Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Holdbarhed posteg og lignende

Madlavning

tysonsmor
Forum-indlæg: 2
Område: KBH
Dato: 20/8 2015 17:43

Hvor mange dage kan vegetarposteg holde sig? Altså en posteg med fx bønner, linser, løg mm.
Og kan man fryse noget af en posteg?
:)
Zhcoop
Forum-indlæg: 650
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 20/8 2015 20:46

Jeg går ud fra du snakker om en hjemmelavet bagt vegge-posteg?
Når jeg laver posteg, når jeg som regel ikke til at bage den, men blender bare nogle kogte bønner med lidt krydderier og grønt og spiser på brød eller til flere grøntsager :P
Jeg vil tro, hvis du opbevarer den på køl, at den godt kan holde sig 3-5 dage - alt afhængig af bakterier, krydderier, konservering (fx salt, eddike) og beholder.
Du kan godt fryse posteg, men ved ikke om det smager ligeså godt som før frysning - synes tit smagen går af maden efter frysning, især grøntsager. Hvis du laver en stor posteg, så frys det ned af den når den er kølet ned, så den ikke står på middagsbordet og samler bakterier, tror jeg er bedst.

Håber du får bedre svar end dette forsøg :P hehe
tysonsmor
Forum-indlæg: 2
Område: KBH
Dato: 21/8 2015 16:59

Tak for svaret Zhcoop :)
Men jeg er lidt forvirret omkring, hvorvidt det er en bagt eller ikke-bagt posteg, som kan holde sig 3-5 dage på køl samt fryses?

Ved du, om der er forskel på holdbarheden af en bagt posteg og en ikke-bagt bare bledet posteg fx hummus?
Og om begge dele kan fryses?

Og helt generelt: Kan man lugte, om mad der kun består af grøntsager (altså ingen mælkeprodukter og æg), begynder at lugte, når det bliver for gammelt? Eller hvordan man opdager, at det er blevet fordærvet?
Jeg har ofte stået med fx en hummus og været i tvivl om, den var for gammel, og om jeg ku risikere at blive dårlig af at spise den.
Zhcoop
Forum-indlæg: 650
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/8 2015 20:25

Min mor siger 5-6 dage til bagt posteg og en uges tid til ikke bagt.
Jeg tænker at det stadig kommer meget an på hvad du kommer i postegen mht konservering.
Jeg er villig til at komme og lugte til din mad hvis du er i tvivl :D hehe. Det kan være lidt svært at lugte når det er køleskabstemperatur, men hvis man tager det ud og venter lidt, så har man bedre mulighed for at lugte det, men så er bakterieprocessen også gået mere i gang, så det skal heller ikke vare for længe.

Fandt et link til hvordan man fryser humus og tør det op igen.
http://healthyeating.sfgate.com/freeze-hummus-8347.html

Jeg tror højst man kan få lidt ondt i maven/tynd mave hvis det er for gammelt - så længe det ikke indeholder animalske produkter, så kan det ikke gå helt galt. Ellers kan man altid smage på det, og hvis det ikke smager godt, så er det nok heller ikke helt godt længere :] spyt det ud igen og ingen skade er sket (udover for gammel mad)

Jeg har opdaget at hvis jeg glemmer at skylle en grønsags-gryderet (vegansk med masser chili-hvidløg osv) og det står med reste-snask i, med låg på, i mere end 1 døgn, så kommer det til at lugte ret dårligt! men det er så også uden for køleskab, men der er man ikke i tvivl :]