Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Børnebog om at være vegetar

Grønne Børn

Sider: 1 2 > >>
Ditte_Ka
Forum-indlæg: 320
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 5/8 2010 08:03 | Indlæg redigeret den: 5/8 2010 08:21

Jeg var lige inde på Amazon for at finde bøger om mad til småbørn (som er vegetariske), og jeg stødte lige ind i denne bog!
http://www.amazon.co.uk/gp/product/1556437854/ref=pd_luc_sim_02_03
Det kunne være spændene at se hvad den indeholder, men det er da en rigtig god idé. Jeg er ret sikker på den tager den etiske tilgang.. Og den ville da være rar at have til at forklare på en god, kærlig måde, så er det måske også nemmere at være anderledes?
Den kan ikke være svær at oversætte, man kunne jo kontakte forlaget? Er der andre end mig, som ville være interesseret?

Efterfølgende har jeg fundet bogen på amazon.com og andre vegetar bøger.. Den er måske lige voldsom nok, hvis man ikke har lyst til at skræmme børnene. Hvad synes i?
http://www.amazon.com/Thats-Why-Dont-Eat-Animals/dp/1556437854/ref=pd_bxgy_b_img_b

(andre bøger:
http://www.amazon.com/Hubert-Pudge-Vegetarian-Henrik-Drescher/dp/B003D7JWLA/ref=pd_bxgy_b_img_b
http://www.amazon.com/Herb-Vegetarian-Dragon-Jules-Bass/dp/1846862485/ref=pd_bxgy_b_img_c )
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 5/8 2010 13:35

super idé, jeg er interesseret, hvis du venter til efter nytår :). Vi kommer nemlig først hjem efter jul.

vores søn på 3,5 kunne have meget glæde af dem nu tror jeg.

Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 5/8 2010 14:55 | Indlæg redigeret den: 5/8 2010 14:56

Jeg tror helt sikkert der mangler bøger/materiale på dansk som forklarer børn hvad vegetarisme/veganisme er og hvorfor der er mennesker der vælger at leve sådan. Jeg synes det er et rigtig godt forslag Ditte! Jeg ved ikke lige hvor meget jeg kan hjælpe, men jeg har da surfet lidt rundt og fandt ud af at \"Why we don\'t eat animals\" bliver læst højt af denne gut på YouTube:

Så kan I selv høre om den er værd at oversætte. Men... Hav tålmodighed! Han læser meget langsomt... Derfor er den delt op i tre dele. ;)

Ditte_Ka
Dato: 5/8 2010 15:59

Hmm.. jeg er ikke helt sikker på at jeg ville have skrevet sådan, eller er helt enig. Men det er da en rigtig god ide :) tak for linket Luna, hold da op hvor er han ikke god reklame for veganere :P
Jeg er frisk på at skrive til forlaget.. hvis i vil være med? Har barsel nu, så kunne godt oversætte.. helst med med-oversætter/ere?
kommamus
Forum-indlæg: 117
Dato: 6/8 2010 17:05

jeg er helt klart med på den!!
Sif
Forum-indlæg: 39
Område: Østjylland
Dato: 7/8 2010 08:09

Jeg kan godt hjælpe med at oversætte noget, hvis det er :) Men jeg ska i gang emd at studere nu her i august, så ved ikke hvor meget tid jeg vil have til det, men det er ret studie relevant eftersom jeg ska studere engelsk, så det ville nok være god øvelse for mig :) Jeg har også oversat masser af ting her på mit arbejde.
Sommerblomst
Forum-indlæg: 67
Dato: 7/8 2010 10:54

Jeg har set det meste af videoerne igennem. Jeg synes ikke, det er en bog, jeg ville læse op for børn. Den er alt for dyster. Jeg mener ikke, det er en god ide at give små børn den slags skræmmebilleder i hovedet af lidende indespærrede dyr uden familier. Jeg synes, bogen forsøger at skræmme børn fra at spise kød ved at fortælle om alle de grufuldheder, dyrene bliver udsat for - og den pædagogik ligger meget langt fra, hvordan jeg opdrager mine børn.

Bogen ville heller ikke give mening for mine børn. Vi har været på økologiske landbrug og set, hvordan hønsene, grisene og køerne lever der. Deres liv minder mere om den naturlige tilværelse, bogen fortæller om, end om de "factory farming" dyr, bogen også portrætterer. Mine børn ville nok - efter at have læst bogen - sidde med spørgsmålet: Hvis nu dyrene lever en fri og økologisk tilværelse, er det så ikke ok at spise dem/deres æg? Og så er vi lige vidt....

Men oplæsningen har fået mig til at tænke over, hvordan jeg selv ville præsentere vegetarismen for mine børn (mine børn er fire og to og lever ikke strikt vegetarisk). Jeg vil egentlig gerne høre, hvordan I andre har gjort det. Det starter jeg lige en tråd om....
Ditte_Ka
Dato: 9/8 2010 05:02

Sommerblomst. Jeg er også selv lidt i tvivl, om det er et børnevenligt emne. Men børn får jo taget mange emner op (over en vis alder), og det er et vigtigt emne. Langt det meste kød bliver jo "dyrket" med fabriksmetoder, selvom der findes rigtig gode gårde også (så er det jo procentmæssigt meget lidt, og der er sjovt nok ingen rundvisning den slags steder). Jeg mener, børn får jo denne her historie om hvordan landbruget ser ud, som ikke har været rigtig siden 40-50'erne.. og store børn skal vel vide hvor deres "mad" kommer fra (eller ikke gør, hvis man er vegetar), ligesom de skal vide hvor grøntsagerne kommer fra. Den der underlige bobbel som moderne forbrugere lever i, hvor maden bare magisk opstår i supermarkederne, synes jeg er vigtig at tage op. Og de dyr lider nu engang, og i bogen er det trods alt fortalt uden de aller værste ting.
Jeg er heller ikke enig i, at det er den eneste grund til ikke at spise kød. Men det er, mener jeg, en hel central kendsgerning i den verden de vokser op i, som man ikke kan komme uden om, og som er endnu en god grund til at vælge kødet fra.
Måske den ikke er egnet til børn under en vis alder... Jeg er enig i, at det kan være meget berettiget at skåne de små fra alt for megen information om alt det onde, der også findes.. Men skolebørn bør vel vide ting om deres verden, selvom det ikke er rart. Fattigdom, globalopvarmning, forurening, anden verdens krig etc. hører jo også til pensum.

Ildflue
Forum-indlæg: 252
Dato: 10/8 2010 15:25

Jeg er på!
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Dato: 10/8 2010 18:09 | Indlæg redigeret den: 10/8 2010 18:12

Ja det burde da være en del af pensum i husgerning i skolen...

Jeg synes osse det er interessant hvordan indgangsvinklen kan drejes..

Flere af de bøger vi har købt til vores datter er om frie dyr, som på en måde viser hvordan det burde være.

ProVeganSocieties
Forum-indlæg: 673
Opskrifter: 1
Område: Andet
Dato: 10/8 2010 20:01

Skal I bruge en hånd til noget oversættelse, så er jeg på!
- don't hold back.

:)
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Dato: 8/11 2010 09:07

Der er kommet en ny børnebog i USA, som efter Superman-modellen vil lære skolebørn om sund plantemad:

http://www.diseaseproof.com/archives/children-introducing-mitch-spinach.html

Den amerikanske læge og ernæringsforsker Joel Fuhrman har været konsulent på bogen.
DiDi
Forum-indlæg: 124
Dato: 8/11 2010 09:40 | Indlæg redigeret den: 8/11 2010 13:30

Jeg er helt med på en oversætter. Har ikke tid til at tjekke linksne nu, så ved ikke om jeg har nogle skrubler omkring de specifikke bøger, men sig endelig til. ;)

Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Dato: 8/11 2010 11:33

Det lyder godt, Ditte. Og jeg tilbyder mig som dansk korrekturlæser - du har allerede tre stavefejl på halvanden linje...:D
DiDi
Forum-indlæg: 124
Dato: 8/11 2010 13:40

Jøp, det lyder også godt. Kan sagtens se at det ikke blev et helt optimalt indlæg. :) Skrevet i hast på smartphone med egenrådig ordbog og en baby på armen er det nu ikke helt volapyk... Ærligt sagt, når jeg sjældent at pudse indlæggene helt af... :) Godt med en der er stærk i dansk. Min force er engelsk.
:D
Ditte_Ka
Dato: 9/11 2010 10:48

Hold da op, den der Mitch Spinach ser frygtelig belærende og irriterende ud.. Dårligt og kedeligt tegnet. Så heller ye ol' popey the sailor man.
SaraAura
Forum-indlæg: 106
Dato: 22/11 2010 21:35

Jeg har lige set denne her bog på KBHs bibliotek. Ved ikke om den er god eller noget - nogen der har læst den??

Poul, en cool giraf af Bárður Oskarsson (2010)
Billedbog. Giraffen Poul er vegetar, men kan ikke lide blade. Derfor forsøger hans sig med en alternativ levestil og begynder at jage større dyr. Ikke helt til de andre giraffers tilfredshed

Sara
Pogo
Forum-indlæg: 51
Opskrifter: 4
Område: Sønderjylland
Dato: 24/4 2012 12:09

Hey! Blev det til noget, med at oversætte børnebøger?

Indlæggene er gamle, så det kunne jo være (;
Ditte_Ka
Dato: 10/7 2012 17:41

Nope, det gjorde det ikke. Og nu er min søn tresproget, så jeg har løst mit problem :p
Banina
Forum-indlæg: 65
Dato: 13/7 2012 07:46

Jeg kontaktede forfatteren af Why we don't eat animals og Vegan is love. Jeg tilbød at lave en gratis oversættelse som kunne ligge som PDF til fri download til dem som købte bøgerne. Men det ville være en overtrædelse af copyright og "de arbejdede på at lave oversættelser".

Lige med de to bøger synes jeg nu ikke at sproget er et problem. Tegningerne er SÅ smukke og forællende så det er nemt at putte egne ord på. Så kan man også regulere hvor kraftigt sprogbruget skal være. Jeg læser alligevel stort set aldrig op af teksten i børnebøger når jeg kigger i dem med min to-årige :)
Sider: 1 2 > >>