Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvordan håndterer i julefrokoster?

 

Madlavning

78Toddy
Forum-indlæg: 317
Område: Østjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 22/11 2016 15:13

Jeg skal snart til julefrokost og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.
Det er sammen med nogle kolleger nogle andre jeg ikke kender.
De bestiller mad udefra og vi har aftalt, at jeg selv medbringer det jeg skal spise. Tror ikke jeg har mulighed for at varme maden der, og det ville også gøre det en del lettere hvis alt var klar uden at der skal gøres mere ved det.

Er der nogle gode forslag? Jeg har ikke tænkt mig at lave 10 forskellige ting, men jeg vil da også have noget at spise og ikke bare kigge på.

Indtil videre tænkte jeg på ting som:

vegedeller
kartoffelsalat
baguette
salat
risalamande

Det er måske allerede nok?

Hvordan håndterer i julefrokoster?
Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 22/11 2016 17:37

Du laver en super god kartoffelsalat :D så det var en god idé! heh.
Jeg synes resten også ser godt ud - ville nok udelade baguette, da der højst sandsynligt er noget rugbrød? eller hvad?...
Jeg har ikke været til så mange julefrokoster, men der har altid været rugbrød (og en masse klam pålæg) der hvor jeg har været [: men hvis du selv skal medbringe ALT det du spiser, og baguette er din favorit, så go for it ^^
God julefrokost [:
AlwaysCarryABible
Forum-indlæg: 27
Område: Andet
Dato: 22/11 2016 19:37

Der er mange muligheder. Hvis du fx søger at imitere noget mere julefrokostlignende pålæg, så er her nogle muligheder:

Krigsfisk: panerede skiver af pastinak. Se eventuelt plantepusherne eller månebarnet - smager vildt godt.
Iggesalat: laves på tofu. Se månebarnets eller google it! Man kan altid fravælge de mere specielle ting, hvis man ønsker den mere plain.
Tunsalat: laves på kikærter!
Hønsesalat: kan laves med champignon, ærter, asparges, og eventuelt lidt stegt tofu for noget mere bid!
Vegedellerne inde fra "kærlighed og kikærter" er supernice - meget lig dem jeg havde medbragt til Struer. Hvis du af en eller anden grund ikke kan få 'husk', kan du lave slim af chiafrø eller hørfrø.

Du kan jo også lave en lille nødde- eller svampepostej, og så stege noget papirtyndt tofu som en slags bacon. Krydr gerne tofu med røget paprika og så self. salt.




Sig til, hvis du skal bruge mere inspiration :)
Kilroy
Forum-indlæg: 2999
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 23/11 2016 07:08

Som Zhcoop og ACAB siger !
Og ja, du laver jo en brilliant kartoffelsalat :D
God frokost !!!
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 622
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 23/11 2016 10:59

Jeg har lige været til årets første julefrokost hos nogle gode venner. De kender mig og mine "særheder" så godt efterhånden, at de på bagsiden af indbydelsen havde skrevet menu'en, så jeg ud fra det kunne medtage, hvad jeg synes passede til det, de andre fik at spise.

Jeg havde følgende med:
avokado i skiver
veggie-deller
veggie-nuggets (tilberedt hjemmefra)
Basilikum-spread
Grøn pesto
Revne gulerødder
Tomater

Ud fra ovenstående tilberedte jeg lækre madder - og fra kødspisernes menu kunne jeg supplere med rugbrød, kogte asparges og rødkål. Jeg havde alt mit med i en lille køletaske, som var placeret på gulvet ved min plads. Værtsparret køkken er jo optaget af tilberedning og anretning af kødspisernes mad, så jeg spiser altid min mad kold ved sådanne arrangementer.

Jeg spise advokadomadder med revet gulerod og tomat mens de andre spiste sild. Veggienuggets var erstatning for fiskefiletter og laks. Dellerne fungerede fint med de andre kødmad, og basilikum-spread eerstattede ost. Jeg havde egentlig også nogle kogte kolde kartofler til kartoffelmad, men dem glemte jeg hjemme i køleskabet! Jeg savnede dem egentlig ikke, for jeg havde faktisk rigeligt i det, jeg havde med.

Tidligere år har jeg haft "den glade tuns salat" (mosede kikærter vendt i en dressing som ligner den jeg plejer at bruge til tunsalat) og skiver af indbagt nøddesteg med, men i år var jeg i tids- og energinød, da jeg havde masse aftaler lige op til den pågældende julefrokost, så jeg måtte satse på lidt nemmere pålæg, men det var såmænd rigtig fint.

Ved mindre julefrokoster med familien er jeg enten selv vært, eller vi har noget med hver især. Da laver jeg ofte tarteletter, så kan jeg tage lidt tarteletfyld fra til mig selv, inden jeg kommer kødfyldet i. Det fungerer rigtig godt. Jeg laver også frugtsalat, hvor frugten er vendt i vegansk flødeskum.

God julefrokost :-)
78Toddy
Forum-indlæg: 317
Område: Østjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 23/11 2016 15:52

Tusind tak for de gode råd :)

<3
Amanda Stampe
Forum-indlæg: 155
Opskrifter: 3
Område: Sjælland
Moderator
Dato: 24/11 2016 08:44

Jeg skal til adventsfrokost med familien på lørdag, hvor vi alle bidrager med en ret eller andet til bordet - jeg står på med "veganerret" haha, men det passer mig nu meget godt, eftersom jeg vil lade min skraldetur determinere mit indslag... skraldede en masse pastinak i går, så det bliver nok til noget fredsfisk - ellers tænkte jeg på at tage en indisk gryderet med, hvorfor ikke skille sig endnu mere ud jo? ;) hehe det skal nok blive godt - min taktik er at lave noget lækkert og masser af det, så de andre kan få et najs perspektiv på vegansk mad og så jeg selv kan blive mæt :)
Kilroy
Forum-indlæg: 2999
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/11 2016 07:40

Sådan Amanda :D :)