Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Toor Dal

Madklubber & fællesspisning

Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 7/1 2010 14:40 | Indlæg redigeret den: 7/1 2010 14:41

Er der ikke en af jer kloge hoveder, der kan fortælle mig, hvad toor dal hedder på dansk?

Det indgår i en masse opskrifter på Dal..
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Dato: 7/1 2010 14:46

Ved ikke lige med dansk, men; http://en.wikipedia.org/wiki/Pigeon_pea
Skipper Skræk
Forum-indlæg: 1232
Opskrifter: 1
Dato: 7/1 2010 14:50

Toovar bønne
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Dato: 7/1 2010 15:04 | Indlæg redigeret den: 7/1 2010 15:05

Ja, toovar bønner eller flækærter åbenbart :)

http://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=%22toor+dal%22&meta=lr%3Dlang_da&aq=f&oq=
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Område: Århus
Dato: 8/1 2010 00:04 | Indlæg redigeret den: 8/1 2010 00:04

Ja, alle de forskellige dal-retter er egentlig bare bønne/linseretter og er navngivet efter bønnen/linsens navn. Flækærter kan i øvrigt godt erstattes af gule ærter, hvilket sikkert fås ret billigt i de fleste supermarkeder :)
Jeg har prøvet at lave dal på gule ærter, men jeg kan nu bedst lide linse-dal.. Men det kommer nok også lidt an på hvilke krydderier der bruges.. God fornøjelse :D
Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Dato: 8/1 2010 10:48 | Indlæg redigeret den: 8/1 2010 10:48

Tak for info :)

men er flækærter og gule ærter ikke det samme?
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Område: Århus
Dato: 8/1 2010 17:32 | Indlæg redigeret den: 8/1 2010 17:39

Det kan godt være hehe.. troede flækærter var lidt mindre, men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken.. :D

Måtte lige tjekke:
Gule ærter
Kendetegn: Gule ærter er de modne og tørrede frø fra specielle ærtesorter. Flækærter er halve gule ærter.

Anvendelse: Til gule ærter med flæsk. Gule ærter skal stå i blød, inden de koges.

Ja ok.. måske flere danskere bare ergået over til betegnelsen flækærter for at slippe for "gule ærter" associationen - synes heller ikke rigtigt det klinger.. I aften skal vi have ris og gule ærter.. lyder ikke så eksotisk :)
stjerne
Forum-indlæg: 209
Opskrifter: 8
Dato: 27/1 2010 18:39 | Indlæg redigeret den: 28/1 2010 17:23

De kan godt minde om flækærter, men har en anden konsistens, når de koges efter min mening.

Du kan købe dem i den indiske forretning East-West på hjørnet af Vesterbrogade og vejen efter Enghavevej, når man kører ind mod centrum. ;)

Jeg bruger dem til sambar, rasam og keerai, som alle er sydindiske retter.
Esther
Forum-indlæg: 1
Område: Ikke oplyst
Dato: 17/9 2023 10:16

Toor dal er gule flækærter, som er en speciel slags af ærtefamilien og på engels hedder pigeonpeas, på dansk dueærter.
Så vidt jeg har læst mig til, er det ikke de samme som gule ærter, derfor, som “stjerne” rigtig nok siger, har de en anden konsistens og smag, jeg tror mere nøddeagtig konsistens.
Det vi kender som gule ærter allerede blev dyrket i Danmark i bronzealderen og er tilsyneladende ikke andet end tørre grønne ærter
https://guleaerter.dk/om-mollerens/

Toor dal, = pigeon peas på engelsk og dueærter på dansk , blev derimod opdyrket i Indien allerede 3000 år siden og blev først introduceret i Europa i kolonialismens tid.

Så vidt jeg har forstået tilhører de begge ærtefamilien men har forskellige oprindelser som giver dem forskellige konsistens- og smagsegenskaber
https://specialtyproduce.com/produce/Pigeon_Peas_11653.php

Jeg tror godt, man kan erstatte dem med de almindelige gule ærter men oplevelsen er nok lidt en anden :)
Jeg har ikke selv smagt dem endnu, men har lige købt en pose og skal eksperimentere lidt efter nogle indiske opskrifter (af indere)