Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Bekymret vuggestue

Grønne Børn

Nana
Forum-indlæg: 4
Område: Sjælland
Dato: 23/11 2011 20:52 | Indlæg redigeret den: 23/11 2011 20:52

Hej forældre.
Jeg har en søn på snart halvandet år, og har i dag været til en opfølgende samtale i hans vuggestue. De er meget bekymrede for hans madindtag. Han spiser nemlig ikke når han er derovre, det er uvist hvorfor. Han spiser fint herhjemme og bliver også stadig ammet, så min egen bekymring er ikke så stor. Endnu.
Pædagogerne synes det er rigtig svært at de skal springe ham over, når fadene med middagsmad går på omgang mellem de andre børn. Og de kan ikke lide at skulle nægte ham noget af det mad de andre får, når han udviser interesse for det. De synes det er synd for ham.
Mit problem er at personalet lægger op til at det er mig, der skal løse problemet. Og meget gerne ved at give efter og lade mit småtspisende barn spise som alle de andre. Og jeg synes det er en problemstilling de som professionelle skal håndtere. Jeg har spurgt ind til hvordan de tackler muslimske børn, eller børn med allergier. De synes vist ikke det er det samme.
Vi er veganere herhjemme, men min søn spiser kun vegetarisk i vuggestuen, af hensyn til personalet. Vi har heller ikke lyst til at veganismen skal være en negativ oplevelse for vores søn. Men så kan vi heller ikke slække mere på principperne.
Jeg kan slet ikke finde ud af hvordan jeg skal forholde mig overfor personalet, når de står og ser afventende på mig, efter en besked om at "han ville jo rigtig gerne have smagt fiskefrikadellerne i dag"
Har I nogle gode råd?
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 23/11 2011 21:32

Jeg synes ikke du skal slække mere!!!

Måske kan du give ham mad med han kan lide?
Enten madpakke hver dag eller en pose vegedeller til deres fryser (hvis han vil spise sådan nogen?)

Laver de ikke vegetarisk mad nogle gange?

De kan jo godt være lidt følsomme ifht mad de ikke kender.
Måske er den for fremmedartet?

men de spiser vel også andre måltider dernede frugt, brød, gulerødder?
Nana
Dato: 23/11 2011 23:05

Jeg forsyner dem med pålæg og forskellige frosne ting, som falafel og linsefrikadeller. Jeg er bare ikke helt sikker på om det bliver brugt. Han spiser gerne frugt dernede, men det er sparsomt.
De har en køkkendame tilknyttet, men hun er ikke i huset.

Jeg tror også at jeg synes det sværeste er at imødekomme personalet. Altså at vise dem at jeg ikke vil gå på kompromis, men uden at skabe konflikt. For de er oprigtigt bekymrede for ham.

De har en meget velovervejet rutine omkring måltidet, hvor børnene skal føle fællesskab og blive selvhjulpende. Og det ritual passer han ikke ind i med hans spisevaner. Så de er skeptiske overfor medbragt madpakke, for så er han ikke en del af den fælles ramme, de har skabt for de andre børn.

Men hvad skal jeg som forældre stille op? Jeg synes det er en udfordring for personalet at gøre ritualet flexibelt i forhold til ungerne. Ikke omvendt.

Er det bare mig?
Bimmer
Forum-indlæg: 707
Opskrifter: 4
Dato: 23/11 2011 23:29

Jeg forstår din frustration. Jeg synes det er stort af dig som forælder at lade ham spise vegetarisk i børnehaven. Det ville jeg faktisk selv gøre tror jeg.
Alligevel synes jeg du skal lade ham spise det de andre får. Du kan kun håbe på han synes det er klamt og du skal selvfølgelig ikke servere noget for ham. Men selvom han kun er halvandet år er han et individ og kan træffe egne beslutninger, gode som dårlige, og lære af sine fejl. Han kan sagtens blive en god veganer senerehen selvom han prøvede fiskefrikadeller i børnehaven.
Du lærer ham givetvis en masse om sundhed og dyrevelfærd osv. så han tager stilling når han bliver lidt ældre. Hvis veganisme blev presset ned over hovedet på mig som barn er det meget muligt at jeg ville vælge anderledes. Så hvis han er den oprørske type er det måske værd at tage med i betragtning.
Bimmer
Forum-indlæg: 707
Dato: 23/11 2011 23:30

..undskyld, så ikke lige der stod "hej forældre". Jeg har ingen børn.
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Dato: 24/11 2011 02:25 | Indlæg redigeret den: 14/1 2012 17:54

Hej Nana

Jeg er heller ikke forælder, endnu... Men som uddannet pædagog og veganer ser jeg denne problematik fra begge sider.

Det virker som om pædagogernes bekymring handler om jeres søns psykiske udvikling og ikke hans fysiske. Det er min erfaring at det som oftest er forældrene der er ængstelige og bekymrede når børnene kun spiser det ene sted, hvorimod pædagogerne gerne er ganske trygge, og er vant til at at dette ofte handler om en fase man bedst hjælper på vej ved ikke at vise den opmærksomhed.

Ligesom Polly synes jeg heller ikke I skal slække yderligere på jeres krav! Han er jeres søn og individ eller ej, så er han KUN 1 ½ år og er endnu ikke i stand til at træffe beslutningen om hvorvidt han ønsker eller ikke ønsker at spise dyr. (Præcis på samme vis som han ikke ville være i stand til at træffe beslutningen såfremt han spiste anderledes af religiøse årsager, eller grundet allergi/overfølsomhed.) I har truffet et valg for ham, på baggrund af nogle etiske (formoder jeg?) værdier som I ønsker at give videre til jeres søn. Jeg mener helt bestemt at det er pædagogernes ansvar at være flexible, godt hjulpet på vej af jer og med en god dialog mellem jer.

Du skriver at han ikke spiser når han er derovre, og at det er uvist hvorfor. Samtidig skriver du at du forsyner dem med pålæg og forskellige frosne ting, som falafel og linsefrikadeller men ikke er sikker på om det bliver brugt?

Det lyder ikke som om pædagogerne fuldt ud accepterer jeres ønske, og der må I simpelthen stå fast! Spørg dem om de giver ham den mad du har medbragt, og fortæl dem at I gerne vil gøre mere i samme stil for at sikre at de har noget at arbejde med. Husk at anerkend pædagogerne for det arbejde de lægger i at skulle strukturere anderledes omkring jeres søn i spisesituationer, men hold fast i jeres ret til at han ikke skal have serveret hverken fiskefrikadelle, spegepølse eller andet pålæg de synes det er synd han ikke må få.

Jeg ved ikke om det er en løsning, men måske kunne det være en idé at inddrage pædagogerne i hvorfor I har valgt at spise som I gør? I kunne skrive et, åbent og velovervejet, brev hvor I forklarer jeres værdier og overbevisninger - og dermed skabe grobund for en bedre dialog mellem jer? Jeg tror også det er vigtigt at I taler om hvordan de siger nej til ham hvis han langer ud efter leverpostejen. At de taler med ham om samt fokuserer på det han må få, fremfor det han ikke må få. (Og i øvrigt ikke bruger ord som "det må du ikke få")

Jeg kan sagtens se hvordan institutionens pædagogik, der lægger vægt på fællesskab og at sikre at børnene bliver selvhjulpne, kan forenes med værdien at der skal være plads til forskellighed. Uanset baggrunden herfor!

Jeg håber mine råd kan hjælpe dig/jer. Jeg gruer selv for dén dag hvor min kæreste og jeg måske selv står i samme situation som I gør nu, og jeg håber at alt vil løse sig for jer.

Alt godt!
~Luna

Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Dato: 24/11 2011 09:44 | Indlæg redigeret den: 24/11 2011 09:47

Nej jeg synes ikke du er besværlig og du er jo allerede udvist MEGET fleksibilitet for at møde dem.

jeg tror som Luna også er indepå at de nok ikke forstår hvor vigtig veganismen er for jeres familie.
De ville jo aldrig prøve at få jøder eller muslimer med til at spise frikadeller fordi deres børn viste intresse for dem,
når de blev sendt rundt på fadene.

Det gjorde stort indtryk på mig da jeg var helt ung og arbejde på inst. hvor ligeglade pædagogerne var med at barnet af de
krishna-hengivne (der bla. ikke spiser kød og æg) men der var meget obs og de muslimske børn fik indimellem specialmad og særligt indkøbt pålæg.

Nu er du måske ikke religiøs i dogmatisk forstand, men det er nok virkelig vigtig at forklarer dem hvor VIGTIGT maden er for jeres etiske udgangspunkt.

Vi har ikke haft de store problemer mht maden i vug og børnehaven, men de laver også primært vegetarisk mad. Og har lokalitet til at skulle rumme MANGE forskellige familier og børn..
veggiemommy
Forum-indlæg: 134
Opskrifter: 5
Dato: 24/11 2011 12:46

Ej jeg bliver sgu provokeret af det her... da min datter gik i vuggestue sagde vi til pædagogerne (og skrev i hendes papirer), at hun ikke skal have svinekød og det var absolut intet problem. Hvis de fx købte pølser, havde de nogle uden svinekød til hende og det har været sådan i både vuggestue, børnehave og nu skole... Jeg har aldrig fået at vide jeg skulle tage noget med til hende, selvom jeg har tilbudt det. Forestil jer lige overskrifterne på aviserne, hvis muslimske/jødiske børn blev tilbudt svinekød, når forældrene havde sagt nej! Det sgu for dobbeltmoralsk...

Jeg synes i er for flinke ved de pædagoger. Jeg har også arbejdet i en børnehave og ja vi havde da mange holdninger til, hvad forældre bør/ikke bør gøre, men det er ikke op til os at bestemme over barnet. Mange forældre tror, at hvis de er kritiske overfor pædagogerne, så bliver barnet behandlet dårligt eller sådan noget, men sådan er det selvfølgelig ik. Pædagogerne skal lære at håndtere det her, også hvis der kommer andre forældre, der har det ligesom jer.
Hvis jeg ville have opdrage mine børn helt vegansk, ville jeg nok overveje at sige at de ikke kan tåle animalsk protein eller sådan noget, for jeg stoler ikke på at de ikke lige ville snige noget ind i maden...
ER
Forum-indlæg: 397
Opskrifter: 6
Dato: 25/11 2011 14:52

Enig, veggiemommy.

Er der mulighed for at skifte vuggestue? Evt. fra vuggestue til dagpleje?
Nana
Dato: 25/11 2011 18:55

Mange tak for jeres gode svar. Jeg vil selvfølgelig også rigtig gerne høre fra folk uden børn, det var ikke ment som et kriterie!

Det skal lige siges at vi alle tre er rigtig glade for vuggestuen, og vi synes personalet er meget proffessionelt og søde at omgåes. Derfor blev vi også lidt overraskede over at det overhovedet var et problem. Og jeg blev også lidt ked af at en så lille ting, skulle stjæle fokus fra så meget andet relevant. Der har bare aldrig været et vegetar- eller veganer barn i deres institution.

De understreger at de ikke giver ham noget, og at det er vigtigt for dem at efterkomme vores krav, men at det nærmest gør ondt på dem. Han får ikke mælk til måltiderne, får serveret yoghurt eller lign. men får skjulte animalske produkter i maden.

Men ja, jeg må prøve at forklare dem at jeg virkelig håber at de kan rumme min søn, og at der er plads til ham i deres fællesskab, uden at blive stemplet som stakkel.
Jeg har fortalt at jeg sætter stor pris på deres omsorg og at jeg ønsker de skal blive ved med at melde tilbage.

Det har givet os meget at få lidt forskellige inputs, tak til jer alle!
Fru_Larsen
Forum-indlæg: 45
Område: Fyn
Dato: 28/11 2011 10:31

Jeg kan se du har fået en masse gode indput til hvad du kan gøre, så jeg vil bare bakke op omkring det med at du skal stå fast.
Der er ingen grund til at slække på dine principper fordi vuggestuen ikke kan håndtere at din dreng ikke spiser det samme som alle andre.
Som en anden også skriver, så ville de da ikke tvinge en muslim til at spise svinekød!

Jeg har en datter på 3,5 år som går i børnehave. Børnehaven er meget åben omkring at hun er vegetar, og når de har maddage i børnehaven, kommer de og fortæller mig hvad menuen står på, så jeg kan have et alternativ med til hende.
Jeg har tillige lavet vegedeller, pastasovs og pålæg som ligger i deres fryser og de kan give hende af.
Med min egen datter oplever jeg, at det er vigtigt at hendes mad ligner de andres børn så meget som muligt, og jeg synes også det i stor udstrækning er muligt at give hende et kødfrit alternativ der alligevel ligner de andres.

En af de vigtigste ting man som forældre gør, er jo at opdrage barnet ud fra de overbevisninger man mener er rigtige, du mener at det rigtige er veganisme. Hold fast i det, du skal ikke give efter fordi det evt. er for besværligt for pædagogerne eller fordi de ikke forstår det. Snak med dem og forklar hvorfor du vælger som du gør, hvis de så herefter ikke vil forstå, så ville jeg flytte institution.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Dato: 28/11 2011 13:50

Jeg synes, der altid er en tendens i disse situationer til at det sundhedsmæssige bliver druknet i etisk/religiøse overvejelser. Der er imidlertid masser af videnskabelige undersøgelser, der påpeger risikoen ved animalske produkter:

1 Mælkeprodukter (mælk, yoghurt, ost osv.) forhøjer umiddelbart risikoen for allergier, astma, autisme, eksem, ørebetændelse, slim, snot og forstoppelse. På langt sigt har forskningsresultater vist en sammehæng mellem indtag af mælkeprodukter og acne (bumser), leddegigt, diabetes 1, lupus, sklerose, forstørret prostata, brystkræft, prostatakræft, knogleskørhed (især ost), Parkinson's, grå stær (blindhed) og en masse andre små og store sygdomme og lidelser.

2 Kød giver tarmkræft (tyktarm og endetarm), især rødt kød og kødpålæg. Alt kød, også kylling og fisk, forhøjer risikoen for diabetes 2, forhøjet blodtryk, forhøjet cholesterol, forhøjet triglycerider, metabolisk syndrom, åreforkalkning, blodpropper, slagtilfælde, nyresten, galdesten, blindtarmsbetændelse, fortoppelse, hæmorider, åreknuder, erektil dysfunktion og meget mere.

3 Æg er i forskningsundersøgelser sat i forbindelse med allergi, prostatakræft, hjerte/kar-sygdomme, diabetes 2, graviditetsdiabetes, tarmkræft m.m.

Jeg er klar over, at dette er en ordentlig mundfuld at sluge for folk, der aldrig har tænkt i disse baner og som er vokset op med, at vores spisevaner (automatisk) er sunde og naturlige. Men det er ikke til at komme uden om, hvis man begynder at grave i det. Og det burde være kendt af ikke mindst skolelærere og pædagoger:

http://www.plantemad.dk/
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/1 2012 01:43

Selvom dette er fra nov vil jeg gerne skrive en kommentar.Jeg er meget ny i dette her, har haft tre dage uden kød, men det virker rigtigt for mig. Jeg kan godt forstå Jeres situation, og det skal der selvfølgelig findes en ordentlig løsning på. Jeg har ikke små børn, og da jeg havde spiste vi som alle andre. Jeg er selv pædagog, og jeg ved at institutioner ikke altid kan sørge for alternativ mad, men som du skriver, har du jo også selv sørget for det. Det er ikke et problem at nogle børn spiser andre ting, der er flere børn der ikke kan tåle eller af forskellige årsager ikke må få visse madvarer. I kan som forældre sørge for at Jeres drengs mad ligner de andres, og så vil I selvfølgelig snakke med ham om det. Det er pædagogernes opgave at støtte op omkring forældrenes opdragelse, dvs at samarbejde med Jer om alt omkring Jeres barn. I skal selvfølgelig holde fast i hvad I ønsker i forhold til Jeres barn, og det skal de støtte op om, medmindre det skader barnet, og der er vi jo absolut ikke, så der er ingen diskussion om det emne. De skal ikke give Jer dårlig samvittighed eller lægge pres på Jer, det er simpelhen så forkert, og det må de slet ikke. De skal, med respekt for Jeres ønsker, fortælle at de sommetider synes det kan være svært, og at de kan se at Jeres dreng undrer sig over at han ikke må få det. Så skal de, sammen med Jer, finde ud af hvordan I, sammen, løser det på bedst mulig vis. Det burde ikke være svært at servere noget lignende , og fortælle Jeres dreng at det er hans mad, det må han få. Det skal ikke gøres til at det er synd for ham, han kan mærke hvis de tænker sådan, selvom de ikke siger det. Det skal gøres til noget positivt at det er hans dejlige mad, som han er så heldig at få! Så er det måske de andre børn der bliver lidt misundelige, og så tager pædagogerne en snak med børnene om at sommetider er det forskelligt hvad man spiser, af forskellige grunde. Det her er kun et problem hvis de voksne gør det til et problem, og det er pædagogernes opgave at efterkomme Jeres behov uden at det skal være et problem. I har jo allerede strukket Jer langt i forhold til hvordan I ellers lever, så nu må personalet altså på banen! Jeg har passet flere børn der ikke kunne tåle nogle ting, og jeg har også passet muslimske børn. det er ikke et problem at forklare børnene at vi nogle gange gør forskelligt. Det er de voksnes ansvar at gøre dette uden at lave problemer ud af det. Det blev langt, men jeg blev faktisk vred. Det er så uproffessionelt at skabe problemer, for børn og forældre, i stedet for at passe sit arbejde som handler om at støtte børn og forældre, og inkluderer alle børn, også selvom vi er lidt forskellige og har forskellige behov.
tingle
Forum-indlæg: 91
Dato: 29/1 2012 12:06

Jeg har været vegetar hele vejen gennem graviditet med 3 børn, i vuggestue ,børnehave og fritidshjemperioden. de er nu voksne. En er vegetar, en har svinget ml veganer og vegetar og en er kødspiser.
Det har været sådan at vi spiste kun vegetarmad hjemme, og hos venner og familie. men i daginstitutioner var de ikke klar til at overskue et vegetar barn, så der fik de bare,hvad der var på bordet. de kunne selv vælge. Vi snakkede ikke om det at være vegetar, det var bare noget naturligt. Da børnene selv blev mere bevidste valgte de kød fra. Hvis de ikke havde gjort det,havde jeg ladet dem gøre som de ville.
Jeg tror det er mere skadeligt for et barn at blive tvunget til at spise bestemte ting,jeg blev selv tvunget til at spise kød som barn.
Jeg har den holdning at daginstitutioner må sørge for der er al slags mad, og så kan barnet selv vælge.
Der skal selvfølgelig ikke være 1000 ting at vælge imellem. Lade dem gøre det der er naturligt for dem.Så får de den mad derhjemme som forældrene vil have.Jeg synes det er forkert som vuggestue børnehave barn at skulle til at tage stilling til en masse om hvem der spiser hvem,og lave skræmmebilleder.
Så kan man jo gå helt ud i ekstremer. "Hvormange insekter blev trampet ihjel mens de høstede det korn du nu spiser" Jeg har oplevet meget skræmte muslimske børn, som næsten ikke turde spise noget mad, da de var mange for der var gris i. Jeg har kendt et vegetarbarn, som fra fødslen var "helt ren", og en dag da hun var inde og lege hos naboen, havde fået en spegepølsemad. Forældrene var nærmest psykotiske. Deres datter var "forurenet",alt hvad de havde kæmpet for var nu ødelagt, og pigen selv fik store skyldproblemer
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 29/1 2012 22:43

Helt enig, det må ikke skræmme børnene, men man kan nu godt fortælle børnene om forskelle uden at skræmme dem. Jeg har to voksne børn som stadig bor hjemme, og jeg kunne da ikke drømme om at tvinge dem til at spise vegetarisk. Jeg har nu selv gjort det i fem dage, og det er super godt for mig, men jeg laver altså stadig kød mad til mine drenge. Men jeg laver jo det andet også, så de ser og smager, og synes faktisk det er godt. I dag havde jeg lavet grønne deller, og de smagte bare godt, og gled nemt ned, også hos mine kødspisende sønner:-) Man kommer ingen stede med tvang.
MorLiv
Forum-indlæg: 179
Opskrifter: 2
Dato: 30/1 2012 11:28

I min datters børnehave har hun sin egen ris/havre/soya mælk med når de andre får komælk (efter hendes eget ønske)

Når de laver pizza snegle i børnehaven undlader de bare kødet, eller putter nogle soyagranulater i (som jeg har lagt) - Når de lavet pølsehorn, har jeg selv smidt veganske pøllehorn i deres fryser.
Til eftermiddags mad, får hun FRI smør på sit brød, hvor de andre får alm smør.. Når der er maddag, fortæller de mig hvad de skal have, også snakker jeg selv med min pige om hvad hun kunne tænke sig at ha med som alternativ... osv osv... har også lækre is på frys til hende, hvis nogen har noget fødselsdags halløj med med kød i så er hun bare heldig at få en is...
Og så er vi også så heldige at vi selv har medpakker med HVER dag.. :D

Med DET vil jeg bare sige, det kan godt lade sig gøre.... Jeg har indfaset det lige så stille med at hun skal være vegansk i børnehaven også.... Jeg har slået meget på at vi er buddhister! Fordi det var ligesom lettere for dem at forholde sig til... !? Da der også var nogen kommentare fra nogen pædagoger som "vi kan jo ikke bare serverer dit og dat for alle børnene bare fordi lille Ole ikke kan lide det ene eller andet!" ARGHHH....
Tanja
Forum-indlæg: 31
Område: Århus
Dato: 6/2 2012 11:55

Jeg har heller ikke børn endnu men vil gerne dele mine tanker... Jeg tænker på om I generelt er glad for vuggestuen. Hvis ikke er det jo også muligt at overveje en Steiner Vuggestue/ senere børnehave, hvis der er en i nærheden... Der er al maden vegetarisk... men det kommer selvfølgelig også an på hvordan han trives generelt...
Torbensdatter
Forum-indlæg: 35
Dato: 22/11 2012 10:58 | Indlæg redigeret den: 22/11 2012 10:59

Man kan også vende den om og sige, at det er synd for de børn, der spiser kød og fisk.

Jeg synes, det er synd for børnene, at de skal have masser af fiskedeller med tungmetal, og jeg synes det er virkelig virkelig synd for de børn, der fik nyresvigt af at spise hakket oksekød.
Rune Skougaard
Forum-indlæg: 188
Dato: 23/11 2012 09:05

@Leif

Jeg er helt enig med din argumentation, men det er overaskende svært at få folk til at lytte til disse argumenter, selvom disse er baseret på et sundt videnskabeligt grundlag, jeg har det samme problem med mange af mine kollegaer, og det er selvom disse arbejder inden for forsknings miljøet. De vælger alle som en at vende det blinde øje til og ignorere hvad forskningen har at sige og istedet klynge sig til det stående at animalsk mad er det bedste for sundhed og helbred.
Min pointe er blot at når det kan være så svært for læger biolytter og kemikere, som arbejder og er uddannet inden for forskning, at sluge disse facts så tror jeg den må være endnu sværere at levere til pædagoger i en daginstitution!

undskyld jeg hopper ind her, men er allerede bekymret for denne institutions problemstilling for mit mulige fremtidige barn (selvom dette er lidt tidligt i know)

tendensen er at folk generelt acceptere det stående dogme som lov, at animalsk kost er vejen til sundhed og så har pædagoger ofte som tidligere nævnt et stort fokus på den sociale integration hvilket vel også er fair nok da dette er en af deres fornemmeste opgaver.

og dette er ikke for at køre negativt på pædagoger, efter min mening udfører de et vigtigere job end eksempelvis en bankdirektør :P også selvom samfundet har valgt ikke at belønne dem som så.

nå nok ævl