Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvad steger i, i?

Madlavning

Søs
Forum-indlæg: 94
Område: Midtjylland
Dato: 9/10 2012 13:27

For alle vegetabilske olier bliver jo til transfedtsyrer når de udsættes for varme!?

- Kokosfedt er en mættet fedtsyre, og derfor er den varmestabil (olivenolie tildels også men kun til 180 grader- hvilket gør den uegnet til stegning)- men kokosfedtet smager af kokos, og det bryder jeg mig ikke om i min mad.

Har set andre vandsteger, og umiddelbart er det ikke lige dét alternativ jeg søger.

Nogle gode fifs? Hvad gør i?

/Søs
Mr Madsen
Forum-indlæg: 267
Område: KBH
Dato: 9/10 2012 13:57

Jeg vandsteger mine grøntsager, men hvis jeg laver en bønnebøffer, så tørsteger jeg dem.. Har købt mig en rigtig god stegepande til tørstegning, og den gir glimrende resultater hver eneste gang :D
ReformedVEGAN
Forum-indlæg: 141
Dato: 9/10 2012 14:47

En god løsning er at "stege" i ovnen.
F.eks. kan aubergine skæres i 1/2-1 cm tykke skiver, lægges på bagepapir og gives 20-25 min ved 200 grader varmluft. Vendes halvvejs.
Samme kan gøres med stort set alle grøntsager, her er det først og fremmest bagetiden der varieres. Metoden kan også bruges til at lave deller med (ved normalovn).
Ellers kan man lave vandstegning med eddike (opblandet i vand), soja, vin, øl, juice/cider osv.
Søs
Dato: 9/10 2012 15:20

hmm, ja det var sef også en mulighed.. :) Har egentlig aldrig overvejet at min ovn kunne bruges til fintskårne grøntsager *hmm*

og ja, ellers må jeg have fat i en god nonstick- men er det ikke "herre giftigt"?
-Nanna91-
Forum-indlæg: 409
Opskrifter: 23
Dato: 9/10 2012 16:02

Jeg er ret sikker på rapsolie ikke bliver transfedtsyrer (mener jeg da at have lært i ernæringslære??)
Det bruger jeg i hvert fald - ellers vand :)
Søs
Dato: 9/10 2012 16:47

Rapsolie, er en vegetabilsk olie og derfor pr defination varmefølsom. Hvis du køber raffineret rapsolie (de der gule plastikdunke) så er de allerede en transfedtsyrer igennem deres forarbejdning, og dermed ikke særlig sunde.

Mit gæt på, hvorfor en olivenolie er mere varmestabil end andre olier, må være at den indeholder flere mættede fedtsyrer end de andre. Mættet fedt = tættere molikylær-struktur = mere stabil under opvarmning

Det er hvad jeg har lært. I princippet kan INGEN vegetabilske olier opvarmes - det er en god tommelfingerregel. De ændre simpelthen struktur og bliver harske/ødelagte/transfedt.

Eneste undtagelse til denne "regel" er kokos"olie" eller kokosfedt, da den er 100% mættet og derfor også varmestabil nøjagtig ligesom de animalske fedtstoffer er det.

Jeg vil ikke turde at påstå at det jeg siger er 100% korrekt. Men det er hvad jeg har lært igennem en super fantastisk kostvejleder, der virkelig gik op i SUNDHED- at spise så "raw" og uforabejdet som muligt. Det gav 100% mening det hun sagde omkring ødelagte olier og den molekylære struktur- og jeg gætter på, at man også kan finde samme argumenter på nettet?
Søs
Dato: 9/10 2012 16:48

fandt lige denne- men har ikke "vouche" for kilden- jeg googlede bare ;)

http://www.valerialima.dk/media/2444/det%20forbandede%20m%C3%A6ttede%20fedt%20del%202%20dansk.pdf
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 9/10 2012 17:13

Denne sætning angiver niveauet for dit link, citat:

»mangel på næringsstoffer (almindelig hos veganere og vegetarer)«

Se om »vandstegning« her:

http://www.plantemad.dk/aftensmad.html

Se om olier her:

http://www.plantemad.dk/olie.html
Remix
Forum-indlæg: 809
Opskrifter: 3
Område: Århus
Dato: 10/10 2012 17:50

Olivenolie :)
-Lucinda-
Forum-indlæg: 341
Dato: 10/10 2012 18:04

Øko rapsolie, prøver at nedsætte mit forbrug og vil gerne lære/begynde at vandstege, når flasken er tom...
Leif Varmark
Dato: 10/10 2012 18:09 | Indlæg redigeret den: 10/10 2012 18:58

Olivenolie er sundhedsskadeligt:
http://www.diseaseproof.com/archives/hurtful-food-its-about-time-the-olive-oil-myth-was-laid-to-rest.html

Valnødder udvider, olivenolie indsnævrer blodårerne:
http://pcrm.org/health/medNews/walnuts-improve-artery-flexibility

Rapsolie egner sig bedst til cykelkæder og dørhængsler.

Ellers den »seriøse«, eller i hvet fad officielle holdning til rapsolie:

http://samvirke.dk/mad/brevkasse/maa-stege-rapsolie.html
-Lucinda-
Dato: 10/10 2012 18:26

Den sidste gang, jeg lavede hummus, lavede jeg det også med rapsolie i stedet for oliven, og det smagte udmærket...
Leif Varmark
Dato: 10/10 2012 18:44 | Indlæg redigeret den: 10/10 2012 18:52

Lav humus uden olie:

Humus m/tørrede tomater
2 dl kikærter
6 fed hvidløg
1 spsk tahin
2 spsk tamari
4 spk citronsaft
1 tsk spidskommen
1 tsk koriander
6 tørrede tomater
2 g/5 cm kombu-tang
1 dl kogevand

Kikærterne udblødes i vand natten over. Kog ærterne ca. 1 time og gem kogevandet. Klip kombuen i småstykker over en lille skål, hæld ca. 1 dl af kogevandet over og lad det stå 10 min. Hæld ærterne op i en dyb skål (egnet til stavblender) og tilsæt de øvrige ingredienser. Til sidst hældes kombuvandet i. Så blender du det hele med stavblender og spæder til med kogevandet, indtil humussen får den ønskede konsistens. Kommes på små syltetøjsglas og sættes i køleskabet. (Fidusen med kombu er, at du her får et nemt jod-tilskud, som ellers kan være svært at få fra den øvrige kost, når vi nu ikke bruger salt.)

Variationer:
I stedet for tørrede tomater kan man bruge en af følgende ting:
1 bundt persille
1 kogt rødbede
1 revet gulerod
1 hakket peberfrugt, rød, gul eller grøn
4-5 champignon

Andre krydderier:
Cayennepeber, paprika, røget paprika, chilipulver, muskatnød, peber, sambal oelek...

Har lige lavet den for et par timer siden. Jeg klippede også en håndfuld ruccola-blade i fra haven. Konen siger, den er go'!
Mr Madsen
Forum-indlæg: 267
Dato: 10/10 2012 19:00

Jeg laver altid hummus på den her måde.. Kikærter, tahini, hvidløg, citron, en bitte smule salt og vand :) Smager pragtfuldt!!
-Lucinda-
Dato: 10/10 2012 19:03 | Indlæg redigeret den: 10/10 2012 19:04

Tak for opskriften:) Den vil jeg da prøve næste gang, der skal laves hummus...
RET: dem begge!
BobbelobBob
Forum-indlæg: 407
Opskrifter: 16
Dato: 10/10 2012 20:21

Hummus uden spidskommen og koriander?! hvad er nu det for noget :c
ChiZhai
Forum-indlæg: 292
Administrator
Dato: 10/10 2012 21:35

Jeg bruger ikke koriander i hummus, men hummus uden spidskommen?! Det er jo helt forkert! :)
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 11/10 2012 08:21

Helt enig Hr Madsen - alt ud over det, så er det ikke Hummus mere. ;)
Leif Varmark
Dato: 11/10 2012 13:22

Rolig nu! Chickpeace!

2008: Libanon besejrer Israel - verdens største humus!

2010: Israel besejrer Libanon - endnu større humus!

lisa jepsen
Forum-indlæg: 1
Dato: 18/6 2015 19:22

Jeg valgte for et par år siden at investere i en pande/wok fra scanpan( http://www.scanpan.dk/shop/classic-wok-med-rist-pinde/38-cm ), jeg har faktisk aldrig rigtig brugt noget til at stege tingene i. Selvfølgelig er der noget i når jeg laver falafel, hvor den har en perfekt størrelse!