Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

nybegynderens indkøbs liste

 

Madlavning

Brinck
Forum-indlæg: 2
Område: Sydjylland
Dato: 30/9 2015 12:25

Hej med jer

Jeg ønsker hjælp til nogle gode "kom igang" vegetar opskrifter.

Jeg elsker at lave mad og specielt god mad. Jeg ved ikke hvordan i ville beskrive mine mad vaner men jeg er stort set alt ædende dvs også kød og så videre min motivation til at spise vegansk er en blanding af økonomiske og for generelt at prøve og spise en smule sundere. dvs det har intet etisk aspekt og folk derfor velkommen til at forslå noget med evt æg, fisk eller kylling hvis eksempelvis dette kunne pifte en ret lidt op

min fordomme omkring vegansk mad er at Retterne kan være meget kedelig smags og indholdsmæssigt bulgur og ris, linser siger mig intet. Dvs de bøffer af linser o.lign er ikke hvad jeg søger af opskrifter

hvad søger jeg så :) ?

tjaH jeg spørg fordi jeg jo nok ikke helt ved det :) nemme supper, asiatisk køkken, elsker broccoli og bønner må også godt INDGÅ i retten

Hvad ville i forslå af sådan cirka en 4-5 rette til en uge :) ?
Kappa
Forum-indlæg: 303
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 30/9 2015 16:19 | Indlæg redigeret den: 30/9 2015 16:19

Hej Brinck :)

Jeg lever generelt ikke efter opskrifter, men snarere hvad jeg har lyst til. Du behøver slet ikke at følge en opskrift, bare tag efter, hvad du har lyst til, og hvordan du vil tilberede det. Nogle gode ting at have på lager er dog tørvarer eller konservesdåser, da de kan holde sig en lille evighed.

Jeg vil give dig ret i, at ting som linser, bulgur og så videre, ikke smager fantastisk i sig selv, derfor vil jeg også anbefale dig at købe et væld af krydderier, for så kan eksempelvis linsedeller blive ret interessante.

Hvis du vil have til suppe, så er fire til fem dåser flåede tomater en virkelig god "væske" at benytte, hvori du tilføjer, hvad du nu har lyst til: Broccoli, blomkål, snittede kartofler, aubergine, squash, eller hvad du nu kan finde på :) Det er aldrig ulovligt at eksperimentere, dog er det ikke altid, at det bliver en succes - brug gerne æbler, bananer eller andet i en suppe.

Jeg håber, du kan bruge lidt af, hvad jeg har fortalt dig :)
Zhcoop
Forum-indlæg: 650
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 30/9 2015 18:03

Som sagt er det krydderier der gør en stor del, men seføli sammen med de råvarer du vælger.

Det kommer også an på hvor lang tid du har lyst til at bruge i køkkenet. Jeg har intet problem med at bruge 1-2 timer på at lave mad, mens andre siger max 20 min.

Jeg gør tit det at jeg sætter ris til at koge og så begynder at lege med grønsager evt med bønner, kikærter eller linser ind over. Risene bliver færdige undervejs og holder sig varme indtil grønsagsgryden er klar (plejer at lade dem koge 10 min og hvile på eftervarme mindst 10 min).

En god grønsagsgryde kan indeholde alle de ting du kan lide, jeg plejer at vælge nogle ud af hvad vi har, så det er sjældent jeg laver det samme, og derved får man diversitet i ens madlavning og det bliver sjældent kedeligt - har dog tendens til at bruge mange af de samme krydderier, og så må jeg nogle gange prøve at hive nogle krydderier frem fra bagerst på hylden.

Ex på grønsagsgryde:
små tern af kartofler, lidt større stykker hokkaido, peberfrugt i tern/stykker, majsgryn/polenta, løg og gulerødder - evt grønsagsvand fra kartofler eller bare vand. krydderier: chili(habaneo), hvidløg, paprika, ingefær, sennepsfrø... start med at svitse grønsagerne i vand eller olie (evt karry) og så tilsæt majsgryn og vand og kog sammen ved middelvarme indtil grønt og majsgryn er møre.

2. ex:
Løg, squash og svampe skæres ud og svitses, gerne med en masse krydderier evt chili, hvidløg (de krydderier du kan li) Linser (evt røde og beluga) kommes i og der tilsættes lidt vand hver gang linserne har suget det. Du kan også bare svitse og så hælde en masse (grønsags)vand i og tag den derfra. Hvis du bruger låg kan du bruge mindre vand, da det ikke vil fordampe ud af gryden.

Kokosmælk er altid lækker og kan bruges både i grønsagsretter og smager fantastisk at koge ris med lidt kokosmælk i (evt halv vand halv kokosmælk) man skal bare være obs på at det nemmere brænder fast jo mere kokosmælk der er i.

Dampet broccoli eller broccoli-salat er også rigtig lækkert og kan laves i mange varianter - altså fx forskellige krydderier, dressinger og forskellige andre grønsager, og evt også alene som en site-dish.

Nu har jeg nævnt grønsagsvand et par steder og det er fordi jeg gemmer (hvis jeg ikke drikker det med det samme, lunt og dejligt ^^) mit grønsagsvand, når jeg har kogt kartofler (løg, gulerød og rødbeder) det smager godt og er fyldt med vitaminer og kan tilsættes i stedet for boullion, fond... seføli er det ikke ligeså stærkt, men synes jeg kun er ganske rart, så bliver maden ikke alt for salt og det er mere naturligt (synes jeg)

Held og lykke med at eksperimentere :]
Brinck
Forum-indlæg: 2
Område: Sydjylland
Dato: 30/9 2015 22:57

tak for 2 super svar :)

lige det min linser igen det jeg desværre ikke fan af :) de gang jeg har fået det har det været vegetar der har serveret det i deres forsøg på at "omvende" min holdning til det derfor jeg søger noget andet

den fremgangs måde jeg sådan lige kan sjusk mig frem til i bruger er formlen basically den samme som hvis man ville lave en kødsovs i min verden bare uden kødet :) det taget til efterretning og vil eksperimentere lidt med dette :)

Jeg tror mit eksperiment vil blive i første omgang en form for pasta ret :D

min eneste men er at jeg generelt forsøger at undgå for meget med med stivelse, pasta ris kartofler da jeg når jeg laver god mad gerne laver fx spaghetti aglio olio eller sønderjysk mad med sovs kartofler og svin bøf eller deller :)

er der ikke en alternativ til linser i vegetar verden som ikke indeholder en masse stivelse :) ?
Zhcoop
Forum-indlæg: 650
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 1/10 2015 09:36

Der er lyse og mørke kikærter, og bønner i alle mulige størrelser, farver og former - min favorit bønne må være butterbeans :D men azuki, kidney og blackeyed beans er også lækre. Mungbønner til spire er rigtig nice ^^

Man kan også lave grøntsagsdeller uden linser, fx kartoffel-rødbede, som vist bare hedder rødbedekroketter, dog svært ved at finde den opskrift min mor brugte... Men det var bare kogte kartofler og rødbeder, revet groft, så et æg eller 2, hirseflager, basilikum og oregano, sådan cirka :D det smager super nice. Jeg plejer at 'stege' deller i ovnen, så skal man ikke bruge fedtstof og slipper for at stå ved en pande, men kan lave noget andet imens de blir færdige.

Der findes også et hav af erstatningsprodukter for det meste lavet af soya, de findes i de store supermarkeder (føtex, kvickly, irma...) Hvis man vil ha noget der minder lidt om kød, det skal bare tilsættes krydderier for at smage af noget.

Ellers kan man altid gå amok i salat/råkost, det er bare chop en masse ting op og rulle det rundt i en skål, evt med dressing. fx er revet rødbede, gulerod og æble en god, sund, nem og lækker råkost - kan altid tilsættes rosiner og solsikkekerner, hvis det blir for kedeligt.

Hvis noget går helt galt er det altid godt at have ketchup, soya-sovs, balsamico-eddike, peanutbutter, senep eller andet smagoverdøvende i køkkenet, så maden kan glide ned alligevel ;] hehe.
Curator
Forum-indlæg: 654
Område: KBH
Dato: 1/10 2015 19:23 | Indlæg redigeret den: 1/10 2015 20:21

lige det min linser igen det jeg desværre ikke fan af :) de gang jeg har fået det har det været vegetar der har serveret det i deres forsøg på at "omvende" min holdning til det derfor jeg søger noget andet


Det er forståeligt at vegetarer først forsøger sig med linser, da de besidder den 5. grundsmag "Umami", der mest kendes fra kød (især bacon). Jeg ved ikke hvilke måde du har fået serveret linser på? Linse-bøffer siger mig ditto meget lidt, og forekommer mig at være en dårlig imitation af kødbøf, mens linser i form af linsesuppe/karrylinser er min livret. Har du ikke prøvet sidstnævnte, så giv dem lige en chance til.

Det meste veganer/vegetar-mad er efter min mening meget kedeligt. Jeg får på puklen herinde når jeg er kritisk, men jeg mener der er en mening med det jeg siger. Du står med en seriøs udfordring. Jeg har både fulgt opskrifter til punkt og prikke og improviseret. Kun meget lidt bliver godt nok til mig i længden. Jeg vil gerne i løbet af dagen kunne se frem til god aftensmad. Dette aspekt mister man lidt ved at improvisere en ukendt ret i køkkenet.

Jeg vil supplere de udmærkede råd du har fået i tråden fra andre, med at foreslå at du tilmelder dig et vegansk/vegetarisk madlavningskurus. Det er der flere grunde til. Eksempelvis hader jeg normalt spinat og ville aldrig have improviseret det ind i nogen ret. Men når kokken på restauranten Govinda tryller og laver Spinat og Paneer, så er det en af mine favoritretter. Retten er "enkel" men smagfuld, hvor når man improviserer mere har tendens til at vælte (for) mange ting i. Humlen i mange madlavningskurus er netop at få smagen frem i relativt enkle ting. En bekendt der lige har været på indisk madlavningskurus, han fortalte, at meget går på at lære en del teknik, når krydderier skal svitses af rigtigt for at afgive kraftig smag.

Som det bliver nævnt er der et hav af erstatningsprodukter lavet af soya, men det gør efter min mening kun maden mindre smagfuld. Undgå dem. Deres eksistens-berettigelse har efter min mening overvejende at gøre med, at de kan rette op på manglende protein i den grønne kost.