Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

agave- og ahornssirup. hvor, og hva er forskællen?

Madlavning

vegan earthling
Forum-indlæg: 6
Område: KBH
Dato: 3/8 2015 07:24

jeg er fornylig begyndt at tage min bage-hobby til det næste niveau og finde nogle bare lidt mere udfordrende opskrifter.
jeg ser en del opskrifter hvor jeg skal bruge "agavesirup" men jeg ved ikke engang helt hvad det er og hvor man køber det?
er det muligt at bruge ahornsirup istedet eller er det slet ik det samme? og hvis ikke er der så nogen der kan fortælle mig hvor jeg køber agave sirup for jeg synes ikke at jeg har set det i den lokale netto men jeg har så heller ik lige ledt efter det...
78Toddy
Forum-indlæg: 308
Område: Østjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 3/8 2015 14:07

Jeg er ret sikker på, at du kan købe et i Føtex. Ellers prøv Meny.
Selv bruger jeg dog ikke så meget sirup, så kan ikke hjælpe med forskellen på de to. :(
Agave er vistnok en kaktus plante.
Uden at kunne love det, så vil jeg da antage at du kan bruge det til det samme.
Victor
Forum-indlæg: 134
Dato: 3/8 2015 21:34

Jeg tror også at Super Brugsen og Irma har det. Sjældent en gang i mellem har Netto det også billigt, så plejer jeg at købe to.

Ahorn sirup er vist nok mere mørk og kraftig i smagen.
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 616
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 3/8 2015 23:09

Læs om de forskellige naturlige sødemidler her:
http://madgudinden.blogspot.dk/p/naturlige-sdemidler.html

Agavesirup fås i almindelige velassorterede supermarkeder.
vegan earthling
Dato: 4/8 2015 21:08

tak for svar! jeg faldt lige fornylig over noget agavesirup og fik købt det. godt link men ved dog stadig ikke om man kan erstatte det ene med det andet men nu har jeg begge så anyway... tak!
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 616
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 5/8 2015 15:05

Ved vegansk bagning er fordelen, at man ikke bruger æg og derfor uden helbredsrisiko kan smage på dejen. Derfor kan man uden problemer bruge lige det sødemiddel, man har lyst til, og tilsmage dejen, så den bliver så sød, som man ønsker. Jeg bruger en del agavesirup i bagning, men også dadler og sukrin, som regel kombinerer jeg disse, så jeg får den smag og konsistens jeg gerne vil frem til. Grunden til, at jeg bruger netop disse tre sødemidler er, at jeg undgår raffineret sukker, og jeg gerne vil have den lavest mulige påvirkning af blodsukkeret.
78Toddy
Forum-indlæg: 308
Område: Østjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 5/8 2015 16:18

@vegan earthling
nice outfit btw :)
synes det er fedt når folk har deres egen stil i stedet for at være mainstream. !ja
vegan earthling
Dato: 5/8 2015 21:29

fib- okay det giver egentlig ret god mening. :) :)

toddy -jeg har en tildens til at gå i anderledes tøj af alle mulige genre så det kan variere en del men mainstream er det sjælen :3 :3