Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Bøger i læser, har læst

Kunst & kreativitet

Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>
Marcus
Forum-indlæg: 3073
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 21/7 2010 14:31

Læser Philip K. Dick's "Do Androids Dream of Electric Sheep" (1968), bogen filmen "Blade Runner" er baseret på.

Udpluk 1:
"Empathy, he once had decided, must be limited to herbivores or anyhow omnivores who could depart from a meat diet. Because ultimately the emphatic gift blurred the boundaries between hunter and victim, between the successful and the defeated."

Udpluk 2:
"You take them something, he decided. Like a cup of water or rather milk; yes, it's milk or flour or maybe an egg--or, specifically, their ersatz substitutes."

Længere citat/kontekst:
"Empathy, evidently, existed only within the human community, whereas intelligence to some degree could be found throughout every phylum and order including the arachnida. For one thing, the emphatic faculty probably required an unimpaired group instinct; a solitary organism, such as a spider, would have no use for it; in fact it would tend to abort a spider's ability to survive. It would make him conscious of the desire to live on the part of his prey. Hence all predators, even highly developed mammals such as cats, would starve.

Empathy, he once had decided, must be limited to herbivores or anyhow omnivores who could depart from a meat diet. Because ultimately, the emphatic gift blurred the boundaries between hunter and victim, between the successful and the defeated. As in the fusion with Mercer, everyone ascended together, or, when the cycle had come to an end, fell together into the trough of the tomb world. Oddly, it resembled a sort of biological insurance, but double-edged. As long as some creature experienced joy, then the condition for all other creatures included a fragment of joy. However, if any living being suffered, then for all the rest the shadow could not be entirely cast off. A herd animal such as man would acquire a higher survival factor through this; an owl or a cobra would be destroyed.

Evidently the humanoid robot constituted a solitary predator.

Rick liked to think of them that way; it made his job palatable. In retiring--i.e. killing--an andy he did not violate the rule of life laid down by Mercer. "You shall kill only the killers", Mercer had told them the year empathy boxes first appeared on Earth. And in Mercerism, as it evolved into a full theology, the concept of The Killers had grown insidiously. In Mercerism, an absolute evil plucked at the threadbare cloak of the tottering, ascending old man, but it was never clear who or what this evil presence was. A Mercerite sensed evil without understanding it. Put another way, a Mercerite was free to locate the nebulous presence of The Killers wherever he saw fit. For Rick Deckard an escaped humanoid robot, which had killed its master, which had been equipped with an intelligence greater than that of many human beings, which had no regard for animals, which possessed no ability to feel emphatic joy for another life form's success or grief at its defeat--that, for him, epitomized The Killers."
Bimmer
Forum-indlæg: 707
Opskrifter: 4
Dato: 21/7 2010 16:32 | Indlæg redigeret den: 21/7 2010 16:32

Jeg har lige færdiggjort "Usynlig" ("Invisible") af Paul Auster.
Jeg har svært ved at finde ud af hvad jeg synes om den. Umiddelbart tiltaler den mig ikke.
Det er en underholdende, men obskur bog.
Jeg har tidligere læst hans bog "By Af Glas" ("City of Glass") som er første del af den såkaldte New York Trilogi af samme forfatter.
Jeg kan ikke så godt lide dem egentlig. Synes hans sprog let bliver for gammel-mands-agtigt. Men jeg kunne langt bedre lide "Usynlig" end "By af glas".

Hans kone, Siri Hustvedt, er også forfatter.
Hun har skrevet "Det jeg elskede" ("What I loved") og den var jeg helt vild med! Senere læste jeg en af hendes tidligere bøger: "The Enchantment of Lily Dahl", og den hadede jeg. Så hende har jeg svært ved lige at finde ud af hvor jeg har.
Jeg ser frem til at læse hendes nye selvbiografi: "Kvinden der rystede - eller historien om mine nerver".
Nogen der har læst den?
Bimmer
Forum-indlæg: 707
Opskrifter: 4
Dato: 21/7 2010 16:34

Mariav: Ja, Bitterfissen er AWESOME!

Klassikere er også godt. Sig til når du er færdig med "Fri os fra kærligheden".
Minky25
Forum-indlæg: 37
Opskrifter: 1
Dato: 19/8 2010 15:46

Drageløberen - Khaled Hosseini

On the road - Jack Kerouac (anbefaler at den læses på originalsproget)

True tales of American life - Paul Auster

Livsens ondskab - Gustav Wied

Vilde Svaner - Jung Chang

... jeg kunne blive ved : )
Annika-Malin
Forum-indlæg: 230
Opskrifter: 2
Dato: 19/8 2010 17:54

Dorthe; Jeg har også fået anbefalet at læse Doppler af E. Loe,- så den må jeg snart igang med! :D
Ville bare sige at du skulle læse Naiv.super af samme forfatter, hvis du ikke har læst den!? ;) Den er fantastisk!
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1591
Dato: 19/8 2010 18:18

Jeg har altid gang i for mange bøger - som jeg får læst for lidt af/i :)

Men "On the Road" er helt sikkert også på min to-read-liste og jeg vil supplere anbefalingen og foreslå "The Original Scroll"-udgaven :)
kamille
Forum-indlæg: 180
Område: Århus
Dato: 19/8 2010 18:48

Nu er \"Vilde Svaner\" nævnt - men den vil jeg også godt lige anbefale:)
Ellers er Isabell Allende også god, både \"Åndernes hus\", som er en klassiker, men også de andre som \"Kærlighed og mørke\" og \"Eva Luna\"
Og så er jeg også ret glad for \"Daser med ulve\" og \"Sletternes herre\" af Michael Black og \"Shamanens datter\";)
F:C:A:R
Forum-indlæg: 585
Dato: 19/8 2010 21:10

"En hårfin balance" af Rohinton Mistry. = rigtig god læsning. :)
AllanPost
Forum-indlæg: 91
Dato: 20/8 2010 09:14

"Pelle Erobreren" af Martin Andersen Nexø.

"Frydenholm" af Hans Scherfig.

Kan læses mange gange, jeg har vist læst dem begge hvert andet år siden jeg var ganske ung. Handler om mennesker og er ret virkelighedstro.
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 20/8 2010 12:43 | Indlæg redigeret den: 20/8 2010 12:43

Lige pt. læser jeg noget Dan Turell :D

Helt sikkert en af mine yndlingsforfattere!
Aicha
Forum-indlæg: 164
Dato: 20/8 2010 16:34

Michael Niemi og Erland Loe er begge gode forfattere og en del af pensum på mit studie, Nordisk Sprog og Litteratur - Kan stærkt anbefale dem!

Jeg er pt. igang med "Forbrydelse og straf" af Den Store D, de sidste par skønlitterære bøger jeg læste var Anders Bodelsen - "Strauss" og Jonathan Safran Foer - "Ekstremt højt og utroligt tæt på". Den næste bliver nok Højholt's "Auricula".

Et par af mine yndlingsforfattere, som jeg selvfølgelig vil anbefale til ALLE, er: Claus Beck-Nielsen/Das Beckwerk, Knut Hamsun, Elsa Gress, Svend Åge Madsen, Per Højholt, Hunter S. Thompson og T.S. Høeg. Go fetch! ;)

1
Forum-indlæg: 79
Dato: 20/8 2010 16:39

Jeg synes det er mest underholdende at læse faglitteratur...

I disse dage er det, den forkortede udgave af, Russell A. Barkley´s, behandlings-strategier,
der ligger på mit natbord.
Stjernestøv
Forum-indlæg: 847
Område: Sjælland
Dato: 20/8 2010 17:50 | Indlæg redigeret den: 20/8 2010 17:51

Jeg kender en masse gode bøger.. Synes jeg :D
Hvis du kan lide fantasy, kender jeg i hvert fald mange ^^
Eragon som jo er nævnt er helt klart anbefalelsesværdig! Den er lidt som Tolkiens Ringenes Herre, men meget bedre! (ikke så laaangtrukken)
Nu hvor Twilight jo er bragt på banen vil jeg lige sige at bogen ER bedre end filmen, og hvis du vil læse den er den bedst på engelsk. Og jeg kan godt lide den :P Har du læst serien er der jo The Short Second Life of Bree Tanner - men den er sørgelig :'(
Vindens Navn er "High fantasy" og er man til den er den også rigtig god (:
Der er også en anden der hedder "City og Glass" - denne af Cassandra Clare. Foregår i "vores" NY, men side om side med os lever der en masse væsner som vampyrer, varulve mm.. Og så er der også noget kærlighed blandet med ind.. <3
Det Gyldne Kompas er nu også god :) Og Amuletten fra Samarkand!
Vil du finder ud af du gerne vil læse fantasy (hvis du ikke gør det) så lad dig ikke blive skræmt af "fra 12 år".. Desværre er der ikke så mange bøger i den genre der hedder "ungdomsbøger" eller "voksenbøger"..

Nååjaa.. Så må jeg da også lave reklame for bøgerne fra Brønderslev Forfatterskole (en af de fire - mener jeg - serier hedder "Af Hjertets Lyst").. Men du kan vist også se DE FLESTE bøgerne på www.broenderslev-forfatterskole.dk under "Download".. Ikke alle for de har i hvert fald glemt vores.. :/
SarahSoya
Forum-indlæg: 188
Dato: 21/8 2010 17:29

Jeg er pt. igang med "kongemordet" at Hanne V. Holst kom lige til at sluge en bog, der hed "min krop min fjende"
jeg glæder mig til at skulle læse
"dronningeofret" af Hanne V. Holst
"hold kæft og vær smuk" af Vita Andersen
"ind i Kampen" af Annette Vestergaard
"Vilde svaner"
og "Engle" af Marian Keyes "som er den eneste bog af denne forfatter jeg ikke har læst.

Er nu ikke så meget en krimitype desværre, så kan godt være du ikke kan bruge mine eksempler til så meget :)
McKinsey
Forum-indlæg: 6
Dato: 5/9 2010 07:19

Som overskriften lyder, så har jeg jeg her nogle super gode bøger.
Jeg ved, at det er ungdomsbøger - but who gives the F**** hvis det fænger. Jeg elsker mystrik og romantik ( måske fordi jeg ikke får det i hverdagen) Jeg LÆSTE de 3 første bøger i en forlænget weekend - torsdag - søndag. (kunne alligevel ikke andet efter et faltalt møde med plateausko). For at udfordre mig selv - bare lidt, har jeg læst dem på engelsk.

Bøgerne jeg taler om er selvfølgelig:
TWILIGHT
NEWMOON
ECLIPSE

og er nu i gang med BREAKING DAWN
Windamor9
Forum-indlæg: 494
Dato: 5/9 2010 10:26 | Indlæg redigeret den: 11/9 2010 13:25

De eneste krimier, jeg læser, er de gamle klassikere; Miss Marple, Hercule Poirot og Sherlock Holmes, fordi jeg godt kan lide at gætte med, og fakta i de bøger er ofte fremlagt, så man selv kan lege detektiv. Dog kunne jeg forestille mig, at hvis The Boondock Saints 1 findes på bog, ville det være en udmærket læsning. Jeg kan i hvert fald anbefale filmen, hvor Willem Dafoe spiller mesterligt. Tror desværre, at de har taget ham af rollelisten i 2'eren, hvilket for mit vedkommende betyder en reel forringelse. Jeg vil ikke afsløre andet om den første film her, end at den rå efterforsker (Willem Dafoe) af mordene, er en meget atypisk bøsse.

Windamor9
Forum-indlæg: 494
Dato: 5/9 2010 11:23 | Indlæg redigeret den: 11/9 2010 13:26

Jeg læste tråden forkert fra begyndelsen af, og nu kan jeg se, at du efterlyste alt andet end krimier. :D

Bøger:
Åndernes Hus skrevet af Isabel Allende er også lavet på film, men jeg brød mig ikke om filmen.
Rend Mig i Traditionerne af Leif Panduro er dejlig skør.

Film/Serier:
The 10th Kingdom, som er en serie. Her et klip med trolde, en ulvemand med stor appetit, en fortryllet prins i hundekrop, der ved et uheld er kommet til vores verden gennem en magisk indgang.:

Amadeus, meget underholdende film:

Veganissen
Forum-indlæg: 214
Område: Odense
Dato: 7/9 2010 18:41

Ida Jessens trilogi:
Den der lyver
Det første jeg tænker på
Børnene

Vildt gode bøger!

Jacob Ejersbos afrika trilogi

-og ja her er så endnnu en Murakami fan :D Han syret, intelligent, velformuleret....

Til den hurtige fornøjelse: Potensgiverne (kan ikke lige huske forfatteren, men den er på tilbud lige nu)

Dejlig tråd, den vil jeg søge tilbage til næste gang jeg mangler en bog!
Stjernestøv
Forum-indlæg: 847
Område: Sjælland
Dato: 8/9 2010 13:11

Winda..
Amadeus - er det ikke filmen om Mozart..? Den hvor man startet med en anden mand, der spiller klaver som kendte ham?
Er det den ville jeg nok ikke kalde den underholdende.. Den er god, men ikke på nogen som helst sjov måde, synes jeg? Temmelig trakisk jo.. Som Titanic!
indie
Forum-indlæg: 340
Dato: 8/9 2010 13:18

Jeg er igang med:
Puffball af Fay Weldon - den kan virkelig anbefales
Om Et Øjeblik I Himlen af Christian Dorph og Simon Pasternak
The Gun Seller af Hugh Laurie
The Stones of Summer af Dow Mossman

Jeg er også igang med et par dyreretsbøger og Fortællinger om Verdens Bedste Råvarer.
Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>