Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegetarisk julefrokost på Gyngen i Århus 6. dec.

Madklubber & fællesspisning

Sider: << < 1 2
Glaux
Forum-indlæg: 13
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 7/12 2007 00:06

Tak for en lækker julefrokost. Det var hyggeligt :D
Kilroy
Forum-indlæg: 2924
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 7/12 2007 05:26

Tusind tak for igår, I 13 vegeheimere ! Det var smadderhyggeligt at møde jer og være sammen om god snak, selv om man ikke når alle. Og rigtig dejlig mam (i alt fald i min mund) - øj hvor sov jeg godt med alle de små darlinger i min lille mave :D. Og nu ved jeg jo så, hvor Mejlgade er i forhold til Aros ;). Kører hjertens gerne efter lignende en anden god gang. Tak for indsatsen, Randi ! God weekend !!! Per.
Randi
Forum-indlæg: 26
Opskrifter: 1
Dato: 7/12 2007 08:12

Hej Alle,

Vil også lige sige tak for sidst. Det var superhyggeligt! Næste gang kan det være, vi skal lave en 'rotationsordning', så alle får lejlighed til at tale sammen. Der var flere af jer, jeg slet ikke fik talt med i går.

Jeg håber, vi ses en anden gang ... Jeg får meget travlt i første halvår af 2008, da jeg ved siden af et fuldtidsarbejde tager et kursus på journalisthøjskolen, hvor der er eksamen til sommer.

Så jeg ved ikke, hvor mange initiativer, jeg får taget. Men jeg bliver heller ikke sur, hvis der er en anden, der har lyst til at samle tropperne ved lejlighed :-).

God weekend - vi ses.

Bedste vegetariske hilsner
Randi
Sune
Forum-indlæg: 17
Område: KBH
Dato: 7/12 2007 08:22

Hej alle,

Tak for igår. Det var hyggeligt og maden var god.

Dog nogle lidt ærgelige dumme-fejl, de havde lavet i forhold til veganerne. Skal det være samme sted næste år, skal de nok holdes lidt i ørerne. Det giver jo ingen mening at have en vegansk fars og så rulle frikadellerne i æg eller at bruge pasta med æg i, når man nu sagtens kan få det uden. Og hvorfor man skulle legere en sojais med æg, har jeg også lidt svært ved at forstå.

Intet af alt dette skal dog afholde mig fra at kalde aftenen for en succes, og jeg deltager gerne i noget lignende fremover. Så må vi se, om nogle af vi andre måske kan komme lidt på banen, så Randi ikke skal stå med det hele.

/Sune.

PS Skulle nogle af jer have kigget forbi det andet vegeforum (DVFs - http://www.vegetarforening.dk/forum/) vil I have opdaget, at det er blevet hacket. Vi hart set det, og arbejder på sagen.
Malkavia
Forum-indlæg: 746
Opskrifter: 6
Dato: 7/12 2007 19:42

Vil også bare lige sige bifalde gårdagens arrangement. Den slags må bare holdes ved lige!!!

Men ja, som Sune siger; det var godt nok beklageligt, at de ikke havde gjort mere for veganerne - seriøst; ikke én hovedret til os - plus den kæmpe bommert med isen. Uprofessionelt. Især når Randi havde gjort opmærksom på, at der var en stor andel veganere i selskabet. Hm. Plus det var ret kikset, at de smed os ud efter 2½ time - til en julefrokost!!!! Men... jeg fortryder alligevel ikke at være dukket op. Hyggeligt selskab giver altid et boost. ;)
(og rart at kunne sætte et virkeligt, 3D-ansigt på jer forskellige... gør indlæggene her lidt mere levende, synes jeg...)

Men ja, I må alle sammen ha' en god, dyrevenlig jul. Håber ikke, det bliver sidste gang, sådan et arrangement bliver holdt.

Ps.:
Randi; som vi også snakkede om mht. til rokering: super-ide.
sommerfool
Forum-indlæg: 6
Dato: 7/12 2007 21:38

Også en julelyd herfa.

Jeg har ikke rigtig kunnet finde ud af, om jeg skulle skrive noget, eller hvad jeg i givet fald skulle sige. Eller måske helt præcist, HVORDAN jeg skulle sige det. Nu siger Louise det så for mig (meget bekvemt). Jeg er fuldstændig på omgangshøjde med det, du har oplevet, Louise. Jeg er sjældent ude at spise, men når det sker, er det typisk et møde med en menu, der har budt på begrænsede råvarer og sparsom originalitet fra kokkens side, eller også er menuen bare en amputeret version af, hvad der i øvrigt serveres. Regningens størrelse er dog altid holdt i samme høje standard som for øvrige gæster. Ja, og da vi så fik at vide, at vi skulle betale yderligere, hvis vi ønskede at blive efter at have sagt tak for mad, syntes jeg ligesom, det var ved at være nok. Da så selskabet begyndte at gå helt op i limningen, tænkte jeg, at jeg da vist kunne nå et tidligt tog, hvis jeg skyndte mig - derfor min hæsblæsende exit (det var ikke så pænt). Ankomsten var dog ikke bedre. Min timing var kørt helt af sporet. Det var toget også. Jeg havde set forkert på køreplanen og måtte vente i 50 minutter på det næste tog. Sune havde dog heldigvis forsynet mig med et fint medlemsblad fra Vegetarforeningen.

Nå, men udover god læsning sad jeg også og funderede over aftenen i øvrigt (heldigvis er vegetariske mennesker mere tiltalende end deres mad!). Jeg tænkte på, at det måske kunne have været bedre, om vi havde været under forhold helt på vore egne betingelser. Sådan var det jo så bare ikke, men måske det kunne ske en anden gang? Kunne det være en idé, om vi en gang i foråret gik sammen om at leje et sommerhus for en weekend? Vi ville nok stadig skulle være mindst 10 mennesker, for at det økonomisk er acceptabelt. Så må nogen af os tage liggeunderlag eller luftmadras med og nøjes med at ligge på gulvet (rækker evnerne, synes jeg dog personligt, at vi godt kan se igennem fingrene med dem, der måtte ønske at levitere i søvne).

Tak igen for dit supergode initiativ, Randi

Gode hilsner fra Jan
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Dato: 7/12 2007 21:50

Jeg synes også det var virkelig hyggeligt og rart. Jeg ta'r ellers aldrig i byen på den måde, men det var rigtig dejligt for en gangs skyld at være sammen med en flok vegetarer, har aldrig prøvet det før, haha! :D Er helt sikkert med på en gentagelse! :)

Vi var et par stykker der blev hængende og hørte musikken, det var faktisk ret sjovt og underholdende.

Vi snakkede (oppe i 'min' ende af bordet ;) ) om en liste over forskellige fødevarers indhold af vitaminer og mineraler og aminosyrer osv. som ligger på nettet. Den ligger på denne her side, hvor man også kan søge online i den.

http://www.foodcomp.dk/fvdb_download.asp

Den liste jeg selv har kigget i (ved hjælp at et lille hjemmelavet program) er den øverste ASCII tekstfil. I den er der navne på fødevarene, men navnene på de enkelte komponenter i hver fødevare er indexeret med et tal, så man skal bruge den her PDF-fil til at slå navnene op i:

http://www.foodcomp.dk/download/FileDocumentationVersion6.pdf

Det er nok nemmere at bruge Access databasefilen, men det har jeg ikke prøvet.
soluis
Forum-indlæg: 108
Opskrifter: 2
Dato: 7/12 2007 22:33

tak for en hyggelig aften. Også tak for at du huskede det med aminosyrerne Ulrik
Kilroy
Dato: 8/12 2007 02:47

Heysa I grønne vegeheimere !
Det var da en glimrende ide, Jan, det havde jeg ikke selv tænkt på. Rent faktisk har min mor et mindre, dejligt primitivt sommerhus i Grønhøj mellem Løkken og Blokhus i Vendsyssel, og der er drønhyggeligt. Det kan vi helt sikkert låne en weekend i foråret. Det eneste, det vil koste, er ca. en 50`er hver i strøm, for der er hverken spa, pool eller tørretumbler :D. Der er 6 reelle sengepladser og en briks i stuen, ergo soveplads til max. 7-8. Der går ikke off. transport lige til døren, men dog tog/bus i rimelig afstand, og ellers er der da nogle af os, der har bil og kan hente/bringe andre, det skal da vist ikke blive et stort problem :). Det er et dejligt område med mange fede, skønne ting at se/opleve, og så er der bare HELT stille. Virkelig et godt sted at blive totalt nulstillet. Det må jeg lige vende tilbage om efter nytåret, det er noteret mentalt ;). God weekend ! Knus. Per.
Sune
Dato: 8/12 2007 12:57 | Indlæg redigeret den: 8/12 2007 12:58

Hej alle,

Ville lige kvittere for nogle af snakkene i torsdags med nogle links:

Ang. buddhisme og vegetarisme (Kilroy):

http://www.vegetarforening.dk/artikler/anmeldelser/bog0011.htm og http://www.vegetarforening.dk/artikler/ovrige/art0001.htm

Ang. kristendom og vegetarisme (Steffen):

http://www.vegetarforening.dk/artikler/anmeldelser/bog0001.htm og
http://www.all-creatures.org/cva/ og
http://compassionatespirit.com/index.htm

Og endelig angående faldgruber for vegetarer (herunder husblas i forbindelse med øl) (Jan m.fl.):

http://www.vegetarforening.dk/omveg/vav.htm

Grønne hilsner,

Sune.

PS Det andet vegeforum er oppe at køre igen - vi overvejer hvad vi kan gøre for at stoppe hackere i fremtiden.

PPS Hvis nogen af jer har lyst, skal I være velkomne til at finde mig og notere mig som ven på Facebook.
Malkavia
Forum-indlæg: 746
Dato: 8/12 2007 13:33

Super ide at leje et sommerhus. Den er jeg helt med på. Sig endelig til, hvis det kan blive en realitet.

Det er synd, at jeg bor i Aalborg + at jeg har så lidt plads - ellers ville jeg helt sikkert gerne stå for at lave mad næste gang. Det ville også blive billigere for os alle. Jeg elsker at lave mad og inviterer tit mine venner over at spise - ja, enhver lejlighed jeg kan få for at lave mad, tager jeg. Såh ja... Men... hvis der var en anden, der overvejer at stå for selv at lave mad en gang, vil jeg hellere end gerne tilbyde min assistance med madlavningen.
Sune
Dato: 8/12 2007 20:04

Hey Kalypso,

Ikke fordi vi ikke vil have dig med her i det århusianske selskab, men hvorfor spørger du ikke lige Peter Als (DVFs mand i Aalborg) hvad han evt. kunne arrangere deroppe. Måske kan der arrangeres noget, hvor du står for maden og han finder lokaler til det, f.eks.

Ved, at han i et stykke tid ret gerne har villet have noget spiseklub op at køre deroppe. Se evt. http://www.vegetarforening.dk/lokalt/nordjylland.htm
Kilroy
Dato: 9/12 2007 11:01

Hey Sune !
Tak for links - spændende læsning. Og igen tak for sidst, det var altså rigtig hyggeligt :D.
Aletheia
Forum-indlæg: 24
Dato: 10/12 2007 11:35

Halløjsa
Tak for en hyggelig aften på gyngen - tiltrods for den lidt mangelfulde mad og den dyre pris... men dejligt selskab ;-) ... Kilroy: lyder virkelig som en rigtig fed ide med at hænge ud sammen en flok vegetarer i et sommerhus - den er jeg med på!!
Allesammen: ha en vidunderlig vegetarisk jul og nyd livet og hinanden ;-)
Sune
Dato: 12/12 2007 10:13

Kilroy, kunne det være muligt måske at leje et andet sommerhus i nærheden af det, du omtaler, hvis nu flere end 7-8 stykker vil med. Når det nu er deroppe i det nordlige, kunne man jo godt forestille sig, at måske nogle flere af de nordjyske vegetarer var med på ideen.

Hm.. Måske vi skulle lave en hel vegetar-lejr...
Kilroy
Dato: 13/12 2007 04:03

Tror ikke, det skulle værre problematisk at finde & leje et andet hus i nærheden, der er jo tusindvis af dem i det hjørne af landet. Så er der altså bare en forskel i prisen, så dem der kommer først, får jo billig weekend i min mors sommerhus ;). Jeg skal nok vende tilbage efter nytår. Skal jo derop i 4-5 dage her omkring d. 24., kan så kigge mig lidt omkring/researche......
Sider: << < 1 2