Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Butterbeans

 

Madlavning

Spætte
Forum-indlæg: 240
Opskrifter: 6
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/1 2008 20:21

Jeg har modtaget med butterbeans med aarstiderne i dag, men jeg er lidt clueless i forhold til, hvad jeg skal bruge dem til. Men hvem er bedre end alle jer her i forummet til at komme med gode tips og råd?

//Mette
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 17/1 2008 21:26

Bruger dem, som jeg bruger alle andre bønner! Ned i tomatsovsen med dem : D, selvfølgelig skal de lige i blød osv.
JensD
Forum-indlæg: 2350
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 19/1 2008 01:14

Jeg har brugt dem til en grønsagssuppe. Den var superlækker. :D

http://www.dr.dk/DR1/Aftenshowet/Opskrifter/20080107115645.htm
cyrene
Forum-indlæg: 139
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 9/10 2008 02:19

Hejsa

Der er så meget skøn mad med bønner.

Prøv Rie Møllers vegetariske kogebog der hedder Mit græske køkken hvor hun anvender butterbeans. Den står under 64.15 på dit bibliotek og har de den ikke så har de forpligtelse til at skaffe den hjem.

Det som er særligt ved butterbeans når man sådan taler om dem i al almindelighed hvor vi får dem tørret og koger dem så adskiller de sig fra de øvrige bønner ved at være lidt mindre tørre i det vil jeg klart mene og påstå men det er jo da en smagssag om end flere har erklæret sig enig med mig. Det er jo ret skønt for så behøver man ikke at "dynge" den til med masser af kraftig tomatsauce og al den slags. Den kan optræde i andre sammenhænge. Og det fortjener den.
Jeg husker den i et græsk fad med en lille bitte smule tomat og så skønne friske grøntsager der var brasieret og lagt i fadet med de kogte bønenr og det hele blev bagt. Herligt. Så intens en smag. Og vi oplevede at det faktisk smagte om muligt af endnu mere næste dag fordi det havde stået og "trukket" i al den saft og kraft der var fra urterne. Så godt og fint. Men stadig enkelt.

En anden ret som jeg næsten vil beskrive som yndefuld og graciøs - hvis man kan bruge disse ord om mad - ja det er en græsk mousse/postej eller hvad man vil kalde det.
Man blender de hvde butterbeans med avocade og ristede pinjecerner og smager til og regulre konsistens - sådan husker jeg det (men selvfølgeligt skal det lige tjekkes) og sådan laver vi det den dag i dag og så smager vi det til med urtesalt og lidt olivenolie samt en dråbe frisk citronsaft af hensyn til avocado.
Som jeg har skrevet mange andre steder så er jeg desværre selv yderst allergisk for bælgfrugter og har fået vished for det og indset det så jeg spiser ikke det her mere men min mand og datter gør glad og gerne - og vi sætter det selvfølgeligt også frem når/hvis vi anretter forskellige snacks som appetizer og så elsker gæsterne og kan ikke gætte en eneste af ingredienserne!

Men tilbage til de her butterbeans så er de altså bare rigtig gode. Men jeg synes det er godt at lægge dem i et fad med grøntsager fordi man så har tjek på at der ikke lige pludseligt er hinder/skaller eller hvad man nu kalder det for. Man kan ikke sige at de som sådan let koger ud for de går heldigvis ikke i mos men der løsner sig på et tidspunkt en skal/hinde og den er ikke så "hyggelig" når der er 500 af dem i gryden. Så hold øje med gryden når de koges.

Vi har brugt dem i en tha-lasagne med hvidkål og kokosmælk samt karrypasta (og selvfølgeligt løg og gulerødder). På toppen dryssede jeg kokosmel.
En gang havde vi hoikadogræskar i. Det passede perfekt.

Jeg synes at butterbeans er værd at købe når man kan.

De er også skønne at lave til salater. Evt. med fuldkornspasta.

En gang vi ikke havde flere sort-øjebønner brugte vi dem i en ret fra Jamaica med ris og kokosmælk samt paprika. Det var rigtig godt.

/Cyrene