Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

hvordan kommer jeg godt i gang som veganer?

 

Madlavning

mariasofieb
Forum-indlæg: 2
Område: Nordjylland
Dato: 8/9 2014 01:57

Hej alle!

Jeg har nu endelig turde tage springet og leve som kødfri!
Jeg er egentligt meget lun på ideen om at leve af rawfood, og helt vegansk.
Men er der nogen af jer som har nogle gode råd til at få mig ordentligt igang?
Hvad skal jeg have i mit køkken, for at det dækker mig helt ind?
Hvor meget spiser i for om ugen?
Hvor køber i ind? (jeg bor i nordjylland)
Nogle gode blogs, eller hjemmesider jeg kan læse på?
Og et par gåde hurtige opskrifter vil blive taget i mod med kyshånd!

Håber der er nogen der kan hjælpe mig! :D
AkupunkturAnni
Forum-indlæg: 11
Område: Lolland / Falster
Dato: 8/9 2014 09:52

Hej Marasofieb!
Jeg er også ny - veganer ... vegetar - det er jeg usikker på. Jeg bor i Nakskov, som på madområdet ikke er et uland... Altså hvis du selv laver maden.

Men jeg har de samme overvejelser som du har... men jeg gør sådan... og hvis andre vil give gode råd, er de velkommen..:)

- madplan, hvor du sørger for, at variere så du får næsten alle farver grøntsager - helst dagligt.
- madplan, hvor du sørger for, at dine smagsløg bliver stimuleret... og dit syn. (Brug op skrifterne her på siden, eller køb "Fork over Knife"..
- gør op med dig selv om du vil købe økologisk... så er det nok vigtigt at være i en indkøbsforening... eller et sted, hvor I kan være mange om
at købe ind hos grossisterne..
- hvis du ikke vil satse på økologi, så har Rema rigtig mange basis produkter, til en billig penge.. Altså bønner, linser og grove pasta typer.
- Jeg har her på siden set studerende, som skriver at deres budget er 100,00 til 150,00 pr. uge... (Vi bruger - 3 voksne - 200 - 300 kr om ugen,
uden at købe ind til gæstemad.. Vi spiser mest muligt økologsisk, men vi har også en klinik, hvor vi kan købe hos grossisterne...
- B 12, som er spøgelset for alle veganer, mener jeg kan dækkes af mandler og nødder og frø... men er ikke helt sikker.

Vore "fast-food" hedder:

Alt godt fra haven ;)

- hvad har vi af grøntsager? Se på dem, find frem hvad der er flot sammen.. Hak dem pænt ens.. (vi har sådan en hakker, som kan gøre det.)
- Tag en stor frostpose, en spsk. olie af en god type, evt hakket hvidløg og krydderurter, ryst det hele i posen, læg det på et bagepapir og
- ved ca. 180 grader varmluft, i ca. 20 min... Hvis du vil have sovs til, koger jeg linser med gulerødder, løg lidt selleri/løvstikke e.l. andet.
smider vandet ud, men blender det hele til en god fast konsistens.. Smag til med krydderier... Smager dejligt..
ddq91
Forum-indlæg: 51
Opskrifter: 1
Område: Nordjylland
Dato: 8/9 2014 10:35

hvor i Nordjylland bor du:)?

vi er en familie på 2 voksne og et barn og vores madbudget siger max 3000 kr. om måneden:)

vi har fundet en økologisk går som vi handler hos, og der spare vi virkelig mange penge, har som regl 6 -7 kg grønt med hjem derfra om ugen og det koster max 100 kr. så et godt bud er at handle direkte hos gården :)

Kvickly har til tider lidt færdiglavet vegansk frost.
og ellers kan man købe falaffel i de fleste supermarkeder nu heldigvis:)

men ellers er det svært at sige hvad der er et must i et vegansk køkken, andet end skift kødet ud med tofu, bønner, linser etc. Soya/ris mælk hvis du bruger mælk til noget. og tag den stille og roligt så du ikke bliver træt af det, det skal være sjovt at være veganer, ellers er det jo ikke meget ved:)

Lonewolf
Forum-indlæg: 31
Område: KBH
Dato: 13/9 2014 13:36

Dine største fjender blive salt og sukker, derfor er det vigtigt at du finder nogle gode alternativer, til salten vil jeg foreslå selleri og til sukkeret er der masser af muligheder i form af frugt, smoothies og juice.

Hvis det skal lykkes må du søge viden på egen hånd, på biblioteket eller internettet, find nogle opskrifter som virker interessante og hvis det ikke bliver som forventet første gang du laver dem, så lær af dine fejl til næste gang.

Det er også vigtigt at du ikke lader dig blive fyldt med dårlig samvittighed hvis du spiser kød, at skifte fra alt spisende til vegan 80/10/10 over en enkelt nat sker ikke, tag det i dit eget tempo og prøv at få nogle gode erfaringer samt dårlige erfaringer, man lærer oftest mest af de dårlige.

Af køkkenmaskiner vil jeg anbefale en almindelig blender og stavblender, til smoothies og suppe.

4-500kr er mit ugenlige budget, du kan sikkert gøde det billigere, hvis det er.