Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvor slavisk...?

Grønne Børn

Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/2 2009 10:59 | Indlæg redigeret den: 11/2 2009 10:59

Vi kan sikkert hurtigt blive enige om at nogle af de råd sundhedsstyrrelsen anbefaler er noget pjat (som feks ½-3/4 liter mælk, fisk og kød om dagen til små børn) Jeg er på ingen måde i tvivl om at der er andre interesser der spiller ind i deres anbefalinger.

Jeg holdte op med at give hende modermælkserstatning, da hun var 5 mdr, fordi hun alligevel kastede det op igen og har senere fået grønt lys fra sundhedsplejerske og lægen, så længe hun får kalktilskud.

Jeg gav Satya mild mosemad ca 1 mdr før anbefalet, da hun var MEGA sulten og indtog urimelige mængder af modermælkserstatning (selv mere end DERES anbefalinger :@)

Jeg gav hende rugbrød 14 dage- 3 uger før tid, da hun tyggede hendes grød meget meget grundigt...:D
Trods faren for gluten allergi... (lover jeg var upopulær på mor-debatten - totalt uansvarlig)

Nu må hun jo spise alt undtagen honning og soya, soyaen pga allergifare (og honning er vist ret unødvendigt?)
Men nogle gange tænker jeg UPS der er sq da OSSE soya i dette...
Jeg prøver at undlade det i vid udstrækning, men hun får altså en lille smule i ny og næ...
Så jeg stopfodrer hende ikke med det (gør jeg nu heller ikke med andre madvare, da jeg satser på at give hende en alsidig kost)

Jeg tænker på hvor meget og hvor lidt betyder de alm. retningslinier for jer?

Fru_Larsen
Forum-indlæg: 45
Område: Fyn
Dato: 11/2 2009 19:05

Tja, det er jo lidt svært, især fordi jeg har oplevet at de råd jeg har fået af sundhedsplejersken var milevidt fra de gængse råd der bliver udstukket ang børneernæring.

Når man så også er 1. gangs mor og drønnervøs fordi man er bange for at gøre noget forkert, så er det dælme svært, men jeg har besluttet mig for at jeg tager deres råd som tommelfingerregler, nu hvor min datter nærmer sig de 8 måneder.
Det handler om at se på barnet, og se om det trives. Når så hun starter på noget nyt, så starter jeg op i det små, for at se om det "dur" til hende.
Når de er helt små, tror jeg man skal være mere obs på hvad man giver, da børn under 4 mdr. f.eks ikke må få for meget protein fordi deres nyrer ikke kan omsætte det.

Jeg mener ikke at man skal følge retningslinierne slavisk.
-Mette-
Forum-indlæg: 390
Dato: 13/2 2009 07:17

Jeg gav hende rugbrød 14 dage- 3 uger før tid, da hun tyggede hendes grød meget meget grundigt...
Trods faren for gluten allergi... (lover jeg var upopulær på mor-debatten - totalt uansvarlig)

Det synes jeg er lidt sjovt. Jeg tror også man skal tage anbefalinger som tommelfingerregler. Fx har jeg også valgt vitaminer og kalk til william som er beregnet til et år mens han var 10,5 måneder. Det er gået helt fint. Han fik bare en lavere dosis end der stod på pakken.

Jeg har fulgt sundhedsplejerskens råd, men hun ved ikke noget om vegetarisk kost så der har jeg taget det efter mit eget hovede. Og william stortrives.
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 13/2 2009 10:22 | Indlæg redigeret den: 13/2 2009 10:25

Ligemeget hvordan vi vender og drejer den, så kan vi ikke komme uden om, at fisk og mælk er en fortrindelige kilde til mange næringsstoffer. Derfor SST anbefaler os det. Dermed ikke sagt, at vi ikke kan tilegne os samme næringsstoffer andre steder, men blot at mælk og fisk er gode kilder. Så hvorfor ikke anbefale dem? Ja, så skal vi hen i de etiske synspunkter, men rent ernæringsfysiologiske ville det være mærkværdigt ikke at anbefale dem.

Dernæst, så får du jo anbefalet kalktilskud af læge og sygeplejersken, nu hvor dit barn undgår mælkeprodukter. Så skulle problemet med kalk være løst?

Men hvis man ser på undersøgelser vedr. børn og kalktilskud, så er det ikke altid at der er nogen forbedring: Kan anbefale at læse følgende: http://www.bmj.com/cgi/content/full/333/7572/775

For dem der ikke gider læse det hele (kan ellers anbefales), kommer der her et lille udpluk:

Results
We included 19 studies involving 2859 children. Calcium supplementation had no effect on bone mineral density at the femoral neck or lumbar spine. There was a small effect on total body bone mineral content (standardised mean difference 0.14, 95% confidence interval 0.01 to 0.27) and upper limb bone mineral density (0.14, 0.04 to 0.24). This effect persisted after the end of supplementation only at the upper limb (0.14, 0.01 to 0.28). There was no evidence that sex, baseline calcium intake, pubertal stage, ethnicity, or level of physical activity modified the effect.

Conclusions
The small effect of calcium supplementation on bone mineral density in the upper limb is unlikely to reduce the risk of fracture, either in childhood or later life, to a degree of major public health importance.
Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Dato: 13/2 2009 11:39

Der er flere ting SST er "nødt" til at tage hensyn til, når de udsender officielle anbefalinger. En stor del af det handler også om, at give nogle retningslinjer, folk vil kunne følge. Altså anbefale noget, der ikke ligger for langt fra det, folk i forvejen spiser. Bare se på anbefalingerne om alkoholindtag. I mange lande virker det helt absurd at de er så høje, som de er, men I DK er det bare ikke realistisk at sætte dem lavere, for så giver folk måske op for forhånd og har ikke længere noget at rette sig efter.

Vi har tradition for at spise meget kød og ost, vi er jo et landbrugsland. Derfor går man ikke fra officiel side ud og anbefaler linser og tofu som proteinkilder. Der må man anbefale kød. Og man må anbefale mælk som kalkkilde, da det er de færreste, der ville kunne følge en anbefaling om kørvel, broccoli og mandler som kilde til calcium.

Anbefalingen om max 30 E% fra fedt er også noget man er kommet frem til på lign. vis.:

\" The epidemiology of obesity: the size of the problem, Journal of Internal Medicine 263; 336–352\"

In relation to how they chose the recommended amount of fat in the USA, William James, who is from the London School of Hygiene and Tropical Medicine, and the head of the International Obesity Task Force says...

\"They specified a 15–30% range in total fat intakes because the Chinese and Japanese, with negligible CHD, diabetes and obesity in the 1970s, were consuming on average 14% fat, but this was totally unrealistic for the US and Northern European populations where intakes were well over 40%. So to choose a 30% figure was radical and a response to the need to reduce saturated fat intakes by simply reducing total fat. \"[/b]

So, in other words, the SE Asia level of 14% (or less) was closer to the optimal, but because we were over 40% (around 45%), they looked at picking a level that was a half way measure, and compromised at 30%. This was a compromise, not an ideal.
Knoldselleri
Dato: 14/2 2009 21:27 | Indlæg redigeret den: 14/2 2009 21:28

Nej det er logisk at det er anbefalet, jeg tror heller ikke kød og fisk er usundt i små mængder...
At det så andre gode grunde til at undlade det i kosten er en helt anden sag...

Når det er sagt er jeg helt overbevist om at anbefalingen om at indtage den store mængde at animalske produkter som mælk, skal ses i lyset af at vi har en meget stor mælkeproduktion i Danmark, det ville ende i en katestrofe for landmændene, hvis et stigende antal undlod mælkeprodukter i deres kost.

-Mette-
Forum-indlæg: 390
Dato: 15/2 2009 14:46 | Indlæg redigeret den: 15/2 2009 14:46

Jeg fandt det dog stort set umuligt at finde en faglig anbefaling mht hvornår man kan give baby linser og lignende. De modsage alle hinanden. Sundhedsplejersken var heller ikke så kvik på området.
Til sidst besluttede jeg at hvis andre kan give deres bebyer kød fra 6 mdr kan min baby nok godt få små mængder linser i stedet.
Knoldselleri
Dato: 18/2 2009 09:55

Jeg havde det på samme måde, jeg har osse givet Satya linser fra hun var 6 mdr, kunne heller ikke finde noget konkret.
Min sundhedsplejerske tilføjede den samme konklussion at HVIS de kunne tåle og fordøje kød fra 6. mdr kunne de helt sikkert osse tåle og fordøje linser.....