Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

GRILL

Madlavning

CeeDee
Forum-indlæg: 3
Område: KBH
Dato: 29/4 2013 13:55

Hej alle

Det er første gang jeg skriver her på vegetarkontakt :-)

Mit spørgsmål lyder: hvad spiser I til en grillaften, hvor andre griller pølser, steaks og hvidt brød..?

Jeg elsker at grille med venner her om sommeren, men som jeg bliver mere og mere bevidst om min kost synes jeg det bliver sværere at finde på gode, sunde muligheder.

Jeg plejer at lave en god salat og grille nogle grøntsagsspyd med f.eks. svampe + peberfrugt + tomat + squash + løg osv.
Jeg er også stor fan af at grille ananas, som noget sødt. Før i tiden plejede jeg at grille haloumi-ost, men i dag spiser jeg stort set vegansk.

Sagen er at det skal være vegansk, men med ordentlig næringværdi - dvs. ikke pølsebrød, flutes og den slags..

Måske har I nogle gode forslag? :-)
Nox999
Forum-indlæg: 72
Opskrifter: 5
Område: Århus
Dato: 29/4 2013 14:38

Kigger lige med på den her tråd, tænker over præcist det samme. Aner virkelig ikke hvad jeg grille denne sommer :/
Eline
Forum-indlæg: 512
Opskrifter: 6
Dato: 29/4 2013 15:23

Tjek Lunas hjemmeside om præcis samme emne ud her:
http://hijaluna.wordpress.com/2010/07/08/grillet-gront/

Ellers er jeg selv fan af sølvpapirspakker med grøntsagsfyld og en god grillmarinade. Men det kræver at man kan holde ud at bruge sølvpapiret... Jeg skærer grønt i tern: squash, aubergine, peberfrugt, løg, broccoli. Hvis du vil have mere gods i kan du bruge tungere grøntsager som kartofler eller gulerødder, men dem ville jeg nok selv forkoge lidt inden så de når at blive møre. Men smag og behag :)
Grøntsagerne lægges så i midten af sølvpapiret og overhældes med en marinade bestående af ketchup, olie, soya, peber/chili, paprika, oregano og friskpresset hvidløg, og sølvpapiret foldes omkring grøntsagerne og klemmes sammen i toppen. Grilles indtil pakken er dampende varm indvendig og grøntsagerne møre og lækre. Kan spises til alt muligt :) Og er helt vegansk!
CeeDee
Dato: 29/4 2013 15:39

Tak for link og god ide! Lyder ganske lækkert :-)
Amy
Forum-indlæg: 567
Opskrifter: 2
Dato: 29/4 2013 15:49

Polenta!
Det er sådan noget majs-dims. Man køber det som pulver, blander det op med kogende vand, og lader det køle af. Så får en en fast, blævret masse (ja okay, det smager altså bedre end det lyder!) som kan frådes på stedet - ELLER - skæres i skiver og grilles! :D
(eller noget helt tredje!)
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 616
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 29/4 2013 16:18

I stedet for sølvpapirspakkerne, som Eline beskriver, laver jeg blandede udskårne grøntsager i alubakker - jeg forkoger kartofler, sweet potatoes, gulerødder o.lign., alle grøntsagerne vendes i en velkrydret marinade, og der kan jo tilsættes forskellige kogte bønner efter smag og behag, inden de sættes på den varme grill. Der røres lidt i blandingen ind imellem under grillningen.

Derudover er grillede majskolber et stort hit bland alle i min familie. Majskolberne renses, pensles med lidt god olie og drysses med krydderier, meget gerne godt med forskelige friskkværnede pebre eller andet lidt spicy. Majskolberne pakkes ind i alufolie og grilles i ca. 20 minutter, mens de vendes jævnligt.

Halve tomater kan smørres med olie, drysses med krydderier og krydderurter, og grilles.

Grøntsagsspyd er, som du selv nævner, meget lækre og kan varieres i det uendelige. Men små forkogte kartofler kan også sættes på spyd, pensles, krydres og grilles.

Falafler kan også grillsteges - kikærtefarsen formes til falafler og sættes i køleskabet i ½ time, inden de pensles godt med olie og grilles 8-10 minutter. Ligeledes kan man lave en kikærtefars (eller bønnefars) og forme burgere, som vendes i rasp, og stilles i køleskabet mindst en time for at blive faste, inden de pensles med olie og grilles.

Du kan lave halve fyldte peberfrugter (fyld af couscous, bulgur, ris ell. lign. samt forskelligt fint udskåret grønt). Pensl dem indvendigt og grill dem med den indvendige side nedad i ca. 4 minutter, inden de tages af grillen, fyldes med fyldet, og lægges tilbage på grillen med fyldet opad og grilles 8-10 minutter til både peberfrugterne og fyldet er gennemvarmt. På næsten samme måde kan du lave fyldte tomater - de skal da bare fyldes og grilles 8-10 minutter.

Mmmmmm, hvor jeg glæder mig til det bliver grill-tid. God idé med denne tråd med god inspiration. Det bliver min første sommer med vegansk grill, og det kunne jo være skønt at kunne vise den altspisende familie, at vegansk grill er super lækkert, så jeg ser frem til flere indlæg med gode idéer.

Bertha
Forum-indlæg: 159
Dato: 29/4 2013 16:32

Jeg griller gerne hele grønsager, altså uden at skære dem i stykker. På den måde ender de ikke mellem kullene ;) Og de beholder mere af saften og kraften.
En rød snackpeber feks er noget af det lækreste, når den grilles hel...samme med champignon. En squash kan flækkes i 2 stykker. Og hele kartofler og gulerødder. Jeg kunne blive ved :)

Jeg har forsøgt mig med tofu på grillen. Men jeg må efter ca 20 forsøg med tofu erkende; jeg ka' ikk' li' tofu.

Jeg spiser brød og grøn hjemmelavet pesto til.
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 29/4 2013 19:10

Et godt trick kan være at lave en super lækker salat, hvor man sørger for at indtage grillen i god tid og grille peberfrugt, aubergine, squash, halve forkogte kartofler svampe osv. som så efterfølgende bliver skåret i stykker og vendt sammen med salaten.

Nybagt brød på grill kan også være helt fantastisk. Bare en god sej italiensk bolle opskrift og så direkte på den varme grill (gerne godt fladt) Og så flække det og fylde det med den lækre salat. Eller bare bræk stykker af.

Tofu, som skæres i firkantede pølser. Tørsteges og så marineres godt i noget barbecuesovs (tomatpasta, soya, røget paprika agtigt noget) På grillen med dem.

Portabellosvampe. Først grilles de let med stokenden nedad (stokken er selvfølgelig fjernet) indtil de begynder at smide væde og så vendes de og grilles ihjel på den anden side. Det smarte er at de nærmest ikke kan grilles for meget. giv dem enten en god omgang grillmarinade, eller fyld dem op med et eller andet lækkert (efter de er vendt med stokken opad. Man kan også med fordel have en lille skål, som man hælder den væske der ophober sig i svampene overi. Den kan jo passende bruges til en "dressing" til salaten.

Bare generelt husk - en masse lækker marinade - gerne med godt med røget paprika. Så kan man reelt stege nærmest hvad som helst (lige ud over koldskål)
Perfect_Circle
Forum-indlæg: 62
Område: Sjælland
Dato: 29/4 2013 19:47

Sikke en masse gode råd! Godt nok er jeg pescetar, men jeg vil gerne leve så vegansk så muligt! Så de her råd er bare perfekte! :)

Anderkisten
"Bare generelt husk - en masse lækker marinade - gerne med godt med røget paprika. Så kan man reelt stege nærmest hvad som helst (lige ud over koldskål)"

Hahaha :D. Lige ud over koldskål, siger du.. Er det en udfordring? ;)
Kilroy
Forum-indlæg: 2917
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 30/4 2013 12:35

Ud over al tilbehøret er det allerbedste, jeg kan bonge på selve grillen store østershatte, kvarte grønne pebre og forkogte halve kartofler marineret i f.eks olie, citrussaft, hvidløg, ajvar, oregano, røget paprika, tandooripulver, sesamfrø og frisk ingefær og persille:D
Bodil
Forum-indlæg: 461
Opskrifter: 22
Dato: 1/5 2013 12:27 | Indlæg redigeret den: 1/5 2013 15:26

Grilspyd med alle former for grøntsager,som er marineret. Majskolber som har ligget i vand med alle bladene på inden,de grilles hele med blade. Portebellosvampe i skiver. Bagte kartofler. Grillede auberginer med tomatsalsa. Frugt til dessert -her dur alt! Bagte bananer med chokolade er nok stadig favoritten- skær en lille flænge i bananerne og prop lidt mørk chokolade i, pak dem ind og bag til de er gennembagte.
Kilroy
Forum-indlæg: 2917
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 1/5 2013 13:58

Åhh ja Bodil, den med bananerne havde jeg helt glemt (nok fordi jeg ellers ikke er til bananer, men denne udgave er totalt mums:)).
Man gør bestemt ikke skade, hvis man lige kommer til at tabe nogle få dråber rom/cognac/calvados/whisky i bananerne før grilningen;).
Ærtebælg
Forum-indlæg: 4
Område: Midtjylland
Dato: 28/7 2015 06:39

Selv synes jeg fyldte portobelloer er et godt alternativ til bøffer etc. Fjern stokken og lamellerne fra portobeloen og pensl den i olie og drys med salt og lidt chilipeber. Grill først svampen lidt med den "hule" side nedad. Efter en 10 minutter vendes svampen og fyldes med et fyld af kikærter, soltørret tomat, hvidløg, persille, chili, spidskommen, salt, citronsaft og mandelmælk (bare en lille sjat så blenderen kan køre rundt) som blendes og svampen grilles færdig - vel også ca. 10 min mere.

Helle grillede blomkål med karry er også god :)
Ærtebælg
Forum-indlæg: 4
Dato: 28/7 2015 06:57

Hvis du gerne vil have en næsten fuldkommen aminosyreprofil vil jeg anbefale at spise de fyldte svampe med en bulgursalat ^^ :)
Sundhedsfreak
Dato: 14/9 2015 11:46

Jeg har næsten lige købt en gasgrill - Naturligvis en Weber gasgrill, som er testvinder på mange medier: http://testguro.dk/gasgrill-test/

Jeg har selv stor succes med at spise grøntsagsspyd med udvalgte grøntsager fra haven. Jeg bruger alubakker, når jeg griller grøntsager. Det er min erfaring, at man får den bedste grillsmag, hvis man bruger en alubakke, når det handler om grøntsager o.l.