Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

.... Og hvad skal barnet hedde?

Grønne Børn

Sider: << < 1 2 3 4 > >>
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 25/7 2010 18:59

Intet personligt - og det skriver jeg ikke, bare fordi at jeg 'skal' :D Pointen var bare at det ikke lige blive familienavne (min bedstemor hedder Hanne, btw) mine børn kommer til at hedde ;)
stjerne
Forum-indlæg: 209
Dato: 26/7 2010 08:17

Min søn hedder Arjun fordi hans far og jeg læste den indiske sagnhistorie sammen, da vi var unge og Arjuna var Krishna's beridder. Arjuna kalder vi ham også af og til, men vi valgte Arjun (udtales Ardjun), fordi vi syntes at Arjuna blev for feminint.

Hans tvillingesøster's navn tog os lang tid at finde. Først ville vi have hun skulle hedde Rohini efter den stjerne, hun nok blev født under. Desværre ku' vi ikke li' den danske måde at udtale "R" på, og da hun alligevel ikke blev født under den stjerne, talte vi om, at hun skulle hedde Sarada efter hendes farmor. Men vi vidste, at det hurtigt ville blive lavet om til Sarah i Danmark. Så vi endte med at finde navnet Anisha, som hun så hedder og det har vi aldrig fortrudt. :)
PAX
Forum-indlæg: 595
Dato: 26/7 2010 10:26

Lazarus eller Metusalem.

Sidstnævnte, var måske noget for Jimmi, hvis han vil have et nyt navn. Metusalem blev nemlig 969 år gammel.

Lazarus var faktisk død, men vågnede op igen...

@Polly
Hvis en dreng skal hedde Santos til mellemnavn, kunne det passende blive til "Jesus Santos Maria Hansen"
Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Opskrifter: 7
Dato: 26/7 2010 10:38

jeg er personligt ikke så vild med kristne/religiøse navne, nogle af dem er meget pæne som f.eks. Isaak, men jeg er ikke selv religiøs på nogen måde, derfor ønsker jeg ikke mit barn skal hedde et kristent navn. Jeg har det anderledes med de gamle nordiske navne og andre mytologiske navne.

Derudover tænker jeg på hvordan navnet klinger med efternavnet/mellemnavnet, min mor var navngivet Angela Yvonne (?) og jeg kender en hvis far hedder Ib-Joe. Uheldigvis hedder vi Andersen og Madsen, det passer ikke så godt til mange af de ovenstående navne.
Blixa lyder nu engang federe efterfuldt af Bargeld end af Madsen...
Men vi har leget med tanken om navnet My (som i lille My) og så Darling til mellemnavn så det bliver My Darling Madsen ;)

Jeg hedder Anja, fordi det er russisk, min far var kommunist.

F:C:A:R
Forum-indlæg: 585
Dato: 26/7 2010 11:01

Hvis jeg skulle blive far til en lille dreng er navnene; Baltus, Judas eller Mangus, højst sandsynligt dem jeg ville skulle vælge én ud fra.
Hvis det bliver en pige er der kun et navn; Magdalena.
Men heldigvis kommer jeg aldrig til at stå i den situation. så navnene er hermed sendt videre til dig Polly.

....Nå jah! Jan er også et sejt navn! :)
Ildflue
Forum-indlæg: 252
Dato: 26/7 2010 11:08

Det tog os lang tid at finde navnet Ask til vores søn. Det var min kæreste Marc der fandt på det. Jeg var ikke helt vild med lyden i starten og det irriterer mig grænseløst at min svigerfamilie ikke kan sige Asks, men altid siger Askes.

Men jeg er rigtig glad for navnet! Det har gode assosiationer, og det er det vi vægtede: Liv, styrke, skønhed, natur, første menneske (nordisk mytologi).

Den oprindelige betydning er ikke så vigtig.

Vi vægtede desuden at navnet ikke var for udbredt. Der er mindre end 1 om året der bliver navngivet/døbt Ask. Var han blevet en pige var han nok kommet til at hedde Ronja, selv om der er en del der hedder dét.

En anden ting vi vægtede var, at navnet ikke havde tilknytning til en af "de store religioner" (især kristendom). Og så måtte navnet meget gerne være nordisk.

Vi taler om at få et barn mere, og har allerede talt lidt navne. Vi vil igen gå efter ovenstående, men også vægte at navnet ikke har for mange stavelser, da det gerne skal "matche" Ask bedst muligt.

Vi er bedst til at finde på pigenavne (ligesom første gang) og taler om navne som Gry (holder jeg stærkt på), Freja (marc er meget glad for dette navn, og det er jeg i princippet også, men jeg har haft en hund der hed det, så jeg har i stedet foreslået Frej hvis det bliver en dreng. Freja er også lidt for populært, synes jeg...), Tidsel (igen Marcs kæphest), Vita (er jeg gået lidt væk fra igen og Marc kunne ikke lide det), Raugna (Marc er ikke vild med det...), Storm (men det er totalt copy-cat, så det går jeg nok ikke med til, selv om vi begge er ret vilde med navnet) og Aura (synes jeg bare ikke passer fantastisk godt til Ask). Jeg er også ret vild med navnet Ene, men det minder mig bare for meget om ensomhed... Og gode assosiationer er altså vigtigt, synes jeg...

Puha. Der er lang vej igen før vi er enige.

Jeg tror vi ender med at gøre som sidst. Der fik jeg lov til at bestemme pigenavn og Marc måtte bestemme drengenavn. (Vi kendte ikke kønnet!) Navnet skulle være acceptabelt for den anden part, så man havde veto-ret, hvis man ikke brød sig om det. Vi skulle dog være eneige inden fødslen. Vi havde også back-up hvis navnet ikke passede til barnet.

Ask kunne også have heddet Birk eller Albert. Var han blevet en pige havde det været Ronja. Kan ikke lige huske reservenavnene...
GreenEyes
Forum-indlæg: 81
Opskrifter: 3
Område: Vestjylland
Dato: 26/7 2010 20:37

Tama: helt ok... ;)
Fru_Larsen
Forum-indlæg: 45
Område: Fyn
Dato: 27/7 2010 19:32

Noget af det vigtigste for os da jeg var gravid med den første, var et navn som ikke alle helt, men til gengæld skulle det heller ikke være så specielt at ingen ved hvordan det siges eller stave.
Jeg har selv et navn som ikke alle hedder, men som alligevel kendes af de fleste.
Oven i det, så skulle det også passe sammen med vores efternavne, som er ærkedanske.

Jeg nærer stor kærlighed til græsk mytologi, og kom deraf på Helena, som manden godkendte og som også passer med efternavnene.
Jeg venter mig nu igen, og jeg kan godt høre på min mand at han ikke er helt i svime over de navne jeg indtil nu har spillet på banen: (Stadig med græsk inspiration)
Drengenavne:
Alexander
Hector
Kastor

Pigenavne:
Victoria
Livia

Jeg har skanning midt i august, håber vi kommer til at se kønnet, ellers betaler jeg for en kønsskanning.
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 28/7 2010 00:32

Livia er et smukt navn, det hedder min datter;)

Jeg tror at vores næste pige kommer til at hedde Kayla, men intet er bestemt endnu!
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/7 2010 06:53

Dette er en ret sej side... http://graviditet-og-barn.dk/efter-graviditeten/navne/navnedatabase.html

Jeg kan feks godt lide pigenavne der starter på T og S og feks slutter på A og så kan man osse bestemme antal bogstaver... Skide smart!
Warzywo
Forum-indlæg: 1101
Opskrifter: 2
Område: Sønderjylland
Dato: 28/7 2010 10:11

Hej Polly.

Jeg synes ikke du skal betale for at få kønnet at vide. Ødelægger det ikke lidt spændingen og charmen ved at være gravid? At man kan gå og drømme om hvilket menneske der er inde i en? :)

Jeg kan godt lide drengenavne der slutter på -as såsom Elias, Andreas, Silas osv osv.

Jeg har ingen foretrukne inden for piger. Faktisk vil jeg gerne opkalde mine børn efter deres bedsteforældre, men stadig give dem deres eget navn. F.eks. hedder min far Bent - så synes jeg Benjamin er sødt.

mvh Signe.
?
Forum-indlæg: 964
Dato: 28/7 2010 10:27

Hvis jeg skulle vælge et navn, så ville jeg vælge et
navn, der både er at finde i DK og internationalt.
Det ville jo være lidt kikset, hvis Tilla betyder dåseåbner
på ungarsk ;)

Jeg ville nok ligesom Leif vælge et lidt neutralt navn,
så barnet kan skabe sin egen identitet.

Så mit bud må være Maja. Det går meget godt sammen
med Satya - begge er korte navne, der ender på a.
Det har en betydning (betyder (moder)jord) og så
er det internationalt.

Drengenavne kan jeg ikke lige komme på nu...
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Dato: 28/7 2010 10:32

Hey Warzy

Det håber jeg da bestemt heller ikke jeg skal....
Men jeg vil gerne vide kønnet, det synes jeg er praktisk....
Som sagt vidste jeg det ikke med vores datter og det synes jeg var pisse iriterende.
Specielt set i lyset af det famøse udvalg af tøj og ting... Hvid eller hvid?

Så jeg brugte ALT for meget tid på at finde noget i andre farver uden tryk...
(det har jeg så stadig hos min veninde som lånte det)

Selvom man kender kønnet ved man jo ikke hvad det er for en personlighed der kommer ud

Og med det sagt er der intet charmerende ved at være gravid eller ikke for mig i alfald...
Jeg er mest tyk, doven og hormonel ;)
Aicha
Forum-indlæg: 164
Dato: 28/7 2010 10:36

Offtopic:
Der er et ret spændende mini-interview i Ud og Se i denne måned omkring navne. Bl.a. hvorfor "Brian" og "Johnny" associeres med lavere sociale lag, og hvorfor vestlige pigennavne ofte slutter på en vokal.
?
Forum-indlæg: 964
Dato: 28/7 2010 10:40 | Indlæg redigeret den: 28/7 2010 10:40

Aicha@ ligner vi alle nogle der læser Ud og se? :D
Hvorfor gør de så det?
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Dato: 28/7 2010 11:48

Jeg vil da gerne indrømme at jeg også har læst den artikel Aicha omtaler i UdogSe (mest fordi at jeg bruger en del tid i toge, da jeg har for vane at knytte bånd til mennesker der bor langt væk fra vestjylland ;) ).
DenBlaaKat
Forum-indlæg: 765
Dato: 28/7 2010 12:07

Nema
Kia
Kira
Mina
Asger
Jeppe
Torkild

- Er hel vild med de navne :D
SaraAura
Forum-indlæg: 106
Dato: 29/7 2010 08:08 | Indlæg redigeret den: 29/7 2010 08:13

Polly - ih, den fede tid hvor man skal lege rundt med navnene.

Her var vores forslag til en dreng Isak (inden scanning - og vi fik kønsscanning, man er jo nysgerrig, og var supe glade for det. Det koster 500 kr., så det var overkommeligt...). Selv elsker jeg navnet Noah, men der var veto fra manden, som derimod ofte spiller ind med Ibrahim (integration starter i hjemmet var hans argument).

Vi havde langt flere pigenavne at vælge imellem. Den sidste liste vi valgte fra var (vi gik meget efter lyden og hvordan det ligger i munden. Det skulle være kort, internationalt og gerne slutte med A):

Aura
Maya
Aya
Caya
Chili

Ellers er Carla Mynte min favorit til hvis vi engang får en pige mere. Aura hedder Chili til mellemnavn, så lidt krydderi skal der være over det åbenbart...

Jeg har en veninde hvis barn hedder Kastanje. Stort hit synes jeg!!! Og så må jeg også indrømme at jeg er ret vild med mit eget navn Sara, men det ligger nok lige tæt nok op af Satya...

Glæder mig til at høre hvad det ender med! Og synes det er nogle super ideer du har. Og håber at hormonerne snart tar en pause. De er godt nok ikke de fedeste...

Men, vi endte med Aura (efter lang kamp, min mand var ikke vild med det i starten). Da jeg begyndte at kunne fornemme hende i maven havde jeg lidt den der: Men jeg kan bare mærke det. Den stråler ligesom ud i mig... Og da det så viste sig at være en pige gik det op i en højere enhed. Chili kom på som mellemnavn dels fordi vi begge elsker navnet og dels så min mands efternavn kunne komme med (det ligger tæt op af Aura). Jeg synes navne er super vigtige og fortæller en masse om familien. hun har to fornavne og tre efternavne. Jeg har selv fem navne og elsker dem da de binder dele af min familie sammen. Og man bruger dem jo bare som man vil...

Ildflue: Kan kun anbefale navnet Aura - vi er helt vilde med det!!!

Sara
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Område: Østjylland
Dato: 29/7 2010 11:50 | Indlæg redigeret den: 7/9 2010 20:40

Pige: Gaia

Dreng: Fjord

:D

Forresten har jeg 2 drenge, der hedder Sebastian og Cristoffer (Og ja, det staves sådan! ;))
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Dato: 29/7 2010 15:25 | Indlæg redigeret den: 2/9 2010 19:58

Ok da...! Nu når I har været så fantastiske til at dele ud af jeres favoritnavne (hvoraf jeg nu har snupset flere af dem) må jeg hellere indrømme at jeg har en (ret lang) liste liggende klar med pige og drengenavne til når jeg engang får børn, og her er den så. (Jeg skal tydeligvis have flest piger ;) ) Så snups løs!

Pigenavne:

Alma
Aya
Aura
Clara/Klara
Chili (kærestens forslag - jeg \\\"smager\\\" på det ;) )
Ella
Ellen
Elva
Ena
Enna
Felia
Fiona
Flora
Gaia
Hannah/Hanna
India
Ingrid