Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hjælp mig lige...

 

Grønne Børn

Sider: << < 1 2
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/12 2008 21:03

Hvad sagde de m.h.t. at begynde at give deres bebser kød?
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/12 2008 21:20 | Indlæg redigeret den: 4/12 2008 21:28

Det var mere alment snak om vegatarisme/veganisme...

Jeg er nok lidt konfliktsky, det er ikke så populært at anklage folk

Men tror bestemt de lyttede og tænkte, men følte mig ikke helt vildt latterliggjort... Måske var de søde at vente med de himmelvendte øjne til jeg var gået :D
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/12 2008 22:22

Du anklager vel ikke nogen - fortæller jo bare om din indstilling til liv og kost :) Jeg er sikker på du har sat nogle tanker igang....
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Opskrifter: 1
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/12 2008 23:20

Jeg synes da, det lyder som en positiv snak. Måske kan du stille og roligt bringe børnenes kost op ved en anden lejlighed - ikke som en anklage eller fordømmelse af deres valg, men på en saglig måde, hvor "hver side" kan få lov at fortælle, uden at føle sig nedgjort :)
Det er min erfaring, at folk stejler meget, hvis de føler, at man prøver at omvænne dem, eller lyder for meget som om "jeg har sandheden", eller.. jeg tror I ved hvad jeg mener. Det kommer man ikke langt med.. Så lukker de ørene, før man får talt sig varm. Og så tror jeg netop, at folk ruller med øjne, når man går - det lyder det da ikke til, at de har grund til at gøre i din mødregruppe.
Spætte
Forum-indlæg: 240
Opskrifter: 6
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 6/12 2008 15:33

"Mit barn er efterhånden nået den alder, hvor en del forældre begynder at introducere kød i deres barns kost. Jeg ønsker oprigtigt, at I derude lige stoppe op i to minutter og tænker over det valg, I tager på jeres barns vegne. Jeg vælger at, mit barn ikke skal have kød – af flere årsager. Først og fremmest fordi, jeg er overbevist om, at mit barn vil leve meget sundere uden kød, og hendes sundhed og helbred er det primære for mig som mor. Det bekymrer mig, at kød ofte vil indeholde medicinrester, der kan gøre, at mit barn bliver immun overfor fx antibiotika. Mange forældre giver hver dag deres barn medicin, som barnet ikke har behov for – gennem kød. Mange vil nok her råbe op om kontrol af kød, men jeg vil lige minde Jer om, at disse kontroller arbejder ud fra grænseværdier og derfor acceptere en vis mængde medicin i det kød, som bliver sendt ud i butikkerne. Hvis I taber en dråbe antibiotika i Jeres barns hirsegrød, ville I nok alle straks lave en ny portion hirsegrød og vaske gryden godt – hvorfor gælder denne logik ikke, når det kommer til kød?
Udover de mange sundhedsårsager til at fravælge kødet, så er der de mange etiske overvejelser i forbindelse med sådan et fravalg. Rigtig mange familier i Danmark har kæledyr, som har en stor plads i familien, og vi bliver allesammen hurtigt fortørnet over, hvis fx en kendelejer fremavler hunde under alt for trange forhold. Faktum er, at 25 millioner grise alene i Danmark lever under langt værre forhold og på mindre plads end en hundekendel af selv den værste skuffe. Dertil er grisen et mere intelligent og følsomt væsen end hunden, men vores empati rækker desværre sjældent så langt, at vi også stiller spørgsmål til de forhold, de lever under. Rigtig mange af jer synes ganske givet, at kød smager himmelsk, men hvor meget har I tænkt over, hvor pakken i supermarkedet kommer fra?

Jeg kunne skrive meget mere, men stil hellere spørgsmål, så svarer jeg gerne. Derudover henviser jeg gerne til videnskabelig kilder, hvis nogen ønsker kildehenvisninger. "

Jeg har skrevet ud fra dit og beholdt det meste. Jeg håber, noget af det kan bruges :)
Sider: << < 1 2