Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegans Julemad

Madlavning

Katja Ivalu
Forum-indlæg: 913
Opskrifter: 14
Område: KBH
Dato: 18/12 2006 20:22

Hej
I asiantiske forretninger kan man få noget der hedder Duck Imitat, det er et glutenprodukt, de findes i forskellige smage, men jeg mener den med "duck" smag er bedst,

4-6 personer

6 Dåser Duck imitat, væden sies fra og der gemmes halvdelen

2 Appelsiner, skræl et stykke af skallen før du presser dem, det skal bruges til saucen

Soja sauce (gerne yellow boy brand, den med den lille gule buddah på)

Duck imitat rives i mindre passende stykker,

2 dl soja sauce og saften fra 2 appelsiner blandes og imitaten tilsættes og står på køl i nogle timer, laves evt om morgenen...

Kartofler til Hvide/Brune koges og pilles, og noget af kogevandet gemmes...

Saucen/Fond: Halvdelen af væden fra imitaten, og kogevand fra kartofler og skallen fra appelsinen, 4-5 hele peberkorn, 3 laurbærblade, og lidt soja sauce koges op og simrer til den er reduceret til cirka det halve,

Det overstående er alt sammen noget der er hyggeligt og praktisk og lave i løbet af juleaftensdag !

Hæld lidt af marinaden fra imitaten før den steges ! så den ikke er så våd...

Duck imitaten steges nu af et par omgange i Flydene Becel, til den er lidt sprød nogle steder, og er derefter færdig og holdes lun i ovnen til andet hold er færdig samt resten af maden...

Brun Kartofler laves, Rødkål og evt hakket Grønkål med lidt Oatly Fløde

Saucen laves på følgene måde: Fonden fra tidligere sies, og varmes op, der tilsættes lidt jævning og en "god" del Oatly Fløde, den koges op og jævnes til og smages evt. til med lidt marmelade/gele og lidt af marinaden fra imitaten, salt/peber

Det dufter og smager af tradiotinelt jul og er et godt Vegansk Alternativ....
Kærlig Hilsen Cat
blomsterbarn
Forum-indlæg: 172
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 22/12 2006 13:26

det lyder lækkert men hvor kon man køde råvarene henne ? har virklig ledt men flere stedder vidste de slet ikke hvad det var,
Katja Ivalu
Forum-indlæg: 913
Opskrifter: 14
Område: KBH
Dato: 28/12 2006 14:54

Hej vores computer har været gået ned her i julen, så jeg kunne ikke svare dig noget før !
Duck imitaten kan man få i nogle asiatiske speciel forretninger, jeg ved ikke hvor i århus, men i KBH kan man få dem, måske kan de bestilles hjem
Kærlig Hilsen Cat