Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Lækre sunde retter

Madlavning

Serenity
Forum-indlæg: 1615
Område: Nordjylland
Dato: 30/7 2016 12:45 | Indlæg redigeret den: 30/7 2016 13:08

Jeg vil gerne ud af en junkfood afhængighed, som er så slem at noget af det første jeg tænker på om morgenen er at få det næste fix. Jeg tror at en del af problemet skyldes at jeg har ADHD, og at junkfood i form af chips og cola frigør dopamin, og dermed giver en form for tilfredsstillelse. For at komme ud af sådan en afhængighed tænker jeg, at det er nødvendigt at have nogle gode alternativer, som man ikke vil få en tidlig død af at spise.

Hvad er den mest lækre sunde ret i har smagt? Det behøver ikke at være meget sundt. Det skal bare være sundere end de chips jeg spiser hver dag.
Curator
Forum-indlæg: 534
Område: KBH
Dato: 30/7 2016 13:28 | Indlæg redigeret den: 30/7 2016 13:51

De fleste retter i det sunde grønne køkken forekommer mig desværre ikke at være vanedannende, undtagelser tæller kraftfulde (gryde)retter som dette. Jeg gider cykle længer efter den, end jeg gider efter en pose chips.

For mange (inklusiv mig selv) kan krydrede (gule) linser være vannedannende og blive en uundværlig del af kosten. Gerne med kartofler i! Jeg elskede desuden ekstra meget at spise linser, da jeg lavede Chapati over gasflammen (med indisk ata-mel) og brugte brødet som ské. Ved ikke hvordan dit forhold er til korn, men sommetider kan det være sundt at inkludere i en kontekst, hvis det får en til at spise meget af en sundere ting.

Jeg tror samtidigt at noget simpelthen handler om at blive bedre til at lave mad, før man overhovedet kan blive sulten efter det. Jeg spiser sund velsmagende mad ude (mine egne evner til at lave mad er for ringe).

Serenity
Dato: 30/7 2016 15:01 | Indlæg redigeret den: 30/7 2016 22:08

Hvor køber man gule linser? Sådan nogle har jeg vist aldrig set før. Smager de meget anderledes end de grønne? Mit forhold til korn er ikke så godt, da jeg for det meste undgår gluten. Jeg har også fået den ide at rigtigt mad er mad som ikke skal tilbederes en masse. Altså ting som vi kunne spise råt. Det ville i teorien udelukke, bønner, linser og meget andet men jeg spiser gerne "forkert" mad hvis det er sundt og lækkert. Hvad betyder kraftfuld? Jeg tænker krydret men jeg kan ikke se noget krydderi på billedet.
Amanda Stampe
Forum-indlæg: 151
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Moderator
Dato: 1/8 2016 11:45

Har du prøvet at lave bananis/nicecream? Det er frosne bananer blendet med lige det du lyster (frugt, bær, spinat, kakao, peanutbutter, nødder, frø osv) - der er masser af det gode frugtsukker/kulhydrater/sunde fedtstoffer i, og det mætter på en anden måde en junkfood både med hensyn til både sult og sukker- og fedttrang. Og så hjælper frugt og grønt der med at rense ud :) Prøv at lave det til morgenmad en gang i mellem, kan helt klart anbefales!
Tqooa
Forum-indlæg: 37
Dato: 1/8 2016 12:24

https://thomaserex.com/2014/09/04/harira-fyldig-marrokansk-suppe/
denne her er rigtig lækker :)
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 565
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 1/8 2016 15:38

Gule linser kender jeg ikke, men røde linser koger let ud og er lækre i dahl og andre gryderetter. Jeg bruger også gule afskallede mungbønner, evt. halv and half af røde linser og mungbønner:
https://www.naturoghelse.dk/shop/mungboenner-afskallede-9439p.html

Hvis du gerne vil spise rå grøntsager, kan du snitte og udskære forskellige grøntsager, som du kan lide, og - når du vil undgå gluten - dertil koge quinoa, som et tilskud af protein. Lav evt. en lækker dressing, og du har et godt og nærende måltid.

Grøntsagssupper er også gode, kog snittede/udskårne grøntsager i grøntsagsbouillon, du kan koge quinoa eller linser med i suppen, du kan også koge boghvedenudler med i suppen. Smag evt. til med miso og tamari.

Snittede/udskårne grøntsager kan også svitses på panden og krydres efter smag. Spis quinoa eller boghvedenudler til - eller kom kogte bønner/kikærter i retten.

Og mht til lækkerhed? For mig er smagen, dvs. krydringen, en meget stor del af det, jeg vil kalde lækkerhedsfaktoren. Så masser af lækre krydderier skal der til. Tamari og gærflager er vigtige grundelementer i mit køkken, dertil kommer løg, hvidløg og urtesalt. Ud over det er peber, basilikun, oregano, spidskommen, chili, rosmarin, karry, gurkemeje og graham masala meget brugte krydderier. For at fremhæve krydderiernes smag kan man tilsætte en smule sødt, jeg bruger en anelse agave sirup, i små mængder, retten skal ikke være sød, men det søde bruges som et ekstra krydderi. Derudover kan en smule plantefløde gøre underværker - du kan købe færdig plantefløde, eller du kan kværne f.eks. en smule cashewnødder og komme nøddemelet i retten sammen med en smule væde, hvis det er nødvendigt.

Anden del af lækkerhedsfoktoren er for mig det synsmæssige indtryk af retten, så brug grøntsager i forskellige farver, så retten tager sig flot ud. Brug et øjeblik på at hakket lidt grønt til pynt, eller drys med tørrede tranebær eller måske nogle hakkede nødder. Gør noget ud af serveringen, så du føler, at du får et lækkert måltid.

Curator
Forum-indlæg: 534
Område: KBH
Dato: 1/8 2016 22:31 | Indlæg redigeret den: 1/8 2016 22:32

Tqooa's suppe ovenfor er lækker, spiser den altid når jeg kan komme til det.

Serenity
Dato: 3/8 2016 01:19

Den suppe skal jeg vist have prøvet i en glutenfri variant. Den ser god ud. Jeg har ikke prøvet bananis før men banansmoothier smager godt. Lige nu sidder jeg og spiser en blanding af linser, perlespelt, broccoli, majs og peberfrugt med salt og oregano som krydderi. Nom nom nom :D
Serenity
Dato: 7/8 2016 15:11 | Indlæg redigeret den: 7/8 2016 15:55

Jeg har lige fundet på en rigtig lækker morgenmad som jeg sidder og drikker nu. En lille dåse kokosmælk plus 2 bananer og lidt valnødder i en blender. Det er dejligt cremet og meget sødt. Prøv det. Nom nom nom :)

Er der mon nogen som har et bud på hvor længe blendet mad kan holde sig? Kan man fx lave en smoothie om morgenen, og så drikke det fra en flaske 5 timer senere når man er i skole? Jeg har ingen anelse om hvor hurtigt bakterier formerer sig, men jeg går ud fra at sådan en smoothie med masser af frugt giver meget gode vækstbetingelser. Jeg går ikke ud fra at det er et problem at gøre det en enkelt gang men jeg er lidt i tvivl om det er en god ide at gøre det dagligt.

Og kender i nogle gode alternative til kokosmælk som kan gøre en smoothie cremet. Helst ikke andre former for plantemælk.
michaelrene
Forum-indlæg: 2
Opskrifter: 1
Område: Ikke oplyst
Dato: 12/5 2017 19:52

God kogebog, der graver et spadestik længere ned i mulden i omtalen af gode retter med grøntsager. "Grønne Sager af Carsten Lunding og Claus Angelo Brandt. Klik herunder og læs mere:

http://xn--bger-gra.org/groenne-sager-af-carsten-lunding-claus-angelo-brandt-og-soeren-jonesen-en-bog-om-smag-og-sproedhed/