Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kogetid af bønner

Madlavning

annazn
Forum-indlæg: 19
Område: Århus
Dato: 27/9 2012 10:50

Jeg er rimelig ny indenfor det vegetariske køkken og er en smule forvirret over det her med bønner og kikærter:
Jeg har læst mig til, at de ikke behøver stå i vand, eftersom lektinerne nedbrydes under kogning og at det absolut vigtigste er, at de ikke er hårde men kogt helt bløde.

Når jeg benytter opskrifter, er den anbefalede kogetid for kikærter f.eks. 20 min. Og ca 40 min for bønnerne. Men hvis mine bønner skal være bløde hele vejen igennem, skal de koge over 2 timer.

Nu spørger jeg i kloge erfarne hoveder herinde, er jeg på afveje?
-Lucinda-
Forum-indlæg: 341
Område: KBH
Dato: 27/9 2012 11:04

Jeg tror, du blander det sammen med linser, som IKKE skal i blød, men bare koge i 15 min. Bønner og kikærter skal stå i blød i 12 timer, fx natten over. Så plejer jeg at koge dem i godt en time - evt. med lidt boullionterning eller laurbærblade i kogevandet for smag. Så synes jeg altså, de plejer at blive helt bløde.

Du skal kassere både opblødnings- og kogevand, det bliver giftigt pga lektinerne...
Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 27/9 2012 15:44

Bønner og kikærter skal ligge i blød. Kogetiden - tjah, det kan jeg aldrig blive klog på.... jeg sætter dem bare over og koger dem og tager dem af igen xD det er jo heller ikke forbudt at smage på dem for at finde ud af hvor langt de er. Vel cirka en halv time for kikærter. Det kommer også an på hvad man skal bruge dem til - hvis de skal i en gryderet synes jeg godt man kan koge dem bløde, hvis de skal laves til hummus eller postej kan jeg bedre lide dem hårdere.
Anis
Forum-indlæg: 255
Opskrifter: 1
Område: Sjælland
Dato: 27/9 2012 19:28

Kikærter skal stå i blød natten over. Kirsten Skaarup anbefaler derefter en kogetid på 25 minutter, men det er ALT for lidt.

I Mellemøsten koger man kikærter i ca 3 timer, og så bliver de monster-lækre.
Jeg plejer at koge dem ca 1½ time og lade dem blive stående på kogepladen med låg på i yderligere 1½ time (for at spare strøm). Jeg koger dem iøvrigt altid med boullion og knoldselleri-toppe. Det smager bare SÅ godt!

For ikke så længe siden glemte jeg, at der var sat kikærter til kogning, inden jeg forlod huset. Der fik de 5 timer, og var super-lækre ;)
annazn
Forum-indlæg: 19
Område: Århus
Dato: 28/9 2012 19:49

Tak for jeres svar.
Nej, jeg forveksler dem ikke med linser, jeg har bl.a. læst det med iblødsætningen her: http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE1220869/eksperter-regler-om-opbloedning-af-boenner-er-foraeldede/

Men jeg kan se, at det overordnet er hellere for længe end for kort tid :)

Trine T
Forum-indlæg: 368
Dato: 28/9 2012 21:57

Bare lige til info, så behøver man ikke lægge lige præcis kikærter i blød inden kogning, da de ikke udvikler de giftige lektiner, som andre bælgfrugter gør. Hvis du undlader iblødsætningen, skal du dog påregne længere kogetid. Kogetiden er afhængig af friskheden af kikærterne og derfor svær at anslå, men jeg plejer at give dem 45-60 minutter. Har oplevet at hvis de koger for længe, bliver de hårde igen, men prøv dig lidt frem med at tjekke dem med jævne mellemrum ved kogningen. Et lille tip til møre bønner er at putte bagepulver i kogevandet - det virker :)

Mht til andre bønner, f.eks. kidney, pinto, sorte osv, så skal de stå i blød i 12 timer eller mere, pga lektinerne.
Trine T
Forum-indlæg: 368
Dato: 28/9 2012 21:59

Orv og gem endelig kogevandet fra kikærterne - smager rigtigt godt som bouillon, særligt hvis du har kogt andre grøntsager med.

Alt andet bønne-kogevand skal du ganske rigtigt kassere, som Julie Lea skriver
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 28/9 2012 22:30

Kikærter kan godt spises rå, dvs. udelukkende efter iblødsætning, men det er nok lidt færre, der kan li' dem på den måde. Jeg synes personligt, de smager friskere, som jeg godt kan li', men ift. humus er det sikkert en god idé at koge dem. Til falafler skal de dog netop IKKE koges, da de ellers falder fra hinanden.

Jeg troede faktisk udelukkende man iblødsatte bønner for at opbløde dem og sænke kogetiden, og at det var kogningen, der opløste lektinerne (giftstofferne), og man derfor sådan set godt kan undlade at iblødsætte dem, men at de så skal koge længere tid? (Spild af energi, men i teorien?)
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 29/9 2012 12:34 | Indlæg redigeret den: 29/9 2012 12:38

Ja, annazn's link er indtil videre det bedste, vi har, og så må vi jo vælge ud fra de forskellige eksperters lidt modstridende forklaringer:

http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE1220869/eksperter-regler-om-opbloedning-af-boenner-er-foraeldede/
Amy
Forum-indlæg: 567
Opskrifter: 2
Dato: 29/9 2012 17:57

Jeg har oplevet, at hvis især kikærter er svære at få til at koge, er det pga af det hvide skum der ligger sig på vandoverfladen umiddelbart inden det rigtigt koger. Men det kan man fjerne (evt et par gange, med en ske) og så skulle de gerne være til at koge ordentligt i en times tid for at blive rigtig gode :)
stampeh
Forum-indlæg: 3
Dato: 29/2 2016 15:35

Jeg googlede "kogetid for bønner" og frem kom der et væld af misinformation og opfindsomme forklaringer på bønner og lektiner. Indlægget her kom også frem, og med lige så mange modsatrettede forklaringer.

Nu har indlægget her nogle år på bagen og det er temmelig synd og ærgerligt at en gruppe vegetarer + nytilkomne vegetarer, som vil bruge sitet kan blive misinformeret. Så efter at have læst indlægget vil jeg rigtig gerne have dementeret myten om, at bønner skal lægges i blød natten over for at "opløse" lektiner, eller "ødelægge" lektiner.

Nej! Lektiner kan aldrig blive opløst eller ødelagt på nogen måde med iblødsætning, og har bestemt aldrig kunnet det. Og ja, fødevarestyrelsen anbefalede det for mange, mange år siden på et forkert vidensgrundlag. Mit bedste bud på hvorfor, er at fødevarestyrelsen skrev det som sikkerhed for, at alle danskere gennemkogte denne nye "eksotiske" madvare, da det er kogningen af bønnen (hele vejen igennem), som uskadeliggøre lektinen. Men iblødsætningen i sig selv ændrer ikke noget ved lektinen - den mindsker blot kogetiden. Bønner skal gennemkoges indtil de ikke længere har en hård kerne.

Bønner har været brugt i flere tusind år og andre lande lægger dem altså ikke i blød inden kogning, det gælder bl.a. Mexico, Ungarn og Peru, og i øvrigt også samtlige 6 Blue-zones områder i verden - længstlevende mennesker på jorden. Følger man deres opskrifter er iblødsætning helt ukendt. Derudover er jeg vel egentlig selv et levende eksempel på at iblødsætning er ligegyldig !ja