Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvordan gør man dem til vegetarer?

Grønne Børn

Sider: 1 2 > >>
Vanilla
Forum-indlæg: 17
Område: Andet
Dato: 25/2 2011 18:55

Hej allesammen.

Jeg har været vegetar i halvandet år, men mine børn spiser stadigvæk kød, fordi jeg er gift med en kødspiser. Mine børn er 4 og 2 år. De spiser begge kylling og fisk. Rødt kød spiser de stortset aldrig. Jeg ved hvad kød kan gøre ved menneskekroppen, så derfor synes jeg at det er på tide at tage kød ud af deres kost lidt efter lidt. Jeg ved bare ikke hvordan jeg gør.

Den yngste spiser næsten altid kun kødet, når vi får aftensmad, og rører aldrig sine grøntsager. Den ældste elsker til gengæld grønt og foretrækker det frem for kød.

Hvordan får jeg dem til at spise linser, bønner og lignende, som jo er nødvendigt, hvis jeg skal stoppe med at lave kød til dem? Skal jeg starte med at give dem nogle bestemte vitaminpiller?

INGEN negative kommentarer, tak :)
Mitzey
Forum-indlæg: 144
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 25/2 2011 19:48

Lav mindre kød til maden :) Hvis der kun er lidt til hver er de nødt til at spise noget af det andet. Du kan også lave gryderetter uden kød med bønner og linser, og du kan skifte kødet ud med Quern og Hälsens kök ;)
Håber det kan hjælpe.
Colleen
Forum-indlæg: 267
Område: KBH
Dato: 25/2 2011 20:39

Mon ikke dette kan \'muntre\' dem op? Lidt fakta om hvor meget danskerne egentlig spiser af kød pr. år.

Vi er åbenbart den nation i verden der spiser mest kød pr. indbygger pr. år.

Tallene er endda gennemsnitstal.

http://www.guardian.co.uk/environment/datablog/2009/sep/02/meat-consumption-per-capita-climate-change?INTCMP=SRCH

28-09-2009 10:20:32

Danmark har verdens største kødforbrug
Ingen spiser så meget kød som danskere – og netop kødproduktion regnes som stærkt klimabelastende. Hver dansker spiser i gennemsnit 145,9 kilo kød, kan man læse på Guardian.co.uk.

Det danske kødforbrug er lidt større pr. indbygger end det amerikanske, men på anden- og tredjepladsen ligger Luxembourg og New Zealand.

Kødproduktionen er klimabelastende af flere grunde. En stor del af skovrydningen i Amazonas, som bidrager med 17 procent af klodens CO2-udledning, skyldes behovet for græsningsområder. Men også det høje foderforbrug medvirker til at gøre kød til en af de store klimasyndere.

I mange lande, hvor kødforbruget tidligere var minimalt, er der sket en kraftig stigning de senere år. I perioden 1961 til 2002 steg det kinesiske kødforbrug pr. person fra 3,8 til 52,4 kilo.

Kilde: Guardian.co.uk. Foto: iStock

http://www.klimaupdate.dk/default.asp?newsid=641&opt=1
Mette-
Forum-indlæg: 485
Opskrifter: 5
Dato: 25/2 2011 20:58

Gode spændende links Collie:)

Men mon de ringer ind hos en 2 og 4 årig..;)

Vanilla, hvad med at lave nogle lækre vegetarretter til ungerne som f.eks Dahl, linsedeller, falaffelkugler eller noget hjemmelavet hummus til at smøre i madpandekagerne eller pitabrødet.

lucifer
Forum-indlæg: 1609
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/2 2011 21:04

hej vanilla
jeg vil gøre ligesom mitzey skriver
gør som du hele tiden har gjort du skifter bare kødet ud med produkter som Quern og ligne
og når du så ikke laver mad så spiser du bare noget andet hvis det er kød
hvis nogen spørge og det vil de gøre ind i mellem så forklare du bare som du har det med det
og så går tingene sin gang helt uden nogen presser nogen til noget
vh lu
Klidmonsteret
Forum-indlæg: 1150
Opskrifter: 11
Område: Århus
Dato: 25/2 2011 22:42

Hey Vanilla...
Jeg efterhånden har samlet mig en god række pædagogiske værktøjer, men jeg har ingen børn selv...

Men jeg har tænkt på noget...

Vi leget sgu for lidt med maden...

Seriøst... Jeg kan bruge ti minutter på at arrangere min mad, og derefter ti minutter for at få et egnet billede
(ja, jeg tager billeder af min mad... Det er virkelig sjovt at kigge tilbage på...).
Det er intet andet end en "voksen" måde at lege med maden på.
Vi smager med smagssansen, men også med synssansen - og følesansen!

Lav noget mad der kan tages i hånden! Deller, salat, gulerodsstave, falafler... sovs?
Lav ansigter på tallerkenen, hvor man triller øjnene af hummus og laver munden af en agurkeskive... (ja, den har en meget åben mund)...
Spis et helt måltid med fingrene... Da jeg var på et børnehjem i Tanzania spiste alle børn med fingrene, selvom det var ris og sovs... - Prøv at gøre det samme...
Tag børnene med på indkøb... Kan I samle fem(/ti) forskellige farver grøntsager i indkøbsvognen?
Kast til måls efter nogle spande, ringe e.a. og hvis man rammer - så må man spise frugten...
Undersøg hvad barnet mener, det bedst kan lide af frugter (på denne måde fik jeg en erklæret grøntsagshader til at spise sig i frugt til frokost...) - Dette kan i øvrigt skifte efter et par timer - og lad det bare gøre det...

Generelt.. Lad være med at nævne kød eller vegetarkost med et ord...
Leg, hav det sjovt, gå foran...
Selvom du har lyst til at rose den yngste for at spise grøntsager, så lad være...
Lad nysgerrigheden føre det frem...
-Mette-
Forum-indlæg: 390
Dato: 26/2 2011 07:26

Fantastisk indlæg Klidonkel.
Colleen
Forum-indlæg: 267
Dato: 26/2 2011 11:20

@Mette

Jeg tænkte også på manden, han er også kødspiser, er han ikke? Hvis han spiste grønt, ville børnene ikke savne kødet, vil jeg tro. Men jeg har ingen børn, så jeg ved ikke hvordan det er, hvis der kun serveres grønt. Men man kan få dellerne til at ligne alm. deller og så finde ud af (før sammenkomsten) om børnene kan lide de nye deller.:D

@Klidonkel

Enig med -Mette-, det er et godt forslag. Tror faktisk det er det bedste forslag :D
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 26/2 2011 17:41

De er små vanedyr i den alder.

For hende er det meget vigtigt at maden er adskilt, så gryderetter og salater hvor alt er blandet sammen i små hvor det er svært at spotte hvad der er i - bryder hun sig ikke om.

Når jeg prøver at lære hende noget nyt, bliver jeg ved med at putte det på hendes tallerken i en lang periode og lader være med at give det opmærksomhed - også når/hvis hun undersøger/spiser det, som klidonklen skriver.

Da jeg gerne ville have at hun spiste spinat, puttede jeg nogle hakkede kugler (fra frost) i vandet når jeg kogte pasta som hun elsker, hun opgav hurtigt at pille det af og begyndte at spise det, nu spiser hun gerne spinatsovs som suppe (HVIS det er hakket meget fint) Metoden er dog nok forbehold for børn der spiser meget og helst ikke springer et måltid over.

Jeg synes også det er en god idé at inddrage dem i madlavningen, når man har energi og tid til det, råkosten smager lidt bedre når man selv har revet gulerødderne eller puttet rosiner nødder eller whatever i..

Men feks spiser hun gerne tomatsovs med udkogte røde linser.

Ristede græskarkerner, sesam og solsikkefrø er et tophit som drys eller snack.

Karat
Forum-indlæg: 670
Opskrifter: 9
Område: Sydjylland
Dato: 26/2 2011 18:27

Jeg tror, du skal lade være med at prøve at gøre dem til vegetarer. Bare bliv ved med at være det gode eksempel du allerede er for dem, så kommer det nok af sig selv hen ad vejen.
Jeg har altid syntes, at noget af det mest fascinerende ved mit barn var, at få lov at følge på sidelinien og opdage hvem hun mon er (en process der aldrig stopper), og det eneste vi som forældre kan gøre, er at prøve at være så gode eksempler som muligt, så overhaler de små os jo lynhurtigt indenom, og bliver endnu bedre eksempler :)
Meeen, når det er sagt, så syntes jeg du skulle prøve at følge Klidonkels forslag - det vil jeg da gøre, bare fordi det lyder sjovt.

Klidonkel: du lyder helt vildt sjov (på den rigtigt gode måde) - fede forslag, du bliver vildt god til børn en gang. Hvor var du for 12 år siden, da min datter skulle laves? :D
lucifer
Dato: 26/2 2011 18:31

:D :D :D
Jus
Forum-indlæg: 270
Dato: 26/2 2011 19:39

Dengang jeg var lille, der spiste man hvad der blev serveret .. Hvis der ikke bliver serveret kød så spiser de det heller ikke. Men det kan godt være det er lige lovlig firkantet.. :/
Bara
Forum-indlæg: 46
Dato: 26/2 2011 22:09

Mht grønsager så kan jeg bidrage en anelse:

- Kogte opvarmede grønsager for et lille barn smager ikke godt, fordi det lugter endnu værre, specielt spinat, kål osv.

Prøv med rå spinat, grønsager osv, og hvis det er stærkt smagende, så fjern smagen mest muligt. Rå spinat smager næsten ikke af noget, stegte løg etc. Det fik jeg nogle yngre børn, jeg passede på et tidspunkt, til at spise, fordi det smagte meget mildere, altså de to ting.

Den yngste af dine børn er sikkert også optaget af at se op til den store, så hvis du roser og giver opmærksomhed til den store for at spise sine grønsager og ignorer den lille til han/hun gør, så kan det være det virker. Det virker jo som om den store er godt på vej imod dit mål.

Pas også på du ikke begår klassikerfejlen! Hvis det kød du serverer er fed, f.eks. frikadeller eller lign, så smager det jo godt pga fedtet. Evt lav lowfat kød, helst lidt tørt, så det bliver uinteressant og/eller knald noget olie i salaten/grønsagerne, alle tricks gælder :)
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/2 2011 13:33

Hvor er du god Klidonkel. :)
Jeg får helt lyst til at blive barn igen, hvis jeg kunne få lov til at blive udsat for dén pædagogik!

Hvor var du for 12 år siden, da min datter skulle laves?

LOL! I tredje klasse... ;)

Karat
Forum-indlæg: 670
Opskrifter: 9
Dato: 28/2 2011 16:16

Ja, ja Luna... jeg er gammel ;) LOL
lucifer
Dato: 28/2 2011 17:43

neejjj ikke gammel
:D
lu
Klidmonsteret
Forum-indlæg: 1150
Opskrifter: 11
Dato: 28/2 2011 18:37

Haha... Jamen, det hjælper jo nok på det at være et legebarn selv :D

Og ja, for 12 år siden gik jeg faktisk i 3. klasse... Jeg er ikke sikker på, mit far-potentiale var noget at råbe hurra for der...

Tak Luna!! :D
Andreas&Joy
Forum-indlæg: 24
Dato: 2/3 2011 15:40

Du kan jo håbe på at dine børn selv sys de vil være vegetarer/veganere.
Vores søn får lov til selv at vælge. Altså når han er hjemme bliver der ikke serveret kød.
Men er han ude må han selv bestemme.
Vi er de eneste i familien der er vegetarer og vi ønsker ikke at vores søn skal føle sig besværlig når han er på besøg ved bedsteforældre og lign..
Vi vil ikke pådutte ham vores holdninger, vi håber han vælger at leve sundt og fornuftigt, og hvis han sys det er med kød, så må det være sådan.

(Men nu må vi jo se, han er får stadig kun mælk, så måske fungere alle vores fine ideer ikke i praksis)
Jessen
Forum-indlæg: 6
Dato: 30/4 2011 21:09

Børn har det oftest sådan at de kan lide hvad deres forældre kan lide.
I en alder af 2, som din yngste er, er børn stadig ikke klar over selv hvad der er godt og ikke godt, derfor ser de på forældrenes reaktioner som en slags "guide-line". Det er derfor de lære ikke at spise jord når mor ser "badvr" eller ser ud i ansigtet som om det ikker er noget der smager godt. Ergo bliver jord også "badvr" for dem.

Det er derfor mange børn bliver bange for de samme ting som deres forældre. Så som en datter der er bange for edderkopper fordi mor skriger når hun ser en. Senere kan de udvikle sig, og skille sig af med fobien, men det er oftest sådan landet ligger.

Ud fra et psykologisk synspunkt skal du egentlig bare med dit kropssprog udvise at du ikke bryder dig om det når de spiser kød, og selv virker som om det du spiser er rigtig lækkert. Og til sidst vil de også have lyst til at spise det som mor nu syntes er så dejligt.

Dette kan selvfølgelig blive anset som manipulation, men jeg mener at når man giver dem valget i sidste ende, når de nu bliver ældre og skal begynde at finde ud af hvem de gerne vil være, så er det okay :)
Kenny
Forum-indlæg: 16
Dato: 25/4 2014 08:51

Istedet for at forvirre dem med at skulle forklare dem alt om industrien, så de sikkert også ender med at diskutere med andre børn om det (hvis du altså overbeviser dem). Hvorfor så ikke i stedet bare begynde at lave flere alternativer? Man behøver jo ikke forklare hvorfor de ikke lige fik kylling idag, men bare sige fordi du valgte at lave noget andet der tilfældigvis ikke havde kød. !ja
Sider: 1 2 > >>