Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Bøger i læser, har læst

Kunst & kreativitet

Sider: 1 2 3 4 > >>
Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Opskrifter: 7
Område: KBH
Dato: 25/1 2010 15:48

Jeg elsker at læse (og se film) men jeg mangler tit inspiration til at finde bøger, i mit tilfælde skal det helst ikke være krimier og for mit vedkommende behøvs det ikke have en dyt med vegetarisme at gøre. ;) håber der kommer nogle gode forslag ;)
DenBlaaKat
Forum-indlæg: 765
Opskrifter: 8
Dato: 27/1 2010 06:51

Jeg er VILD med den der hedder pirater i sigte.. Forfatteren er glemt >.< Men den er ikke ældre end fra 90'erne, så den er til at spore på lokalt bibliotek :b
Hmm.. Er normalt ikke til "nørde bøger", men eragon serien er virkelig virkelig god.. Og så er der khi ritualet som jeg også synes jeg kan huske som god..

Håber det hjælper lidt :b
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/1 2010 09:38

Hmm...

Hvad har jeg læst...

Jeg synes 'kammerat Napoleon' er en super fedt bog... http://da.wikipedia.org/wiki/Kammerat_Napoleon

ellers 'Folket med de trætte okser' (hvis man altså har lyst til at bliveklogere på det kurdiske folks historie i og udenfor dk)

'Syg og Munter' af Sven Holm -En gammel traver,men ret fed og måske inspirerende til at blive lidt skør ;)

Ellers vil jeg altid anbefale Dan Turèll - Synes hans krimier er gode, selvom de er krimier!! Eller osse et af hans andre værker (der er 91 at vælge imellem)

'En halv gul sol' er osse en glimrende roman, der belyser biafra-krigen i Nigeria i 1960erne, som jeg finder interessant, samtidig med den osse er en roman med alt der tilhører af glæde, sorg osv

Tidsel
Forum-indlæg: 868
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 27/1 2010 10:46

Hey Anja, har du læst Jo Nesbö's krimier. Dem har jeg jeg underholdt mig med ved siden af al faglitteraturen.. De har nogle gode plots, som man ikke gennemskuer før tid :) Du skal være velkommen til at låne dem..
Ditte_Ka
Forum-indlæg: 320
Opskrifter: 3
Dato: 27/1 2010 19:59

Hejsa,
det er altid hyggeligt at få lidt læseinspiration, så det vil jeg da gerne dele :)

Hvis du er til cure, så er Camus' "den fremmede" jo både et hit og en klassiker (Killing an arab er skrevet over den)

Ellers synes jeg at Dickens, voltaire og Jane Austen er fantastiske forfattere, Især Dicken og Austen er altid hyggelige og nemme at hoppe ind i.. Great expectations, Emma, Pride and Prejudges, Oliver Twist.

Af nulevende forfattere (men hvem siger det skal være det?) så er jeg helt vild med Salman Rushdie.. Alt hvad han er skrevet er fantastisk, men mine yndlings er "Jorden under hendes fødder" og "De sataniske vers".
Zadie Smith er ny, ung,frisk, og virkelig god læsning (på nær "The autograph man") "Om skønhed" og "Hvide tænder" har hun skrevet..

Uh, der er så mange fantastiske bøger. Hvis du kan tåle det, er der "En hårfin balance" af Rohinton Mistry. Meget, meget hård historie, men vildt god, meget medrivende bog som følger flere skæbner i Indien. Blandt andet to skræddere, en forkrøblet tigger og en ung student.

Eller "Vilde Svaner" som følger tre generationer af kvinder i Kina af Jung Chang, fra indbunde fødder og onde svigerforældre, til Maoisme.

Den næste bog på min liste er helt sikkert "Eating animals" :)
Ellers håber jeg det kan inspirere :)
Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Opskrifter: 7
Dato: 27/1 2010 20:15

skønt med alle de gode tips, også uden for bestseller listen ;)

Måske skulle jeg lige selv komme med nogen tips:

Michael Niemi er jeg helt pjattet med jeg har læst populær musik fra Vittula og manden som døde som en laks de er begge fantastiske sjove og post-kolonistiske.

Helle Helle: forestillinger om et ukompliseret liv med en mand, rødby-puttgarden og ned til hundene, de handler ikke rigtigt om noget, men mærkeligt nok super gode og kan læses på en weekend.

Naja Marie Aid: både digt samlingerne og novellerne, de kan dog godt være lidt barske.

Anne Rices vampyr bøger.

Den uendelige historie og Momo (af Michael Ende),

Fisseflokken BØR ALLE KVINDER LÆSE ;),

Nordkræft, djævlen går i prada (jeg ved godt det ikke er en klog bog, men jeg strøg lige igennem den for den er så underholdende)

Majse Njord og camilla stockman: Michael Laudrups tænder og charlie, hotel, oscar, kilo

glæder mig til at læse nogen af dem i har anbefalet :D
Malkavia
Forum-indlæg: 746
Opskrifter: 6
Dato: 27/1 2010 20:39

Den bedste bog jeg har læst hele sidste år var uden tvivl "House of Leaves" (2000). Det er en meget, meget mærkelig, MYSTISK bog der handler om et hus, der er fysisk umuligt og om en dokumentarfilm om dem, der bor i huset. Alt er fiktivt, men det er skrevet som om, det er virkeligt. Der er fiktive fodnoter til fiktive udtalelser f.eks. af psykologer, professorer, kunstnere, familiens venner. Det er creepy og meget, meget spændende. http://en.wikipedia.org/wiki/House_of_leaves

Og så har jeg lige læst Aldous Huxleys "Brave new world" (1932) samt George Orwells "1984" (1949), og det er altså også begge nogen skræmmende, men bevægende bøger. Gys, hvad ender denne her verden ikke med at blive til??

En bog, jeg også vil anbefale er "Dage med Diam eller Livet om natten" (1972) af Svend Åge Madsen. Det er en atypisk roman skrevet, så der er 32 forskellige slutninger, man kan vælge. "Roman, der giver et kaleidoskopisk billede af et menneskes mange valg", som Berlingske Tidende så smukt og sandt skriver det. Fyldt af kærlighed/romantik, lommefilosofi og fabler.

Bum, bum, bum.... hvad ellers?

Jo, så er jeg også faldet pladask for de to bøger, jeg indtil videre har læst af Orson Scott Card - "Enders game" (på dansk "Enders strategi") og "Sangfuglen". Det er blød sci-fi, letlæst, medrivende og smukt.

Gustav Wieds "Livsens ondskab" (1889) er også fantastisk. Jeg er ellers ikke typen, der let bliver begejstret for alt for realistiske skildringer (jeg er mest til horror, fantasi og sci-fi), men "Livsens ondskab" gjorde et stort indtryk på mig, da jeg i sin tid læste den. Den er fyldt med meget rammende personbeskrivelser og landsbys fnidder-fnadder.

Til sidst vil jeg nævne Stephen Kings heptalogi (serie af syv bøger) "Det mørke tårn"/ "The Dark Tower" (1982-2004). Det er mørk fantasy med et western og sci-fi twist. Den første bog i serien skilder sig en del ud fra de andre, da den er mere... underlig/psykedelisk/svær at forstå end de efterfølgende bøger. Bøgerne er fulde med referencer til andre romaner gennem tiden - og især Stephen Kings eget forfatterskab. Men man behøver absolut ikke at være King-fan for at læse serien.
ragnar
Forum-indlæg: 219
Område: Andet
Dato: 27/1 2010 21:05

"Den ideelle føde" af Martinus

og en rigtig god bog er "A deeper understanding of Yuan Rong"
http://www.tao.no/news/7/56/A-Deeper-Understaning-of-Yuan-Rong
JesperK
Forum-indlæg: 212
Område: Østjylland
Dato: 28/1 2010 01:06

Film:
Hitchhiker's Guide To The Galaxy
Little Miss Sunshine
Leben der anderen
Forest Gump
American Beauty

Rumrejsen 2001
A clockwork orange. De to sidste mesterværker af Stanley Kubrick.

Docs:
Iambecauseweare
Home

Plejer at se Dokumania hver tirsdag på DR2. De forstår at vælge nogle helt fantastiske virkelige historier.

Bøger:
1984 er blevet nævnt.
Lone Frank har skrevet en spændende bog om hjerneforskning. "Den femte revolution"
Peer Hultbergs selvbiografi er også værd at overveje. Selvom hans far var landsretsdommer, var livet bestemt ikke en dans på roser. Hultberg fortæller hårdt og direkte om sin ensomme barndom og sit vanskelige forhold til hele familien.

Go' læselyst :)

Karin D
Forum-indlæg: 122
Område: Lolland / Falster
Dato: 28/1 2010 09:59

En af de bedste bøger jeg har læst er "Troldmanden" af John Fowles. Den berør mange emner: frihed, ansvar, kærlighed, kynisme, gud, løgn, oprigtighed... samtidig med at den er uhyre spændende at læse. Historien foregår på en græsk ø, hvor hovedpersonen møder en mystisk rig mand, der trækker ham ind i en verden hvor virkelighed og fantasi, sandhed og løgn blandes sammen.
Daniel
Forum-indlæg: 581
Dato: 28/1 2010 11:18 | Indlæg redigeret den: 28/1 2010 11:30

Jeg vil anbefale Haruki Murakami til enhver, der kan lide lidt syret literary fiction. Hans romaner indeholder drømmelignende tilstande, karakterer, og plot, spøjse og interessante popkulturelle og historiske henvisninger, og en hel del magisk realisme.

Hans hovedværk, Nejimaki-dori Kuronikuru ("The Wind-up Bird Chronicle" på engelsk, og "Trækopfuglens Krønike" på dansk), læste jeg medio 2008, og blev dybt fascineret af. Man kan ikke sige særligt meget om plottet, uden at røbe det, så det er en der bare skal læses. Temaer: skæbne, kærlighed, 2. verdenskrig, metafiktion. Romanen har nogle kapitler, der beskriver japanske soldater i 2. verdenskrig, som gjorde et dybt indtryk på mig, bla. en scene, hvor de skal dræbe nogle løver og krigsfanger. Den har også en metafiktiv egenskab, der kun bliver helt tydelig, når bogen er færdiggjort.

Samtidigt læste jeg også Umibe no Kafuka ("Kafka On The Shore"/"Kafka På Stranden"). Bogen handler om en dreng, der kalder sig "Kafka", som flygter fra sit hjem, og ender som assistent på et bibliotek sammen med en androgyn kaldet Oshima. Samtidig kører en historie, om en gammel mand ved navn Nakata, der tiltrods for sin mentale og sociale atypiskhed, kan tale med katte og lever af, at finde forsvundne katte. Igen ikke en roman, man kan sige for meget om. Temaerne er bla. køn, identitet, coming-of-age, og familie. Historien drager også parallel til Ødipus-fortællingen.

Ellers har jeg læst Hitsuji o meguru boken ("En Vild Fårejagt"), der (bla.) handler om telepatiske får, og Sputoniku no koibito ("Sputnik Min Elskede"), der (bla.) handler om forelskelse, forfatterskab og lesbianisme. De er noget kortere og mindre episke, men udmærkede og tankevækkende begge to.

Derudover, kan jeg godt lide Stephen King: The Dark Tower er allerede nævnt, og den har jeg ikke læst færdig - kan dog tale for, at den er en smule weird. Jeg vil foreslå 'Salem's Lot ("De Dødes By"), den eneste vampyrhistorie der hidtil virkelig har sagt mig noget, og Pet Sematary ("Dyrekirkegården"), som jeg altid er blevet ret skræmt af. Ellers er hans grandiøse forfatterskab nemt at finde mere om online.
Lea
Forum-indlæg: 34
Dato: 29/1 2010 08:53

Aravind Adiga 'The White Tiger'
Paul Auster 'Leviathan', 'The Book of Illusions', 'The Brooklyn Follies', 'The New York Trilogy'
Charlotte Brontë 'Jane Eyre'
John Irving 'The Cider House Rules', 'The Hotel New Hampshire', 'The World According to Garp'
Hanif Kureishi ' The Buddha of Suburbia'
Audrey Niffenegger 'The Time Traveler's Wife'
Zadie Smith 'White Teeth'
Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Dato: 29/1 2010 09:08

Jeg er også fan af Haruki Murakami :)

Ellers så synes jeg Michael Cunningham er sej, eksempelvis bogen "Kød og Blod". Kan li' alle hans bøger pånær den sidste.

Franske Michel Houellebecq er genial. Han skriver på en meget logsik kold måde. Tjek "Udvidelsen af kampzonen" ud.

Så, er der John Updike, her kunne jeg godt li "the terrorist" og især "Brazil".

Inden for sande historier. Synes jeg "Shantaram" er spændende, er pt ved at gøre den færdig. Hovedpersonen er vegetar ;)
TobiasElof
Forum-indlæg: 402
Opskrifter: 3
Område: Odense
Moderator
Dato: 29/1 2010 17:32

Hvad med en god gammel kending trilogien om Livsens Ondskab af Gustav Wied. Det er grinern.
Warzywo
Forum-indlæg: 1101
Opskrifter: 2
Område: Sønderjylland
Dato: 29/1 2010 20:56

Uha, da Vampyr litteratur blev nævnt, frygtede jeg sådan at nogen ville bringe Twillight på banen. Det skete heldigvis ikke. Eller... nu gør jeg det ! pis.

Jeg synes man skal læse Tor Åge Bringsværd "Jesus elsker ikke grise" hvis man elsker grise! :D Den handler om hvordan grisen er blevet dæmoniseret i Abrahamsreligionerne, men også hvorledes den er blevet forgudet i andre kulturer. Den har mange interessante teorier om hvorfor grisen bliver spist og hunden klappet. Bringsværd er børnebogsforfatter, så bogen er skrevet som han snakker med grislingen. Men den er bestemt for voksne.

Ligenu læser jeg Store Dyr af Charlotte Inuk som er en debatsbog om produktionsdyrene. Men den er fiktiv. Jeg er ikke kommet så langt endnu.

Snyn
Forum-indlæg: 253
Opskrifter: 6
Dato: 31/1 2010 15:32

Khaled Hosseini: "Drageløberen" og "Under en strålende sol"
Antoine de saint-exupery: Den lille prins
Paulo Coelho: Alkymisten
David Pelzer: A child called it

Det er nogle af de bøger der har gjort stort indtryk på mig.

Der er også:
Carlos Ruiz Zafon: Vindes skygge
Luke Rhinehart: Terningemanden
Mariavictoria
Forum-indlæg: 32
Område: Andet
Dato: 7/2 2010 18:58

Ligenu er jeg igang med Suzanne Brøgger: Fri os fra kærligheden - en klassiker, og
ret interessant i forhold til hendes tanker omkring parforhold, børn osv, og hun har
ihvertfald sat en masse tanker igang hos mig:)

Jeg er helt vild med Dea Trier Mørchs \\\"vinterbørn\\\", og Maria Svelands \\\"Bitterfissen\\\"
var rar at læse her i starten af januar
Josefine
Forum-indlæg: 2
Område: Lolland / Falster
Dato: 9/2 2010 18:21

Jeg er i gang og næsten færdig med at læse Bruce Chatwin's drømmespor. Den er helt fantastisk og kan absolut anbefales.

Crash
Forum-indlæg: 61
Område: Nordjylland
Dato: 23/2 2010 20:39

A Clockwork Orange er helt klart bedre som bog... Men helst den på engelsk...
Dorthe
Forum-indlæg: 80
Dato: 29/3 2010 20:31

En hurtig og sjov bog er Erlan Loe's "Doppler" om ham her norske Doppler der vender samfundet ryggen og bliver ven med en elg:)

Jeg holder meget af The Great Gatsby. Smuk og så sørgelig.

Der er mange gode bøger nævnt i denne tråd. Blandt andet min helt klare favorit Den Fremmede. Jeg vil dog lige nævne Solaris (Stanislaw Lem). Den har nogle lidt tørre passager, detaljerede beskrivelser af den her planet (det er sci fi), men gør dig selv en tjeneste og kom igennem dem og nyd det fantastiske psykologiske drama.

Virgin Suidices af Jeffry Eugenides. Er du stærk på engelsk så læs den på originalsproget, da den er fantastisk smukt formuleret.
Sider: 1 2 3 4 > >>