Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Mættende mad

Madlavning

Fluff
Forum-indlæg: 12
Område: Sjælland
Dato: 3/5 2016 19:22

Hej igen igen ;)

Jeg har nu levet vegetarisk på grænsen til vegansk de sidste ca 2,5 uge. Jeg var før denne dag igang med et mindre vægttab og mangler fortsat omkring 5-6 kg. Jeg oplever lidt at det er svært at blive ordentligt mæt på denne kost. Ville førhen have taget noget skyr her til aften. Vil gerne undgå mælkeprodukter så den mulighed har jeg ikke nu.

Mit spørgsmål er derfor. Hvilke madvarer mætter meget til aftensmad så man ikke er sulten igen efter et par timer? Og har i et forslag til en sund kcal let snack her om aftenen?
Hope
Forum-indlæg: 259
Område: KBH
Dato: 3/5 2016 19:34 | Indlæg redigeret den: 4/5 2016 15:03

Skvalderkål Ovnret

Hej

Du kan evt. lave en ovnret som denne som er en af mine favoritter til årstiden. 1 kop brun ris i bunden af et ovnfad smurt med olie, 1 kop vand, nogle spirede linser, ½ løg, skvalderkål som du selv går ud og plukker og noget pastinak eller anden rodfrugt lagt oveni. Bages indtil ca. 1 time ved ca 225 grader. Risen skal have opsuget vandet.

Krydres med chili og et drys dyvelsdræk. Den mætter i mange timer :)
Amanda Stampe
Forum-indlæg: 155
Opskrifter: 3
Moderator
Dato: 3/5 2016 19:36

Er det i orden jeg spørger, hvad du har spist? :)
Bodil
Forum-indlæg: 461
Opskrifter: 22
Dato: 4/5 2016 19:24

Du er nødt til at spise kikærter, bønner og linser til for at få noget som mætter. Du kan bage kikærterne i oven med nogle krydderier. Men det er lettere at hjælpe når man ved hvad du har spist....
MakuOlena
Forum-indlæg: 230
Dato: 7/5 2016 11:57

Tag en skaal sojayoghurt i stedet for skyr fx :) den neutrale har ca samme kalorieindhold..
Ellers synes jeg at grove groensager, kartofler, linser, boenner maetter rigtig meget.. :) Grove sandwiches med godt med fyld og store smoothies.. havregroed.. For mig handlede det meget om at laere at spise stoerre maengder af gangen.. noedder kan ogsaa give en god maethedsfornemmelse men indeholder self meget energi hvis man skal tabe sig, saa der skal man self holde oeje med maengderne..
Fluff
Dato: 7/5 2016 22:23

Jeg tænker at det måske er her problemet er. At jeg spiser samme størrelse portioner som før med kød. Synes bare det er svært at vænne sig fra det der med en portion og så ikke mere. Jeg vil i første omgang prøve at skrue lidt op for volumen ;) Det er jo en helt anden type mæthed man oplever på grøn kost. :)

Amanda, spiser feks nudler med grøntsager og kokosmælk. Et par kikkærtebøffer med kartofler, pesto og grønt. Fladbrød med ristede kikærter og salat. Har kun levet på denne måde i godt 3 uger så det hele er lidt nyt stadig.
Fluff
Dato: 7/5 2016 22:23

Tak hope. :) Det vil jeg prøve.
Curator
Forum-indlæg: 655
Dato: 8/5 2016 17:26 | Indlæg redigeret den: 8/5 2016 17:41

Proteiner fra linser og bønner er nævnt (men få nok af dem til måltidet). Noget fedt i kosten gør at resten af maden opholder sig længere i mavesækken.

Spiser selv gryderetter og gerne med linsesuppe til (året rundt). Mætter længere end luftig plantekost.

Curator
Forum-indlæg: 655
Dato: 8/5 2016 17:41 | Indlæg redigeret den: 8/5 2016 17:41

Man kan næppe kalde det snack, men jeg har fået den vane at tygge chiafrø, fordi de mætter og giver velbefindende. God til eftermiddag/før indkøb og nuppe aftenhungeren i opløbet ;-)
mikmak2000
Forum-indlæg: 10
Dato: 8/5 2016 20:57

Din mad lyder superlækker. Dog skriver du "nudler med grøntsager" og ikke "grøntsager med nudler".

Nu har jeg lige kigget på nogle nudler i køkkenskabet og fiberindholdet siger 2,2g per 100g, altså nemt fordøjelig og dermed ikke særlig lang mæthed (nogen ville sågar kalde det tomme kalorier).

Overvej derfor at bruge nudler som pynt (altså en lille mængde) eller at lave dem af grøntsager i stedet (http://www.cooksmarts.com/articles/how-to-use-spiralizer-veggie-noodles/).

Men ellers vil jeg give andre ret her i tråden: flere måltider og større portioner. Og så bliv siddende efter den første mæthed og snackspis resterne på fadene... :)
mst1983
Forum-indlæg: 71
Område: Nordjylland
Dato: 9/5 2016 10:18

vil give curator ret, jeg skal også have lidt fedt til hvert måltid for at blive rigtig mæt. får jeg kun masser af fibre bliver jeg ikke mæt - blot udspilet mave
Amanda Stampe
Forum-indlæg: 155
Opskrifter: 3
Moderator
Dato: 9/5 2016 11:17

Altså det lyder som godt det du spiser, men måske er du bare i kalorieunderskud. Har du prøvet at spise større mængder af gangen? :)