Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hjælp mig lige...

Grønne Børn

Sider: 1 2 > >>
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/11 2008 08:48

Jeg er på et debatforum for forældre, hvor der bliver debateret alt om børn.

Nu er Satya jo ved at være den alder hvor andre børn snart begynder at få kogte kødfarsklumper.. :(

Så med chance for at blive uvenner med dem allesammen, en risiko jeg så gerne tager, vil jeg spørger, hvor meget de har tænkt over de der farsklumper, de lige om lidt fodre deres børn med...

Hvorfor jeg gerne vil have lidt inspiration til at skrive et super godt indlæg..

Fakta er jo at (ikke nok med at dyrene lider under det) men også de antibiotika/medicinrester som man fodre ens børn med...

Har I nogle gode pointlines? Stik mig dem :)
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Dato: 28/11 2008 10:43 | Indlæg redigeret den: 28/11 2008 16:49

Man kunne jo spørge om de ville give deres barn en tygge-dims fyldt med ptalather?
Nogle ville argumentere med at kød ikke indeholder medicinrester - der er jo kontrol. Men sandheden er jo at "man" accepterer en vis mængde medicinrester i kød, det man kontrollerer er at mængden ikke overstiger GRÆNSEVÆRDIERNE! Desuden er det gang på gang blevet bevist at kontrollen langt fra er tilstrækkelig....og hvad med skadelige bakterier osv.?

Kød er lisså nødvendigt for mennesker, som cykler er for pingviner......

Men dit bedste argument er jo Satya-pigen :D Det sprællevende bevis på at kød er overflødigt.....

-Mette-
Forum-indlæg: 390
Dato: 28/11 2008 11:33

Kan du lave nogle klare beviser på at satya får det hun skal have.
Fx sammenligninger mellem grønt og kød hvad angår fx protein, jern og så videre.
Det er jo næsten altid det omnivoer tvivler på. De tror jo ikke bebserne kan klare sig uden kød.
Benjamin
Forum-indlæg: 667
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Administrator
Dato: 28/11 2008 13:18

Nu er Satya jo ved at være den alder hvor andre børn snart begynder at få kogte kødfarsklumper..

Kan se i din profil at Satya må være snart 6 måneder, begynder folk virkelig at give deres børn kød så tidligt?
Bibbi
Dato: 28/11 2008 13:27

Ja, Benjamin, selvfølgelig i små mængder i starten.....
Benjamin
Forum-indlæg: 667
Administrator
Dato: 28/11 2008 13:42

Okay, troede man ventede til de var ældre end det.
Man begynder da først med mælkeprodukter senere? Og havde ikke forestillet mig at man begyndte med kød inden det..
Bibbi
Dato: 28/11 2008 14:19 | Indlæg redigeret den: 28/11 2008 14:19

Syrnede produkter venter man længere tid med......så vidt jeg husker ;)
Knoldselleri
Dato: 1/12 2008 15:08

Ja man må gerne give en lillesmule yougurt nu, men det må ikke være det primære i et måltid...
Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Dato: 1/12 2008 17:21

Antibiotika og medicinrester er selvfølgelig en issue ved animalier, men hvad med det syredannenede protein, cholesterol, mættede fedt, hormoner og samtidig manglen på kostfibre, antioxidanter og phytokemikalier!??

Husk at henvise til kilder, ellers bliver du bare rakket ned. De kunne måske lokkes til at gå ind på milksucks.com, komælk.dk, eller andre sider med gode argumenter for at droppe kød, æg og mælk.

Nå, jeg kan lige copy paste noget, jeg skrev for noget tid siden til en, der ville vide noget om vegansk kost og om den overhovedet var sund. Du kan jo udplukke lidt, hvis du kan bruge det. Ved ikke, om det overhovedet var så noget du mente.

Nå, men her er det (har ikke lige fået rettet i det, så det passer ind i sammenhængen hihi):

Grunden til, at jeg siger, at kød ikke er naturligt for mennesket er, at vores kroppe simpelthen ikke er anatomisk sammensat til at fordøje kød i andet end meget små mængder. Vores tarmsystem er omtrent 8 meter langt, hvorimod de fleste kødæderes (løver, leoparder m.v) er 1 meter. Vores tænder er kugleformede - eller i hvert fald langt fra spidse som alle kødæderes. Var vi skabt til at spise kød, havde vi naturligt og instinktivt fundet kød lækkert og indbydende. Det gør vi ikke! Råt kød er for mange en frastødende tanke. Kødæderes unger elsker råt kød. Giver du en menneskebaby et stykke kød råt/tilberedt) og et æble f.eks., vil en baby aldrig vælge kødet. Vi tiltrækkes af farven, formen og duften af frugt, grønt, nødder m.m. altså fødevarer vi kan spise rå. Vi er jo ikke skabt med en ovn, et komfur eller en el-kedel i hånden. At vi har lært at tilberede
mad med disse midler, kan aldrig gøre det naturligt for os. Vores forfædre spiste hovedsageligt rå frugt, grønt, rodfrugter m.m. Af og til ved mangel på føde, kunne de ty til at jage dyr for føde. Det var en overlevelsesstrategi. Kød indeholder rigtig nok visse vitaminer/mineraler. Det gør smør også, og det er vi vist ikke i tvivl om er usundt ;-) Ej, jeg mener bare, at de næringsstoffer, der er i kød, sagtens kan opnås andre steder. B12 er en mangel dog. Det kan ikke opnås i tilfredsstillende grad fra vegetabilske fødevarer. Grunden dertil er, at vi ikke længere selv går rundt og plukker grønt m.m. fra jorden og derved får en smule jordbakterier i vores kost, som laver det b12-vitamin, vi har brug for. Vores jord er udpint og vi kan ikke længere få B12 den vej. Drøvtyggere producerer selv vitaminet via bakterier i deres maver. Den evne har vi ikke... Derfor tager de fleste veganere tilskud. Så er der snakken om komplette proteiner. Men vi har ikke brug for at få alle de essentielle aminosyrer i ét måltid. Vores kroppe er utrolige i deres funktioner. Mangler der én aminosyre, kan kroppen selv sørge for at komplementere ud fra de aminosyrer, vi har i overskud i vores væv og blod (vores aminosyrepulje). Det er ikke noget, vi skal bekymre os om. Kun i tilfælde med ekstrem fejlernæring - som i visse ulande - kan der være tale om evt. proteinmangel - eller aminosyremangel.

Hvis du er interesseret i at læse om forskning og studier omkring dette vil jeg uden tvivl anbefale dig at læse "The China Study" af T. Colin Campbell. Det er en beskrivelse af det mest omfattende ernæringsstudie, der nogensinde er foretaget. Alt er understøttet af beviser og hans og hans kollegaers forskning. Den er uhyre interessant, og hvis du har interesse for ernæring, vil du læse den på et par dage. Nogle af dens resultater viser bl.a. at:
- animalske proteiner fodrer kræftceller og stimulerer deres vækst
- animalsk fedt OG protein (!!) er synderne ved de fleste livsstilssygdomme (kræft, diabetes, hjertekarsygdomme)
- vegetabilske fødevarer kan "prevent and reverse" (sorry, danske ord???)
hjertekarsygdomme, diabetes og andre autoimmune sygdomme, fedme, kræft, osv. osv
- mælkeproteiner er i mange tilfælde medvirkende årsag til type I diabetes

Dette er intet i forhold til, hvor meget viden, du vil få. Det er et minimalt udpluk. Den er skrevet i et meget letlæseligt sprog, dog fås den kun på engelsk.
Jeg vil også anbefale dig at gå ind på denne hjemmeside www.drmcdougall.com.
Han kan nærmest fortælle dig alt, du ønsker at vide. Og under "Star Mcdougallers" finder du historier om helt almindelige mennesker, der har kureret diverse sygdomme (endometriose, forstoppelse, søvnapnø, forhøjet kolesterol + blodtryk, fedme, diabetes II, athritis og meget meget andet) udelukkende ved at ændre deres kost til vegansk kost.
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Dato: 1/12 2008 18:10

Godt skrevet Maria.

Prevent: Forhindre/Forebygge/modvirke

Reverse: Omvende

Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Dato: 1/12 2008 18:12

Godt skrevet Maria.

Prevent: Forhindre/Forebygge/modvirke

Reverse: Omvende

Tak :)
I know, det har bare ikke helt samme klang på dansk...hmn..
Knoldselleri
Dato: 3/12 2008 10:25 | Indlæg redigeret den: 3/12 2008 10:31

Hov Jeg har slet ikke set der var blevet skrevet mere....

Cool og Tak Maria det kan jeg helt sikkert bruge... kan helt sikkert godt bruge det til noget...

Min kladdes kladde ser sådan ud indtil videre

"Mit barn er efterhånden ved at have den alder hvor andre begynder at introdukser deres børn for kød, det gør i middlertidig rigtig ondt i mit hjerte.
PRIMÆRT fordi dyrene lider under den kontrolerede produktion/fremavl af LEVENDE og BEVIDSTE væsner!
Jeg ønsker oprigtigt at få jer til at tænke en ekstra gang inden i starter med at koge farsboller o.lign... Rigtig mange af jer synes ganske givet at det smager himmelsk, men hvor meget har du tænkt over hvor pakken i supermarkedet kommer fra...?
se meetyourmeat eller earthlings
Mange mennesker har kun empati når det gælder deres "kæledyr", vi bliver fortørnet over at nogle fremavler hunde under ALT for trange kår, men faktum er faktisk at der er 25 mill grise i danmark, deres lever under laaaaangt værre forhold og på mindre plads eend en hundekendel af VÆRSTE type, endog er grisen et mere intelligent og følsomt væsen... Hvor fortørnet bliver vi når en hund får tæsk og lever sit liv i en kæde i et bryggers olign, tilsætter vi så at menneskerne der kommer forbi lige sparker den eller slår den med en jernstang, har vi et godt billede af hvordan mange søer lever (bare på meget meget mindre plads)

Når det er sagt vil nogle nok kalde mig fanatisk, hvilket jeg gerne tager på mine skuldre, ja JEG ER FANATIST, når jeg elterfølgende påstår at det er forkert at slå ihjel også dem der har lidt mere plads, set en anelse mere græs og skyer og spiser økologisk foder.

Sundheden ved kødspisning

Der er en kontrol med indeholdet af medicin i kødet, men der er stadig tilladt en vis tilladt mængde, en såkaldte grænseværdi!
Du taber en dråbe antibiotika i dit barns hirsegrød...
Du vil nok lave en ny portion hirsegrød og vaske gryden godt?
Men gerne give dit barn medicin, denne ikke havde behov for...gennem kødet?"

JEG ER SLET SLET IKKE FÆRDIG MED AT SKRIVE... MEN BYD GERNE IND OG RET OG TILFØJELSER ER MEGET VELKOMMENT

Spætte
Forum-indlæg: 240
Opskrifter: 6
Dato: 3/12 2008 11:14

Jeg synes, det er lidt agressivt. Jeg ville nok overveje ikke at skrive vise ord med stort. Det virker provokerende på mig. Jeg kan mærke, jeg bliver helt forsvarsagtigt overfor det - og jeg er jo enig, så det er mærkeligt!
Når jeg skal skrive læsebreve eller andre breve af samme art, prøver jeg nogle gange at have følgende i baghovedet, imens jeg skriver;

* Logos brug af fakta og data
* Etos personlig troværdighed og ry
* Patos appel til følelser

Det er betegnelse fra Wikipedia, jeg er ikke helt enig, men det var lige det bedste, jeg kunne finde. Pathos er som regel kraftigt appel til følelser og meget udpenslende - hvis du fx. har set Kunsten at Græde i Kor, så holder faderen hans begravelsestaler meget baseret på brug af pathos.
De bedste taler og breve er, efter min mening, en god blanding af det hele. Appel til folks rationale tankegang, samtidig med at du appeller til deres følelser - men gør det på en måde, så folk ikke bliver overvældet af det. Sørg samtidig for at folk ser dig som troværdig.
Knoldselleri
Dato: 3/12 2008 13:42

Ja det er lidt aggresivt, jeg må prøve at skrive det om igen eller formulerer det anderledes...

Det er svært at skrive det helt pænt, da jeg er relativt følelsesladet omkring emnet.

"Hvordan kan det være empatien holder op når det drejer sig som såkaldte produktions dyr, der på lige fod med hunde og katte er levende og bevidste væsner.
Jeg kunne nemt forstille mig en protest der ville komme, hvis en hundekennel opdrættede dyr på samme måde som de 25 mill. grise i Danmark bliver.

Det er feks okay at kasterer og klippe noget af halen og ørene på grise, men forbudt på heste og hunde?

NEJNEJ.... tror jeg ønsker mig en ny hjerne til jul...
Spætte
Dato: 3/12 2008 14:07

Jeg vil gerne kigge på det og komme med nogle forslag til ændringer, hvis du har lyst? Jeg er ikke så følsom over for emnet pt., da jeg jo ikke har et barn, der holder mig vågen hele dagen og natten, og derudover kun bruger min tid på noget så tørt som en kommende statistik eksamen :)
Bibbi
Dato: 3/12 2008 17:58

Man klipper også grises tænder.......
Knoldselleri
Dato: 3/12 2008 20:42

Hej Spætte

Det må du meget gerne hvis du kan overse noget tid :)

Jeg forstiller mig lidt at skrive kort med lidt oplysning og så tilbyde at uddybe det nærmere til interesserede på¨godt og ondt...

Jeg har Mia fra anima med som gerne pakker op i debatten :)
Kilroy
Forum-indlæg: 2894
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Dato: 4/12 2008 05:35

Pol, husk også at inkludere fakta angående sundheden i vege-kost kontra kødspisning. Det må da vel kunne røre nogle af de andres hjerter netop det at ville proppe det sundeste, bedste, naturligste i deres små bebber ;)
Spætte
Dato: 4/12 2008 12:03

Jeg kigger lige på det i weekenden. Jeg skal skrive en statistik rapport hele dagen i morgen, men jeg mener, jeg har tid lørdag :)
Knoldselleri
Dato: 4/12 2008 17:07

Faktisk tog jeg det tilfældigt op i min mødregruppe i dag...

Da en anden og jeg snakkede om barnevogne og kulde/sove ude...

Da hun så siger at hun havde tænkt om man evt kunne putte et lammeskind i for at holde på varmen, da hun isolerer med aviser nu (en ganske udemærket løsning som man altid bruge før i tiden)
Så jeg fik sagt tørt da hun kiggede spørgende på mig, at jeg fortrak at det stakkels får beholdte pelsen selv ;) Satya har en smart termomadras jeg kunne fotælle meget mere om, men det er ikke så interessant.. men som 100% er et fancyét alternativ til både fårets pels og aviserne...

Men så var folk jo lidt nysgerrige ævlede lidt økologi, som jeg skød i sænk og een spurgte hvad grunden var til at folk var veganer, hvilket jeg faktisk også forklarede ret godt synes jeg selv.

Jeg oplever at folk godtkan forstå, men har svært ved at forstille sig et liv uden kød, fordi det er så naturlig en ting i vores kultur, så der skal roteres en del før folk tager springet og gør op med vanerne, hvordan man handler ind, hvordan man tilbereder mad, hvordan man får dækket ens behov.
Personligt tog det mig en del år som vegetar før jeg forstod og ikke mindst tænkte over hvad jeg spiste og hvorvidt det dækkede mine energimæssige behov. Mener jeg ville bare ikke spise kød, primært fordi jeg ikke brød mig om smagen, derefter en panik efter at pådrage mig en grim grim salmonella forgiftning som 11 årig og sidst ikke mindst brød jeg mig ikke om at noget skulle dø...
Sider: 1 2 > >>