Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Opdragelse?

Grønne Børn

Sider: 1 2 > >>
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 20/2 2009 08:40 | Indlæg redigeret den: 20/2 2009 08:42

Jeg blev lige inspireret i tråden "Andre Kødspisere".

Så jeg vil gerne høre hvad I andre gør for at få trygge og glade børn, der kender grænserne.

Personligt har jeg nogle få punkter jeg meget gerne vil tilstræbe:

Accepter deres følelser:Hvor tit hører man ikke folk sige til ens barn eller deres egne børn; "Nu skal du ikke blive sur, det er der ingen grund til" Men hey hvis barnet føler vrede, sårethed osv synes jeg bestemt det er bedre at lære dem at håndterer disse følelser, frem for at lære dem at den type negative følelser er upassende. Naturligvis må man blive vred og ked af det og vise det. Jeg tror nemt man så får børn der får svært ved at sige fra over fra andre mennesker.

Passe på med at rose barnet for meget: Hvem har ikke set de små perfekte stjerner, der har lært at de ikke skal gøre sig megen umage, de kan nemt blive skuffet og forvirrede på sigt, ude i den virkelige verden. Jeg tror snarer på en oprigtig interesse i de ting børnene laver, spørge ind til processen omkring videnskaben pølseaskebæger (hvis barnet altså gider)

Holde hvad man lover: Det siger sig selv, kan ske man troede solen ville skinne den dag, men så er det bare i regntøjet og det kan jo osse være dejligt på en anden måde?

Jeg tror stadig på at det kan lade sig gøre ikke at få børn der skriger og kaster sig i hysteri i supermarkedet (måske tager jeg fejl) Min søsters børn har aldrig gjort det, men de er da frække unger der har prøvet grænser, men osse ved hvor langt tid de kan få lov til at lave sjov og hoppe rundt og nægte at få børstet tænder før de overgiver sig...

Hvad gør I? Og hvad synes i om min lommeteori?
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 20/2 2009 16:40

Jeg tror stadig på at det kan lade sig gøre ikke at få børn der skriger og kaster sig i hysteri i supermarkedet

(Sorry, couldn't resist :D)
Malkavia
Forum-indlæg: 746
Opskrifter: 6
Dato: 20/2 2009 16:49

Haha, Ulrik.... Sjovt!
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Dato: 20/2 2009 16:50 | Indlæg redigeret den: 20/2 2009 16:51

Priceless, Ulrik :D LOL

Polly - som sædvanlig er jeg fuldstændig enig ;)
Dinna
Forum-indlæg: 359
Opskrifter: 3
Dato: 20/2 2009 18:21

Haha, grineren Ulrik! :D
Asta
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Dato: 20/2 2009 18:46

Ha ha ha ha.. :D
Sender den lige til min datter som er kommet i formerings-alderen.. ;)
Knoldselleri
Dato: 20/2 2009 19:54

Jeg blev lige så glad da jeg så at 5 allerede havde svaret på mit indlæg....................
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Område: Østjylland
Dato: 20/2 2009 20:31

You´ve been spammed Polly!! LOL
Bjoerklundxd
Forum-indlæg: 13
Område: Lolland / Falster
Dato: 20/2 2009 20:34

Ulrik - God video :D

Polly- ej, hvor dejligt at vide at andre bliver inspireret af min forumtråd :D
Asta
Dato: 21/2 2009 08:27

Polly - hvis du tror på reinkarnation, så vid, at når du kigger ind i dit barns øjne, så er det måske en sjæl der er ældre og mere vis end dig selv, som du kigger på.
Det er ikke os der vælger vores børn, det er børnene der vælger os som forældre, fordi der er noget vi sammen skal lære i dette liv. Det er et samspil imellem sjæle og noget karma der skal afvikles.
Hvis vi -lytter- til vores barn og ved at dette barn kan -fortælle- os noget som vi skal lære, så opstår der en fantastisk indforståethed, der gør det lettere i hverdagen at håndtere og forstå de forskellige situationer. Er min erfaring.. :)
-Hvor er du dytig til at tegne, Satya.. Klap på hovedet. :@
Faktisk en ekstrem nedladende- og ikke-anerkendende sætning.
Frem for at sætte sig ned og prøve at forstå budskabet i barnets tegning. Der er altid et budskab i børns tegninger, tror jeg. Inger Brochmann har skrevet en bog om det, men kan ikke huske hvad den hedder..
Er børn hysteriske eller vrede, så er det måske fordi de gentagne gange har prøvet at vække os, prøvet at fortælle os noget...
Et godt råd; fortæl aldrig børn i forvejen hvad de skal, børn lever et hundrede procent i nuet, de behøver ikke at forberede sig på et og andet, de stoler jo på os som forældre.. Så kan man også bedre holde hvad man lover.. ;)
Håber du kan bruge dette en lille smule..
millacam
Forum-indlæg: 114
Opskrifter: 12
Dato: 21/2 2009 15:43 | Indlæg redigeret den: 21/2 2009 15:52

Tak for jeres synspunkter :) - det er altid rart at få rodet lidt op i hvad man egentlig synes om dette og hint... og høre andres holdninger og værdier, omend man ikke er 100% enig, men et langt stykke hen ad vejen er jeg enig med både Polly og Asta. Dog vil jeg gøre mest ud af det jeg ikke er helt enig i her:

Jeg har to børn på 10 og 3. Den store har diagnosen tourette og den lille udviser også tegn på det. Mine unger har utrolig meget brug for at blive forberedt på alt der skal ske i god tid! - med mindre det er at spise pandekager med is og syltetøj, gå i svømmehallen eller lignende i sig selv højmotiverende ting. ;)

Min lille datter på 3 har så sent som i morges lavet et stunt som det i "Ulriks video". Hun ville selv fylde sit glas med vand, og da min søn var lidt for hurtig til at sige "nej det må du ikke", så kylede hun glasset i gulvet så det gik i en million stykker. Det har intet med deres opdragelse at gøre! De fleste med AST (Autisme Spektrum Tilstande) kan ikke klare at man siger nej til dem, så derfor er man nød til at bruge en speciel form for pædagogik for at give dem en tålelig og måske ligefrem god tilværelse - for det er heller ikke nemt for dem selv at leve med! Især de, som har tourette, fortryder kort efter deres "anfald" og bliver meget flove og kede af det, hvilket min datter også blev i morges. Hvis hun kunne, tror jeg hun var kravlet ind i maven på mig igen. Så der var ikke andet at gøre end at holde om hende og trøste hende og prøve at snakke om, hvad hun kan gøre næste gang hun bliver rasende - men det er langt fra sikkert at hun er i stand til at reagere anderledes!

Jeg tror også det er vigtigt at snakke om f.eks. en tegning de har lavet, men jeg tror det er lige så vigtigt, at de også får ros for den. Hvem i verden vil ikke gerne have at vide en gang imellem, at det stykke arbejde vi har lavet er godt, flot, eller at man er dygtigt? Jeg fik en del ros i mit tidligere job, hvor jeg fik at vide at jeg ikke alene var dygtig til det jeg lavede, men også arbejdede utroligt hurtigt og var god til at overholde deadlines. Det synes jeg var totalt fedt! :D Det er langt fra alle steder, de husker at anerkende den indsats man gør hver dag på jobbet - og nej jeg fik ikke nogen særlig fed løn og blev heller ikke motiveret til at søge et andet sted hen med højere løn. Vi mennesker drives af ros og anerkendelse, det giver os lyst til at fortsætte fremad og gøre vores bedste... men også lyst til at omgås de mennesker der roser os! Selvfølgelig kan man komme med opmundrende og motiverende forslag til hvordan f.eks. en tegning kan blive endnu bedre, men lysten til at lytte og prøve forslaget af vil helt sikkert øges, hvis man indleder med "Hvor er den flot!" eller "Du er godt nok dygtig til at tegne!". Så jeg tror altså ikke, at det er nok kun at analysere tegningen sammen med barnet - der skal både roses, analyseres og stimuleres... og nogen gange kun roses! :)

Jeg tror, at de børn hvis ego "vokser ind i himlen", er børn der mangler et eller andet. Og jeg finder det besværligt at beskrive konkret, men jeg tror i hvert fald ikke på at det er pga. ros at de bliver sådan! Måske er det manglende udfordringer, manglende stimulering eller generelt en alt for høj IQ i forhold til deres jævnaldrende eller omgivelser... eller også er de bare blevet teenagere. ;) Jeg tror ganske enkelt ikke på, at man kan rose for meget. De skal nok møde al den modstand de har brug for ude i verden (børnehave, skole osv.), og så er det bare dejligt at kunne komme tryg hjem og få at vide at man er både dygtig og dejlig og ikke nødvendigvis skal aflevere store videnskablige rapporter om sine tegninger. ;) (sådan sat lidt rigeligt på spidsen!) Ros er sundt for vores psyke, ligsom frugt og grønt er sundt for vores krop. :) Det tror jeg på! :)

Jeg tror at nogen misfortolker det med ros, fordi nogle forældre med "små stjerner" roser deres børn ISTEDET FOR at stimulere, motivere og analysere sammen med børnene. Det er jo så dejlig nemt bare at sige "mmmm... ja den er super flot!" henover avisen og så smutter ungen igen fordi han/hun har fået den søgte anerkendelse. MEN de børn som får denne ros OG samtidig bliver stimuleret og motiveret og bliver taget med på interessante analyser af deres tegninger, får ikke denne "stjerne-adfærd". Derfor er jeg sikker på at det ikke er ros der gør det, men derimod mangel på noget af det andet.

Så kan jeg vidst ikke forklare det meget bedre. :D Jeg håber det er til at hitte ud af hvad jeg mener. ;)

De bedste hilsner ;)
Snyn
Forum-indlæg: 253
Dato: 21/2 2009 21:01

Jeg burde nok slet ikke være i den her tråd, da jeg ingen børn har, kun erfaring fra barnepige jobs og praktikker i børnehaver, men dog er meget interesseret i børne psykologi/opdragelse og er en kommende pædagog. Well nu er jeg her lige alligevel for en kort stund :§

Jeg er uenig med asta og dermed enig med millcam i det med at forberede børn på kommende ting. Jeg synes det er meget lettere at undgå konflikter og synes børn er meget mere modvillige, hvis man siger; når du er færdig med/efter du har gjort.. skal du/vi følgende. Faktisk er det nok det "trick" jeg er gladest for, og som får det hele til at glide lettere..

Til det med ros, så er der jo en teori om at man ikke skal styrke børns selvtillid, men deres selvværd. Altså man skal ikke rose dem for det de gør, men det de er. Jeg synes det er en meget vigtig lille forskel. Min far har lavet den "fejl" hele min opvækst, hvilket gjorde at jeg aldrig følte jeg var god nok med mindre jeg kunne præstere noget. Efter jeg begyndte at studere psykologi og lærte denne teori er mit selvværd blevet bedre fordi jeg har fået forståelse for hvad det var der gik galt, og har sidenhen snakket med min far, som godt kan se det, men ikke mente det på den måde, han vidste bare ikke bedre. Det er i hvert fald noget jeg vil tage med mig og huske når jeg får børn.

Jeg er helt enig i de andre to ting, Polly. Man skal lære børn at det er okay at være vred og ked af det nogle gange, det tror jeg er meget vigtigt de forstår. Selvfølgelig skal man også holde hvad man lover. Og være et forbillede for sine børn og huske at børn ikke gør hvad man siger, men hvad man gør.;) Og så nytter det tit ikke noget at skælde ud, de lukker af hvis man råber ad dem, tilgengæld lytter de rigtig godt efter hvis man hvisker. Jeg synes også det er vigtigt at sige undskyld til barnet hvis man kommer til at råbe, og forklare at nogle gange kommer man til at gøre dumme ting.

Eh og så smutter jeg ud af tråden igen..
Marianne
Forum-indlæg: 404
Dato: 21/2 2009 21:06

Årh den var god, den film. Jeg bliver ved med at grine. Der er nok stor forskel på børn, men jeg tror at ingen forældre slipper for et par scener af den type. Barnet er træt, har måske haft for travlt til at spise eftermiddagsmad i børneren, så blodsukkeret er lavt, og der er ingen vej uden om supermarkedet hvis man også skal have morgenmad i morgen.

Jeg har selv oplevet det et par gange, og her må man også bare holde hvad man lover, så et nej er et nej. Også selv om man føler at alle kigger og enten tænker "sikke en møgunge" eller "sikke en dårlig opdragelse". Ellers kommer situationen til at gentage sig utallige gange. Tricket er selvfølgelig at gøre det på en venlig måde, men der er problemet bare, at man selv tit er træt og sulten på det tidspunkt.

Hvor er det altid opmuntrende at se forældre tackle denne type situationer med ro og venlighed. Det varmer til flere dage og giver troen tilbage på menneskeheden.

Ros skal man have af og til, når man har gjort noget særligt. Men ikke som en undskyldning for manglende engagement, når man med kaffekop i en hånd og telefon i den anden jubler "Ih hvor er den bare flot", mens man tydeligvis ikke har taget oprigtigt stilling til den. Hov det har Milla lige sagt, sorry, nu er det måske dobbelt så rigtigt?
Spætte
Forum-indlæg: 240
Dato: 21/2 2009 21:18

DR kørte en en rigtig god programserie, der hedder "Sådan er mødre", hvor kendte mødre talte om alt muligt. Christine Feldthaus fra "Kender du typen", havde en rigtig humoristisk løsning på det med hysteriske børn i supermarkedet. Hun havde oplevet en episode med hendes søn, der har blevet helt hysterisk over noget, som han VILLE have og i stedet for at skælde ham ud, havde hun hele indkøbsturen ageret som ham - råbt og skreget "JEG VIL HA SILK........" og bare kastet alt muligt i indkøbsvognen, imens han havde stået mundlam tilbage og meget pinlig berørt over sin mor. Hun havde vist chokeret ham (og alle de andre i butikken), men siden han har til gengæld aldrig opført sig hysterisk, når de er ude at handle. ;)
Marianne
Forum-indlæg: 404
Dato: 22/2 2009 08:29

Det var da også en virkelig alternativ løsning. Engang imellem betaler det sig nok at prøve noget nyt.
Jeg kommer lidt til at tænke på den der gamle sang fra 70erne med "vi voksne kan også være bange" som gjorde mange børn meget bekymrede. Børn har brug for at tro på, at de voksne klarer mere end de selv. Også når det gælder at flippe ud i supermarkedet. Hvis den dreng opfører sig ordentligt nu er det nok mere for at passe på sin utilregnelige mor, så hun ikke gør dem begge til grin, end det er ud fra en forståelse af hvordan man opfører sig i offentligheden. Men selvfølgelig kan det være befriende at flippe ud og ikke altid tænke på at være et godt eksempel, jeg tror bare ikke det dur som børneopdragelse
Asta
Dato: 22/2 2009 08:53

Millacam - jeg er fuldstændig enig med dig. Formulerer mig nok bare ikke særlig godt.. :(
Selvfølgelig skal vi rose vores børn, men der findes andre måder at vise positiv anerkendelse på end at bruge udtrykket -dygtig.
Det er for mig et negativt klingende og nedladende udtryk hvis andre voksne står og siger til mig; hvor er du dygtig!
Snyn siger det godt: Til det med ros, så er der jo en teori om at man ikke skal styrke børns selvtillid, men deres selvværd. Altså man skal ikke rose dem for det de gør, men det de er. Jeg synes det er en meget vigtig lille forskel. :)
Selvfølgelig er der nogle børn der har mere brug for at blive forberedt på det næste der skal ske, men nu tænkte jeg også mere i dage..
I morgen skal vi i svømmehallen..
På lørdag skal vi i Bon Bon land hvis vejret er godt..
Ku du tænke dig at besøge fætter Ole i overmorgen når jeg henter dig i børnehaven.?
Skal vi gå på legepladsen i eftermiddag.?
Det behøver børn måske ikke forholde sig til før end på dagen når vi forældre ved at det virkelig bliver sådan. Så vi ved vi kan holde det..
Jeg tog det med tegningerne op fordi jeg synes det er fantastisk interessant hvordan børn er i stand til at bruge dem til at fortælle os hvordan de har det og hvor de er i deres liv..
Hvis jeg husker rigtigt, så begynder barnet at sige -jeg- om sig selv når det også begynder at tegne cirkler på papiret.
Hvis barnet har smerter et sted, f.eks. i ørerne, vil det meget ofte bruge den røde farve til at tegne ører med på mennesket på tegningen.
Og barnet er sjældent parat til at begynde i skole -modtage undervisning- før end at tegningen af emnet er kommet på plads ned på papirlinien..
Bare smadder spændende.
Polly - er du blevet skræmt? ;)
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Dato: 22/2 2009 11:40

Millacam –føler mig ret provokeret, synes ikke at mit ego er så stort selvom at jeg er 15 (jaja synes jeg selv) ;).
*griner* det var meget hårdt engang i 6. klasse at finde ud af at det egentligt ikke er mig der er verdens centrum, men ved ikke om det var min egen skyld, eller mine forældre der har givet mig lov til for meget (er enebarn) og kan stadigt til tider sno mine forældre om min finger, måske især nu hvor jeg skal på efterskole efter sommerferien, og det kun er dem i lille Bølling…

Polly; (pinligt!) havde ikke selv lagt mærke til det, men har flere gange brugt den ’der er ingen grund til at blive vred’ overfor den dreng på 3 jeg passer, og i går brugte jeg en anden taktik –og det var MEGET nemmere at få ham til at falde ned :$
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Dato: 22/2 2009 13:04 | Indlæg redigeret den: 22/2 2009 13:05

Hej med jer
Mht ros/ikke ros... Jeg har ikke selv børn, men jeg har været lærer de sidste fem år - bl.a. billedkunst i indskolingen. Det er slående, at mange børn ikke er vant til, at der bliver sat spørgsmålstegn ved det, de laver. Nu taler jeg lidt i generelle vendinger, velvidende at det selvfølgelig ikke gælder alle børn, men når man har givet dem fx en tegneopgave, så har man helt sikkert de første fem børn hos sig inden der er gået meget mere end fem minutter - de er færdige, og ja - de forventer ros. Jeg vil gerne rose og mener også at man skal rose både for produkt og proces, meeen i en billedkunst-time får man altså ikke ros for en krusedulle, som man bare ville være færdig med hurtigst muligt ;) Jeg kan sikkert godt finde en detalje eller noget i deres arbejdsproces, som jeg kan rose dem for, men de skal jo også have at vide, at jeg ikke synes at de er færdige med at løse opgaven endnu. DET er meget svært for nogle børn at erkende, og ind i mellem bryder deres verden sammen, fordi de ikke er vant til, at få konstruktiv kritik. Det kan være meget svært for sådan et barn at begynde i skole, så jeg synes, det er rart at høre, at det er noget, der optager forældre også :)
Knoldselleri
Dato: 22/2 2009 16:50

Jeg vil til enhver tid anerkende folk for deres gode indsats af enhver art.

Så jeg er bestemt ikke imod ros, men som flere af jer skriver skal det ikke være "FLOT" mens man kigger den anden vej.

Det hele forsvandt før... Jeg lære aldrig at gemme... skriver senere...
Snyn
Forum-indlæg: 253
Dato: 22/2 2009 17:22

Asta- det der med tegningerne lyder spændende. Hvor ved du det fra? Findes der en bog om det?:)
Sider: 1 2 > >>