Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

De der hørfrø....

Madlavning

Sider: 1 2 3 > >>
ennasuS
Forum-indlæg: 1172
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 12/3 2012 13:11

Hvordan får I dem ned?

Jeg har en kaffekværn og har prøvet at kværne 1 spsk og hældt den ud over min mysli - det smagte af tørt hø.
Jeg har overvejet om jeg skal hælde dem i et glas sojamælk og så - bare ned med det og få det overstået.....

Har I nogle forslag til en kræsen veggie som mig?
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Opskrifter: 2
Dato: 12/3 2012 13:13

Jeg køber knuste hørfrø hos helsekosten, opbevarer dem i et glas i køleskabet (som der står på pakken man skal) og blander en spiseskefuld i min havregryn med rosiner og sojamælk med vanillesmag hver morgen. Jeg synes ikke, jeg kan smage dem så:)
ennasuS
Dato: 12/3 2012 13:16

Men det er jo så det, kræsne mig ikke kan :(

Og nu bliver jeg lige i tvivl - er det 1 spsk hele hørfrø - eller 1 spsk kvaste hørfrø man skal ha?

Jeg har hele frø (også i køleskabet) :)
BobbelobBob
Forum-indlæg: 407
Opskrifter: 16
Dato: 12/3 2012 13:16

Kan slet ikke smage dem hvis det er sammen med müsli på sojayoghurt (bruger naturel, så evt. med frisk frugt, så er smagen HELT væk) Heller ikke på havregrød. Ellers kan de vel også proppes i deller, evt. blendet med vand som en slags binding? ;)
ennasuS
Dato: 12/3 2012 13:20

Jeg spiser sådan en mysli med tørret frugt og nødder - og en kæmpe portion (jeg æder som en hest om morgen) :)

Men de der kvaste hørfrø gør altså at det smager af hø. Måske man skulle prøve med en smoothie? Jeg laver aldrig deller - spiser det meste af min mad råt eller "al dente".

Forleden stegte jeg 5 skivede pastinakker - og tilsatte kvaste hørfrø = bvadr

:(
BobbelobBob
Forum-indlæg: 407
Opskrifter: 16
Dato: 12/3 2012 13:22

Wow.. synes slet ikke hørfrø smager af noget. Vilde smagsløg du har alligevel, men jeg kan godt høre at det ikke er særlig rart. Håber at du finder ud af noget! :D
ennasuS
Dato: 12/3 2012 13:25

Tak! Ja jeg er lidt (meget) sensitiv men er normalt ikke kræsen og villig til at prøve nye ting.

Jeg vil prøve at lave en smoothie i dag og vender tilbage - men skriv endelig gode forslag :D

I love you <3
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Område: Sjælland
Dato: 12/3 2012 13:26

Hørfrøolie... På en ske og så sluger man ellers bare skidtet.... Meget nemmere =)
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 12/3 2012 13:42

Er enig i at de godt kan smage igennem i f.eks havregrød eller musli, men hvis man skruer ned for mængden vender man sig hurtigt til det og kan skrue let op for det.

Personligt har jeg fundet det fantastisk med en smoothie - Mandler og hørfrø ned (blende) juice (blende) frugt (blende) drikke. Deri har jeg ikke kunne smage dem.

Derudover så lidt blandet frø og kerner hakket godt og blandet i enhver gryderet/vegedeller eller lignende, burde også kunne sikre imod smagen af hø.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 12/3 2012 13:58

Jeg har desværre ingen andre forslag end de allerede nævnte heller.
Men jeg kan nu godt lide knuste hørfrø....til gengæld bryder jeg mig ikke om hørfrø olie.
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Opskrifter: 2
Dato: 12/3 2012 14:32

ennasuS: de skal knuses, eller ryger de bare gennem systemet:/!
Buch
Forum-indlæg: 324
Dato: 12/3 2012 14:33

:) Nu emnet er oppe, så har jeg fået at vide at de skal være ny kværnede, ellers mister de "effekten" - er det virkelig rigtigt? Kan man ikke opbevare dem på køl eller andet så de bevarer effekten?

Jeg synes også de er lidt øv hvis de ikke er blevet nærmest pulveriseret først...
Bodil
Forum-indlæg: 461
Opskrifter: 22
Dato: 12/3 2012 14:38

Prøv at male lige mange hørfrø og sesamfrø - det smager meget bedre! Evt. mere sesamfrø end hørfrø.
Pernille
Forum-indlæg: 283
Opskrifter: 8
Område: Andet
Dato: 12/3 2012 15:01

prøv at blende dem med sesamfrø eller bare tag en mindre potion? Jeg kan personligt ikke smage det, men det jo forskelligt. Tror heller ikke det hjælper at putte dem i deller, forudsat at man steger dem på panden, så mister de jo deres "evne" når de varmes op (:
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/3 2012 16:35 | Indlæg redigeret den: 12/3 2012 16:36

Hørfrø skal opbevares hele og bruges kværnede.

Det skyldes, at de har et stort indehold af omega 3, flerumættet fedtsyre, som er et flygtigt fedtstof, der harskner hurtigt. Harskning kaldes også oxidering eller iltning, og det er noget, vi ikke vil ha\'. Oxidering kan ødelægge vores celler, forhøje risikoen for kræft og mange andre væmmelige ting (det er også oxideret cholesterol, der bidrager til blodpropper, ikke så meget cholesterolet i sig selv). Bær, frugt og grøntsager indeholder antioxidanter.

Det er altså en dårlig ide at købe færdigkværnede hørfrø, og det er en dårlig ide at bruge hørfrøolie, da disse former harskner/oxiderer/ilter endnu hurtigere. Hørfrøets skal beskytter mod oxidering.

En god mængde er 1-2 spiseskefulde (7-14 gram) om dagen tilsat hvad som helst. Hørfrø må ikke voldopvarmes, men brugt i bagte brød er de OK.

Hørfrø indeholder - som så mange andre ting - små mængder af cadmium og cyanid, men det er for længst bevist, at det er så lidt, at det ikke betyder noget som helst.

Til gengæld er hørfrø supersunde. De beskytter mod brystkræft og prostatakræft, de modvirker transfedt og cholesterol, de sænker blodtrykket, de reducerer blodsukkeret, de virker bedre end fiskeolie, de er smækfyldt med kostfibre og meget andet.

Så: Go Flax!
http://www.diseaseproof.com/archives/healthy-food-go-flax.html
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/3 2012 17:10

en lille håndfuld ind i munden , tygges godt , synkes , tid ca 10-15 sek. :)
vh lu
Kilroy
Forum-indlæg: 2917
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/3 2012 17:43

Jeg er heller ikke vild med smagen af friskkværnede hørfrø på min muesli/soyayoghurt.
Har en kaffekværn, som jeg bruger udelukkende til hørfrø, som så ryger i brød, deller, spreads og postejer(så jeg ikke kan smage dem...heh).
ennasuS
Dato: 12/3 2012 19:14

Jeg prøvede med en smoothie: ½ mango (frisk), 2½ dl sojamælk med vanille og hørfrø. Det smagte fint men hørfrøene var nærmest synket til bunds. Jeg ved godt de skal kværnes. Jeg kan mægtig godt li dem hele - men det er jo DESVÆRRE ikke godt nok.

I morgen vil jeg prøve at blande sesamfrø i - I'll be back :)
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/3 2012 19:52

Putter detm i deller, det virker fint for mig:-)
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 12/3 2012 22:14

Til jer der bruger hørfrøene i varme retter, vil jeg bare lige sige, at så kan man ikke få nytte af omega 3' et deri, da udnyttelsen og optagelsen af omega 3 kun kan lade sig gøre fra friske knuste hørfrø eller koldpresset hørfrø olie og kapserlerne.

Omega 3' et bliver påvirket /ødelagt af opvarmningen så at sige, og så duer det ikke, har jeg læst engang.....kan bare ikke lige huske hvor.
Og som en anden nævner her i tråden, duer det ikke hvis hørfrøene er hele.;)
Sider: 1 2 3 > >>