ikke hedde...

SÅ vi var glade da der kom en pige og vi ikke skulle i gang med at ryste posen igen.

Nu er jeg gravid igen og kender stadig ikke kønnet og igen er jeg meget i tvivl både med navnet til begge køn, jeg overvejer dog lidt at en pige kunne hedde: Tilla MEN jeg er slet slet slet ikke sikker...
Jeg havde også tænkt på Aslan, indtil alle synes at det var fedt grundet en eller anden løve i en bog, som jeg ikke har læst. Jeg synes bare det lyder meget pænt.

Og Skipper Granat.... Jeg har joj sat Jakob på listen sammen med Sørens forslag Søren, Bos forslag Bo, samt Jesus og Jebus (da jeg har termin 24. dec og nogen synes det er sjovt)
Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Opskrifter: 7
Dato: 23/7 2010 12:01 | Indlæg redigeret den: 23/7 2010 12:07

Ivan (den grusomme og Olsen), Sofus, Boris, Sonja, Viola, Lilja, Pixi (min veninde er altid blevet kaldt det, så det er efter hende), Loke, Alfa, Alba, Blixa (uden Bargeld), Peaches (efter Geldorf), Talulah, Scarlet, Darling ;), Virgil, Ralf, Sigurd, Polly (efter DIG... eller PJ Harvey har glemt det.. ;))

Ellers er jeg helt tosset med navne som månestråle, solsikke, Timian, August,

Altså jeg har kun 1/2 ansvar for navngivning og vi er ikke enige, lad os bare sige det sådan... De fleste er bare fordi, jeg syntes, det er pæne navne, får vi en pige skal hun hedde Darling til mellemnavn, vi må ikke tage det som efternavn, da det er beskyttet.

Hvornår for du svar på, hvad det er Polly?
Stephie
Forum-indlæg: 3
Område: Århus
Dato: 23/7 2010 13:18

Jeg er gravid i 12 uge og vi kender derfor ikke kønnet endnu. Men jeg tror at vi snart har været navnebøgerne igennem en halv milliard gange :D
Men hvis det bliver en dreng har vi snakket en del om Marcus og evt Nikolaj og hvis det bliver en pige så Lea eller Nynne. Mor her vil MEGET gerne have en lille Nynne :D hehe
Der er ikke nogen dybere mening bag dem, det er bare nogle kønne navne og lyder som noget nogle friske børn kunne hedde :D
Oy
Forum-indlæg: 489
Opskrifter: 4
Dato: 23/7 2010 13:42

Jeg er glad for navnet William. Har altid holdt på, hvis jeg en dag får en søn, skal han hedde William.
Af pigenavne er det Jessica der ligger højest på listen, dog synes jeg generelt det er svært at finde flotte pigenavne =)

Jeg bryder mig ikke om underlige navne, da jeg selv blev døbt med et 'specielt' navn og led ret meget under det i første del af folkeskolen... Men er så heller ikke vild med de helt almindelige navne, som ALLE unger bare hedder :b

Tænker også på løve eller hest når jeg hører navnet Ashlan :b (Det er ret udbredt hestenavn). Og tror desværre ikke Narnia (bogen med løven) går af mode lige med det samme :o( Det er ellers et fedt navn ;o)
Knoldselleri
Dato: 23/7 2010 14:04 | Indlæg redigeret den: 23/7 2010 14:05

Anja.... Hvis alt går efter planen ved jeg det den 11. august, men da jeg fik scannet Satya dengang havde hun krydsede ben, så vi pænt ventede 20 uger mere SUK
Denne gang kunne jeg godt måske godt finde på at betale for en kønsscanning, da jeg er pænt nysgerrig!!

Jeg stemmer osse på at der skal være flere Polly´er uanset oprindelsen ;)
-Nanna91-
Forum-indlæg: 409
Opskrifter: 23
Dato: 23/7 2010 17:30

Polly:
Tilla synes jeg er et pænt navn! ( Har også en fantasisk veninde der hedder det, som by the way er vegetar, så helt galt kan det jo ikke gå så ;) )
ProVeganSocieties
Forum-indlæg: 673
Område: Andet
Dato: 23/7 2010 18:19

mmm..

Ea, Clara, Cirkeline...

Roxy
Forum-indlæg: 90
Område: Lolland / Falster
Dato: 23/7 2010 18:31

Hej Polly

først tillykke med graviditæten!!!! Jeg er overrasket! :) Må jeg spørge hvem den lykkelige far er?

Da jeg skulle vælge navnet til min, synes jeg det var den værreste udfordring ever.

Da man i Danmark vælger mere de traditionelle navne og i Tyskland skal den være ensartet, fordi andre børn skal jo ikke have det samme navn som ens barn. Så var det et kamp med min søns far, at finde et navn vi begge var tilfredse med.

Her et udvalg af de top 20 i de tyske navne "charts" for piger :) :

Shanice, Zoe, Aileen, Soraya, Carlotta

for drengene:

Niklas, Dario, Aaron, Jannik, Cedric (var også en af mine favoriter denne gang), Gianluca, Alessio

Så du kan se de er lidt anderledes endt her i Danmark. Meennn, hvorfor skal ens barn også hede som alle andre?! Derfor synes jeg Sayta er også et super godt valg!!! ;)

Nannavuf
Forum-indlæg: 17
Dato: 23/7 2010 19:28

Da jeg stammer fra en gammel adelsfamilie (ikke for at virke snobbet eller noget), så er det en tradition at vælge et af familienavnene dvs. Isabella, Mary, James og John (på min mors side - engelsk) og Christian (fra min fars side - dansk). Hvis ikke disse navne vælges, så er det ofte konge-/dronningenavne eller navne efter berømte personer.
ProVeganSocieties
Forum-indlæg: 673
Område: Andet
Dato: 23/7 2010 19:38

Ah ja, der er intet som traditioner..
- mihi
:D
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Dato: 23/7 2010 21:09

Min første datter hedder Marie. Dette navn valgte vi ud fra, at det skulle være helt almindelig og neutralt, så ungen selv kunne fylde navnet ud og give det karakter efter sin personlighed, en blank tavle, hun selv kunne skrive og tegne på. Vi så det også som en fordel, at det var et godt gammelt dansk navn med kulturelle traditioner.

Mine to andre døtre hedder Sidsel Juliane og Ane Johanne. Vi valgte dobbeltnavne, fordi de så havde lidt at vælge imellem selv. Sidsel og Ane Johanne er fra to dygtige balladesangere fra slutningen af 1800-tallet, Sidsel Jensdatter og Ane Johanne Jensdatter. Juliane er fra en traditionel børnesang.

Det hjalp ikke! Begge er rimeligt umusikalske, den ene stort set tonedøv!:@
RebeccaKruse
Forum-indlæg: 39
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 24/7 2010 10:41

Hej Polly!

Tillykke med graviditeten. Jeg er ret vild med Satya-navnet - især nu, når jeg kender betydningen!
Vi står jo selv med en upcoming fødsel rundt om hjørnet og er spændte på om scanningen nu viste rigtigt eller ej. ;) Siden vi fik at vide at det er en dreng har vi kaldt ham Robin - min kæreste nævnte det kort efter scanningen og det faldt ret hurtigt på plads i vores hjerter. Nu må vi se om han er sådan én, når han kommer ud!
Vi er begge inkarnerede naturfolk og det symbolske i navnet Robin (Hood) lægger sig jo pænt deropaf. Og sådan en retfærdig mand føles også godt at navngive sin søn efter. Desuden er det et navn som de fleste kender, men er ikke særlig brugt. :)

Ellers har der været nogle andre navne inde over:
Aslan, Aslak, Isaiah, Esaiah, Natanael, Solón, Jeremias, Milan, Milas, Noa (men det er noget så brugt, desværre).

Ret få pigenavne:
Lila (er jo tæt på Tilla og jeg mødte en 9-årig pige, der hed det, hvilket passede SÅ godt til hende. Skal ikke udtales som farven - kun med et l!). Anaïs (hvis det bliver en pige alligevel skal babyen nok hedde dette - efter sangerinden Anaïs Mitchell og bare lyden af det... Anaïs Nin var jo en værre én. ;))
Ronja, Bianca, Smilla, Aya...

For os betyder det meget med lyden af navnet, dernæst betydningen (både opkaldelsen efter en anden samt navnets betydning i sig selv) - og så selvfølgelig at det hænger sammen med det lille vidunder, der kommer til verden, hvilket jo har ret meget med hvem forældrene er som personer også.

Held og lykke!
Knoldselleri
Dato: 24/7 2010 13:10 | Indlæg redigeret den: 24/7 2010 13:24

Min gule lap

Frei
Santos (100% sikker mellemnavn til en dreng)
Fred (fork. efter min far eller Pro. - men min nevø hedder freddy sååå)
Tilla
Alfrieda
Mala
Thea

Aslan
Aslaq
Tao
Tilas
Tilo
Thias
Tilan
---
Colombus
Bo
Søren
Jakob
Jesus
Jebus
----------------------------

Leif:
Jeg har ingen forventninger til at Satya aldrig skal omgå sandheden kreativt.
Men jeg kan sagtens forstå din begrundelse for de neutrale navne, vi skal naturligvis selv fylde vores navn.
Som når folk siger en Leif - så nikker jeg det ved jeg godt hvad betyder ;) Såvel som alle andre mennesker jeg kender, hvorfor nogle navne er aldeles ubrugelige grundet mennesker man har mødt, selvom de i deres grundform er pæne nok.

Roxy... Den heldige fader er en ven jeg har i Budapest, det er dog ikke planlagt og vi er og bliver ikke kærester, men bare barnets forældre begge to, hvad det betyder og i hvilket omfang må tiden vise :)
Dog kan man til tider flyve dertil for det samme som en tur til Jylland, så længere er der ikke :)

Rebecca.... Jeg er osse mest hookd på lyden af navnet, men afviser ikke en god betydning :)
MissUrban
Forum-indlæg: 1
Område: Odense
Dato: 25/7 2010 00:24 | Indlæg redigeret den: 25/7 2010 00:24

Jeg håber engang om nogle år at få et barn af hver køn. Hvis dette sker ville jeg gerne have opkaldt drengen efter nogle på min mors side af familien og pigen efter nogle på min fars side af familien.

Min dreng skal så enten hedde Johan, som min morfar hedder til mellemnavn og som min morfars far og oldefar hedder til fornavn.
Enten det eller Laurits som min mormors far og mormors oldefar hedder.
Min pige skal Enten hedde Thea, Ane-Marie eller Becka som kommer fra min fars side. :-)

I vores familie har vi meget med at navnene går igen. Jeg selv er opkalst efter min tiptip oldemor sm hed; Amanda Katrine Ingrid Urban.. ;)
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 25/7 2010 15:26 | Indlæg redigeret den: 25/7 2010 15:29

Mine fremtidige børn skal ihvertfald ikke hedde noget traditionsbundet - den sag er helt sikker! Så ingen familienavne som Frede, Vagn, Hanne, Martha eller Maren her.

Jeg har ikke nogen konkrete forslag i ærmet dog, men skal så heller ikke avle børn de næste mange år.

Andet end at jeg synes at Luna er et ræddi ræddi PÆNT pigenavn – ikke kun fordi at det kan betyde måne ;)

Jeg er helt nede med navne med en dybere betydning (som Satya’s), de må meget gerne have rødder i naturen, historien eller andet.
GreenEyes
Forum-indlæg: 81
Opskrifter: 3
Område: Vestjylland
Dato: 25/7 2010 18:43

Hanne...... LOL :D
Sider: 1 2 3 4 > >>