Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kæmpe frustration

Grønne Børn

-Mette-
Forum-indlæg: 390
Område: KBH
Dato: 27/1 2009 18:40

Min søn er begyndt i vuggestue, hvor de får serveret frokost og eftermiddagsmad.
Til maden får de mælk og det synes jeg ikke han skal have, så jeg bad dem give ham vand i stedet.

Men det vil de ikke..............

De vil ikke tage specielle hensyn uden en lægeerklæring, der dokumenterer at han er allergisk, og det er han nok ikke.
Min læge vil ikke lyve, og det kan jeg godt forstå.

Jeg har på mange måder forklaret dem, at det ikke er at tage specille hensyn at give vand i stedet, men det synes de det er. Og hvis han først får lov til det, kommer de andre forældre også med deres ideer, siger de.

Han er ikke meldt ind som vegetar, men måske skal jeg gøre det for så kan de vel blive nødt til at tage hensyn eller hvad? Måske kan man ikke det.

Hvad ville i gøre.

halcyon
Forum-indlæg: 98
Dato: 27/1 2009 19:17

Hold da helt op, jeg kan virkelig godt forstå du er frustreret! Det ville jeg også være. Jeg er selv pædagogstuderende, og hvis jeg havde haft noget at skulle have sagt på den institution hvor din søn er, så ville jeg så sandelig sørge for at han fik vand i stedet for mælk. Jeg synes virkelig de er nødt til at respektere dit valg. Har du prøvet at gå til lederen i vuggestuen? Jeg har selv været i praktik på en skolefritidsordning (sidste år), og jeg lagde mærke til en dreng med tydelige tegn på adhd. Dog var han ikke diagnosticeret endnu. Jeg tog nogle snakke med moderen til drengen, og hun havde læst en del om kostens indvirkning på adfærden. Hun havde ligeledes lagt mærke til at han ikke blev aggressiv, hvis han ikke fik mælk. Jeg støttede op omkring hendes beslutning om hverken at give ham sukker, hvedemel eller mælk. I det hele taget ingen raffinerede produkter. Det resulteret i en mirakuløs bedring :)

Prøv i første omgang at gå til lederen. Vil de ikke være med til at give ham vand i stedet for mælk, er det i mine øjne total mangel på respekt. Det er dig, der er drengens mor. Altså, mage til opførsel fra personalets side :@

Grønne hilsner fra Ditte
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/1 2009 21:34 | Indlæg redigeret den: 27/1 2009 21:35

Giver de ham så også pølsehorn fordi der ikke fremlægger en lægeerklæring på han er allergisk overfor kød?

Jeg bliver meget vred over den slags, men har hørt om det før, som Enid skriver du du hans mor og BESTEMMER

Jeg ville helt sikkert forklare mit valg udfra et sundhedsmæssigt perspektiv.

Jeg giver Satya en kalkpille om dagen der dækker 75% (samt 50% af d-vitamin) af hendes behov og resten får hun bla. fra hendes hirse/havregrød og en smule rismælk med calsium.

Jeg tror det er vigtigt at få dem til at forstå at man VED hvad man gør og at man har styr på ernæringen. Så de ikke får vitamin/mineral-mangler, som visse skrækhistorier i medierne.

MissL
Forum-indlæg: 114
Område: Sjælland
Dato: 27/1 2009 21:44

Det lyder da helt utroligt! Forældre bør da til alle tider have ret til at bestemme hvad deres børn skal spise/drikker - og hvad de ikke skal! Jeg synes du skal INSISTERE på at dit barn ikke får mælk, og gå videre til først lederen af institutionen, siden kommunen. Det er da fantastisk hvad pædagoger mener de har ret til at bestemme i \"deres\" institutioner...!!
Jeg ville ikke finde mig i det, slet ikke.
Kilroy
Forum-indlæg: 2894
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Dato: 28/1 2009 06:07

Enig med jer andre - det personale går da virkelig i for små og forkerte sko :(
De bliver da nød til at respektere dit valg - du er jo moderen, for Sørensen da !!!!
Asta
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Dato: 28/1 2009 07:26

Hvorfor er din søn ikke indmeldt som vegetar? Er I ikke vegetare?
Det ville nok gøre det nemmere hvis I fra starten havde været "anderledes". ;-)
Men hvis de er så "tunge" i din vuggestue, kan det måske betale sig at sige det er af religiøse årsager.. Det skal du da for pokker ikke ha' din læge ind over, det må de da respektere...eller hvad?
Jeg har selv tre børn (nu på 22, 20 og 13 år), der aldrig har fået mælk at drikke og kun indtaget mælkeprodukter i meget beskedne mængder. De har drukket brændenælde-te og i perioder fået Urticalcin, for at være på den sikre side. De har så gået i Rudolf Steiner børnehave hvor mange i forvejen er vegetare og mælkefri, så jeg har ikke skulle kæmpe nogle kampe.
Det er vigtigt at du i dit hjerte har den overbevisning, at mælkeprodukter er rigtig dårligt for menneskene, så din udstråling ikke er til at tage fejl af.
Med det udgangspunkt skal du nok vinde din kamp i vuggestuen..
Marianne
Forum-indlæg: 404
Opskrifter: 3
Dato: 18/2 2009 21:17

Puha, jeg har været længe væk. Dejligt at se, at her sker så meget.
Det er et lidt svært dillemma det her. Hvem har lyst til at kæmpe mod mennesker, som dagligt skal tage vare på det dyrebareste man ejer. Jeg tror jeg ville træde forsigtigt her, og insistere venligt. Og insistere venligt.
Hvis det ikke hjælper, eller hvis der virkelig bliver tale om en kamp, så går de måske i for små sko på andre områder også, og så kunne det måske være værd at flytte barnet.

Jeg er selv heldig at være havnet i en vuggestue, hvor der ikke er mange grænser for hvad man kan gøre for både børn og voksne. Alva har både været vegetar og mælkefri mens hun gik der, uden den fjerneste ufred. Nu er hun ingen af delene, som et kompromis mellem os forældre, men det er en helt anden snak.

Men jeg kan se, at det er en lidt gammel tråd, hvordan er det gået med mælken?
millacam
Opskrifter: 12
Dato: 21/2 2009 16:58

Hmm... først kunne jeg tænke mig at spørge lidt ind til nogle ting:

Hvorfor må dit barn ikke få mælk?

Ved du at sundhedsstyrelsen anbefaler lakto-vegetarisk kost, fordi der er nogle børn, som er blevet alvorligt syge, retarderede og døde af veganerkost? - pga. B 12 mangel og fejlernæring!

Jeg ved ikke, hvor meget du har styr på ernæring til børn - og det ved de formentlig heller ikke i institutionen, siden de reagerer som de gør. Dermed ikke sagt at det er i orden, det de gør. For så burde de vel spørge ind til det, for at sikre sig at du ved hvad du gør.

Lidt oplysning:

B 12 findes ikke i nogen som helst form for planteføde - altså veganerkost. Derfor er det så vigtigt at vegetarbørn får mælkeprodukter, æg eller kosttilskud med B 12.

Du er nok nød til at oplyse institutionen om, hvordan du dækker dit barns behov for B 12 og calcium/kalk, før du kan få dem til at acceptere din beslutning.

Jeg har to børn på 10 og 3 - og har aldrig haft problemer med accept af vores madvaner. Vi er dog også lakto-vegetarer, men jeg holder meget stramt på, at mine børn kun må få økologiske lakto-vegetariske fødevarer. Og det har aldrig været noget problem, at de fik vand i børnehaven og havde deres egen mad med, selvom der var fælles-mad-dag. De har også altid haft en kurv stående med jordnøddesmør, knækbrød og riskiks med chokolade, til når der blev delt slik eller kage ud med æg i, som vi jo ikke spiser - og et par økologiske brik-juice til, hvis der blev serveret saftevand. De har også altid haft deres egen økologiske frugt med, da jeg ikke vil finde mig i at mine børn skal have dårligere mad-kvalitet, bare fordi de skal gå i børnehave.

Ingen har nogensinde betvivlet at jeg havde styr på at mine børn fik det de skulle have, fordi jeg satte mig godt ind i sundhedsstyrelsens anbefalinger... og fandt ud af præcis hvad det er man skal være særligt opmærksom på som vegetar. Derfor kunne jeg svare på hvad som helst de kunne finde på at spørge om og henvise til dokumentation, som bekræftede at jeg havde ret og de tog fejl i deres fordomsfulde påstande. ;)

Jeg trak også et andet godt kort... jeg sagde direkte, at jeg forventede at mine holdninger til mine børns fødevareindtag blev accepteret på lige fod med, at man accepterer at børn af muslimer ikke får svinekød. Den virker vidst ret godt! :D Evt. kan du også skrive til institutionen hvad de må/ikke må give dit barn. Ofte kan de bedre forholde sig til noget de har fået på skrift.

Jeg håber meget, at du får styr på det. Og du er altid velkomme til at skrive direkte til mig, hvis der er noget jeg kan hjælpe med.

De bedste hilsner ;)
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Dato: 21/2 2009 17:09 | Indlæg redigeret den: 21/2 2009 17:10

Jeg kan godt forstå pædagogerne - de har ansvaret for barnet, sålænge det befinder sig i deres varetægt og de handler bare ud fra de retningslinier de bliver pålagt! Det er kommunens ernæringsvejleder/diætist (måske endda en statsligt ansat vejleder) du skal tale med om dit valg. Der er så forskel på hvor strengt det håndhæves i den enkelte kommune/institution......
-Mette-
Forum-indlæg: 390
Dato: 22/2 2009 13:28

Tak for alle indlægene.

Vuggestuen havde et møde hvor de besluttede at man skulle have en lægeerklæring for at blive fritaget for mælk.
Jeg kunne ikke få en erklæring af min læge da han ikke er allergisk og hun ikke annerkender at det har en dårlig effekt på helbredet.

Jeg er 100% inde i hvordan hans vitamin/ mineral-behov dækkes, så det er ikke problemet :)

Min søn er ikke indmeldt som vegetar fordi min mand ikke er det, og ikke ville være med til at han skulle have andet mad end de andre. Det er dog en helt anden diskussion.....Vi er dog enige om at han ikke skal have mælk fordi han slimer til. Og desuden er komælk til kalve og ikke menneskebørn.

Jeg er begyndt at finde de forældre i vuggestuen der heller ikke vil give deres børn mælk. Så tager vi den derfra.
millacam
Opskrifter: 12
Dato: 22/2 2009 16:43

Da det er dig der har forældremyndigheden over dit barn, bestemmer du 100%, hvad de må tilbyde dit barn. Husk det!!

Og hvis du har styr på hvor dit barn får B12 vitamin og kalk nok fra, hvorfor prøver du så ikke at fortælle det her? - Det er altid godt at øve sig i, hvordan man formulerer det, og se om måden du oplyser om det på er motiverende for modtageren til at følge din vilje. Det er ikke særlig motiverende at sige "det har jeg styr på", for så får du netop den reaktion, som du har fået i institutionen. Man er nød til at overbevise med klare, konkrete og utvetydige fakta, hvis man vil have sin vilje. :)