Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Serie Anbefalinger

Kunst & kreativitet

Benjamin
Forum-indlæg: 656
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Administrator
Dato: 3/9 2016 11:42 | Indlæg redigeret den: 8/6 2018 13:47

Ser du noget der er værd at anbefale? Nu er det jo blevet efterår :/ Så er det om at hamstre serier til ens vinterforåd, i god tid.

Som den nørd jeg er, vil jeg anbefale tre serier der har med programmering at gøre :)
Der er sikkert flere som allerede er bekendt med dem. Hvis i kender dem kan i jo skrive hvad i synes..

Halt And Catch Fire:
Foregår i 80'erne, og er et fiktivt drama og handler om udviklingen af den personlige computer. Man følger fire primære karakterer som i første sæson arbejder på at udvikle en af de første bærbare computere. Serien fortsætter derefter med at fokusere mere på udviklingen af internettet.
Det er en meget velproduceret serie, med et overbevisende tidsbillede. Dramaet fungerer rigtigt godt, det er en spændende historie med interessante karakterer!
3. sæson af serien er i øjeblikket i gang.

https://www.rottentomatoes.com/tv/halt_and_catch_fire
http://www.imdb.com/title/tt2543312/

Mr. Robot
I denne thrillerserie følger man den morfinsniffende computerhacker Elliot, som sammen med en lille hackergruppe vil forsøge at hacke den fiktive it-gigant Evil corp. Delvist som hævn, delvist for at starte en revolution, eller noget. En lille ting jeg godt kan lide ved serien, er at de metoder de bruger til at hacke, i modsætning til så mange andre serier, faktisk er realistiske.
Den låner tydeligt fra filmen Fight Club, men er stadig ret original.
F.eks bruger de også Pixies Where Is My Mind, dog i en klaverudgave som jeg synes er ret smuk:

Den anden sæson af serien er snart færdig..
https://www.rottentomatoes.com/tv/mr_robot
http://www.imdb.com/title/tt4158110/?ref_=nv_sr_1

Silicon Valley
Denne serie er mest komedie, men en vellavet en af slagsen. Den handler om Richard, en ung programmør, som sammen med sine venner, med en del problemer undervejs, forsøger at starte deres eget softwarefirma. Det er nogle rigtigt sjove skuespillere og serien er meget velproduceret.
Der er ind til videre kommet 3 sæsoner med en 4 på vej.
https://www.rottentomatoes.com/tv/silicon_valley
http://www.imdb.com/title/tt2575988/?ref_=fn_al_tt_1

Hope
Forum-indlæg: 255
Område: KBH
Dato: 3/9 2016 12:09 | Indlæg redigeret den: 3/9 2016 16:55

1. Allo Allo (sjov britisk komedie fra 1980'erne i 9 sæsoner)

2. The Big Bang Theory

3. Outlander
Zhcoop
Forum-indlæg: 594
Opskrifter: 9
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/9 2016 18:38

Being Human, Black Books, IT Crowd, South Park, Rick and Morty, Adventure Time, Naruto, Whitest Kids U Know, Misfits, Samurai Champloo, Asterix (de 6 tegnefilm er jeg mest fan af), er de serier jeg lige umiddelbart tænker på som god underholdning.
Aros
Forum-indlæg: 797
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 4/9 2016 19:22

Den sorte snog(The Black adder)

Monty python flying circus

Halløj på badehotellet(Fawlty towers)

Kan også tilslutte mig at Allo Allo og Big bang theory er god underholdning

Nord og syd

Matador

Bottom

The Office(engelsk version med Ricky gervais)

Curb your enthusiasm

American dad

Family guy

South park

The Sopranos

Homeland

Orange is the new black

Mad Men

Game of thrones

The Tudors

Vikings

Djivar
Forum-indlæg: 99
Dato: 5/9 2016 14:47 | Indlæg redigeret den: 5/9 2016 16:23

American Horror Story
Den sjette sæson (og dermed næst-sidste) starter d.14/9.
Hver sæson har sin egen historie og fokus - men lige meget om det foregår i et spøgelses-/slasherhus eller på et hekse-akademi eller et hotel, så er alle historierne fyldt med interessante karakterer, historier og "plain weirdness".
Det sjove er, at skuespillerne går igen fra sæson til sæson; men de spiller en anden karakter hver gang... derudover har en af skaberne sagt, at alle sæsonerne forbundet med hinanden, hvilket vil blive "bevist" i den syvende og sidste sæson.
Så hvis du er til skæve, sindssyge og til tider klamme karakterer og historier, så skal du prøve at se AHS :)

Hannibal
Tja... der er vel ikke så meget at skrive til den. Handler om tiden inden, Hannibal røg ind og hans "samarbejde" med FBI og Will Graham.
Fantastiske smukke scener/billeder og skøn musik - meget klassisk musik! Mads Mikkelsen er helt fantastisk i rollen som Hannibal.
(Edit) P.S. Lad være med at spise samtidig med, at du ser et Hannibal-afsnit :P

Twin Peaks
Kender de fleste måske? Ikke desto mindre elsker jeg den serie - den passer bare helt perfekt til efteråret, så jeg skal snart se sæson 1 igen.. og så er det a dream come true, at sæson 3 kommer til 2017!!
Men ja, hvis man har set DR's Forbrydelse, så ved man, at de har haft stor inspiration fra Twin Peaks - men de har fjernet alt det personlige og underlige.
Man følger en speciel FBI-agent "Agent Cooper", der skal opklare mordet på Laura Palmer... han har en alternativ tilgang til sit arbejde, hvilket nok er det, der skal til for at finde morderen i en underlig og mærkelig by.

Deadwood <3
ELSKER den her historiske serie. Handler om de første nybyggere, der kom til Deadwood. Fyldt med slagsmål, blod, drab, sygdomme og bandeord :D
Det er de fedeste karakterer - alle har nogle mere eller mindre dårlige sider, men alligevel kommer man til at holde af dem.
Selv om du ikke er til cowboys og western, så bliver du nødt til at se den!
Hvis ikke for historien, så for billederne og musikken.

Empire
Handler om et pladestudio, en splittet familie og en masse fucked-up opførsel.
Det er det fedeste soundtrack - selv om jeg normalt ikke lytter til helt vildt meget hiphop, rap og r&b, så er det bare gennemført.
Tja, hvis du godt kan lide gennemført drama, musik og ja, musik - så skal du se den ;)
Det er ikke lige den letteste serie at sætte ord på, for der sker alligevel pænt meget.
AlwaysCarryABible
Forum-indlæg: 27
Område: Andet
Dato: 8/9 2016 19:36

True detective - både sæson 1 og 2 (på hver deres måde! (og mest sæson 1!!))
:)
Den skal ses, føles.. mange gange!
Benjamin
Administrator
Dato: 12/9 2016 10:01 | Indlæg redigeret den: 8/6 2018 13:47

Bliver spændende når der kommer nye afsnit af Twin Peaks i 2017! En del løse ender jeg glæder mig til måske at få svar på :)
Men bliver også lidt underligt at se, når de så lang tid efter genoptager serien. Bliver næsten lidt nervøs ved tanken :/

Her er anbefalinger af tre animerede serier, med hver deres unikke stil:

Rick and Morty
Som Zhcoop anbefaler, vil jeg også lige tillade mig at fremhæve..
Det er en super sjov sci-fi serie. Den handler om Rick, som er Mortys småskøre men geniale morfar som bor i familiens garage. Han er vel seriens antagonist, som hiver Morty (protagonisten), og ind i mellem hele familien, med ud på en skøre eventyr. Den alkoholiske opfinder Rick som rejser både i tid og rum, har en masse underlige bekendtskaber fra forskellige fremmede planeter, inklusiv en masse udgaver af sig selv fra andre dimensioner. Der er flere forskellige gæsteskuespillere med i løbet af serien, f.eks Stephen Colbert og John Oliver.
Ind til videre er der kommet 2 sæsoner, med en 3 på vej. Glæder mig :)
Her er en David Bowie inspireret / tribute sang der lavet til et afsnit, sunget af Jemaine fra flight of the choncords:

Bojack Horseman
Bojack er en skuespiller som var kendt for en sitcom Horsin' Around som han spillede med i en gang i 90'erne. Han forsøger at fortsætte som skuespiller i hollywood. Han har en del indre dæmoner beklager sig konstant, han er ind i mellem stor misbruger af diverse substanser. Han bor sammen med sin ven Todd, som Aaron Paul (Jesse Pinkman fra Breaking bad) lægger stemme til.
Universet er en underlig blanding af mennesker og dyr med menneskelige egenskaber.
Det er en netflix produceret serie. Der er kommet 3 sæsoner af serien ind til videre..

Archer
Hovedpersonen Sterling Archer er hemmelig agent. En meget arrogant og selvglad en af slagsen med et kæmpe ødipuskompleks. Han arbejder for sin mors agent bureau, hvor der også arbejder andre originaler. Fx den skøre opfinder Krieger, som man i løbet af serien finder ud af er en klon af adolf hitler.
Serien er animeret på en lidt vektor-grafik agtig måde, som egentlig fungerer ret godt.

Derudover vil jeg af animerede serier også kraftigt anbefale South Park og American Dad hvis der skulle være nogen der ikke allerede er bekendt med dem!
South Park er lige startet på 20 sæson, hvor de blandt andet gør kraftigt grin med den amerikanske valgkamp.
Curator
Forum-indlæg: 595
Dato: 18/9 2016 18:20 | Indlæg redigeret den: 19/9 2016 17:27

Interessante anbefalinger Djivar. Jeg er meget selektiv omkring hvad jeg ser, men du ramte helt klart noget jeg kan bruge. Jeg er desuden en af de få der aldrig har set Twin Peaks, så tak for reminderen. Sidst jeg var i Fona, var jeg lige ved at ryge på Deadwood. Den giver jeg et forsøg nu.

Jeg har med stor fornøjelse genset den moderne BBC genfortælling af Geoffrey Chaucer's (1342-1400) The Canterbury Tales. Denne miniserie i 6 dele udforsker menneskesindet's dybde: kærlighed, sex, grådighed, magt og frådseri man rigtigt fornemmer. Episoderne er unikke, og alligevel går der en rød tråd igennem dem. Klart anbefalelsesværdig.

The Miller's Tale
The Wife of Bath
The Knight's Tale
The Sea Captain's Tale
The Pardoner's Tale
The Man of Law's Tale

http://www.bbc.co.uk/drama/canterburytales/

Benjamin
Administrator
Dato: 22/9 2016 02:29 | Indlæg redigeret den: 8/6 2018 14:16

Her er et par engelsk producerede serier jeg varmt kan anbefale:

Black Mirror
Navnet kan vidst både forstås som slang for en slukket fjernsynsskærm, eller måske som et dystert fremtidsspejl.
Afsnittene som varer en lille time, hænger historiemæssigt ikke sammen og skuespillerne er nye for hver gang.
Serien tager forskellige seriøse temaer op og viser os hvor slemt det kan gå hvis den teknologiske udviklingen fortsætter, uden at vi passer på.
F.eks overvågning, sociale medier, kunstig intelligens osv..

(Da jeg skrev dette indlæg var serien engelsk produceret, men er senere blevet opkøbt af netflix )

IDEAL
Titlen kan også forstås som "I deal" (jeg sælger), og er en sjov og syret stoner-comedy-serie med et tydeligt engelsk humormæssigt twist.
Hovedkarakteren er den tykke Moz, som sælger cannabis fra sin lejlighed. Faktisk foregåer hele serien i Moz's lejlighed, eller næsten, man ser også ind i mellem opgangen og hans naboers lejlighed.
Hans bedste ven politibetjenten Phil forsyner Moz med cannabis han har konfiskeret fra andre, og kommer selv tit på besøg for at ryge.
Der er rigtig mange karakterer med i serien, som næsten alle er kunder hos Moz. Den er ikke helt så hyggelig som den måske lyder, den er har også en mørk side som skaber noget drama og afbalancerer den, så det hele ikke går op i ryger-komik. Det er nogle helt vildt sjove karakterer som man kommer til at holde af i løbet af serien.
Der er 7 sæsoner men synes de første 4 var de bedste.
Det er en noget anderledes serie, som måske kræver undertekster i starten hvis man ikke er vant til den tykke Manchester dialekt. Jeg blev dog hurtigt bedre til at forstå hvad de sagde og klarede mig til sidst uden undertekster.
Mic
Forum-indlæg: 161
Dato: 26/10 2016 19:40

Shogun

https://www.amazon.co.uk/Shogun-Disc-Box-Set-DVD/dp/B00012SZDG/ref=sr_1_1?s=dvd&ie=UTF8&qid=1477510707&sr=1-1&keywords=shogun

Garfield and Friends

https://www.amazon.co.uk/Garfield-Friends-Box-Fun-DVD/dp/B000BRBA0G/ref=sr_1_1?s=dvd&ie=UTF8&qid=1477510342&sr=1-1&keywords=garfield+and+friends

Stargate SG-1

https://www.amazon.co.uk/Stargate-SG-1-Season-1-DVD/dp/B00006RJT4/ref=sr_1_2?s=dvd&ie=UTF8&qid=1477510559&sr=1-2&keywords=stargate+sg1

Hornblower

https://www.amazon.co.uk/Hornblower-Complete-Collection-Ioan-Gruffudd/dp/B0055CF9RC/ref=sr_1_1?s=dvd&ie=UTF8&qid=1477510638&sr=1-1&keywords=hornblower

Dexter

https://www.amazon.co.uk/Dexter-Complete-Season-1-DVD/dp/B0014J89JA/ref=sr_1_2?s=dvd&ie=UTF8&qid=1477510600&sr=1-2&keywords=dexter
KerstinN
Forum-indlæg: 17
Dato: 7/6 2018 21:14

Amys ret, The Good Wife, Grey's Anatomy og New York Blues er bare tidsløse serier. Så godt lavet at jeg med stor fryd vender tilbage til den ene eller den anden med 3 -4 år mellemrum :)

Næsten hver eneste afsnit er sublimt, casting er perfect, manuskiptforfatterne uerstattelige og der er ofte en skøn underfundig humor, selv i de mest dramatiske situationer :D
Serenity
Forum-indlæg: 1640
Område: Nordjylland
Dato: 12/6 2018 07:52

Billions!