Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Julefrokost med klasse

Madklubber & fællesspisning

Amanana
Forum-indlæg: 9
Område: Sjælland
Dato: 3/12 2013 16:29 | Indlæg redigeret den: 13/12 2013 18:25

Hej :)

Det er mit første indlæg her, så vil lige starte med at præsentere mig selv: Jeg er lige blevet veganer (har været det i 1 uge) så jeg ved ikke så meget endnu, men en af de vigtigste grunde til at jeg har valgt det - blandt mange andre ting selvfølgelig - er fordi jeg går meget op i at dyr bliver behandlet som dyr og får lov at leve naturligt, det gælder både kæle-, produktions- og brugsdyr, dyr skal behandles som dyr, ikke som mennesker og ikke som maskiner. Indtil videre meget glad for mit valg (og lidt ærgerlig over jeg ikke tog det valg noget før, hold nu op der findes mange spændende opskrifter jeg skal prøve af!) - men dog kunne jeg godt bruge et par tips:

Jeg skal til julefrokost med min klasse om ikke så længe, og går i klasse med en helt masse søde og forstående mennesker, men jeg kan ikke beslutte mig for om jeg skal sige at jeg er veganer, nu jeg har været det i så kort tid. Det ville selvfølgelig være rart hvis der kunne blive lavet noget veganer-venligt mad (fx. bare en salat eller noget kartoffel-halløj), men jeg har det også sådan lidt at jeg jo måske giver lidt besvær og det kan være svært at forstå at jeg lige med et, fra den ene dag til den anden, ikke spiser kød mere. Jeg tænkte på at jeg måske bare kunne foreslå at der blev lavet en salat, og så kunne jeg selv tage noget med for alle tilfældes skyld - men så igen: måske vil de syntes at det er uhøfligt at tage egen mad med, når nu de har gjort noget ud af det og jeg ikke selv har sagt noget på forhånd.

Jeg vil rigtig gerne høre, hvad i ville have gjort hvis i var mig/hvad i plejer at gøre :)

Øtka
Forum-indlæg: 16
Område: Midtjylland
Dato: 3/12 2013 16:57

Kort og godt: Tag din egen mad med og forklar hvad du gør og hvorfor. Som oftest er folk søde og forstående, og du skal selvfølgelig ikke føle dig tvunget til at spise noget, du ikke føler du kan stå inde for. Men jeg vil foreslå dig noget lidt mere fyldigt end en salat - ellers kan det godt blive en lang aften. :-3
Hvordan foregår det - laver i maden sammen eller tager alle en ret med?
Amanana
Dato: 3/12 2013 18:55

Øtka: Du har nok ret i at jeg ikke overlever en hel aften på salat, jeg havde tænkt på eventuelt at spise lidt hjemmefra, jeg ville nemlig helst undgå at tage for meget af mit eget mad med - jeg skal vist lige vænne mig til at være "på specialkost" til sociale arrangementer (har altid syntes det var mega pinligt selv at tage mad med, hæhæ) selvom jeg er sikker på at de sikkert vil forstå alligevel.
Vi har alle sammen betalt et beløb, som der så er 2 personer der handler ind og laver mad for. Det bliver noget traditionelt julefrokost-bord, så jeg går ud fra at der er lidt af hvert, men julefrokost mad er jo som regel rigtig meget kød
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 3/12 2013 21:00

Jeg skal til julefrokost på lørdag og ja, en julefrokost handler rigtig meget om kød!
Jeg har næsten altid selv noget med, men har aldrig haft brug for det, der er altid noget, og folk er søde til at lave noget til mig.
På lørdag er der meget kød, og der har vi dog aftalt at jeg har noget humus og nogle rødbedebøffer med, og så gemmer de lidt champignon til mig, og der er rødkål og tomat.
Når de andre når til ostemaden er der lidt marmelade på bordet også:)
Man skal vænne sig til det, og det kan være lidt svært.
Jeg havde selv svært ved at melde ud, men det er bare blevet rigtig godt modtaget. Du skal være tro mod dig selv, du bliver nødt til at fortælle dem hvad du ikke spiser.
Jeg har lært af en veninde at sige at folk ikke skal bestille noget fra dyr til mig, da jeg ikke spiser det, men jeg kan bare selv tage noget med.
På den måde forlanger jeg ikke særmad, men folk slipper for at købe noget jeg ikke spiser, det bliver ikke pinligt, og som regel får jeg noget andet:).
Kan godt følge den med selv at tage mad med, men jeg forventer at hvis folk godt ved hvad jeg ikke spiser, og der ikke er andet, så må det være ok. Jeg forventer ikke de sørger specielt for mig, men jeg forventer de så forstå hvorfor jeg har det med.
Gjeding
Forum-indlæg: 75
Område: Østjylland
Dato: 3/12 2013 22:46

har selv lige været afsted til min første veganske julefrokost :-)
de fik en tre retters kødmenu og jeg havde egen mad med, og det fungerede fint, jeg havde dog fortælt værten på forhånd at jeg tog egen mad med. og min klasse vidste egentlig godt at jeg ikke spiser kød.
og der var intet problem, da de andre fik dessert tog jeg mig et glas vin, da jeg ikke havde formået at få plads til min egen dessert i taske/ jeg glemte den. :-)

jeg er som sådan rimlig laidback når det kommer til andre folks meninger om mit valg og havde de sagt noget havde jeg nok været totalt ligeglad og fyret en joke af. men altså stiller de spørgsmål osv. så tag snakken afslappet. og bliver de for nærgåendde så sig at den kan i tag en anden dag :-)

synes helt klart du skal tage din egen mad med, så er der ingen "særbehandling".
mht. maden havde jeg Fredsfisk med og kåldolmere med, begge kan klart anbefales til en julefrokost :D

Gjeding
Forum-indlæg: 75
Område: Østjylland
Dato: 3/12 2013 22:47

mht. til at det er pinligt selv at tage mad med, blev jeg enig med mig selv om det er mere pinligt at gå sulten i seng/ i baren ;-)
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 616
Opskrifter: 2
Dato: 4/12 2013 10:39

Jeg har lige selv været til min første julefrokost som veganer, og jeg har derfor været igennem alle overvejelserne samt nervøsiteten for at skulle sidde en hel lang julefrokost og overfor fuldere og fuldere mennesker skulle forsvare mit valg - men alt gik over forventning. :D

Jeg brugte godt nok mange timer på at forberede en masse veganske frokostretter, som kunne erstatte alle kødretterne, for ellers ville der jo kun være rungbrød og rødkål, som jeg ville kunne spise. Min holdning var, at når alle andre skulle have, hvad de anså for at være god og lækker mad, så skulle jeg bestemt ikke snydes, så jeg lavede en karrysalat og en "den glade tuns salat" til at erstatte fiskeretterne, jeg lavede en nøddepostej og selleribøffer til at erstatte nogle af kødretterner, en waldorfsalat som ekstra tilbehør, og havde derudover revet gulerod, peberfrugt, avokado og tomater med, samt to spreads. Jeg tog også salatblade med, så jeg kunne kreere nogle meget smukke og højtbelagte stykker smørrebrød. De, som sad nærmest, syntes, det så ualmindeligt lækkert ud og spurgte nysgerrigt og interesseret ind til maden og mine grunde til ikke at spise animalsk.

Jeg havde al min mad pakket i små bøtter og lagt i en termokasse med fryseelementer. Kassen stod ved siden af mig på gulvet, så jeg bare kunne tage frem efterhånden som jeg skulle bruge det forskellige, og da vi kom hjem kunne jeg hurtigt placere resterne i køleskabet i stedet for at skulle kassere dem. Det var rigtig fint, da jeg jo havde brugt en del tid på at forberede dem, og da jeg i princippet ikke bryder mig om at skulle kassere mad.

Det eneste jeg havde glemt at få med var lidt knækbrød til mine spreads, da det for de andre blev tid til osten. Alle de kiks, der serveres til ost indeholder ofte smør eller andre mælkeprodukter. Jeg klarede det dog ved bare at liste ud i køkkenet og "stjæle" et stykke rugbrød, så nogen katastrofe var det jo ikke.

Jeg forventer ikke, at andre skal sørge for speciel mad til mig, derfor tilbyder jeg at tage egen mad med. Jeg har så et par veninder, der, når jeg kommer på besøg, siger, at jeg ikke skal tage mad med, de skal nok sørge for at lave grøn mad, hvilket de så også gør rigtig fint og lækkert. Det er jeg super glad og taknemmelig for. Men julefrokost er noget lidt andet, her forventes jo traditionelle juleretter med masser af kød, og den julefrokost, vi var til, var netop en sådan. Jeg vidste, at værtsparret ville bestille julemaden udefra og næppe ville have mulighed for at bestille en vegansk menu til mig, samt at de næppe heller ville have overskud, baggrundsviden eller interesse i selv at sørge for noget, jeg kunne spise.

Jeg klarede mig fint med min medtagne mad, og det var også helt fint i værtsparrets øjne, at jeg selv havde mad med. At min mand så efterfølgende kunne fortælle, at den indkøbte julemad til kødspiserne var af en meget ringe kvalitet og derfor meget skuffende, gjorde ikke min lækre mad til en dårligere oplevelse, tværtimod. ;)

Jeg er glad for de erfaringer, jeg fik gjort mig, de skal bruges, når jeg igen i juledagene skal til julefrokost.

Kilroy
Forum-indlæg: 2924
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/12 2013 13:07

What Øtka said !
Århh, det lyder godt, Fib-Spurven :D
Jeg ville også koordinere det med arrangørerne samt tage noget lækkert vegansk med, der er tit mange, der gerne vil smage, og så kan man jo fint få en snak om det :).
Dog synes jeg, du måske kan nøjes med at betale lidt mindre, da du jo ikke spiser det meste af det ....
Amanana
Dato: 5/12 2013 17:57

Tusind tak for svar alle sammen.
Jeg har besluttet mig for at spise salat, kartofler og hvad der ellers er, og så laver jeg noget lækkert mad til selv at tage med ved siden af + måske en eller anden fiks dessert. Til det er opskrift-siden herinde jo rigtig smart, jeg blev helt glad da jeg opdagede der var en kategori med julemad :D
SweetPandemonium
Forum-indlæg: 236
Opskrifter: 7
Område: KBH
Dato: 7/12 2013 15:39

Nu ved jeg godt at debatten som sådan kan siges at være slut, men syntes lige jeg ville have mit besyv med.

Det er aldrig, aldrig, ALDRIG pinligt at have sin egen mad med, det vil jeg gerne pointere. Vi er alle forskellige og vi har alle taget vore valg i livet og det er HELT ok at sætte sine egne grænser. Det er der absolut ingen, der skal blande sig i, og det er kun sejt at du står ved den du er.

Det er noget, jeg har brugt mange år på at lære mig selv, men jeg kommer også fra en fortid med spiseforstyrrelser, så jeg har været vant til fra, jeg var helt ung til at spise 'anderledes' end de andre. Jeg kan huske de fleste år i folkeskolen og gymnasiet har jeg når de andre har holdt fest, pigefødselsdag osv. og spist kebabpizza, flødeis og lagkage, så har jeg hevet en tupperware med grønne bønner opad tasken til folks store forundring. Jeg har altid været blankt ærlig - fordi det er det nemmeste! - og sagt lige ud: 'Jeg har anoreksi, så knyt sylten og bland jer udenom!' - nok på en lidt pænere måde men det blev altid modtaget vel og folk fandt sig i at de ikke skulle blande sig og jeg formåede at have nogle gode aftener alligevel uden bekymring om mad. Så da jeg blev rask og senere hen veganer var det en smal sag at sige 'Jeg er veganer, så knyt sylten og bland jer udenom'! Fordi det trods alt endda er mere almindeligt og folk kan bedre forstå det end spiseforstyrrelser.
Men pointen i det er at uanset ens bevæggrunde, så er der ingen der kan eller bør se skævt til ens madvalg. Det vigtigste er at være ærlig og ikke selv være underlig omkring det. Hvis man virker som om det er da det naturligste i verden og helt upåvirket så tænker folk heller ikke så meget over det.
Og så i øvrigt være åben og positiv for eventuelle spørgsmål.
Amanana
Dato: 13/12 2013 16:02

Jeg prøver også at være positiv og åben over for spørgsmål, og det går fint indtil videre. Jeg har egentlig fortalt de fleste fra min klasse det, fordi de spurgte til hvorfor jeg bliver ved med at sige nej til kage, pebernødder m.m. som er alle vegne lige nu, og de har været forstående og søde (som jeg egentlig også vidste de ville være, jeg har en rigtig dejlig klasse) - men mht. til det med spørgsmålene, så er det mest fordi jeg er så ny i det, at jeg tøvede lidt med om jeg skulle fortælle det. Jeg er jo ikke selv særlig erfaren omkring det endnu, og for mig var det en fra-den-ene-dag-til-den-anden beslutning, fordi jeg så en video og tænkte "SÅ har jeg spist mit sidste stykke kød!" - derfor er jeg stadig i gang med selv at lære en helt masse, og føler endnu ikke helt at jeg egentlig kan argumentere mit valg. Men selvfølgelig, så kan jeg sige at det bare er sådan jeg er. For det er det jo, jeg har været veganer i 2 uger og 1 dag (for at være præcis) og har fundet mig rigtig godt til rette med det allerede.

Mht. til det med at det er pinligt at tage mad med, så har jeg ligesom dig haft en spiseforstyrrelse, men lige omvendt har jeg prøvet at skjule at jeg spiste anderledes fordi folk kommenterede en del på min mad og vægt, og det syntes jeg var ubehageligt. Det var (og er) ganske få der vidste det, så de fleste betragtede det som en ganske almindelig slankekur, fordi jeg altid har været overvægtig - hver gang jeg spiste med andre, tog de sig de frihed at analysere alt, og det hjalp ikke ligefrem. Derfor er jeg top-hysterisk med det, men det er også noget jeg er blevet MEGET bedre til. Jeg har bare stadig svært ved at stå fast ved det, og skal virkelig øve mig i at være ærlig, selvom jeg ved det det nemmeste. Men det kommer nok, jeg føler i hvert fald det er et godt sted at starte med min klasse, fordi man bliver accepteret som man er - det er prisværdigt! :)