Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegansk skånekost til hunde

Madlavning

LuckaÆblet
Forum-indlæg: 74
Område: KBH
Dato: 27/7 2016 18:06

Min kæreste og jeg, står i den situation, at vi skal passe mine forældres hunde mens de er væk.
Hundene har dårlig mave og derfor vil mine forældre gerne have, at vi tilbereder deres skånekost for dem.

Skånekoste består primært af udkogte ris, men mine forældre vil gerne have at vi udbløder deres normale og ikke-veganske hundefoder i det.

Jeg har ikke lyst til at tilberede kød til hverken dyr eller mennesker, og jeg gør det af princip heller aldrig og har været meget fast omkring mine principper. Men kan jeg komme udenom denne her på en måde som ikke gør at hundene får det dårligere? Hundene har i første omgang fået det dårligt på grund af for hurtigt foderskift, men jeg tænker at vegansk skånefoder vel også primært indeholder ris og at det man erstatter med kød, ikke burde give det store udsving?

Jeg ved godt at jeg kan vælge og sige til mine forældre at de kan få nogle andre til at passe dem, men hvis der er nogle der har en løsning, som ikke resulterer i at vi bliver uvenner (igen), så må i meget gerne komme på banen.

På forhånd tak :)
Fräulein
Forum-indlæg: 73
Område: Østjylland
Dato: 28/7 2016 08:58

Hej Simon Emil.

At vælge vegansk som menneske giver 100% mening fordi vi jo ikke er omnivore af natur! Vi kunne jo ikke drømme om (eller være i stand til) at fange et vildt dyr med de bare næver, flå det og æde det råt... Det er ikke tillokkende for et menneske...

Men jeg må sige, jeg altid har undret mig over vegansk føde til hunde (og katte!) ...
Jeg er med på, man kan synes, det er grænseoverskridende og ubehageligt at skulle købe, tilberede og se på det - det ville jeg helt sikkert også synes!! Men hunde er jo kødædere... Ulve jagter og æder jo vilde dyr og synes råt er godt ;) ... Jeg ville så vælge at BARF'e min hund, om jeg havde en, da det er langt mere naturligt og dermed skånsomt for dens tarme...

Derudover: er ris ikke voldsomt for hundens blodsukker? Ville kartofler ikke være bedre, hvis det var ? :)
LuckaÆblet
Forum-indlæg: 74
Område: KBH
Dato: 29/7 2016 08:19

Fraulein nu var det egentlig ikke den diskussion jeg ville starte, men jeg ville bare spørge om råd :)

Ris og kartofler, samt tørfoder er vel i grunden ligeså unaturligt for hunde som vegansk tørfoder er? :)
Men de kan leve af det alt sammen, har det vist sig.

Nå, men altså essensen af mit indlæg var egentlig at min kæreste og jeg, synes at det som du selv siger, ville være grænseoverskridende, at tilberede den slags mad. Min kæreste delte mit indlæg her på FB, hvor vi som altid fik nogle rimelig grove kommentarer (hvilket er en af grundene til at jeg ikke personligt er på FB), men vi nåede frem til at vi løser det ved at bruge handsker, som der heldigvis var nogle velmenene sjæle som foreslog :)

Men tak for dit svar :D
mst1983
Forum-indlæg: 71
Område: Nordjylland
Dato: 31/7 2016 20:36

Få fx dine forældre til at koge noget kylling inden de tager på ferie