Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegetar på low fodmap diæten

 

Madlavning

Varykino
Forum-indlæg: 5
Område: Midtjylland
Dato: 8/11 2015 18:28 | Indlæg redigeret den: 8/11 2015 18:41

Hej herinde ☺ Min kæreste og jeg er nye vegetarer med et ønske om at blive veganere på sigt. Den sidste uge har vi levet næsten fuldt vegansk. Jeg kunne ønske mig lidt tips og tricks vedrørende gode proteinkilder, da jeg pga. Ibs og colitis ulcerosa også er nødt til at følge low fodmap diæten. Det betyder blandt andet at jeg ikke kan fordøje linser, bønner, kikærter, løg, hvidløg,de fleste nødder, svampe, næsten alle kåltyper, mel, stenfrugter og meget andet frugt.Jeg spisertofu, havregryn, chia, quinoa og kikærter i de mængder jeg "må" i forhold til diæten.Er det muligt at købe ren soya protein til madlavning? (Det er kulhydraterne i soya jeg ikke tåler).Altså for eksempel soya granulat lavet KUN på proteinet og renset for kulhydrateren. Og kender i til andre produkter, hvor jeg kan få de gode proteiner men slippe for de besværlige kulhydrater?

Tine

Amanda Stampe
Forum-indlæg: 155
Opskrifter: 3
Område: Sjælland
Moderator
Dato: 8/11 2015 19:21

Du kan købe soyaprotein i flere varianter, bla. andet sojagranulat (som fx soy4you) eller diverse køderstatningsprodukter (som fx nuggets, bøffer etc.)

Jeg kan også foreslå andre frø og kerner som hampefrø, hørfrø, græskarkerner, sesamfrø etc. (hvis du kan tåle disse)

Nu vil jeg så mene, at protein tit er alt for overvurderet (medmindre man laver fysiske hårde ting), det er nemmere at få for meget end at få for lidt. Proteiner er dog vigtige, bare ikke i de mængder mange har en idé om.

Held og lykke :)
Varykino
Forum-indlæg: 5
Område: Midtjylland
Dato: 8/11 2015 19:33 | Indlæg redigeret den: 8/11 2015 19:37

Tusind tak, Amanda :D
Ja, hampefrø står allerede på indkøbs sedlen. Frø og kerner spiser jeg allerede masser af og jeg må også gerne få valnødder og pecannødder. Kan jeg være sikker på, at et produkt som soy4you er " renset " for kulhydraterne og kun indeholder proteinet? Det er nemlig rigtigt vigtigt og svært at gennemskue på ingrediens listerne.
Stina3
Forum-indlæg: 80
Område: Sydjylland
Dato: 8/11 2015 19:49

Årh, det lyder som et bøvlet og hårdt liv. At være veganer og følge low fodmap må blive en stor udfording. :-o
Amanda Stampe
Forum-indlæg: 155
Opskrifter: 3
Område: Sjælland
Moderator
Dato: 8/11 2015 21:05

http://www.soy4you.dk/webshop/?search=ingredienser

Her er alle soy4you produkterne, så kan du klikke dig ind på dem og se produktinformationen. Jeg ved ikke liiige med andre, lignende produkter desværre :)

Og her er en liste over forhandlere, hvis du er interesseret: http://www.soy4you.dk/faq/

Det var så lidt, jeg håber du finder ud af det :D
Varykino
Forum-indlæg: 5
Område: Midtjylland
Dato: 9/11 2015 08:34

Tusind tak :) Jeg havde fundet den side om soy4you, men ingrediens listen er ret ubrugelig i denne sammenhæng, desværre. Jeg må prøve at ringe til producenterne. Tak for hjælpen!! :D
Amy
Forum-indlæg: 567
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 10/11 2015 18:40

Du ved det nok bedre end jeg, men er det ikke noget med at FOODMAP "kun" følges i 4-8 uger for at finde ud af den ene eller to ting, af dem du nævner, man får symptomer af? :) Eller har du fundet ud af, at du ikke kan tåle nogen af dem??
MakuOlena
Forum-indlæg: 230
Område: KBH
Dato: 11/11 2015 16:52

Amy: Nope FODMAP er en forkortelse for et eller andet, hvor hvert bogstav står for et ord, kan ikke huske hvad, men det har ikke noget med "food" at gøre selvom jeg godt forstår hvorfor du tænker det :)

Jeg er enig med de andre at protein ikke er noget, du behøver at frygte at mangle medmindre du simpelthen ikke får nok kalorier. Det er stort set umuligt at mangle protein hvis man ellers får nok at spise, uanset hvad ens kost består af :)
De fleste grove grøntsager har en god portion protein, så fylder du godt op med dem du kan tåle, samt med havregryn som du nævner, så er du rimeligt godt dækket ind. 100g havregryn(13g protein) giver dig alene 1/3 af hvad du har brug for af protein cirka. Jeg har ikke styr på hvad man præcis må spise på diæten, men prøv at tracke dine makroer i et program som cronometer.com, så kan du i hvert fald se hvor meget protein du får med det du spiser nu og hvorvidt der overhovedet er et problem :) En 40-60g protein om dagen er meget fint til en almindeligt aktiv kvinde :)
Amanda Stampe
Forum-indlæg: 155
Opskrifter: 3
Område: Sjælland
Moderator
Dato: 12/11 2015 16:31

Jeg har læst mig frem til at en kvinde skal have omkring 30-40 gram protein om dagen :P
Amy
Forum-indlæg: 567
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 13/11 2015 15:09

HighCarbDK: det har da noget med mad at gøre? :) Men ja, der sneg sig en stavefejl med.

Man skal have ca. 0.8 g protein pr kg kropsvægt :) Så hvis man vejer 50 kg skal man have 40g protein (0.8 x 50 = 40). Men det er dog ikke svært overhovedet på en varieret kost med nok energiindtag. Når man er nødt til at udelukke linser, bønner, kikærter, løg, hvidløg,de fleste nødder, svampe, næsten alle kåltyper, mel, stenfrugter og meget andet frugt så er det...op ad bakke, vil jeg sige! Om ikke andet, så i hvert fald ift variation..

Men mandler og jordnødder er jo egentlig ikke nødder så måske du kan spise dem? De er både gode protein- og fedtkilder :) (men netop pga fedtindholdet skal man dog alligevel ikke spise spandevis af dem hver dag ;) ) Og som det er nævnt er havregryn også super, bare sådan helt generelt. Og alt slags grønt selvfølgelig. Og kartofler og (brune) ris!
MakuOlena
Forum-indlæg: 230
Område: KBH
Dato: 14/11 2015 15:30

My: Ja men det jeg mener er, at bogstaverne "f o d" i navnet har ikke noget med ordet food/mad at gøre :) det står for nogle ord som jeg ikke kan huske.
Varykino
Forum-indlæg: 5
Område: Midtjylland
Dato: 16/11 2015 17:52

Hej og tusind tak for al jeres respons :) Low fodmap diæten en en udelukkelse diæt, hvor man udelukker en række kulhydrater, som har tendens til at genere mave/tarm systemet. Det er ikke meningen at man skal blive på diæten, men man skal genindtræder fødevarerne igen. Det har jeg dog ikke haft megen succes med, men jeg fortsætter og har da også "fået enkelte ting tilbage" i små mængder. Jeg kaster mig ud i dette projekt og føler mig nu også ret beroliget Mht. proteinerne. Indtil videre er jeg ovo vegetar- simpelthen fordi det er lettere at tage det i små bidder, når jeg både skal følge low fodmap diæten og lære et "nyt køkken" at kende. Tak for jeres hjælp :)
Varykino
Forum-indlæg: 5
Område: Midtjylland
Dato: 16/11 2015 17:56

Amy, du har helt ret. Jeg har problemer med alle grupper - nogle mere end andre, men sørger for at teste regelmæssigt. Det er smadder besværligt! Tak for respons :)