Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

vegansk mayo

Madlavning

Maj1974
Forum-indlæg: 65
Område: Århus
Dato: 6/3 2016 12:35

kan man lave det af andet end soya? Nogen der har erfaring med det? min krop er ikke skiiie vild med soya ;)
Zhcoop
Forum-indlæg: 650
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 6/3 2016 16:17

Jeg laver mayo på mandelmælk, det er nice [: det kunne desværre ikke lade sig gøre med rismælk...
peterbb
Forum-indlæg: 21
Område: KBH
Dato: 20/3 2016 11:03

Det er muligt at lave det med aquafaba, som er vandet fra kogte bønner — kikærter er vanligst. Jeg har ikke prøvet at lave mayonnaise med det selv, men her en er tilfeldig oppskrift, som ser fin ut. Du kan søge efter "aquafaba mayonnaise", for å se om der er andre opskrifter.
peterbb
Forum-indlæg: 21
Dato: 20/3 2016 13:44 | Indlæg redigeret den: 20/3 2016 14:33

Lavet netop aquafaba-majones, og det var meget vellykket. Anbefales! :)

Hemhems
Forum-indlæg: 27
Område: Sydjylland
Dato: 7/4 2016 08:28

Kan man ikke bare bruge hørfrø olie, hvis det skal være mayo normalt vil det indeholde olie..?

Den sundeste mayo er selvfølgelig uden olie, men hvis man ikke har bøvl med vægten og er klar over problemer med at indtage raffineret olie..
Grønogglad
Forum-indlæg: 10
Opskrifter: 3
Dato: 13/5 2016 12:02

Skordajo : kogte kartofler, olivenolie, vinaigre, sennep, salt, peber.
Bodil
Forum-indlæg: 461
Opskrifter: 22
Dato: 14/5 2016 09:55

Du kan lave det af ris/sojamælken fra Aldi. Eller af tufo som jo også er soya. Prøv også at smage soyayoghurt til - det skal være den neutrale uden vanilje og den skal nok drænes lidt, så den bliver tykkere.
Maj1974
Dato: 15/5 2016 19:03

Zhcoop: mandelmælk virkelig??? det lyder sgu lækkert og det må jeg prøøøøøve :D du pisker det bare og putter olie i imens ligesom hvis dte var æg??? :)

Peterbb: mmmm ja det ser da virkelig oz lækkert ud DET må jeg OGSÅ prøve, selvom jeg ikke fatter hvordan det kan bliver til mayo :D Det får klart en chance!

Hemhems: hvad mener du`at man pisker udelukkende hørfrøolie og at dte så bliver til mayo eller hvordan skal det forstås???? :)
Maj1974
Dato: 15/5 2016 19:04

sejl og farver: hmmm lyder også interessant :p

Bodil: jeg tåler ikke særlig godt soya det var derfor jeg spurgte efter et alternativ ;)
Zhcoop
Forum-indlæg: 650
Opskrifter: 10
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/5 2016 00:04

Maj1974:
https://maanebarnet.org/2012/07/26/mirakel-mayo/
Jeg bruger denne opskrift hvor jeg skifter soyamælk ud med mandelmælk [: jeg har ikke prøvet andre (kun fail med rismælk) men kunne være sejt hvis man kan med andre plantemælk, fx havre.
Jeg bruger en stavblender og hælder olien i (mens jeg blender på højeste niveau) i en tynd stråle - jeg plejer aldrig at måle olien af, men hælder det i indtil jeg har den konsistens jeg ønsker.

Sejl og farver:
Hvad er 'Skordajo'? kan ikke lige finde en fuld opskrift, men som skrevet oppeover, så lyder det interessant :] har du et link eller fuld fremgangsmåde at dele?