Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Inspiration.

Madlavning

brved3
Forum-indlæg: 2
Område: KBH
Dato: 28/3 2016 10:08

Hej folkens.

Jeg har flere gange prøvet at komme i gang med en mere vegetarisk livsstil men er stoppet fordi maden efter min erfaring er smagsløs og kedelig, samtidig giver maden ingen eller meget lidt mæthedsfølelse. Det gælder både når jeg selv laver det og når erfarne bekendte gør det.
Så måske kan i give nogen ideer eller opskrifter. :)

for at gøre det mere besværligt så er der disse forbehold.

Jeg kan ikke nedbryde frø, kerner og nødder så de kan godt lave rifter i min endetarm når de kommer ud igen.. avs.

Jeg kan ikke fordrage mørkt brød og svampe.

kogte grøntsager og rodfrugter er vamle og smager ulækre så dem undgår jeg helst.

frugter gør mig kun mere sulten.

linser, bønner, kikærter etc. smager af mel og kan være vamle, så de skal krydres virkelig meget for at få nogen som helst smag.

Fräulein
Forum-indlæg: 73
Område: Østjylland
Dato: 28/3 2016 12:11

Hehe.. Øhm, de ingredienser du dermed helst vil undgå, er sådan set ret dækkende for enhver kost, hvis du spørger mig. Desuden er eksempelvis bønner jo ikke bare bønner: bønner behøver man jo ikke at spise som de er.. Dem kan man jo fx purere, blande med løg og alt muligt for derefter at stege dem til deller...

Det lyder næsten som om, du kun vil have lyst brød og pasta.. Så kan jeg godt forstå, det bliver kedeligt :/
Serenity
Forum-indlæg: 1683
Område: Nordjylland
Dato: 28/3 2016 12:12

Mht. kogte grøntsager har du så prøvet at koge dem i meget kort tid? Jeg ved af erfaring at broccoli smager afskyeligt hvis det har kogt for længe, men hvis det stadig er sprødt og lysegrønt smager det okay. Masser af fedt plejer at hjælpe på mætheden for mig. Jeg plejer at hælde noget hørfrøolie med DHA ud over mit kogte mad. Ifølge nogle af dem som lever af råkost er problemet med frugt og manglende mæthed at folk simpelthen undervurderer hvor meget frugt der skal til for at blive mæt. Mht. frø, kerner og nødder tænker jeg at nogle fordøjelsesenzymer måske kunne være en hjælp. Eller måske noget probiotika.
brved3
Forum-indlæg: 2
Dato: 28/3 2016 13:37

Nu spurgte jeg jo om inspiration for at få det til at smage af noget og give en form for mæthedsfølelse.

jeg bruger skam grøntsager, men da jeg sagde kedeligt mente jeg at grøntsager og rodfrugter generelt ikke smager af noget eller har en bitter harsk smag, med få undtagelser. Og de retter jeg har prøvet af erfarne vegetar kokke er smagsløse for mig. men jeg bruger det stadig.
Det er bare kogte grøntsager der er det absolut værste.

Jeg har skam prøvet forskellige hjemmelavede postejer, deller, lasagner, gryderetter af bønner, linser og kikærter. de havde alle en kedelig melet smag. og igen så har jeg fået andre til at lave det til mig.

Jeg bruger næsten altid olie, også for at det ikke skal blive for tørt.

Det er ikke kun frugter der ikke giver mæthed det er en generel ting for vegetar mad, men frugterne gør mig decideret mere sulten og min mave føles mere tom efter at jeg f.eks. har spist 2 bananer eller 3 æbler.

Mic
Forum-indlæg: 206
Dato: 28/3 2016 14:05

Skal det smage så det vil noget, så er det helt klart de indiske retter du skal have fat i:

http://www.madkogebogen.dk/indisk.php

http://www.vegetaropskrifter.com/category/alle-opskrifter/hovedretter/

Husk, hav ekstra pulverslukker stående :D :D
Curator
Forum-indlæg: 655
Dato: 28/3 2016 14:15

Enig med Mic. Dertil vil jeg foreslå indisk madlavningskursus.
Serenity
Dato: 28/3 2016 16:32

Har du prøvet at spise 6 bananer i et måltid? 2 er altså ikke meget. Der skal meget mere til ifølge nogle af dem der lever af råkost.
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 616
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 28/3 2016 18:05

Krydring er - som nogle her også er inde på - meget vigtig i det vegetariske køkken. Ved ikke at bruge kød, kommer retterne ofte i underskud af den smag, der kaldes "umami" og kan netop føles som ret smagsløse på trads af at de er krydrede. Mine "hemmelige" våben til at give mine retter det sidste pift er tamari, gærflager og basilikum - ikke nødvendigvis alle tre i samme ret, men i hvert tilfælde mindst én af dem. Og derudover skal der krydres godt i alle retter.

Dit problem mht til nødder kunne jo måske løses ved at kværne dem til mel - jeg bruger en el-kaffekværn og bruger gerne hasselnøddemel og/eller valnøddemel i f.eks. veggie-deller (og ja, de smages også til med tamari, gærflager og basilikum, gerne alle tre.

Mht til brød kunne du jo bage selv, det giver helt andre smagfulde brød, og hvis du ikke bryder dig så meget om grovmel i brødene, kan du bruge mel af den sort hvede, som kaldes "hvid hvede", og som males til fuldkornsmel, men som i udseende meget ligner raffineret hvedemel. Du kan også tilsætte "Fiber Fin" som er et fiberprodukt lavet af majs indeholdende 60% fibre.

Hakkede champignons (en tur i foodprocessoren) er velegnede som base for "kød"sovs, bruges ganske som hakket kød, og når du krydrer sovsen med løg, hvidløg, tamari, div. krydderier, og evt. tilsætter tomatpure eller flåede tomater, så er smagen af champignons gået op i en højere enhed med alt det andet.

Hvis du ikke bryder dig om kogte rodfrugter - har du så prøvet at lave mos, hvor halvdelen er kartofler og den anden halvdel er sweet potatoes, løg, gulerødder, pastinak, persillerod, selleri? Eller har du prøvet at lave ovnbagte rodfrugter? Spiser du rå gulerødder, f.eks. salat af revne gulerødder? Du kan også lave salat af reven selleri og æble. Har du prøvet at lave supper, hvori rodfrugter, grøntsager og evt. også kartofler indgår? Supperne kan f.eks. tilsættes hvide bønner og blendes. Husk stadig at alle retter skal krydres gavmildt. :-)

Fib-Spurven
Forum-indlæg: 616
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 28/3 2016 18:07 | Indlæg redigeret den: 28/3 2016 18:10

PS - jeg bruger stort set aldrig olie - i stedet bruges jeg bouillon.

og lige et link: http://plantepusherne.dk/vegetabilsk-umami-hvad-hvor/
Serenity
Dato: 28/3 2016 23:23 | Indlæg redigeret den: 28/3 2016 23:23

Prøv en blanding af røde linser, hvide ris, ærter, hørfrøolie, salt og et ordentligt læs cayenne peber. Det smager virkelig godt hvis det ikke har kogt for længe og blevet melet.
Kilroy
Forum-indlæg: 2917
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 29/3 2016 05:03

Jeg vil også sige, at det er med at få gang i noget krydring :)
Find dine yndlingskrydderier, mine er oregano og tandoori(mild karryblanding), som jeg bruger til ræddi mange retter. Husk også tomatpure/ajvar/citronsaft/miso/soyasauce/engelsk sauce osv.
Held med det :)
Maj1974
Forum-indlæg: 65
Område: Århus
Dato: 1/4 2016 17:48

har du prøvet at bage rodfrugterne istedte for? godt krydret, så smager det altså virkelig godt!!! INGEN kogte grøntsager smager jo godt :)

Som de andre sir: krydderier, især hvidløg og ingefær er godt..........

Kød der ikke er krydret smager jo absolut heller ikke af en skid ;)