Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

stenalderbrød

Madlavning

Joanna Kronborg
Forum-indlæg: 1
Område: KBH
Dato: 12/1 2013 22:25

Kan man bage stenalderbrød uden æg? Jeg vil gerne bage det her stenalderbrød: http://lidtafline.blogspot.dk/2012/09/thomas-rodes-stenalderbrd.html. Det er enn masse kerner, ingen mel og æg. Kan jeg erstatte æggene med hørfrøslim? Vil det kunne binde kernerne stærkt nok til at brødet ikke falder fra hinanden?
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 12/1 2013 23:22

Jeg tror det næppe - men sig endelig til når du har prøvet ;-)
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/1 2013 09:10

Men hvorfor?
Pille
Forum-indlæg: 39
Opskrifter: 1
Område: Østjylland
Dato: 13/1 2013 09:21

ja prøv det med hørfrøslim og del dine erfaringer.
men selve brødopskriften minder umiddelbart om noet rawbrød, jeg så et sted, bortset fra æggene og temperaturen
også uden hørfrøslim, men med rugkerner . Jeg tror der er mere fremtid i raw, end i stenalderkosten.
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 13/1 2013 09:30 | Indlæg redigeret den: 13/1 2013 09:34

Ja, der var nogen, der havde noget med til julefrokosten, og det var vildt godt! :)
Jeg kender dog ikke opskriften, men mener også dét brugte hørfrøslim.

Jeg tror måske, det var Madsen, der havde det med?:
http://vegetarkontakt.dk/?vegetar=visprofil&id=4493
Jeff
Dato: 13/1 2013 09:59 | Indlæg redigeret den: 13/1 2013 11:15

Jeg forstår desværre ikke, hvorfor man opretter en profil på VegKon for at spørge om såkaldte "stenalderkost" (som første indlæg).

Jeg undrer mig lidt over hvordan man som vegetar læser med interesse opskrifter fra Thomas Rode.

Ja, for en "ikke-raw" -vegetar er en slags raw-brød måske et interessant curiosum til opveksling, også måske hvis man har en gluten-allergi, men der findes en masse af opskrifter allerede uden at man er nødt til at sprede opskrifter, der er tilknyttet til paleo-kost.

http://tinyurl.com/9wg69kn

http://tinyurl.com/b2gn7g8
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Dato: 13/1 2013 11:32

Brødet lyder ret godt :o) Bare uden de æg...

Jeff: Man kan vel hente inspiration andre steder og veganisere ting :o) Jeg læser altid opskrifter fra Arla... De har nogen møggode grundopskrifter, og så veganisere jeg dem bare...
Jeff
Dato: 13/1 2013 11:40 | Indlæg redigeret den: 13/1 2013 11:45

Laika,

Selvfølgeligt kan man gøre det.

Alligevel føler jeg mig lidt provokeret af indlægget.

Måske kunne man lade være med at kalde det "stenalder" brød.

Det har heller ikke noget med "stenalderen" at gøre...
Quintessence
Forum-indlæg: 135
Dato: 13/1 2013 18:32 | Indlæg redigeret den: 13/1 2013 22:15

@Jeff
Jeg forstår overhovedet ikke problemet i at spørge om en veganiseret udgave af noget som helst. Jeg vidste præcis hvad OP mente netop fordi det blev kaldt stenalderbrød.
Jeg er ikke fan af Rode, overhovedet, men min mor havde bagt det en dag. Således er der mange måder man kan opdage den opskrift.
Desuden forstår jeg ikke at du kan finde på at kritisere at palæo kost bliver omtalt herinde, bare fordi det ikke er en vegetarisk kostretning. Det var endda et vegetarisk brød. Det her forum er altså for både vegetarer og veganere og andre for den sags skyld.
Easy 4
Forum-indlæg: 33
Dato: 13/1 2013 18:53 | Indlæg redigeret den: 13/1 2013 20:12

Desuden forstår jeg ikke at du kan finde på at kritisere at palæo kost bliver omtalt herinde, bare fordi det ikke er vegetarisk. Det var endda et vegetarisk brød. Det her forum er altså for både vegetarer og veganere og andre for den sags skyld.

Quintessence: Jeg kan kun give dig ret 👍
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Dato: 13/1 2013 21:24

Selvom jeg spiser æg, og faktisk har smagt det omtalte stenalderbrød (som egentlig var ganske fortrinligt), så forstår jeg godt Jeff's frustrationer. Thomas Rode er pt. den aller største fjende vi har i Danmark, når det gælder kampen om at omvende folk fra at spise dyr og i stedet spise planter. Det er et kæmpe problem at han har virkelig stor succes med at overbevise folk om pæleo ideen. I forvejen vokser crossfit, som unægtelig hænger tæt sammen med pæleo, og nu har vi en af landets Michelin-kokke, der samtidigt har enorm meget TV-eksponering, til at snakke endnu mere om hvor godt Pæleo er, til trods for at han endda selv har indrømmet, at han intet aner om, hvor godt det reelt er for mennesker og planet, så bruger han hans egen fortælling til at promovere det. Samtidigt promoverer han den endnu værre version af det, som bliver kaldt pæleo version 2.0 hvor de fede mælkeprodukter også er tilladt.

Han kan virkelig også bringe mit pis i kog - specielt fordi han udtaler sig så skråsikkert om noget han ikke ved noget om, andet end at han fik det bedre, da han startede med det....og som sjovt nok var da han stoppede med at spise junkfood (burgere, pølser, sodavand) og begyndte at dyrke motion (crossfit) - havde han blot stoppet med junkfooden og dyrket motion, så havde det virket lige så godt.

Når det så er sagt, så ja. Det er en side for vegetarer (lakto-ovo) også, og det omtalte brød er et sådan. Og samtidigt bliver der spurgt til en veganisering af det, og det skal der selvfølgelig være plads til.
Quintessence
Forum-indlæg: 135
Dato: 13/1 2013 22:15 | Indlæg redigeret den: 13/1 2013 22:30

Thomas Rode er pt. den aller største fjende vi har i Danmark, når det gælder kampen om at omvende folk fra at spise dyr og i stedet spise planter. Det er et kæmpe problem at han har virkelig stor succes med at overbevise folk om pæleo ideen.

Jeg bryder mig personligt heller ikke om palæo hypet, eller Thomas Rode.
Men nu har alle brugere på vegkon ikke nogen vedtaget fælles agenda, og det er ikke alle der ønsker at omvende folk fra at spise dyr.

Vegkon brugeres motivation for at benytte denne side er forskellige, og jeg synes det er ualmindeligt uforskammet at antyde, at det ikke er acceptabelt at sprede vegetariske palæo opskrifter på dette forum.
Mr Madsen
Forum-indlæg: 267
Dato: 14/1 2013 16:17

Anderkisten - Hvor har thomas rode udtalt at han ikke aner om stenalderkost er godt for menesker? Skriver nemlig et blog indlæg om paleo i morgen, og det vil jeg MEGET GERNE HAVE MED :D
Jeff
Dato: 14/1 2013 17:22 | Indlæg redigeret den: 14/1 2013 17:24

I am answering in English, since I am on my mobile.

First of all, there is a difference in saying that I am provoked and asking why people are getting recipes from Thomas Rode and saying that it is not acceptable. I sincerely ask that you tighten up the precision in your arguments. Thanks.

Hence you can dispense with the shame.

With that said, I do find it problematic that we propagate the term "paleo" any further than necessary. Unfortunately, the power of signifiers does not just lie in their literal use but also in their coinage and circulation.

Why give legitimacy to the utterly flawed notion that our modern day diets have anything to do with what some humans sustained themselves on for some part of the history of the species? The theory has been completely dismantled and debunked from every angle, which I won't rehearse here.

Actually, a somewhat closer observation of what I said would yield the realization that I am perfectly fine with the fact that vegetarians want to try recipes that are coincidently vegetarian, but why interest ourselves for the failed premise of "paleo-diets" in general?

One need not have as an objective to see our planet changed from its destructive path through meat-based agriculture. One only need to want to reject bad premises for human nutrition, which paleo has been shown to be.

Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Dato: 19/1 2013 10:54

Jeg har spurgt om det samme før, men der var en som havde prøvet uden æg, og resultatet var ikke godt.. så tror det ikke.. prøvede ikke selv derefter.. ;)
Amanda Stampe
Forum-indlæg: 155
Opskrifter: 3
Moderator
Dato: 21/8 2015 18:38

http://imgur.com/z7P50U1

Jo det er muligt at lave vegansk "stenalderbrød" med hørfrøslim! Min mor og jeg blendede hørfrø og vand sammen, så det blev en tyk og æggelignende masse :)
Maj1974
Forum-indlæg: 65
Dato: 2/12 2015 11:49

Ang stenalderbrød, så har jeg selv tænkt på om det ikke kunne laves med alle de æg ( selvom jeg spiser æg, sys jeg stadig det er sjovt at finde erstatninger) og jeg tænkte faktisk om hørfrøslim, som flere skriver kan bruges, og så evt tilsættes bare en anelse mel til at samle det??? jeg har ikek prøvet det endnu men det er min plan :D

Jeg sys ikke nogle mennesker nogensinde skal OMVENDE andre mennesker til hverken en anden religion eller en anden spiseform! Vi vælger alle sammen hvad der føles bedst for os selv og der er ikke nogen der er mere rigtige eller forkerte om de vælger det ene eller dte andet, det er MIN mening >3 :)
Folk må spise præcis som de vil, men det er da FEDT at inspirere andre til at prøve alternativer, og min erfaring er at der også er dér folk får lyst til at prøve noget nyt fremfor at de skal OMVENDES ;)
Maj1974
Forum-indlæg: 65
Dato: 2/12 2015 11:50

...om det ikke kunne laves UDEN alle de æg skulle der stå ;)