Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Derfor bør vi spise kød!

Humor

Sider: << < 6 7 8 9 10 11 12 > >>
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 23/4 2012 09:35

Kan man evt. så de frø, man køber som krydderier?
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 23/4 2012 10:15

Det vil jeg tro, men hvis de er for gamle, er spireprocenten nok ret lille.
Alia
Forum-indlæg: 25
Opskrifter: 3
Dato: 23/4 2012 12:15

Skal de ikke være levende før man kan få noget ud af dem?
Torbensdatter
Forum-indlæg: 35
Dato: 6/11 2012 20:56

-Er du vegetar?!? Du ligner ikke en vegetar
Mig: nå, øh, hvordan ser en vegetar så ud?
-Jamen du ser jo helt sund og frisk og aktiv ud

(Så er det, jeg griner i mit stille sind)
Marcus
Forum-indlæg: 3071
Administrator
Dato: 6/11 2012 21:03

^-- Det minder mig om journalistens kommentar nær slutningen af artiklen om Simon i Tjeck:
http://vegetarkontakt.dk/?-facon-fra-go-vegan-i-tjeck=124863 :
"Utroligt, at en fyr, der ikke har spist kød i 5 år kan være så afbalanceret og velargumenteret som Simon"
Torbensdatter
Forum-indlæg: 35
Dato: 9/11 2012 18:59

Mand, tænk at folk tør spise kød og give deres børn kød :@ det kunne man jo også svare til dem, der kommer med irriterende bemærkninger.

http://politiken.dk/tjek/ECE1808139/hakket-oksekoed-mistaenkes-for-at-smitte-med-burgerbakterie/
dompap
Forum-indlæg: 364
Område: Sydjylland
Dato: 13/12 2012 20:34

- asiatisk restaurant - Vi har sagt at vi ikke spiser kød til tjeneren

Veggie: "har I noget sushi vi kan spise?"
T.: "Ja! Masser! Laks og (...) "-
(her kommer jeg til at afbryde hende ved at grine, det var lidt synd)
V: "Ej undskyld, men fisk er også kød i min verden"
T: "når, ja, vi har så med rejer, hvad med det?"'
V: "naaah"
T: "Hvad med krabbekød? Er det også KØD?"

iiiiih døde af grin
Gittoh
Område: Midtjylland
Dato: 3/2 2013 01:41

da jeg fortalte min kære gamle mormor at jeg var blevet veganer:

mormor: "jamen så kan du da ikke spise noget?! så kan du ikke spise brød eller noget?!"
mig: "jo mormor, jeg kan da sagtens spise brød"
mormor: "nå, jamen jeg har noget brød du må spise så, vil du have det?"
min mor: "jamen mor, bager du ikke brød med mælk?"
mormor: "jo?"
min mor: "jamen så spiser hun det ikke."
mormor: "nå..jeg har noget græskartærte, der er der ikke mælk i!"
mig: "det lyder dejligt, er der æg i?" : )
mormor: "ja, men det må du vel godt spise?"

åh mormor, jeg spiste nu et stykke for at gøre hende glad.
Jeg kan tilgive hende fordi hun er over 80, men hold da op der er mange hvor jeg har lignende samtaler! folk tænker slet ikke over hvad bl.a. ost og yoghurt er lavet af !

Folk bliver også ved at gå ud fra at jeg ikke spiser gluten eller mel fordi jeg er veganer??? hvor kommer det fra?
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 3/2 2013 08:35 | Indlæg redigeret den: 3/2 2013 09:10

Det kommer derfra, at det eneste, som de virkeligt har fået registreret, er "du er "kræsen".
dgj
Forum-indlæg: 352
Dato: 3/2 2013 08:50

Lad være med at gøre problemet til en 'the world vs vegans' problematik (selvom det virker til at være en del af den veganistiske livsstil) Folk der har allergier, som evt. kan være livstruende, oplever det samme. Også når de får mad serveret af professionelle kokke, som burde vide bedre, og som har fået at vide at maden ikke må tilberedes med bestemte fødevarer.
Jeff
Dato: 3/2 2013 09:09 | Indlæg redigeret den: 3/2 2013 09:18

Lad være med at gøre problemet til en 'the world vs vegans' problematik (selvom det virker til at være en del af den veganistiske livsstil)

!ja

Jeg må forklare, at mit indlæg ovenfor er meget sagligt ment. D.v.s., man skal forstå, at det er processen. Man kan ikke gøre meget mere derved (= at processen er således).

Hvorfor skal man fortælle hinanden om det utallige gentagende gange? Hvad er formålet?
Jeff
Dato: 3/2 2013 09:44 | Indlæg redigeret den: 3/2 2013 10:54

Dompap,

Hvorfor siger du, at I dør af grin når tjeneren i en gastronomisk institution ikke bruger din definition af kød.

Kød og fisk (og skaldyr) betragtes som forskellige ting indenfor gastronomi. Man kunne forvente, at en koklærling, som ikke ved det, ville dumpe.

kød substantiv, intetkøn

Betydninger
...
1.a
[b] dyrs muskelvæv brugt som madvare typisk fra okse, kalv, svin eller lam og evt. i modsætning til fisk (og fjerkræ) [b]

Kilde: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=k%C3%B8d

Du kan også prøve at kigge på de flere hundredtusinder af steder på nettet hvor kød og fisk adskilles som forskellige ting indenfor gastroni, ernæringslære, osv., ved at google det.

Men jeg er ret sikker, at I vidste dette godt i forvejen, ikke?

Der findes tiltagende mange mennesker der ikke spiser "kød" men spiser "fisk" p.g.a. sundhed. Det vidste I også godt.

Biologisk/mekanisk set er kød og fisk også temeligt forskellige.

Jeg ville sige, at I havde ikke forklaret jer tilstrækeligt præcist nok. F.eks., hvis I havde sagte, at I ikke spiser "animalsk mad" eller bare hurtigt remset op over listen, (kød, fisk, skaldyr, æg, mælk), så kunne tjeneren og I have undgået at tale så længe om ting I ikke spiser. Man må undre sig over hvor meget (eller lidt) i virkeligt ville hjælpe tjeneren til at forstå jeres preferencer.

Derudover synes jeg, at det er uhøfligt og umodent at le over folk, der vil bare gøre deres bedste at finde noget I gerne vil spise. Just call me old-fashioned....
dompap
Forum-indlæg: 364
Område: Sydjylland
Dato: 3/2 2013 18:37

Jeg elsker når du er efter mig, Jeff, det får mig til at føle mig speciel. <3

Du aner ikke noget om situationen, og vi HAVDE forklaret hende det. Vi stod og snakkede om sushi, og jeg sagde noget i retning af: "Vi spiser ikke dyr, er der mulighed for at I kunne lave noget andet sushi til os, f.eks. med avokado?" Hvor hun begyndte at remse op alle de stykker med fisk, som vi kunne se lå der.

Det sjove var at hun siger "KrabbeKØD ... Er det også kød?"

Jeg sagde undskyld til hende, da jeg kom til at grine af hende. Bare kald mig verdens største idiot, fordi jeg ikke nåede at beherske min umiddelbare reaktion.

Nogengange er du så arrogant at det er pine. :-(
Gittoh
Område: Midtjylland
Dato: 4/2 2013 14:57

årh hold da op, hvis der bliver lavet en lignende tråd inde på "gluten fri forum" eller hvad det nu kan være, vil den jo ligne meget den her.
Vil I så også skrive til dem "lad vær at gør det til en glutenfri vs the world problem!"
Det ligger under humor : ) og kan man ikke dele sine oplevelser herinde og more sig sammen over hvad man kan høre som ikke-kødspiser, hvor så?
Hvis man deler det andre steder, bliver det pludselig til en kød vs ikke-kød. ?
Jusse
Forum-indlæg: 55
Dato: 4/2 2013 16:24

Men jeg har aldrig hørt om en glutenallergiker der grinte af folk/personale der ikke helt var med på hvad de måtte spise. Hvis det var mig der blev grint af på den måde så ville jeg blive ked af det og bede folk gå et andet sted hen :/
dgj
Forum-indlæg: 352
Dato: 4/2 2013 16:29 | Indlæg redigeret den: 4/2 2013 16:51

@Jeff
Ja, jeg er fuldstændig enig i at det handler om en proces, som ikke er til at undgå. Hvorvidt folk generelt opfatter en som kræsne, er jeg ikke helt sikker på :)

Og så kunne det her være interessant hvis der er nogen pædagoger, undervisere, psykologer eller whatever der ville forklare assimilerings- og akkumulerings- teori i forhold til læring, eller hvorfor folk afviser viden. Det forklarer nemlig ret godt hvorfor folk kan have svært ved at forstå os veggier og indarbejde vores begreber i deres viden. Jeg er ikke selv helt nok inde i det til at fortælle om det (plus jeg godt gad at flere blandede sig i debatten med saglighed.)

@Dompap
Det sjove var at hun siger "KrabbeKØD ... Er det også kød?"

Addendum til det som Jeff allerede har skrevet: Forvirringen her kan også opstå fordi meget krabbekød ikke er krabbekød. Det er et ret kunstigt produkt, dog lavet af fisk de gange jeg har haft fingrene i det. Men, altså, det opfattes som noget kunstigt i et køkken, og derfor kan forvirringen måske opstå.

Ellers opstår forvirringen måske fordi der er så mange former for vegetarisme ude i den virkelige verden. Fx vegetarer der ikke spiser fisk, men spiser fruit de mere (som af nogen ikke opfattes som dyr agtigt). Dem har jeg mødt. Og så ved jeg godt at så er man ikke rigtig vegetar iflg. ordbogs definition, men folk forstår og bruger altså ordet meget forskelligt ude i den virkelige verden, hvilket ikke er omni'ernes skyld.

Jeg ser ikke nogen grund til her at grine af tjeneren. Det lyder faktisk som om at det der forvirrer ham er at hun er engageret i sin kunde og prøver at finde ud af hvad kunden mener er kød, fremfor at være ignorant. Tilgengæld kunne det godt kunne tyde på at du er ignorant, når det gælder det at forstå tjenerens job.

Var det arrogant af dig at grine af hende?

@Gittoh
Okay, er du sikker på at den ville ligne den her? Find et eksempel og jeg tror på dig. Hvis og hvis min røv var spids, så kunne jeg sidde i et kræmmerhus, som man siger. Du tror ikke der er meget stor forskel på hvordan en tråd som den her udvikler sig blandt folk der har en allergi/intolerance i forhold til nogen hvor emnet er det vigtigste ved deres identitet agtigt?
Jeff
Dato: 4/2 2013 16:38 | Indlæg redigeret den: 5/2 2013 08:22

Dompap,

Kulinarisk set er krabbekød ikke "kød" som ordet bruge indenfor faget.

Men det har jeg allerede forklaret.

Hvad med hvis hun havde spurgt om appelsin juice med frugtkød?

Jeg aner ikke situationen fordi du ikke har oplyst det nok. Hvis du forventer at man finder det sjovt, så er du nødt til at give nødvendige detaljer. Alligevel synes jeg ikke, at det er sjovt.

Jeg går ikke efter dig, jeg går efter nogle veganeres mentalitet nogle gange, som ikke hjælper os at fremme forståelse af meget vigtige ting.
indica_
Forum-indlæg: 18
Dato: 4/2 2013 18:04

Enig med djg og Jeff.
Jeg har en million gange på anderledes kost (ikke nødvendigvis vegetarisk eller vegansk) stået i samme situation. Problemet er et der opstår så snart man lever anderledes end størstedelen af Danmark's befolkning.
Shinobi
Forum-indlæg: 106
Dato: 4/2 2013 18:06

"Det er guds vilje at vi skal spise kød" ..........
Marcus
Forum-indlæg: 3071
Administrator
Dato: 4/2 2013 18:44 | Indlæg redigeret den: 4/2 2013 18:49

Jeg synes, det var sjovt, dompap. :)

Derfor bør vi spise kød:
Sider: << < 6 7 8 9 10 11 12 > >>