Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kikærtemel... hvordan laver man kikærtemel

 

Madlavning

AkupunkturAnni
Forum-indlæg: 11
Område: Lolland / Falster
Dato: 10/1 2016 13:04

Vi vil gerne lave vores eget kikærtemel. Men kikærterne skal jo i blød og koges? eller?
Er der nogen der har erfaringer???

hilsen AkupunturAnni
Fräulein
Forum-indlæg: 74
Område: Østjylland
Dato: 10/1 2016 20:01

Godt spørgsmål!
Jeg må helt klart følge med! :)
Kappa
Forum-indlæg: 323
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 10/1 2016 20:18

Det er faktisk slet ikke så svært, som det umiddelbart lyder :)
Tag en dåse kikærter (eller vædede kikærter), hæld det værste af vandet fra. Så tager du et >RENT< (det er vigtigt, det er rent) viskestykke, hvor du hælder kikærterne i. Så presser du væden fra, og smider blandingen i en blender eller lignende - og presto! Kikærtemel :)
pebermyntepigen
Forum-indlæg: 149
Område: KBH
Dato: 10/1 2016 20:28

For at undgå for meget metal kan du selvfølgelig også bare bruge dine egne, hjemmekogte kikærter, går jeg ud fra! :D
AkupunkturAnni
Forum-indlæg: 11
Område: Lolland / Falster
Dato: 10/1 2016 22:13

Tak for ideerne..... Det lyder som om det er til at overkomme. Og kikærtemel er dyrt, og kikærter er forholdsvis billige. Så tak for ideerne. :-*
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 622
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 10/1 2016 22:30

For mig lyder det mere som om, man vil få en kikærtemasse - skal det ikke tørre, før det kan kaldes mel? Det kan da ikke være særlig langtidsholdbart, sådan som den kikærtemel, man køber, er?

Jeg blender kogte kikærter sammen med andet, når jeg laver kikærtepostej, men jeg har også almindeligt kikærtemel, som jeg bruger som tilsætning i urtefars, i pandekagedej og når jeg laver "lyn-hummus". Begge dele er meget brugbare, så umiddelbart ville jeg nødigt undvære mit "tørre" kikærtemel, for selv om jeg sikkert kunne bruge blendede kogte kikærter, hvor jeg i dag bruger kikærtemel, så har jeg ikke overskuddet til at blende kikærter hver gang, jeg skal bruge en smule kikærtemel i en fars eller dej. Jeg giver kr. 46,33 for 1 kg. øko kikærtemel (mod kr. 36,13 for 1 kg. øko kikærter), som holder længe for mig - og for mig er 10 kr. en rimelig pris at betale for, at andre har gjort det grove arbejde for mig, så jeg kan bruge mine begrænsede kræfter på det sjove.
veganthus
Forum-indlæg: 14
Område: KBH
Dato: 10/1 2016 23:39

Kikærter koagulerer - stivner - ved opvarmning - ligesom æg.



De friske iblødsatte kikærter giver en dejgagtig, klistret masse, når man moser dem.

Klisterevnen forsvinder ved kogning.


Derfor er kogte (dåse)kikærter svære at få til at hænge sammen til falafler, når man moser dem - de bliver i stedet til hummus.


Derfor bruger man iblødsatte, ukogte og mosede kikærter til falafler, og blander de øvrige ingredienser i inden stegningen - som her:


http://vegetarkontakt.dk/?opskrift-=1467


og i alle disse falafelopskrifter:

http://vegetarkontakt.dk/?vegetar=vegetarsoeg&soeg=falafel



For at få falaflerne til at hænge sammen, kan man i stedet iblande en mindre portion (rå)kikærtemel i en dåse kogte dåsekikærter - som i denne opskrift:


http://vegetarkontakt.dk/?opskrift-courgette-kikaerte-frikadeller=1863


(Man kan også bruge havregryn eller hvedemel)



Det rå kikærtemel bruges altså for at få falaflerne til at hænge sammen.


For at lave sit eget kikærtemel kan man bruge en kaffekværn eller blender - eventuelt må man iblødsætte kikærterne først, for at undgå at de hårde kerner knækker knivene.

Hvis man vil gemme en iblødsat masse, skal den tørres eller fryses, fordi ukogte kikærter fordærves meget hurtigt.
Kappa
Forum-indlæg: 323
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/1 2016 01:00

Fib - hvis man vrider væden fra først, så får man faktisk en mellignende ting. Bevares det er ikke lige så tørt, som det mel man køber, men det er bestemt brugbart
vericon
Forum-indlæg: 730
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/1 2016 09:47 | Indlæg redigeret den: 13/1 2016 10:23

Hej
så enkelt kan det gøres:

http://moroccanfood.about.com/od/tipsandtechniques/ht/How-To-Make-Chickpea-Gram-Flour.htm

Hvis du rister "Kik'erne"på en tør pande nogle minutter inden "malingen" går det nemmere.

Kikærter er ikke listet over fødvarer med kritisk indhold af Cyanogenetiske glykocider -

Mvh.
Hans Jørn
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 622
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 12/1 2016 11:30

@Kappa - jeg tvivler ikke på, at det er brugbart, min anke gik på langtidsholdbarheden.

Tak, Vericon, det ser fornuftigt ud.
AkupunkturAnni
Forum-indlæg: 11
Område: Lolland / Falster
Dato: 12/1 2016 23:07

Vi har ikke bagt af det endnu.... men vi har udblødt dem, og kogt dem... Derefter tørrede vi kikærterne i vores masseovn... og da vi havde lavet melet ... tørrede vi endnu en gang. Dette er selvfølgelig kun muligt, økonomi, fordi masseovnen er tændt, her i vinterhalvåret...

Jeg har set på det link vericon har sendt... Hvor bliver giften af,... den gift vi er opvokset med, skal fjernes i iblødsætning og kogning?
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 622
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 13/1 2016 21:38

Det er bønner, der indeholder så store mængder af lektiner, at de skal koges, for ikke at give mave-tarm forgiftning. Kikærter er en ært og indeholder kun små mængder af lektiner.

http://taenk.dk/gode-raad/toerrede-baelgfrugter-er-fulde-af-naering

AkupunkturAnni
Forum-indlæg: 11
Område: Lolland / Falster
Dato: 16/1 2016 11:55

Vi fik tørret vores kikærter, efter iblødsætning og kogning... Men det er der jo kun økonomi i, fordi vi har en masseovn med pizza-rum... så vi tørrer på eftervarmen...

Tak for jeres svar..:)

AkupunkturAnni
Forum-indlæg: 11
Område: Lolland / Falster
Dato: 16/1 2016 12:00

Har lige læst det link som Fib-spurven har lagt ud... tak for det... Det fortæller at der IKKE er gift i kikærter.