Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kogebog funderet i tro/kristendom

Madlavning

Johannesborg85
Forum-indlæg: 3
Område: Århus
Dato: 26/10 2015 07:39

Kære venner,

Jeg er ansvarlig for indkøb af julegaver i min kirke. Vi er en grøn kirke og får ofte vegetarisk og vegansk mad. Jeg vil dog gerne skubbe endnu mere i den retning og tænker, at vores kirketjener, der tit står for madlavning, skal have en vegansk kogebog.

Kogebogen skal være introducerende til veganisme (altså: hvad er det og hvorfor bør vi spise vegansk) og skal indeholde simple opskrifter, der kan laves i stor skala frem for avancerede retter.

Derudover - og det er derfor jeg henvender mig her - må kogebogens indgangsvinkel meget gerne være funderet i kristendommen eller tro (der findes mange bøger der omhandler mad, veganisme/vegetarisme og tro/kristendom – ’food and theology’ af Norman Wirzba er f.eks. meget anbefalelsesværdig), men jeg har ikke kunne finde en decideret kogebog.

Eftersom vi er en kirke dur det ikke med buddhistisk eller anden østlig religion. Personligt vil jeg ikke have noget i mod det, men jeg er ikke sikker på, menigheden vil være så begejstret. Når jeg så alligevel skriver 'tro', mener jeg det i mere bred forstand (f.eks. 'faith' hvis vi er i det engelske).

Vores kirketjener er af tysk oprindelse, så hvis kogebogen findes på tysk, kunne det være prima :) Ellers fungerer både dansk og engelsk (mon ikke vi skal have fat i en amerikaner?)

Jeg håber, I kan hjælpe.

Kærlig hilsen,

Johan
pebermyntepigen
Forum-indlæg: 149
Område: KBH
Dato: 26/10 2015 12:10 | Indlæg redigeret den: 26/10 2015 12:10

Vi arbejder med skabelsesberetningen i religion. I Biblen står der, at Gud vil have os til at spise planter. Det kunne måske være relevant. :)

Vers 29
«Gud sagde: »Nu giver jeg jer alle planter, der sætter frø, på hele jorden og alle træer, der bærer frugt med kerne. Dem skal I have til føde.
Vers 30
Til alle de vilde dyr og til alle himlens fugle, ja, til alt levende, der rører sig på jorden, giver jeg alle grønne planter som føde.« Og det skete.
Vers
31 Gud så alt, hvad han havde skabt, og han så, hvor godt det var. Så blev det aften, og det blev morgen, den sjette dag.
jug82
Forum-indlæg: 28
Område: KBH
Dato: 26/10 2015 12:46

The China Study Cookbook: Over 120 Whole Food, Plant-Based Recipes

http://www.amazon.com/The-China-Study-Cookbook-Plant-Based/dp/1937856755/ref=pd_bxgy_14_img_3?ie=UTF8&refRID=1V5FQR0NSGC0XWD4WEY5

Citat fra filosoffen Pythagoras:

“As long as Man continues to be the ruthless destroyer of lower living beings, he will never know health or peace.
For as long as men massacre animals, they will kill each other. Indeed, he who sows the seed of murder and pain cannot reap joy and love.”
Johannesborg85
Forum-indlæg: 3
Område: Århus
Dato: 26/10 2015 15:11

@ Pebermyntepigen: der er mange bibelvers at trække på i forsvaret for veganisme, desværre også andre der kan tolkes i modsat retning. Sidstnævnte tolkninger harmonerer ikke med min kristentro. Men tak :)
Kilroy
Forum-indlæg: 2917
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/10 2015 06:54

Hvad med Grøn Glæde fra Anima (85 kr) eller i gratis download - eller Det Heldbredende Køkken af bla Kristian Bitsch. Ingen af dem indeholder noget religiøst af nogen art :)