Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegetarisk pålæg?

Madlavning

Miau
Forum-indlæg: 9
Område: Ikke oplyst
Dato: 12/3 2017 21:50

Hejsa, jeg er ny her inde og dette er min første tråd.
Jeg har længe snuset lidt til den vegetariske livsstil og spist meget som lacto/ovo vegetar/pescetar.
Den generelle madlavning er ikke det store problem, blot en spændende udfordring, da jeg elsker at kokkerere.
En ting som dog har været lidt en udfordring er pålæg. Jeg kunne snildt stå og smække en lækker frokostsalat eller lignende sammen, men ofte hælder jeg altså bare mest til knæk- eller rugbrød.
Jeg elsker ost og spiser en del at det, men det bliver også lidt kedeligt i længden.
Jeg laver også hummus og hjemmelavet æggesalat rørt på hytteost og sådan, men nogle gange må det gerne være lidt nemt uden at være kedeligt.
Jeg spiser gerne kogte æg, tomatskiver på hytteost, avocado på en lækker champignonost osv, men jeg mangler lidt inspiration.
Både på det nemme og ligetil og ting som måske nok skal tilberedes men kan holde nogle dage på køl eller alternativt fryses og hurtigt lunes.
Jeg er ikke fan af kogt kartoffel, så kartoffelmadder er ikke et hit. Jeg er lidt glad for diverse veganske postejer og nøddecreme på glas, men dels er det dyrt og dels forsøger jeg at lave så meget som muligt selv og ikke fylde mig med forarbejdede produkter.
Der er efterhånden også et mindre udvalg af vegetariske "kødpålæg" men jeg er ikke den store fan, synes det smager lidt kedeligt. Bortset fra soyapølser, især choritzo, men de er så fandens dyre. :D

Så kom frisk med forslag til spændende pålæg! På forhånd tak.
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 565
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 13/3 2017 11:02

Få fat i Kirsten Skaarups "Den lille grønne for madpakkespisere", den kan f.eks. lånes på biblioteket. Den er fuld af gode idéer og inspiration til skønne, grønne madpakker og frokoster.
Benedikte.
Forum-indlæg: 22
Område: KBH
Dato: 17/3 2017 20:54

Jeg elsker at købe pålæg i Aldi.
De har en stor pakke med køderstaningspålæg i skiver, det smager en smule røget og koster 16kr.
Ellers har de også en anden, tysk, som smager af skinke, også god.
Jeg opdagede også sidst at de har fået en masse interessant smørrepålæh på glas. Det jeg har smagt (en med urter) er ihverfald lækkert.

Ved ikke om det var en hjælp, ellers har bloggeren Mia Sommer også engang lave et indæg om det.
Zhcoop
Forum-indlæg: 484
Opskrifter: 5
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/3 2017 23:06

En base på opblødte solsikkekerner, så kan man stort set komme hvad som helst i, det smager nice. Fx tomat, hvidløg, oregano eller kogt rødbede, rå persillerod, basilikum eller spinat, persille, hvidløg.

Jeg synes klart det kan betale sig at lave sin pålæg selv, både smagsmæssig og økonomisk set.

Håber du finder på noget der behager dig [:

ps. jeg synes smørbar er ret genial, bruger den dog mest til havregrød :P sikkert også god som base på rugbrødet.