Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Gærflager, hampefrø, hirsemel og boghvedemel

 

Madlavning

Stina3
Forum-indlæg: 80
Område: Sydjylland
Dato: 14/11 2015 08:57 | Indlæg redigeret den: 14/11 2015 09:01

Hej! Jeg hat været ude at købe veganske produkter, jeg ofte synes, andre har succes med. Så hvis I har nogle yndlingsopskrifter eller tips med disse produkter, må I gerne dele! Jeg ved ikke helt, hvad man bruger hampefrø til? Og er der måske nogen, der har en bolle opskrift med disse meltyper?
Hvis det ikke lige kan ses, er det gærflager, hampefrø, hirsemel, boghvedemel, kikærtemel og garam masala, jeg refererer til. Jeg er ikke sikker på, jeg kan finde ud af, at tilføje billedet med. :)

Stina3
Forum-indlæg: 80
Område: Sydjylland
Dato: 14/11 2015 08:59

Pille
Forum-indlæg: 39
Opskrifter: 1
Område: Østjylland
Dato: 14/11 2015 11:17

Hampefrø kan erstatte nødder og kerner. Her i huset hitter rødbede,æble råkost med hampefrø, hampeolie og saften fra en citron.Kikærtemel bruges i en tahintærtebund. Gærflagerne bruger vi som en slags osteerstatning i forskellige retter.
Stina3
Forum-indlæg: 80
Område: Sydjylland
Dato: 14/11 2015 18:14

Tak for svaret. :-)
Hvad er en tahintærtebund?
Mic
Forum-indlæg: 206
Område: KBH
Dato: 18/11 2015 09:36

Det er tahini pie crust på engelsk. Prøv at kigge på forslagene her:

https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=tahini+pie+crust
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 622
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 18/11 2015 10:46

Jeg bruger gærflager i stort set alle saucer samt ind imellem i gryderetter og i fars til deller/burgere. Det giver noget ekstra til smagen, som er svært at forklare, lidt mere af den umami-smag, som kan være svær at finde i plantebaserede retter.

Hampefrø bruger jeg i bagning, i smoothies eller som drys på sojayoghurt.

Boghvedemel bruger jeg i bagning, til pandekager og evt. i fars til deller/burgere. Hirsemel har jeg ikke i huset, men jeg ville bruge det på samme måde, som jeg bruger boghvedemel.

Kikærtemel bruger jeg i fars til deller/brugere, til kikærtepandekager, og til hummus.

Garam Masala bruger jeg til krydring af indisk inspirerede retter som f.eks. dahl.



Stina3
Forum-indlæg: 80
Område: Sydjylland
Dato: 20/11 2015 13:27

Tak for svarene!

Jeg lavede i går pandekager af hirsemel, men de blev på en måde helt tørre - nok fordi der ingen gluten er i hirsemel. :/

Jeg glæder mig til at afprøve det berømte krydderi Garam Masala. :)

Jeg er meget skuffet over hampefrøs smag. Ikke lige min favorit.
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 622
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 20/11 2015 13:45

Hvad kom du i pandekagedejen, foruden hirsemel? En form for æggeerstatning i form af moset banan eller malede hørfrø rørt ud i kogende vand, vil nok gøre pandekagerne mere fugtige og svampede.

Mht til garam masala bruger jeg det ikke alene men i kombination med andre krydderier som fennikelfrø, koriander, karry, gurkemeje, spidskkommen, sennepsfrø, hvidløg, chili, ingefær .....

Jeg spiser ikke hampefrø alene men som drys på min morgenmad (sojayoghurt), eller i bagværk sammen med andre frø og kerner.
delhi
Forum-indlæg: 12
Område: Vestjylland
Dato: 20/11 2015 16:18

Jeg laver hampemælk af hampefrøene. To spsk hampefrø, en banan, masser af vand og eventuelt kakaopulver.