Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

14-årig ønsker at blive vegetar.

 

Grønne Børn

Sider: 1 2 > >>
MarieM
Forum-indlæg: 12
Opskrifter: 1
Område: Sjælland
Dato: 9/3 2011 16:52 | Indlæg redigeret den: 9/3 2011 16:57

Hej! Jeg er 14 år og jeg vil gerne blive vegetar, eller endnu bedre veganer. Jeg vil virkelig gerne hjælpe miljøet, min krop og dyrene, og jeg græder næsten hvis jeg skal spise en burhøne. Problemet er bare at vi i min familie spiser aftensmad bestående af hovedsageligt kød. Bør jeg vente til jeg er flyttet hjemmefra eller bare spise ris og ærter?

Desuden valgte jeg for et år siden at spise sundt, ikke at spise kage osv. og på den måde har jeg jo isoleret mig en del i f.eks. fødselsdager. Hvis jeg nu også bliver vegetar, vil jeg så blive isoleret mere?

Hvad syntes i jeg burde gøre?

Håber i kan hjælpe.
-Nanna-
Forum-indlæg: 168
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 9/3 2011 17:10

Jeg synes bestemt ikke at du skal vente til at du er flyttet hjemmefra, der er andre herinde, som stadig bor hjemme, det kan være de kan komme med et par tips.

I den måned jeg boede hos mine forældre hen over sommerferien (som heller ikke er vegetarer) lavede jeg noget tilbehør til mig selv, som jeg så spiste sammen med risen, kartofler eller hvad der nu var på bordet. Jeg lavede ikke ekstra mad hver dag, ofte lavede jeg nogle vegetar-frikadeller til nogle dage eller en anden ret, som kunne fordeles lidt. Der er masser af gode opskrifter her på siden.

Med hensyn til at isolere sig, er det også det, som jeg har overvejet allermest i forhold til at blive vegetar, men man vænner sig til det, og så længe at jeg selv mener, at man har taget det rette valg, så gør det mig ikke noget.
Oy <3
Forum-indlæg: 213
Opskrifter: 4
Område: KBH
Dato: 9/3 2011 17:20

Der er forskel på at leve sundt og være ekstrem - Hvis det kun er til fødselsdage du spiser kage, er det jo ikke lige det der gør udsvinget ;o)

Fortæl dine forældre, at du vil være vegetar. Og så må enten de tage ansvar for deres barn (som de bør) og lave alsidig vegetar mad til dig, eller også må du til selv at lave mad =)
Oy <3
Forum-indlæg: 213
Opskrifter: 4
Område: KBH
Dato: 9/3 2011 17:20

Btw. jeg blev vegetar som 4årig imod mine forældres vilje. Kunne jeg, i den alder, kan alle der bor hjemme!
Dinna
Forum-indlæg: 359
Opskrifter: 3
Område: Århus
Dato: 9/3 2011 17:26

Du kan sagtens bo hjemme og være vegetar :) Har du talt med dine forældre om det? Måske du kan få lov at lave nogle vegetar-frikadeller eller andet i stedet for kød til dig selv til aftensmaden. Det er nemt og billigt, det burde ikke være noget problem.
Når det så er sagt, så pas på med at blive for ekstrem.. det lyder til, at fordi du ikke vil spise kage, så har du pludselig isoleret dig socialt også? Det må jo ikke blive til en spiseforstyrrelse. Der er på ingen måde grund til at isolere sig, fordi man spiser anderledes end sine venner, man kan jo bare selv tage noget mad med. Eller de fleste steder kan der købes vegetarisk mad, når man spiser ude også. Selv på McDonald's, hvis man er til den slags :)
Held og lykke med projektet :)
AndreaMD
Forum-indlæg: 866
Opskrifter: 5
Område: KBH
Dato: 9/3 2011 19:54

Det kan du sagtens !! :)

Jeg er vegetar på nu 2. år, var før det pescetar i et år og før det gik jeg et halvt år hvor jeg "kun" udelod "rigtigt" kød. Jeg har altså gjort det meget i trin, og det har været det der har virket for mine forældre. Altså at de langsomt vænte sig til det. Dog gjorde det så også fiske-trinnet VIRKELIG svært, men nu har de bare vænnet sig til det :)

Tag en snak med dem, uddyb, forklar, hav gode argumenter og særligt det med at man altså godt kan være i voksealderen som vegetar. Du kan jo evt vise dem denne side, og vise hvor mange andre - også unge - der lever vegetarisk og vegansk.

Og så ved jeg ikke om du er bekendt med bladet "Vegetaren", men det udgives af Dansk Vegetarforening, og deri står jeg for 1-2 sider i hvert blad omkring det at være ung vegetar, løsninger på typiske problemer og den slags. Vi mødes også 1 gang om måneden - unge vegetarer mellem 13 og 21. Du skulle tage og komme med ! Det er på Riz Raz i Kbh, og vi mødes næste gang den 19. marts.

Held og lykke med det hele !
/Andrea
granatæble
Forum-indlæg: 516
Område: KBH
Dato: 9/3 2011 19:59 | Indlæg redigeret den: 9/3 2011 19:59

Jeg vil bare lige hilse og sige at auberginer er pænt seje. På sejhedsskalaen rangerer de omkring med granatæbler, og ser du - det er edderbankme sejt!

Pøj pøj med det, og velkommen til.
BasNiko
Forum-indlæg: 178
Område: KBH
Dato: 9/3 2011 20:18

Hej Aubergine og velkommen til vegetarkontakt!

Jeg ved at der gemmer sig mange solstråle-historier herinde - om folk der har stået i en situation der lignede din, og hvor alt til at starte med så håbløst ud - men hvor det så, enten pludseligt eller over tiden, vendte til deres fordel.
Noget af det vigtigste, efter min mening, er at du bevarer roen og forklarer dem det stille og roligt - måske, som Andrea, også kaldet "Mig? xD", siger, så kan du evt. prøve at tage det i trin... Og hvis de viser bekymring for om det er en spiseforstyrrelse, kan du jo altid forklare hvad dit endemål (vegetar) er. Og hvis de ikke forstår hvorfor... ja, så skriver du bare herinde - så skal du nok få dine argumenter i orden, det garanterer jeg dig :)
Mht. at argumentere, er det her det er allervigtigst at bevare roen når du forklarer dem det, så det ikke virker som et angreb.
Hvis du gerne vil være sikker på at du får hvad du skal bruge af vitaminer, mineraler, osv, kan du downloade og installere programmet "CRON-O-METER" ganske gratis - det er et udmærket redskab til at udregne, ud fra hvad du har spist på en dag, om du får hvad du skal bruge.

Snebold: Vegetar som 4-årig mod dine forældres vilje? Se, dét er bad-ass - respekt ;)
Dinna
Forum-indlæg: 359
Opskrifter: 3
Område: Århus
Dato: 9/3 2011 20:25

Haha Granat, du har altså go humor
DennisL
Forum-indlæg: 778
Område: KBH
Dato: 9/3 2011 20:51 | Indlæg redigeret den: 9/3 2011 20:52

@Snebold:
Btw. jeg blev vegetar som 4årig imod mine forældres vilje. Kunne jeg, i den alder, kan alle der bor hjemme!

Så du projicerer altså din egen mentalitet og kognitive dispositioner over på samtlige 6 milliarder mennesker i hele verden? Med andre ord, du kan ikke sætte dig ind i andres situation.
Hmm, hvad er det nu det hedder inden for de psykologiske termer? Det er i hvert fald et stadie man normalt forlader omkring 5-års-alderen...

Vær sød at sætte dig lidt ind i tingene, inden du næste gang kommer med sådanne arrogante kommentarer...
Oy <3
Forum-indlæg: 213
Opskrifter: 4
Område: KBH
Dato: 9/3 2011 21:01

DennisL: Vil nu mere mene det er dig, der har den arrogante tone på.... Jeg prøver bare at opmuntre Auberginen til at det sagtens kan lade sig gøre i en ung alder, uanset ens forældre...

Og sorry to say Dennis. Men hvis man ikke kan få det til at virke, er det fordi man er en hykler, og ikke vil det nok.
Hippieungen
Forum-indlæg: 315
Område: Sjælland
Dato: 9/3 2011 21:15

Jeg er 13, hjemmeboende og veganer; jeg laver selv min mad (og de andres mad for den sags skyld) da jeg er den eneste i huset der kan lave god veganermad. Det er ikke så svært som man tror. Hvis de andre ikke vil spise veganermad kan du altid lave en portion dahl, hummus, kogt quinoa, bønnesauce (det er bedre end det lyder :D) eller noget andet i den stil som du kan have stående i køleskabet. Den slags holder sig jo længe ;) Good luck ;)
~ Ahimsa

Bønne/tofu-sauce. Alternativ til kødsauce.
http://vegetarkontakt.dk/?opskrift-tomat-tofu-boenne-sauce-eller-hvad-jeg-saa-end-skal-kalde-det-b=814

Hummus.
http://vegetarkontakt.dk/?opskrift-hummus=855

Min version af dahl.
http://vegetarkontakt.dk/?opskrift-min-version-af-dahl=856
Dinna
Forum-indlæg: 359
Opskrifter: 3
Område: Århus
Dato: 9/3 2011 21:18

Omg Dennis, skulle vi nu ikke bare lade trådstarter om at bestemme, om hun finder Snebolds kommentar stødende på nogen måde? Jeg opfattede ikke kommentaren som sådan overhovedet, men netop som en opmuntring. Så ser ingen grund til at køre en stemning op her.
Mettesaurusrex
Forum-indlæg: 69
Område: KBH
Dato: 9/3 2011 22:22

Jeg var hjemmeboende veganer i ca. 9 måneder.
Det tog da lidt tid for mine forældre at vende sig til det i forbindelse med aftensmåltider.
Frokost var ikke noget problem, idet jeg gik på en skole med en billig vegetarisk/vegansk kantine. Ellers vil jeg anbefale dig at tage aftensmadsrester med på madpakken, eller lave hummus/bønnespread selv og lave rugbrødmadder. Det er nemmere end det lyder, og der findes garanteret mange opskrifter herind.

Mht. aftensmad, kan du jo spise alt "tilbehøret" til kødet. Kartofler, ris, pasta, grøntsager osv.
Hvis I skal have sammenblandet mad, som f.eks. lasagne, kan du selv lave en lille lasagne til dig. Såfremt dine forældre altså ikke vil lave specialmad til dig. Efter et stykke tid begyndte mine forældre at lave vegansk mad til mig. Da min mor er glutenintolerant, betød det, at der blev lavet 3 forskellig slags lasagne hver gang.
Hvis I skal have retter som kødssovs, eller andre sammenblandede gryderetter, kan I lave en stor vegansk portion. Derefter tager I en del fra til dig, og tilsætter kød til resten.

Den nemme løsning er at åbne en dåse bønner eller kikærter, og evt. tilsætte dette til en salat, som "erstatning" for kødet.
Karat
Forum-indlæg: 675
Opskrifter: 9
Område: Midtjylland
Dato: 9/3 2011 22:50

Min datter der nu er 11 bestemte sig for lidt over et år siden for at være pescetar, selvom hun bor hos mig, og jeg på det tidspunkt spiste al slags kød, og se hun smitter sørme, så jeg nu også er endt som pescetar :0)
MEN jeg kan godt huske, at jeg i din alder og en årrække frem selv var vegetar, og at det var ret svært i forhold til konflikter mens jeg boede hos mine forældre. Mit bedste råd vil være, at du lever vegetarisk, hvis det er det du vil. Prøv at forklare det for dine forældre, og hvis de har svært ved at acceptere det, så er der altid hjælp og støtte at hente herinde.

Mht. at stille sig udenfor, fordi der er ting du ikke har lyst til at spise, så ved jeg, at Sia-My (min datter) også tit har det sådan, men bare stille forklarer, at det hér har hun valgt ikke at spise. Og hvis du ikke lige altid orker at skulle forklare, kan du jo evt sige, at du ikke kan lide kage/flødeskum/chokolade eller hvad det nu er, og så altid sørge for selv at have noget med, som du syntes er rigtig lækkert - så kan du nemlig deltage i det sociale uden at behøve spise noget, du ikke har lyst til.

Held og lykke
__
Forum-indlæg: 798
Område: Ikke oplyst
Dato: 10/3 2011 11:00 | Indlæg redigeret den: 20/5 2020 13:38

DennisL
Forum-indlæg: 778
Område: KBH
Dato: 10/3 2011 11:55 | Indlæg redigeret den: 10/3 2011 12:19

@Snebold:
Og sorry to say Dennis. Men hvis man ikke kan få det til at virke, er det fordi man er en hykler, og ikke vil det nok.

Ja, her beviser du din arrogance og din total mangel på indsigt i andres situation, igen. Et eksempel: Hvis du ved bare en smule om autisme, og det at have overbestemmende forældre, samt de sociale (bi)virkninger relateret til dette, så vil du ikke udtale "Kunne jeg, i den alder, kan alle der bor hjemme!".
Desuden tror jeg ikke helt på, at du taler helt sandt. Hvis dine forældre havde været vedholdende i deres modstand mod at du blev vegetar, så vil du ikke havde blevet det i en sådan tidlig alder. 4-årige er for det meste meget autoritetstro, med mindre der er tale om uopdragne og forkælede unger, samt ekstremt eftergivne forældre.


@Dinna:
JEG finder kommentaren stødende, fordi at den kære "Snebold" med den kommentar indikerer, at hun ved præcis hvad jeg skulle gøre, da jeg boede hjemme, på trods af at hun intet ved om min situation, og slet ikke om autisme. At kommentaren ikke var ment for bevidst at støde nogle, er noget helt andet. Så kunne "Snebold" havde skrevet dette i sit svar til mig, og ikke gå i forsvarsposition, for der var intet personligt angreb fra min side. Men nu ved jeg hvordan du har det med f.eks. Jimmi, så er der ikke snarere tale om personlige angreb fra din side?

Jeg går ikke og har et had til andre mennesker. Jeg er åben og ærlig, når jeg kommunikerer. Jeg skjuler ikke hvad jeg mener om andre og deres handlinger bag en fernis af politisk korrekthed og falsk høflighed.
Jeg skjuler ikke had bag denne fernis, og hvor hadet en gang imellem får lov til at titte frem.
SaraAura
Forum-indlæg: 106
Område: KBH
Dato: 10/3 2011 15:44

Kære Aubergine

Sejt sejt sejt!!! Det kræver tilvænning fra dine forældres side af. Og det skal du huske og aceptere. Også når de laver fejl og ikke helt har fanget at man som vegetar heller ikke spiser kødfond i suppen... Så må man lige sluge den en enkelt gang, for det er en tilvænningsproces for jer alle.

Og så må du, som andre også skriver, endelig ikke lade maden isolere dig. Du vil fra nu af blive stilt mange spørgsmål omkring mad. Men det er ok. Svar, som Robert også siger, stille og roligt - og med et glimt i øjet. Og så bare smil når folk vil prøve at "omvende" dig. Der er ingen grund til at missionere. Men forklar stille og roligt at du har valgt ikke at spise kød af etiske og sundhedsmæssige grunde. hvis folk spørger ind kan du forklare videre.

Og ja - skriv endelig igen med hvordan det går!

SaraAura
Jus
Forum-indlæg: 270
Område: KBH
Dato: 10/3 2011 16:41

DennisL:

Jeg ved ikke om det har trykket på et ømt punkt for dig, men jeg tror ikke det er det værd. Jeg er selv vokset op med en far der råbte og skreg da jeg sagde jeg ikke spiste kød og nægtede mig at lave andet end det mad der var; så kød-mad eller sult. Jeg ved sagtens hvordan det er at være ude af stand til at gøre andet. Og at man ikke er en hykler, men bare ikke har de samme forudsætninger som mange andre. Det definerer jo ikke os, der ikke havde muligheden :)
DennisL
Forum-indlæg: 778
Område: KBH
Dato: 10/3 2011 18:29 | Indlæg redigeret den: 10/3 2011 18:30

@Jus:
Jep, lige præcis! Selvom at jeg nok spilder min tid på at prøve at forklare folk det, som du også siger, så irriterer det mig gevaldigt, når folk der har haft bedre muligheder og forhold end f.eks. mig selv, skal belære mig om at hvad jeg skal gøre og skulle havde gjort, kalder mig hykler og jeg ved ikke hvad. Det samme var jo også tilfældet på Anima2-forum i sin tid...
Sider: 1 2 > >>